· Komputery w szkołach
o Wyposażenie szkół w komputery się poprawia
· Obywatel uczący się
o Jest dla niego istotne znalezienie własnej drogi w życiu
o Ciągle uaktualnia wiedzę -> ma lepszą pozycję na rynku pracy
o Stosunek pracodawców do uczenia się
§ Uczenie się jest prywatną sprawą pracobiorcy
§ Uczenie się jako integralna część pracy- trening on the Job
§ Szeroki program kształcenia prowadzony w oderwaniu od pracy w wyspecjalizowanych ośrodkach
o Zadanie państwa- umożliwienie kształcenia się pracobiorców
· Obywatele tworzący- artyści i naukowcy, konstruktorzy i przedsiębiorcy
o Potrzeba ich kształcenia wynika z zapotrzebowania gospodarki elektronicznej
o Jest zapotrzebowanie na usługi niematerialne- takie osoby muszą być kreatywne
· Ogólnym celem kształcenia jest, jak używać wiedzy
· W społeczeństwie informacyjnym powinno być też, jak tworzyć wiedzę
· Warunkiem konkurencyjności na rynku jest wiedza niekonwencjonalna ( twórcza)
· Należy premiować oryginalność w szkole
· Oryginalność zapewniają studia doktoranckie
· Potrzeba nowych metod kształcenia, które uczą pracy w grupie i współpracy
· Osoby niepełnosprawne mają zwykle tylko wykształcenie podstawowe
· Przyczyny tego:
o Bariery architektoniczne i finansowe
o Utrudniony dostęp do materiałów i informacji
o Bariery psychologiczne otoczenia
· Zdalna edukacja przez Internet- szansa dla niepełnosprawnych ( przez strony http i płyty CD)
o Zaliczenia na zjazdach lub przez wideokonferencję
o Przygotowanie do Telepracy
o Umożliwia osiągnięcie wykształcenia
· Internet będzie kiedyś tanim i skutecznym medium edukacyjnym
· Potrzebne będzie wypracowanie nowych metod edukacyjnych
· Potrzeby obywateli uczących się wymagają objęcia edukacją nie tylko dzieci ale i dorosłych
· Bez zmian w sferze edukacji nie jest możliwe wykorzystanie możliwości technologii cyfrowych
· Dziś technologie cyfrowe wykorzystywane są starymi metodami <- nieefektywne to jest
· Nie wykorzystuje się szansy samodzielnego uczenia się, rozwiązywania problemów, poszukiwania wiedzy, pracy zespołowej
· Szkoła uczy postaw i umiejętności nieprzydatnych społeczeństwu informacyjnemu
· Przeszkoda ograniczająca swobodę rozwoju- sztywność obowiązków programowych
· Model uniwersytetu humboltowskiego ( nie w społ. Informacyjnym)- oznacza jedność miejsca badań, nauczania, wychowania
· Student w społ. Informacyjnym przestaje być przywiązany do miejsca studiów, demokratyzacja wiedzy, większa dostępność
o Student może sam wybierać przedmioty nie tylko oferowane na uczelni ale i przez przedsiębiorstwa
o Outsourcing- konkurencyjność przedmiotów
· W Polsce nie ma czegoś takiego, więc najlepsi studenci wyjeżdżają
· Za granicą uczelnie prowadzą akcje marketingowe
· Nowość- bogate uniwersytety korporacyjne- wysoko wyspecjalizowane- nasze uczelnie nie mają szans J
· Obywatel uczący się-> potrzeba rozwoju rynku edukacji dla nich-> praktycznych rzeczy nauka- Just-in-time – np. angielski fachowy
· Spędzanie czasu wolnego- związane z uczeniem się-> produkty dydaktyczne- stają się dobrem na rynku gospodarczym
· Najlepsza metoda nauki – działanie<- systemy informacyjne zwiększą efektywność nauki
· Kształcenie teleinformatyczne
o Ograniczenie kontaktów społecznych
o Możliwość pracy
o Możliwość ustalania godzin nauki
o W Polsce jest tego mało
· W globalnym społ. Informacyjnym nastąpi podział ról na:
o Twórców treści inform.
o Producentów materiałów dydaktycznych
o Brokerów lub integratorów tworzących produkty dydaktyczne dla obywateli uczących się
o Partnerów do dyskusji w czasie korzystania z tych produktów
o Osób certyfikujących
o Osób oceniających
o Kwalifikacje Obywateli uczących się
o Te role się ze sobą wiążą
· Inny podział:
o Inwenio- tworzenie treści
o Dispositio- tworzenie indywidualnych produktów dydaktycznych
o Elocutio- brokerzy
o Partnerzy w rozmowach
· Trzeba przebudować system edukacyjny żeby to wprowadzić, teraz jesteśmy do tyłu
· W edukacji każda działalność przebiega w trzech etapach: ( tu odnośnie technologii informacyjno- komunikacyjnych)
o Planowanie i projektowanie wykorzystania tech. Inform.- kom. Do nauczania i pracy własnej uczniów
o Organizowanie sposobu włączenia narzędzi programowych i sprzętu (komp) do procesu kształcenia
o Ocenianie stopnia efektywności technologii
· Te trzy etapy powinny się odnosić do nauczycieli, uczniów, instruktorów
· Dla sukcesu nie można opuścić żadnego etapu
· Bariery:
o Nauczyciele uwzględniają tylko pierwszy etap
o Brak sprzętu
o Podręczniki nie odwołują się do tych technologii
· Aspekty edukacji w społ. Informacyjnym :
o Przygotowanie nauczycieli w uczelniach i na podyplomówkach do wykorzystania technologii
o Nowa technologia wymaga zmiany w organizacji szkół i prowadzeniu zajęć
§ Wprowadzenie funkcji koordynatora technologii informacyjnych:
· Opracowuje program
· Szkoli nauczycieli
· Pomaga w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem technologii
· Opieka nad sprzętem i oprogramowaniem
o Komputerowe środowiska uczenia się z oprogramowaniem odpowiednim
o Internet w edukacji
bopotrzebuje1