Temat kompleksowy: Poznajemy urządzenia techniczne
Temat dnia: Urządzenia techniczne z zastosowaniem magnesu
Cele:Uczeń umie:
· nazywać urządzenia będące w najbliższym otoczeniu dziecka,
· wnikliwie obserwować przebieg doświadczenia i aktywnie w nim uczestniczyć,
· formułować wnioski po zaobserwowanym doświadczeniu,
· przestrzegać zasad określonych przed doświadczeniami,
· pracować samodzielnie i w grupie przy stolikach.
Metody:
· problemowa,
· zadaniowa,
· opis,
· opowiadanie.
Środki dydaktyczne:różne rodzaje magnesów, naczynie z wodą, przedmioty z zainstalowanym magnesem, szpilki, igły, spinacze, kuweta z piaskiem, gwoździki z numerkami, cukierki dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające urządzenia z zastosowaniem magnesu: lodówka, szachy, tablica szkolna, wędki - zabawki z zamocowanym magnesem.
1. Przedstawienie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć:Bardzo lubię towarzystwo metali,Bez trudu je chwytam nawet z oddali,Pomagam w zamknięciu szafki i lodówki,Dziś mnie używają w miejsce dawnej kłódki.Zawsze mocno trzymam,A teraz powiedzcie, jak się nazywam?
2. Pokaz różnych rodzajów magnesówDzieci kolejno je oglądają i wyrażają opinię na ich temat (czy są ciężkie, jakiego są koloru, kształtu itp.).
3. UrządzeniaWymienienie urządzeń, w których wykorzystany jest magnes: tablica magnetyczna, zamknięcia w drzwiczkach od segmentów i lodówki, szachy i warcaby magnetyczne. Przypięcie ilustracji przedstawiających wymienione przedmioty.
4. Wytworzenie sytuacji problemowejW trakcie przywieszania ilustracji na flanelową tablicę, nauczyciel świadomie upuszcza pudełeczko z artykułami papierniczymi (szpilki, spinacze, igiełki, pinezki) oraz po pewnej chwili magnes.Nauczyciel prosi o pomoc. Dzieci obserwują zaistniałą sytuację i próbują opisać słownie to zdarzenie.
5. DoświadczenieDzieci siedzą przy stolikach. Na tackach mają rozłożone różne przedmioty i kilka magnesów. Samodzielnie porządkują rozłożone przedmioty i formułują wnioski dotyczące funkcji magnesu. Magnes przyciąga przedmioty żelazne.
6. Pokaz wyrazu "magnes"Przypięcie go do ilustracji na tablicę tematyczną.
7. Określenie ilości sylab i głosek, wyróżnienie znanych już głosek.
8. Zabawa w rybakaNauczyciel stawia na stoliku duże naczynie z wodą, w której znajdują się: rybki, żółwie, koniki morskie (z zainstalowanym magnesem). Dzieci kolejno wyciągają - łowią je używając wędek.Następnie formułują kolejny wniosek:Magnes przyciąga przedmioty żelazne w wodzie.
9. Przypięcie na tablicę tematyczną ilustracji przedstawiającej wykonane doświadczenie, będące jednocześnie wnioskiem wypowiedzianym przez dzieci.
10. Zabawa w szukanie skarbuNauczyciel ustawia na stoliku dużą kuwetę z piaskiem, wewnątrz której znajdują się gwoździki połączone nitką z numerkami. Dzieci kolejno, posługując się dużym magnesem, wyciągają je i głośno wypowiadają swoją liczbę. Gdy wszystkie dzieci ukończą zadanie, dzieci dzielą się na grupy według numerków, które wyciągnęły. Wybierają spośród siebie najodważniejszego ucznia, który wraz z innymi "dowódcami" drużyn będą poszukiwali skarbu. W klasie, w różnych miejscach znajdują się pudełka z liczbami od 1 do 5, w których znajdują się cukierki (pięć rodzajów).
11. Wspólne jedzenie łakoci - odnalezionego skarbu.
12. Określenie kolejnego wniosku dotyczącego funkcji magnesu:Magnes przyciąga przedmioty żelazne w ziemi.
13. Przypięcie ilustracji na tablicę tematyczną przedstawiającą dane doświadczenie.
14. Podsumowanie wiadomościPrzypomnienie w kolejności wszystkich czynności, jakie wykonywały dzieci na zajęciach. Wymienienie przez dzieci zabaw.
Temat: Wyprawa na ryby- zabawy badawcze z magnesem.
Opracowała: Małgorzata Miler
Grupa sześciolatki
Cele operacyjne: (dziecko powinno)
· poznać właściwości magnesu,
· zdobywać wiedzę o otaczającym świecie w toku działania,
· umieć wykorzystywać zdobyte wcześniej informacje,
Metody: zadania do wykonania, rozmowa, zabawa badawcza, sytuacje problemowe, elementy dramy, obserwacje, pokaz,
Środki: magnesy, nagrania z muzyką, papierowe sylwety, kolorowy papier, klej nożyczki, magnetyczne wędki, ryby z magnesami lub metalowymi elementami, metalowe spinacze, duży, papierowy karton.
Proponowany przebieg:
1. Zabawa z piosenką „Jedzie pociąg …”- wprawa nad jezioro.
Cel: zachęcenie dzieci do udziału we wspólnej zabawie.
2. „Łowienie ryb”- łowienie ryb za pomocą magnetycznych wędek.
Cel: pobudzenie aktywności, wyzwolenie chęci działania, stworzenie sytuacji wyjściowej do rozmowy na temat właściwości magnesu, rozwijanie sprawności, koordynacji wzrokowo- ruchowej.
3. Rozmowa problemowa na temat :co sprawiło, że ryby łowiły się na wędkę? Dlaczego niektórych nie udało nam się złowić?(rybki bez metalowych elementów)
Cel: stwarzanie sytuacji do swobodnego wyrażania myśli, sądów, wymiany spostrzeżeń lub ewentualnych doświadczeń.
4. Zabawa badawcza „Co złowisz w naszej sali?”
Cel: badanie właściwości magnesu, stwarzanie możliwości do samodzielnego wyciągania wniosków.
5. Zabawa ruchowa wg Klausa W. Vopla „Magnes”.
Cel: integrowanie grupy, nauka pokonywania barier, wzmacnianie pozycji mniej znaczących dzieci w grupie, utrwalenie pojęcia magnes. (nauczyciel może wzmocnić pozycję dziecka izolowanego, mniej zauważanego przez innych, jeżeli świadomie wybierze częściej i w pierwszej kolejności takie dziecko) Zabawa polega na swobodnej interpretacji ruchowej do słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczyciel wymienia głośno imię wybranego dziecka, które będzie magnesem. Pozostałe dzieci muszą dotknąć dziecka- magnesu, należy uczynić to w możliwie delikatny sposób, za pomocą wyciągniętej przed siebie ręki, i dodatkowo stanąć możliwie blisko siebie, tak by wszystkie dzieci mogły przykleić się do magnesu.
6. Inna propozycja zabawy „Dziecko do dziecka”
Cel: wyzwalanie właściwej reakcji na sygnał dźwiękowy, utrwalenie nazw części ciała, orientacja w schemacie własnego ciała( starszej grupie możemy dodać, czy to ma być prawa czy lewa ręka, noga itp.). Ćwiczenie pobudzająco - hamujące. Początkowo zabawa przebiega podobnie jak poprzednia. Na przerwę w muzyce prowadzący wymienia, które części będą magnesami- np. ręka do ręki, głowa do głowy itp. Wówczas dwoje dzieci „przykleja” się do siebie tą częścią ciała.
7. Zabawa w magnetycznym teatrzyku.
Cel: wykorzystanie w praktyce właściwości magnesu, stwarzanie sytuacji do odgrywania ról, do twórczych zabaw słowem, umożliwienie tworzenia własnych zabawek.
Młodsze dzieci mogą bawić się gotowymi sylwetami w magnetycznym teatrzyku po pokazie nauczyciela. Starsi mogą wyciąć za pomocą nożyczek przygotowane sylwety bądź całkowicie samodzielnie przygotować z dostępnych materiałów sylwety do teatru magnetycznego. Do gotowych, papierowych sylwet należy przymocować dość duży, metalowy spinacz. Za pomocą magnesu można wprawiać w ruch papierowe sylwety i odgrywać scenki, urządzać wyścigi samochodowe itp.
Scenariusz zajęcia koleżeńskiego
z zakresu wychowania umysłowego
Temat kompleksowy: „Ja i świat wokół mnie”
Temat zajęcia: „Elektryczność ukryta w baterii”
Data: 28.04.06
Prowadząca: Danuta Pilch
Grupa wiekowa: 6 - latki
Miejsce: Przedszkole nr 17 im. J. Brzechwy w Rybniku
Cele: ogólne - rozwijanie zainteresowań światem przyrody
nieożywionej
operacyjne - dziecko potrafi wskazać źródła energii elektrycznej
(elektrownia, bateria)
- dziecko potrafi wyciągać wnioski z wykonanego
doświadczenia
- dziecko wie, że prąd elektryczny może być bardzo
niebezpieczny
- dziecko zgodnie współpracuje w zespole
Przebieg:
Lp.
Przebieg zajęcia
Umiejętności dzieci
Uwagi
1.
„Wszyscy są, witam Was…” powitanie dzieci i gości
- witają się z gośćmi, śpiewają słowa piosenki
Dzieci ustawione w kole
2.
„Elektrownia” – utrwalenie wiadomości dotyczących powstawania i działania prądu elektrycznego
-wypowiadają się nt. drogi prądu z elektrowni do domu
-nazywają przedmioty działające na prąd elektryczny
-potrafią powiedzieć, jaki jest prąd (pożyteczny, niebezpieczny)
Dzieci siedzą przed tablicą, odpowiadają na pytania N
3.
„Urządzenia elektryczne” zabawa ruchowa
-naśladują ruchem domowe urządzenia elektryczne
N. symbolicznie włącza wtyczkę do gniazdka
4.
„Mały elektryk” zabawa badawcza, poznanie urządzeń działających na prąd zamknięty w baterii
-wkładają baterie do przygotowanych urządzeń
-wyciągają wnioski z dokonywanych czynności
-potrafią powiedzieć, dlaczego urządzenie nie działa, jakie baterie są potrzebne
Dzieci podzielone na 4 grupy wg pór roku, wykonują przy stolikach zadania objaśnione przez N
5.
„Co działa na baterie, co na prąd z gniazdka?”
-potrafią odczytać nazwy przedmiotów,
-przyporządkowują je do odpowiedniego źródła prądu
Dzieci łączą kreską nazwy przedmiotów z obrazkiem
6.
„Czy elektryczność jest bezpieczna?” podsumowanie zajęcia
-wiedzą, że prąd elektryczny może być niebezpieczny
-porównują siłę prądu z elektrowni i z baterii
Dzieci siedzą przy stolikach
Po skończonym zajęciu otrzymują niespodzianki w postaci rysunków związanych z tematem
ambrozja69