motion_typography.pdf

(809 KB) Pobierz
289950200 UNPDF
Program: After EffectsCS4| Poziom: średni | Pliki na DVD
typography
motion
zrób sam teledysk
Kolejny tutorial postanowiłem poświęcić typograii, a dokładniej motion typography.
Typograia choć wygląda prosto, może dać niespodziewane efekty. W połączeniu z ruchem
da dynamiczną animację, którą można wykorzystać w rozmaitych spotach, demo reelach.
Na płytce umieszczony został klip muzyczny mojego autorstwa wykonany w całości tą
techniką. Od razu zaznaczam, że proces jest żmudny i wymaga przede wszystkim dobrej
organizacji, inaczej łatwo się w tym wszystkim pogubić.
1
2
kompozycja
Na początek stwórzmy kompozycję, proponuje
standardowe 1280 x 720, 25fps, długość
ustalmy na początek na 30 sekund. Klikamy
Composition>New Composition i ustawiamy
rozdzielczość oraz ilość klatek na sekundę.
Zatwierdzamy OK.
tło
Stworzymy jednolite tło, na którym będzie
działa się animacja. W tym celu klikamy
New>Solid i wybieramy kolor ciemnozielony.
Zatwierdzamy OK .
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
1
2
289950200.005.png
3
motion typography
6 7
NoW
Zacznijmy od prostego słowa, które będzie
zaczynało naszą animację. Wybieramy opcję
pisania i wpisujemy słówko NOW , wybrałem
czcionkę impact o wielkości 260. Zaznaczyłem
ją jako warstwę 3D (z każdym kolejnym wyra-
zem trzeba będzie robić to samo!).
podliNkoWaNie kamery
Rozwińmy warstwę kamery i trzymając wci-
śnięty [ ALT ] kliknijmy zegarek przy opcji
Point Of Interest , a następnie przeciągnijmy
ikonkę ze ślimakiem na opcję Position i klik-
nijmy poza obszarem warstw. Od teraz ruch
kamery będzie zsynchronizowany z punktem, na który
kamera aktualnie patrzy.
4
WiNietka
Wokół tła stworzymy ciemna winietkę, dzięki
czemu nadamy trochę charakteru naszej
kompozycji. Wybieramy New>Solid i tym
razem wybieramy kolor czarny. Zatwierdzamy,
a następnie klikamy dwukrotnie na eliptyczną
maskę. Klikamy dwukrotnie klawisz [ M ] i zaznaczamy
Inverted . Środek czarnego tła zostanie wycięty. Zmieniamy
Mask Expansion na 170, a Mask Feather na 360. Warstwa
ta powinna być zawsze na samej górze!
8
9
5
kamera
Ważnym elementem tego typu animacji
jest kamera, to nią będziemy animować.
Stwórzmy nową kamerę New>Camera o
standardowych ustawieniach. Zatwierdzamy
OK . Teraz ważna rzecz, każda kolejna warstwa
z tekstem musi być przełączana na warstwę 3D!
przygotoWaNie
do aNimacji
Do animacji głównie będziemy używać
opcji kamery - Rotation oraz Position ,
kliknijmy warstwę z kamerą i wciśnijmy [ R ]
a potem [ SHIFT ]+[ P ], w pierwszej klatce
animacji kliknijmy zegary i ustawmy klatki kluczowe
w Position oraz Z Rotation .
aNimacja kamery
Przesuńmy suwak czasu na ok. 15. klatkę,
ponownie stwórzmy klatki kluczowe
w Position i Rotation , teraz dokładnie
w 1. sekundzie animacji zmieńmy war-
tości Position 920, 335, -257, a wartość
Z Rotation na +90. Powinniśmy otrzymać w oknie kompo-
zycji powiększony fragment litery W .
plaN
Zastanówmy się - co chcemy pokazać
za pomocą wyrazów? Dobrze, aby słowo
wyglądem odzwierciedlało swoje znacze-
nie. Przykładowo słowo duży powinno być
wyrazem większym od reszty. Z kolei słowo
mały będzie mniejsze od reszty - DUŻYmały.
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
7
6
3
4
5
8
9
289950200.006.png 289950200.007.png
 
motion typography
14
15
10
We
Przesuńmy suwak o jedną klatę ani-
macji do przodu [ PAGE DOWN ], w tej
klatce animacji wstawimy nowy wyraz.
Wybieramy ikonkę czcionki i wpisu-
jemy litery WE . Zmieniamy warstwę na
3D i napis nam znika. Oddalmy widok kompozycji i prze-
suńmy napis na środek. Przeskalujmy go do ok. 12% i zro-
tujmy > wg Z Rotation do +97. Ustawmy następnie go jak
na zdjęciu.
11
11
dociNaNie WarstWy
Napis WE jest ustawiony poprawnie,
jednak chcielibyśmy, aby pojawiał się
dokładnie w 26. klatce (01:01), ustawmy
suwak na tej pozycji, zaznaczmy war-
stwę WE i kliknijmy [ CTRL ]+[ SHIFT ]+[ D ].
Warstwa zostanie przecięta w miejscu suwaka, usuńmy
warstwę z początku kompozycji [ DEL ].
14
aNimacja kamery ii
Cofnijmy suwak animacji do 01:17 i tam
stwórzmy klatki kluczowe dla Position
i Rotation , następnie przesuńmy do
02:00 i zmieńmy wartości Position na
913,415,-120.
15
Bigger
Słówko Bigger wstawimy sporą czcionką. Stwórzmy więc je o skali 200%,
przesuńmy kamerę do 02:05 i stwórzmy klatki kluczowe w Position i Rotation ,
następnie przesuńmy suwak do 02:15 i ustawmy parametry kamery:
P osition : 1744,228,-2478, oraz Rotation: 0. Ustawmy napis, aby był na podob-
nej wysokości jak słówko Now. Oczywiście przytnijmy warstwę.
12
16
13
Faster i
Słówko Faster chcielibyśmy, żeby wjeż-
dżało z jednej strony ekranu i zatrzymy-
wało się pod dotychczasowymi słowami.
Na początek stwórzmy klatki kluczowe
w kamerze w 03:00, a następnie w 03:10
i zmieńmy ustawienia kamery na Position : 1774,426,-2478.
Dodajmy słówko FASTER przeskalowane do ok. 110%.
17
12
make
Analogicznie do punktów 10-11, dodajemy
słowo MAKE w 35 klatce animacji (01:10),
ponownie zmieniamy na 3D, rotujemy,
pozycjonujemy oraz docinamy warstwę.
17
13
tHem
I ponownie, stosując kroki 10-11, tworzymy
napis = (01:20), z tym że po umieszczeniu
go w szyku, połowa wyrazu jest ucięta, zani-
mujemy odpowiednio kamerę tak aby sku-
piała się na słowie.
Faster ii
Chcielibyśmy, aby słowo wjeżdżało z pra-
wej do lewej. W 3:05 na warstwie FASTER
ustawmy klatkę kluczową dla Position
i następną w 3:15. Teraz w 3:05 przesuńmy
napis poza kadr z prawej strony. Napis
wjeżdża na ekran, dokonajmy paru korekt.
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
10
16
289950200.001.png
 
18
motion typography
21
22
19
opóźNieNie aNimacji
Napis FASTER wjeżdża na ekran ze
stałą prędkością i w pewnym momen-
cie staje, zróbmy płynne hamowanie
napisu na środku ekranu. Zaznaczmy
klatkę kluczową w 3:15 dla opcji
Position i naciśnijmy [ F9 ].
motioN Blur
Napis FASTER wjeżdża na ekran i
hamuje, dodajmy mu jednak motion
blur, tak aby ruch wyglądał reali-
stycznie, w tym celu obok nazwy war-
stwy zaznaczmy Motion Blur , a potem
w pasku ponad nazwami warstw także zaznaczmy Motion
Blur . Napis podczas ruchu będzie rozmazany.
druga kamera
Ponieważ kamera została przenie-
siona do innej kompozycji, tutaj jej
nam brakuje - ponownie tworzymy
kamerę o standardowych ustawie-
niach. Layer>New>Camera i usta-
wiamy ją na samej górze.
Better
Słowo BETTER rozbijemy na dwie
sylaby BET i TER każda z nich
powinna mieć wielkość ok. 150 i
przeskalowana do 150%, każdą
połowę umieszczamy po jednej i
drugiej stronie kompozycji. Ważne, aby były na tej samej
wysokości (druga cyfra w Position ).
20
23
20
prekompozycja
Aby stworzyć efekt zgniatania dotychczasowych napisów przez słowo BETTER , musimy stworzyć
kompozycję z warstw, które już mamy, w tym celu klikamy na pierwsza warstwę, następnie trzy-
mając [ CTRL ] dołączamy do zaznaczenia wszystkie warstwy z tekstem oraz kamerę (to bar-
dzo ważne!), wybieramy Layer>Pre-Compose , i zatwierdzamy OK . Wszystkie warstwy zwiną się
w jedną kompozycję.
23
łączeNie słoWa
Stwórzmy klatki kluczowe w funkcji Position dla BET i TER dokładnie
w 04:00, następnie przesuńmy suwak do 04:10 złączmy obie części
słowa w jedno na środku kompozycji (tymczasowo można wyłą-
czyć podgląd kompozycji z resztą słów, aby się nie zlewało).
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
19
22
18
21
289950200.002.png
 
24
motion typography
27
28
reNderoWaNie i
Czas wyrenderowac animację do pliku.
Wybieramy Composition>Add To render queue .
Klikamy Best settings i upewniamy się czy Quality
jest ustawione na Best , a resolution na Full , dla
mniejszej wagi pliku można zmienić Resolution
z Full na Half . Zatwierdzamy OK.
28
reNderoWaNie ii
Klikamy Lossless w Output module , w zależno-
ści od zainstalowanych kodeków w komputerze
możemy wybrać plik wynikowy, klikamy Format
i z listy wybierzmy np. Video for Windows , klikamy
Format Options i wybieramy stosowny kodek np.
DivX . Zatwierdzamy OK .
25
zgNiataNie
Stwórzmy klatkę kluczową w 04:00 dla
skali, teraz przesuńmy suwak do 04:07
i wyłączamy skalowanie propor-
cjonalne i zmniejszamy wartość
do momentu, aż będzie się stykała
z połówkami słowa BETTER . Przesuńmy suwak na 04:10 i
zmniejszmy wartość skali do 0.
29
26
30
testoWaNie aNimacji
Czas na przetestowanie dotychcza-
sowej animacji. Naciskamy klawisz
[ 0 ] na klawiaturze numerycznej
i czekamy, aż pasek postępu dojdzie
do końca, po przeliczeniu animacja
automatycznie się uruchomi.
29
reNderoWaNie iii
Na koniec podajemy nazwę pliku
i ścieżkę Output to, klikamy render
i po chwili mamy gotowy plik z zapi-
sem animacji.
30
koNkluzja
Typografia sprawdza się zawsze, jest to efekt, który się
nie starzeje i zawsze wygląda dobrze, jest to niestety
proces bardzo czasochłonny, o ile stworzenie 15 sekun-
dowego klipu nie stanowi problemu, to rozpisanie ani-
macji na 3-4 minutowy klip jest już dość poważnym
przedsięwzięciem. Zapraszam do obejrzenia klipu muzycznego mojego autor-
stwa do piosenki składu Paranoja wykonanego w całości w tej technice.
ustaWiaNie czasu
kompozycji
Jako że kompozycja jest trochę za
długa, przytniemy ją do 6. sekund.
Wybieramy Composition>Composition
Settings i ustawiamy Duration na 06.
Zatwierdzamy OK . Animacja zostanie automatycznie skró-
cona do 6 sekund.
Krzysztof Micielski
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
27
24
25
26
289950200.003.png 289950200.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin