Urządzenia techniczne z zastosowaniem magnesu.doc

(52 KB) Pobierz

Temat kompleksowy: Poznajemy urządzenia techniczne

Temat dnia: Urządzenia techniczne z zastosowaniem magnesu

Cele:
Uczeń umie:

·  nazywać urządzenia będące w najbliższym otoczeniu dziecka,

·  wnikliwie obserwować przebieg doświadczenia i aktywnie w nim uczestniczyć,

·  formułować wnioski po zaobserwowanym doświadczeniu,

·  przestrzegać zasad określonych przed doświadczeniami,

·  pracować samodzielnie i w grupie przy stolikach.

Metody:

·  problemowa,

·  zadaniowa,

·  opis,

·  opowiadanie.

Środki dydaktyczne:
różne rodzaje magnesów, naczynie z wodą, przedmioty z zainstalowanym magnesem, szpilki, igły, spinacze, kuweta z piaskiem, gwoździki z numerkami, cukierki dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające urządzenia z zastosowaniem magnesu: lodówka, szachy, tablica szkolna, wędki - zabawki z zamocowanym magnesem.

1. Przedstawienie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć:
Bardzo lubię towarzystwo metali,
Bez trudu je chwytam nawet z oddali,
Pomagam w zamknięciu szafki i lodówki,
Dziś mnie używają w miejsce dawnej kłódki.
Zawsze mocno trzymam,
A teraz powiedzcie, jak się nazywam?

2. Pokaz różnych rodzajów magnesów
Dzieci kolejno je oglądają i wyrażają opinię na ich temat (czy są ciężkie, jakiego są koloru, kształtu itp.).

3. Urządzenia
Wymienienie urządzeń, w których wykorzystany jest magnes: tablica magnetyczna, zamknięcia w drzwiczkach od segmentów i lodówki, szachy i warcaby magnetyczne. Przypięcie ilustracji przedstawiających wymienione przedmioty.

4. Wytworzenie sytuacji problemowej
W trakcie przywieszania ilustracji na flanelową tablicę, nauczyciel świadomie upuszcza pudełeczko z artykułami papierniczymi (szpilki, spinacze, igiełki, pinezki) oraz po pewnej chwili magnes.
Nauczyciel prosi o pomoc. Dzieci obserwują zaistniałą sytuację i próbują opisać słownie to zdarzenie.

5. Doświadczenie
Dzieci siedzą przy stolikach. Na tackach mają rozłożone różne przedmioty i kilka magnesów. Samodzielnie porządkują rozłożone przedmioty i formułują wnioski dotyczące funkcji magnesu. Magnes przyciąga przedmioty żelazne.

6. Pokaz wyrazu "magnes"
Przypięcie go do ilustracji na tablicę tematyczną.

7. Określenie ilości sylab i głosek, wyróżnienie znanych już głosek.

8. Zabawa w rybaka
Nauczyciel stawia na stoliku duże naczynie z wodą, w której znajdują się: rybki, żółwie, koniki morskie (z zainstalowanym magnesem). Dzieci kolejno wyciągają - łowią je używając wędek.
Następnie formułują kolejny wniosek:
Magnes przyciąga przedmioty żelazne w wodzie.

9. Przypięcie na tablicę tematyczną ilustracji przedstawiającej wykonane doświadczenie, będące jednocześnie wnioskiem wypowiedzianym przez dzieci.

10. Zabawa w szukanie skarbu
Nauczyciel ustawia na stoliku dużą kuwetę z piaskiem, wewnątrz której znajdują się gwoździki połączone nitką z numerkami. Dzieci kolejno, posługując się dużym magnesem, wyciągają je i głośno wypowiadają swoją liczbę. Gdy wszystkie dzieci ukończą zadanie, dzieci dzielą się na grupy według numerków, które wyciągnęły. Wybierają spośród siebie najodważniejszego ucznia, który wraz z innymi "dowódcami" drużyn będą poszukiwali skarbu. W klasie, w różnych miejscach znajdują się pudełka z liczbami od 1 do 5, w których znajdują się cukierki (pięć rodzajów).

11. Wspólne jedzenie łakoci - odnalezionego skarbu.

12. Określenie kolejnego wniosku dotyczącego funkcji magnesu:
Magnes przyciąga przedmioty żelazne w ziemi.

13. Przypięcie ilustracji na tablicę tematyczną przedstawiającą dane doświadczenie.

14. Podsumowanie wiadomości
Przypomnienie w kolejności wszystkich czynności, jakie wykonywały dzieci na zajęciach. Wymienienie przez dzieci zabaw.

 

Temat: Wyprawa na ryby- zabawy badawcze z magnesem.

Opracowała: Małgorzata Miler

 

Grupa sześciolatki

Cele operacyjne: (dziecko powinno)

·        poznać właściwości magnesu,

·        zdobywać wiedzę o otaczającym świecie w toku działania,

·        umieć wykorzystywać zdobyte wcześniej informacje,

 

Metody: zadania do wykonania, rozmowa, zabawa badawcza, sytuacje    problemowe, elementy dramy, obserwacje, pokaz,

 

Środki: magnesy, nagrania z muzyką, papierowe sylwety, kolorowy papier, klej nożyczki, magnetyczne wędki, ryby z magnesami lub metalowymi elementami, metalowe spinacze, duży, papierowy karton.

 

Proponowany przebieg:

1.     Zabawa z piosenką „Jedzie pociąg …”- wprawa nad jezioro.

Cel: zachęcenie dzieci do udziału we wspólnej zabawie.

2.     „Łowienie ryb”- łowienie ryb za pomocą magnetycznych wędek.

Cel: pobudzenie aktywności, wyzwolenie chęci działania, stworzenie sytuacji wyjściowej do rozmowy na temat właściwości magnesu, rozwijanie sprawności, koordynacji wzrokowo- ruchowej.

3.     Rozmowa problemowa na temat :co sprawiło, że ryby łowiły się na wędkę? Dlaczego niektórych nie udało nam się złowić?(rybki bez metalowych elementów)

Cel: stwarzanie sytuacji do swobodnego wyrażania myśli, sądów, wymiany spostrzeżeń lub ewentualnych doświadczeń.

4.     Zabawa badawcza „Co złowisz w naszej sali?”

Cel: badanie właściwości magnesu, stwarzanie możliwości do samodzielnego wyciągania wniosków.

5.     Zabawa ruchowa wg Klausa W. Vopla „Magnes”.

Cel: integrowanie grupy, nauka pokonywania barier,  wzmacnianie pozycji mniej znaczących dzieci w grupie, utrwalenie pojęcia magnes. (nauczyciel może wzmocnić pozycję dziecka izolowanego, mniej zauważanego przez innych, jeżeli świadomie wybierze częściej i w pierwszej kolejności takie dziecko) Zabawa polega na swobodnej interpretacji ruchowej do słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczyciel wymienia głośno imię wybranego dziecka, które będzie magnesem. Pozostałe dzieci muszą dotknąć dziecka- magnesu, należy uczynić to w możliwie delikatny sposób, za pomocą wyciągniętej przed siebie ręki, i dodatkowo stanąć możliwie blisko siebie, tak by wszystkie dzieci mogły przykleić się do magnesu.

6.     Inna propozycja zabawy „Dziecko do dziecka”

Cel: wyzwalanie właściwej reakcji na sygnał dźwiękowy, utrwalenie nazw części ciała, orientacja w schemacie własnego ciała( starszej grupie możemy dodać, czy to ma być  prawa czy lewa ręka, noga itp.). Ćwiczenie pobudzająco - hamujące. Początkowo zabawa przebiega podobnie jak poprzednia. Na przerwę w muzyce prowadzący wymienia, które części będą magnesami- np. ręka do ręki, głowa do głowy itp. Wówczas dwoje dzieci „przykleja” się do siebie tą częścią ciała. 

7.     Zabawa w magnetycznym teatrzyku.

Cel: wykorzystanie w praktyce właściwości magnesu, stwarzanie sytuacji do odgrywania ról, do  twórczych zabaw słowem, umożliwienie  tworzenia własnych zabawek.

Młodsze dzieci mogą bawić się gotowymi sylwetami w magnetycznym teatrzyku po pokazie nauczyciela. Starsi mogą wyciąć za pomocą nożyczek przygotowane sylwety bądź całkowicie samodzielnie przygotować z dostępnych materiałów sylwety do teatru magnetycznego. Do gotowych, papierowych sylwet należy przymocować dość duży, metalowy spinacz. Za pomocą magnesu można wprawiać w ruch  papierowe sylwety i odgrywać scenki, urządzać wyścigi samochodowe itp. 

 

 

 

Scenariusz zajęcia koleżeńskiego

z zakresu wychowania umysłowego

 

 

Temat kompleksowy: „Ja i świat wokół mnie”

Temat zajęcia: „Elektryczność ukryta w baterii”

Data: 28.04.06

Prowadząca: Danuta Pilch

Grupa wiekowa: 6 - latki

Miejsce: Przedszkole nr 17 im. J. Brzechwy w Rybniku

 

 

Cele:     ogólne           - rozwijanie zainteresowań światem przyrody                     

                                      nieożywionej

                           

      operacyjne            - dziecko potrafi wskazać źródła energii elektrycznej

                                       (elektrownia, bateria)

                                    - dziecko potrafi wyciągać wnioski z wykonanego

                                       doświadczenia

                                    - dziecko wie, że prąd elektryczny może być bardzo

                                       niebezpieczny

                                    - dziecko zgodnie współpracuje w zespole

                                    

                                      

Przebieg:

 

Lp.

 

 

Przebieg zajęcia

 

Umiejętności dzieci

 

Uwagi

1.

Wszyscy są, witam Was…” powitanie dzieci i gości

 

- witają się z gośćmi, śpiewają słowa piosenki

Dzieci ustawione w kole

2.

Elektrownia” – utrwalenie wiadomości dotyczących powstawania i działania prądu elektrycznego

-wypowiadają się nt. drogi prądu z elektrowni do domu

-nazywają przedmioty działające na prąd elektryczny

-potrafią powiedzieć, jaki jest prąd (pożyteczny, niebezpieczny)

 

Dzieci siedzą przed tablicą, odpowiadają na pytania N

 

3.

 

„Urządzenia elektryczne” zabawa ruchowa

 

-naśladują ruchem domowe urządzenia elektryczne

 

N. symbolicznie włącza wtyczkę do gniazdka

 

4.

Mały elektryk” zabawa badawcza, poznanie urządzeń działających na prąd zamknięty w baterii

-wkładają baterie do przygotowanych urządzeń

-wyciągają wnioski z dokonywanych czynności

-potrafią powiedzieć, dlaczego urządzenie nie działa, jakie baterie są potrzebne

 

Dzieci podzielone na 4 grupy wg pór roku, wykonują przy stolikach zadania objaśnione przez N

 

5.

„Co działa na baterie, co na prąd z gniazdka?”

-potrafią odczytać nazwy przedmiotów,

-przyporządkowują je do odpowiedniego źródła prądu

Dzieci łączą kreską nazwy przedmiotów z obrazkiem

6.

„Czy elektryczność jest bezpieczna?” podsumowanie zajęcia

-wiedzą, że prąd elektryczny może być niebezpieczny

-porównują siłę prądu z elektrowni i z baterii

Dzieci siedzą przy stolikach

Po skończonym zajęciu otrzymują niespodzianki w postaci rysunków związanych z tematem

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin