Psychologia osobowości - Psychologia różnic indywidualnych - Marszał Wiśniewska - wykład 14 - Pomiar inteligencji.doc

(27 KB) Pobierz
mmm

                                                                                         Wykład 14. (1)

Pomiar inteligencji:

 

1. Wiek umysłowy (A. Binet i T. Simon)

– definicja: liczba prawidłowo rozwiązanych zadań

   testowych, przeznaczonych dla określonego wieku

   życia

- założenia: inteligencja wyraża się w procesach

  umysłowych angażujących wnioskowanie i

  rozumowanie

- narzędzie: Skala Inteligencji Bineta – Simona

  (1905)

- wada: możliwość porównywania badanych w tym

  samym roku życia

 

2. Iloraz inteligencji [II] w ujęciu tradycyjnym

    (Stern, 1912)

- definicja: II = WU/WŻ x 100

- narzędzie: Stanfordzka Skala Inteligencja Bineta

  (zmodyfikowana przez Termana i Merrill)

- od 16 roku życia II spada wraz z wiekiem; pomiar

  inteligencji wg tradycyjnego wzoru II nie ma sensu

  dla osób powyżej 16-go roku życia


                                                                                         Wykład 14. (2)

3. Dewiacyjny iloraz inteligencji (D. Wechsler)

- definicja: II to wynik testu danej osoby odnoszony

   do rozkładu wyników osób, reprezentujących

   poziom umysłowy populacji w tym samym wieku

   (obliczany w oparciu o parametry statystyczne

   rozkładu). Wechsler zastąpił WU wartością

   standaryzowaną wyrażającą różnice indywidualne

   w poziomie wykonania zadań testowych

- procedura: wyniki surowe uzyskane w teście

  inteligencji porządkuje się oddzielnie dla każdego

  roku życia i przedstawia w postaci krzywej

  (normalnej). Średniej arytmetycznej całej populacji

  w tym samym wieku nadaje się wartość 100 (średni

  poziom inteligencji). Wartości powyżej i poniżej

  100 określa się na podstawie odchylenia wyników

  od średniej, mierzonego odchyleniem

  standardowym (Wechsler przyjął wartość 15

  punktów jako miarę odchylenia standardowego)

- narzędzie: Skala Inteligencji Wechslera-Bellevue


                                                                                         Wykład 14. (3)

Zarzuty stawiane pojęciu II:

 

1. II nie uwzględnia zmian rozwojowych inteligencji (II jest miarą niezmiennej inteligencji). W ontogenezie zachodzą zmiany jakościowe w funkcjonowaniu intelektualnym, podczas gdy ocenę poziomu inteligencji dokonuje się zawsze za pomocą tego samego wskaźnika ilościowego, tj. II;

 

2. II ujmuje inteligencję jako zjawisko jednorodne (miarę czynnika g), podczas gdy inteligencja jest zjawiskiem złożonym, wieloczynnikowym;

 

3. Specyficzna dla jednostki konfiguracja składników inteligencji nie ma wpływu na wartość II (osoby charakteryzujące się różną strukturą inteligencji mogą mieć tę samą wartość II);

 

4. II opiera się na założeniu, że inteligencja jest przede wszystkim zjawiskiem o pochodzeniu biologicznym (inteligencja ma rozkład normalny). Pomniejszanie roli środowiska społecznego w kształtowaniu różnic indywidualnych w poziomie inteligencji.


                                                                                         Wykład 14. (4)

 

Testy inteligencji

 

1. Testy indywidualne (np. Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych i dla Dzieci);

 

2. Testy grupowe (np. Ogólny Test Klasyfikacyjny, Skala Matryc Progresywnych Ravena).


                                                                                         Wykład 14. (5)

 

Kontrowersje

 

1. Trafność testów inteligencji (czy mierzą to, co

    mają mierzyć?)

 

2. Społeczne konsekwencje wynikające z testowego

    pomiaru inteligencji.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin