pierwszak1-103.pdf

(1348 KB) Pobierz
Untitled-1
Alicja Frankiewicz Lidia Zielkowska
Ja, Ty i Świat
1
248378032.003.png
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów to czynności powtarzające się w pracy dy-
daktycznej nauczyciela. Ich celem jest zebranie informacji potrzebnych do podjęcia decy-
zji o ocenie wiedzy uczniów. Warto więc przypomnieć znaczenie tych pojęć.
„Efektem kontroli jest rozpoznanie. Termin kontrola odnosi się zwykle do wszelkich
czynności nauczyciela gromadzenia i scalania informacji o uczniach i klasie”. 1
„Ocenianie to proces dochodzenia do opinii lub przypisywania wartości. Sprawdzian na
przykład jest techniką kontroli przeznaczoną do zebrania informacji o tym, ile uczniowie
wiedzą na jakiś temat”. 2
Zależnie od celu możemy wyróżnić ocenianie kształtujące i sumujące. Ocenianie kształ-
tujące opiera się na informacjach zebranych przed rozpoczęciem nauki (diagnoza wstęp-
na) lub podczas nauczania. Ma posłużyć nauczycielowi do planowania pracy z uczniami.
Ocenianie sumujące (zbierające) ma na celu stwierdzenie, w jakim stopniu osiągnięcia
danego ucznia, klasy, nauczyciela odpowiadają założonym celom dydaktycznym. Służy
więc ocenie osiągnięć. Na tej podstawie nauczyciel ustala, jaki jest poziom osiągnięć ucznia
i formułuje informację dla ucznia i rodzica.
Sprawdzanie i ocenianie wiedzy ucznia to proces złożony, który ma spełniać wiele za-
dań oraz być nośnikiem informacji:
• dla ucznia – wskazywać mu, co już potrafi, a nad czym jeszcze musi pracować, moty-
wować go do podejmowania wysiłku, eliminować stresy szkolne,
• dla rodzica – dostarczać informacji o postępach edukacyjnych jego dziecka, informo-
wać o sukcesach, ale i o porażkach,
• dla nauczyciela – dostarczać informacji na temat jakości osiągnięć edukacyjnych ucznia
w porównaniu z założonymi celami kształcenia.
Podstawowym elementem w ocenianiu są narzędzia sprawdzające, które nauczyciel czę-
sto sam tworzy i wykorzystuje. Co jest zatem istotne przy układaniu sprawdzianów?
Zasady, jakimi powinien kierować się nauczyciel projektujący system kontroli i tworzą-
cy własne sprawdziany, testy, karty kontrolne, karty osiągnięć znajdziemy w pozycji pt.
„Uczymy się nauczać” R. Arendsa. Oto niektóre z tych zasad:
• Sprawdzian musi zgadzać się z celami dydaktycznymi przyjętymi przez nauczyciela.
Sprawdzian ma dotyczyć celów uczenia się podanych wcześniej uczniom.
• Dobry sprawdzian powinien obejmować różne cele uczenia się – od zapamiętania fak-
tów, przez rozumienie, analizę i twórcze zastosowanie zasad.
• Sprawdziany mogą przybierać różne kształty i składać się z rozmaitych rodzajów za-
dań, np.: zadań przyporządkowania, zadań z luką, zadań typu prawda–fałsz lub zadań
otwartych.
• Sprawdzian powinien być trafny, tzn. powinien mierzyć to, co zakładano. Warto pamię-
tać, że jeden sprawdzian nie da pełnego obrazu tego, co uczeń wie i co potrafi. Trzeba
więc ostrożnie interpretować wyniki sprawdzianu i sięgać po inne sposoby zbierania
informacji, nim wyda się ostateczną opinię o pracy ucznia.
5
248378032.004.png
• Sprawdzianami posługujemy się przede wszystkim w celu rozpoznania lub ocenienia
osiągnięć ucznia. Sprawdziany także powinny stworzyć sposobność do nauczenia się
czegoś. 3
Nauczyciel, znając różne metody sprawdzania osiągnięć ucznia, wybiera takie, które po-
zwolą mu prawidłowo ocenić osiągnięcia z puntu widzenia zadań i wymagań szkoły. Taka
ocena będzie słuszna zarówno w przekonaniu ucznia, jak i nauczyciela.
Nauczyciel, stosując testy pedagogiczne, ma do wyboru różne ich rodzaje. Wśród tes-
tów sprawdzających znajdziemy test „omnibus” obejmujący treści kilku przedmiotów na-
uczania, bez wyróżniania tych przedmiotów przy punktowaniu wyników testowania. Test
taki służy sprawdzeniu wiedzy całościowej z pewnego etapu kształcenia. Ten test raczej
nadaje się do indywidualizacji nauczania i oceny własnej pracy, a nie do oceniania uczniów. 4
Proponowany cykl kart osiągnięć dla uczniów klasy pierwszej może być ciekawą pro-
pozycją do wykorzystania przez nauczycieli w całości lub we fragmentach. Nauczyciele
znajdą tu wiele ćwiczeń, zadań, które można stosować w różnych momentach zajęć, nie-
zależnie od podręcznika, z którego aktualnie korzystają. Ponadto karty te mogą służyć do
utrwalania i systematyzowania wiedzy uczniów. Skonstruowane są w większości tak, aby
badać oraz sprawdzać wiadomości i umiejętności z jednej edukacji, co pozwala lepiej roz-
poznać i ocenić osiągnięcia uczniów. Taki układ kart nie burzy koncepcji kształcenia zin-
tegrowanego, bowiem integracja w aspekcie pedagogicznym „to sposób nauczania mają-
cy na celu pokazanie związków między wszystkimi kierunkami czy zakresami edukacji
oraz ukazywanie nauki jako całości. Tak więc integracja to łączenie elementów w całość, ale
ta całość nie jest sumą elementów, ale nową jakością”. 5
W pozycji tej znajduje się:
W proponowanych przez nas kartach osiągnięć ćwiczenia, których celem jest badanie
określonych wiadomości i umiejętności, ułożone są koncentrycznie. Dzięki temu można
ocenić postępy ucznia w nabywaniu wiedzy i umiejętności oraz ocenić i przeanalizować
jego pracę.
Rejestrując wiadomości i umiejętności uczniów z poszczególnych edukacji, można za-
stosować następujące oznaczenia stanu opanowania danej umiejętności przez ucznia:
• Z – zna, wie, potrafi zastosować, jest samodzielny,
• PB – popełnia błędy, myli się, pracuje samodzielnie,
• ZN – wie, ale potrzebuje wsparcia i niewielkiej pomocy nauczyciela,
• NZ – nie zna materiału, nie radzi sobie nawet przy pomocy nauczyciela.
Nazwy badanych umiejętności wpisujemy do tabeli. W miarę ich przybywania dopisu-
jemy kolejne (badane po raz drugi, trzeci), opisujemy przyjętymi wyżej oznaczeniami.
6
• 14 kart osiągnięć matematycznych,
• 9 kart osiągnięć polonistycznych,
• 3 karty osiągnięć polonistyczno-matematycznych,
• 4 karty osiągnięć polonistyczno-środowiskowych,
• 8 kart osiągnięć zintegrowanych,
• 4 karty z zadaniami typu prawda–fałsz,
• teksty do pisania z pamięci,
• teksty do pisania ze słuchu.
248378032.005.png
Taki rejestr daje nauczycielowi całościowy obraz poziomu wiadomości i umiejętności
każdego ucznia z danej edukacji, opanowanych w przewidzianym na to czasie.
Tabela 1
Badana umiejętność z edukacji
polonistycznej
(numer karty)
Imię i nazwisko ucznia lub numer z dziennika
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Uczeń:
tworzy wyrazy z liter
Z
Z
PB
ZN
Z
ZN
Z
Z
Z
dzieli wyrazy na sylaby
liczy wyrazy w zdaniu
Z
Z
Z
PB
Z
PB
Z
Z
Z
Z
Z
Z
Z
Z
ZN
Z
Z
Z
pisze zdania ze wzoru
drukowanego
Z
PB
PB
PB
Z
PB
Z
Z
Z
uzupełnia zdania z lukami
rozumie czytany cicho tekst
Z
PB
PB
PB
Z
ZN
Z
Z
PB
Z
PB
PB
PB
Z
ZN
ZN
ZN
PB
Stan umiejętności możemy określić za pomocą znaków lub liter, np.
• (+ +) lub PO – umiejętność w pełni opanowana,
• (+) lub DO – umiejętność dobrze opanowana,
• (+ –) lub SO – umiejętność słabo opanowana,
• (–) lub NO – umiejętność nie opanowana.
Tabela 2
Badana umiejętność z edukacji
matematycznej
(numer karty)
Imię i nazwisko ucznia lub numer z dziennika
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Uczeń:
ilustruje działanie na dodawanie
na chodniczku liczbowym
+ +
+ +
+ –
+ –
+
+
+ +
+ +
+ +
ilustruje działanie na odejmowanie
na chodniczku liczbowym
+ +
+ +
+ –
+ –
+
+ –
+ +
+ +
+ +
porównuje liczby
porównuje sumy i różnice liczb
+
+
+
+ –
+
+
+
+ +
+
+
+
+ –
+ –
+
+ –
+
+
+
rozwiązuje proste zadania tekstowe
+
+ –
+ –
+ –
+
+ –
+ +
+
+
dodaje w zakresie 10
odejmuje w zakresie 10
+ +
+
+
+
+ +
+
+ +
+ +
+ +
+ +
+
+
+ –
+ +
+
+ +
+ +
+ +
Jedną z często stosowanych koncepcji oceniania jest ocenianie na podstawie uzyska-
nych punktów.
Uczeń otrzymuje informacje o liczbie punktów, jakie zdobył z wykonanego sprawdzia-
nu. W kartach zamieszczamy przy każdym zadaniu odpowiednią liczbę punktów. Roz-
wiązanie zadań oceniamy w skali 0,5 – 1.
Przyznając punkty za wykonanie poszczególnych zadań, zwracamy uwagę na stopień
ich trudności. Zadania polegające na przykład na uzupełnieniu luk, połączeniu strzałką
ilustracji z określeniem, uzupełnieniu ciągu liczb punktowane są po 0,5 punktu. Zada-
nia o większym stopniu trudności punktowane są po 1 punkcie.
7
248378032.006.png 248378032.001.png
1. Ile to? Wpisz liczby.
2. Dorysuj tyle elementów, ile brakuje.
3. Dopisz brakujące liczby.
4. Napisz działanie do ilustracji.
15
248378032.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin