6 Abramowicz Edukacja polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego.docx

(15 KB) Pobierz

Witold Abramowicz „Edukacja”

 

·         Komputery w szkołach

o        Wyposażenie szkół w komputery się poprawia

 

·         Obywatel uczący się

o        Jest dla niego istotne znalezienie własnej drogi w życiu

o        Ciągle uaktualnia wiedzę -> ma lepszą pozycję na rynku pracy

 

o        Stosunek pracodawców do uczenia się

§         Uczenie się jest prywatną sprawą pracobiorcy

§         Uczenie się jako integralna część pracy- trening on the Job

§         Szeroki program kształcenia prowadzony w oderwaniu od pracy w wyspecjalizowanych ośrodkach

 

o        Zadanie państwa- umożliwienie kształcenia się pracobiorców

 

„Obywatele Tworzący” W. Cellary

·         Obywatele tworzący- artyści i naukowcy, konstruktorzy i przedsiębiorcy

o        Potrzeba ich kształcenia wynika z zapotrzebowania gospodarki elektronicznej

o        Jest zapotrzebowanie na usługi niematerialne- takie osoby muszą być kreatywne

·         Ogólnym celem kształcenia jest, jak używać wiedzy

·         W społeczeństwie informacyjnym powinno być też, jak tworzyć wiedzę

·         Warunkiem konkurencyjności na rynku jest wiedza niekonwencjonalna ( twórcza)

·         Należy premiować oryginalność w szkole

·         Oryginalność zapewniają studia doktoranckie

·         Potrzeba nowych metod kształcenia, które uczą pracy w grupie i współpracy

Kształcenie osób niepełnosprawnych K. Frankowski

·         Osoby niepełnosprawne mają zwykle tylko wykształcenie podstawowe

·         Przyczyny tego:

o        Bariery architektoniczne i finansowe

o        Utrudniony dostęp do materiałów i informacji

o        Bariery psychologiczne otoczenia

·         Zdalna edukacja przez Internet- szansa dla niepełnosprawnych ( przez strony http i płyty CD)

o        Zaliczenia na zjazdach lub przez wideokonferencję

o        Przygotowanie do Telepracy

o        Umożliwia osiągnięcie wykształcenia

„Narzędzia edukacyjne globalnego społeczeństwa informacyjnego”W.Abramowicz

·         Internet będzie kiedyś tanim i skutecznym medium edukacyjnym

·         Potrzebne będzie wypracowanie nowych metod edukacyjnych

·         Potrzeby obywateli uczących się wymagają objęcia edukacją nie tylko dzieci ale i dorosłych

·         Bez zmian w sferze edukacji nie jest możliwe wykorzystanie możliwości technologii cyfrowych

·         Dziś technologie cyfrowe wykorzystywane są starymi metodami <- nieefektywne to jest

·         Nie wykorzystuje się szansy samodzielnego uczenia się, rozwiązywania problemów, poszukiwania wiedzy, pracy zespołowej

·         Szkoła uczy postaw i umiejętności nieprzydatnych społeczeństwu informacyjnemu

·         Przeszkoda ograniczająca swobodę rozwoju- sztywność obowiązków programowych

·         Model uniwersytetu humboltowskiego ( nie w społ. Informacyjnym)- oznacza jedność miejsca badań, nauczania, wychowania

·         Student w społ. Informacyjnym przestaje być przywiązany do miejsca studiów, demokratyzacja wiedzy, większa dostępność

o        Student może sam wybierać przedmioty nie tylko oferowane na uczelni ale i przez przedsiębiorstwa

o        Outsourcing- konkurencyjność przedmiotów

·         W Polsce nie ma czegoś takiego, więc najlepsi studenci wyjeżdżają

·         Za granicą uczelnie prowadzą akcje marketingowe

·         Nowość- bogate uniwersytety korporacyjne- wysoko wyspecjalizowane- nasze uczelnie nie mają szans J

·         Obywatel uczący się-> potrzeba rozwoju rynku edukacji dla nich-> praktycznych rzeczy nauka- Just-in-time – np. angielski fachowy

·         Spędzanie czasu wolnego- związane z uczeniem się-> produkty dydaktyczne- stają się dobrem na rynku gospodarczym

·         Najlepsza metoda nauki – działanie<- systemy informacyjne zwiększą efektywność nauki

·         Kształcenie teleinformatyczne

o        Ograniczenie kontaktów społecznych

o        Możliwość pracy

o        Możliwość ustalania godzin nauki

o        W Polsce jest tego mało

·         W globalnym społ. Informacyjnym nastąpi podział ról na:

o        Twórców treści inform.

o        Producentów materiałów dydaktycznych

o        Brokerów lub integratorów tworzących produkty dydaktyczne dla obywateli uczących się

o        Partnerów do dyskusji w czasie korzystania z tych produktów

o        Osób certyfikujących

o        Osób oceniających

o        Kwalifikacje Obywateli uczących się

o        Te role się ze sobą wiążą

·         Inny podział:

o        Inwenio- tworzenie treści

o        Dispositio- tworzenie indywidualnych produktów dydaktycznych

o        Elocutio- brokerzy

o        Partnerzy w rozmowach

 

·         Trzeba przebudować system edukacyjny żeby to wprowadzić, teraz jesteśmy do tyłu

Planowanie kształcenia Maciej M. Sysło

·         W edukacji każda działalność przebiega w trzech etapach: ( tu odnośnie technologii informacyjno- komunikacyjnych)

o        Planowanie i projektowanie wykorzystania tech. Inform.- kom. Do nauczania i pracy własnej uczniów

o        Organizowanie sposobu włączenia narzędzi programowych i sprzętu (komp) do procesu kształcenia

o        Ocenianie stopnia efektywności technologii

·         Te trzy etapy powinny się odnosić do nauczycieli, uczniów, instruktorów

·         Dla sukcesu nie można opuścić żadnego etapu

·         Bariery:

o        Nauczyciele uwzględniają tylko pierwszy etap

o        Brak sprzętu

o        Podręczniki nie odwołują się do tych technologii

·         Aspekty edukacji w społ. Informacyjnym :

o        Przygotowanie nauczycieli w uczelniach i na podyplomówkach do wykorzystania technologii

o        Nowa technologia wymaga zmiany w organizacji szkół i prowadzeniu zajęć

§         Wprowadzenie funkcji koordynatora technologii informacyjnych:

·         Opracowuje program

·         Szkoli nauczycieli

·         Pomaga w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem technologii

·         Opieka nad sprzętem i oprogramowaniem

o        Komputerowe środowiska uczenia się z oprogramowaniem odpowiednim

o        Internet w edukacji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin