motion_typography.pdf
(
809 KB
)
Pobierz
289950200 UNPDF
Program: After EffectsCS4| Poziom: średni | Pliki na DVD
typography
motion
zrób sam teledysk
Kolejny tutorial postanowiłem poświęcić typograii, a dokładniej motion typography.
Typograia choć wygląda prosto, może dać niespodziewane efekty. W połączeniu z ruchem
da dynamiczną animację, którą można wykorzystać w rozmaitych spotach, demo reelach.
Na płytce umieszczony został klip muzyczny mojego autorstwa wykonany w całości tą
techniką. Od razu zaznaczam, że proces jest żmudny i wymaga przede wszystkim dobrej
organizacji, inaczej łatwo się w tym wszystkim pogubić.
1
2
kompozycja
Na początek stwórzmy kompozycję, proponuje
standardowe 1280 x 720, 25fps, długość
ustalmy na początek na 30 sekund. Klikamy
Composition>New Composition
i ustawiamy
rozdzielczość oraz ilość klatek na sekundę.
Zatwierdzamy OK.
tło
Stworzymy jednolite tło, na którym będzie
działa się animacja. W tym celu klikamy
New>Solid
i wybieramy kolor ciemnozielony.
Zatwierdzamy
OK
.
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
1
2
3
motion
typography
6 7
NoW
Zacznijmy od prostego słowa, które będzie
zaczynało naszą animację. Wybieramy opcję
pisania i wpisujemy słówko
NOW
, wybrałem
czcionkę impact o wielkości 260. Zaznaczyłem
ją jako warstwę 3D (z każdym kolejnym wyra-
zem trzeba będzie robić to samo!).
podliNkoWaNie kamery
Rozwińmy warstwę kamery i trzymając wci-
śnięty [
ALT
] kliknijmy zegarek przy opcji
Point Of Interest
, a następnie przeciągnijmy
ikonkę ze ślimakiem na opcję
Position
i klik-
nijmy poza obszarem warstw. Od teraz ruch
kamery będzie zsynchronizowany z punktem, na który
kamera aktualnie patrzy.
4
WiNietka
Wokół tła stworzymy ciemna winietkę, dzięki
czemu nadamy trochę charakteru naszej
kompozycji. Wybieramy
New>Solid
i tym
razem wybieramy kolor czarny. Zatwierdzamy,
a następnie klikamy dwukrotnie na eliptyczną
maskę. Klikamy dwukrotnie klawisz [
M
] i zaznaczamy
Inverted
. Środek czarnego tła zostanie wycięty. Zmieniamy
Mask Expansion na 170, a
Mask Feather
na 360. Warstwa
ta powinna być zawsze na samej górze!
8
9
5
kamera
Ważnym elementem tego typu animacji
jest kamera, to nią będziemy animować.
Stwórzmy nową kamerę
New>Camera
o
standardowych ustawieniach. Zatwierdzamy
OK
. Teraz ważna rzecz, każda kolejna warstwa
z tekstem musi być przełączana na warstwę 3D!
przygotoWaNie
do aNimacji
Do animacji głównie będziemy używać
opcji kamery -
Rotation
oraz
Position
,
kliknijmy warstwę z kamerą i wciśnijmy [
R
]
a potem [
SHIFT
]+[
P
], w pierwszej klatce
animacji kliknijmy zegary i ustawmy klatki kluczowe
w
Position
oraz Z
Rotation
.
aNimacja kamery
Przesuńmy suwak czasu na ok. 15. klatkę,
ponownie stwórzmy klatki kluczowe
w
Position
i
Rotation
, teraz dokładnie
w 1. sekundzie animacji zmieńmy war-
tości
Position
920, 335, -257, a wartość
Z
Rotation
na +90. Powinniśmy otrzymać w oknie kompo-
zycji powiększony fragment litery
W
.
plaN
Zastanówmy się - co chcemy pokazać
za pomocą wyrazów? Dobrze, aby słowo
wyglądem odzwierciedlało swoje znacze-
nie. Przykładowo słowo
duży
powinno być
wyrazem większym od reszty. Z kolei słowo
mały
będzie mniejsze od reszty -
DUŻYmały.
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
7
6
3
4
5
8
9
motion
typography
14
15
10
We
Przesuńmy suwak o jedną klatę ani-
macji do przodu [
PAGE DOWN
], w tej
klatce animacji wstawimy nowy wyraz.
Wybieramy ikonkę czcionki i wpisu-
jemy litery
WE
. Zmieniamy warstwę na
3D i napis nam znika. Oddalmy widok kompozycji i prze-
suńmy napis na środek. Przeskalujmy go do ok. 12% i zro-
tujmy > wg
Z Rotation
do +97. Ustawmy następnie go jak
na zdjęciu.
11
11
dociNaNie WarstWy
Napis WE jest ustawiony poprawnie,
jednak chcielibyśmy, aby pojawiał się
dokładnie w 26. klatce (01:01), ustawmy
suwak na tej pozycji, zaznaczmy war-
stwę WE i kliknijmy [
CTRL
]+[
SHIFT
]+[
D
].
Warstwa zostanie przecięta w miejscu suwaka, usuńmy
warstwę z początku kompozycji [
DEL
].
14
aNimacja kamery ii
Cofnijmy suwak animacji do 01:17 i tam
stwórzmy klatki kluczowe dla
Position
i
Rotation
, następnie przesuńmy do
02:00 i zmieńmy wartości Position na
913,415,-120.
15
Bigger
Słówko
Bigger
wstawimy sporą czcionką. Stwórzmy więc je o skali 200%,
przesuńmy kamerę do 02:05 i stwórzmy klatki kluczowe w
Position
i
Rotation
,
następnie przesuńmy suwak do 02:15 i ustawmy parametry kamery:
P
osition
: 1744,228,-2478, oraz Rotation: 0. Ustawmy napis, aby był na podob-
nej wysokości jak słówko Now. Oczywiście przytnijmy warstwę.
12
16
13
Faster i
Słówko
Faster
chcielibyśmy, żeby wjeż-
dżało z jednej strony ekranu i zatrzymy-
wało się pod dotychczasowymi słowami.
Na początek stwórzmy klatki kluczowe
w kamerze w 03:00, a następnie w 03:10
i zmieńmy ustawienia kamery na
Position
: 1774,426,-2478.
Dodajmy słówko
FASTER
przeskalowane do ok. 110%.
17
12
make
Analogicznie do punktów 10-11, dodajemy
słowo
MAKE
w 35 klatce animacji (01:10),
ponownie zmieniamy na 3D, rotujemy,
pozycjonujemy oraz docinamy warstwę.
17
13
tHem
I ponownie, stosując kroki 10-11, tworzymy
napis
=
(01:20), z tym że po umieszczeniu
go w szyku, połowa wyrazu jest ucięta, zani-
mujemy odpowiednio kamerę tak aby sku-
piała się na słowie.
Faster ii
Chcielibyśmy, aby słowo wjeżdżało z pra-
wej do lewej. W 3:05 na warstwie
FASTER
ustawmy klatkę kluczową dla
Position
i następną w 3:15. Teraz w 3:05 przesuńmy
napis poza kadr z prawej strony. Napis
wjeżdża na ekran, dokonajmy paru korekt.
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
10
16
18
motion
typography
21
22
19
opóźNieNie aNimacji
Napis
FASTER
wjeżdża na ekran ze
stałą prędkością i w pewnym momen-
cie staje, zróbmy płynne hamowanie
napisu na środku ekranu. Zaznaczmy
klatkę kluczową w 3:15 dla opcji
Position
i naciśnijmy [
F9
].
motioN Blur
Napis
FASTER
wjeżdża na ekran i
hamuje, dodajmy mu jednak motion
blur, tak aby ruch wyglądał reali-
stycznie, w tym celu obok nazwy war-
stwy zaznaczmy
Motion Blur
, a potem
w pasku ponad nazwami warstw także zaznaczmy
Motion
Blur
. Napis podczas ruchu będzie rozmazany.
druga kamera
Ponieważ kamera została przenie-
siona do innej kompozycji, tutaj jej
nam brakuje - ponownie tworzymy
kamerę o standardowych ustawie-
niach.
Layer>New>Camera
i usta-
wiamy ją na samej górze.
Better
Słowo
BETTER
rozbijemy na dwie
sylaby
BET
i
TER
każda z nich
powinna mieć wielkość ok. 150 i
przeskalowana do 150%, każdą
połowę umieszczamy po jednej i
drugiej stronie kompozycji. Ważne, aby były na tej samej
wysokości (druga cyfra w
Position
).
20
23
20
prekompozycja
Aby stworzyć efekt zgniatania dotychczasowych napisów przez słowo
BETTER
, musimy stworzyć
kompozycję z warstw, które już mamy, w tym celu klikamy na pierwsza warstwę, następnie trzy-
mając [
CTRL
] dołączamy do zaznaczenia wszystkie warstwy z tekstem oraz kamerę (to bar-
dzo ważne!), wybieramy
Layer>Pre-Compose
, i zatwierdzamy
OK
. Wszystkie warstwy zwiną się
w jedną kompozycję.
23
łączeNie słoWa
Stwórzmy klatki kluczowe w funkcji
Position
dla
BET
i
TER
dokładnie
w 04:00, następnie przesuńmy suwak do 04:10 złączmy obie części
słowa w jedno na środku kompozycji (tymczasowo można wyłą-
czyć podgląd kompozycji z resztą słów, aby się nie zlewało).
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
19
22
18
21
24
motion
typography
27
28
reNderoWaNie i
Czas wyrenderowac animację do pliku.
Wybieramy
Composition>Add To render queue
.
Klikamy
Best settings
i upewniamy się czy
Quality
jest ustawione na
Best
, a resolution na
Full
, dla
mniejszej wagi pliku można zmienić
Resolution
z
Full
na
Half
. Zatwierdzamy
OK.
28
reNderoWaNie ii
Klikamy Lossless w
Output module
, w zależno-
ści od zainstalowanych kodeków w komputerze
możemy wybrać plik wynikowy, klikamy
Format
i z listy wybierzmy np.
Video for Windows
, klikamy
Format Options
i wybieramy stosowny kodek np.
DivX
. Zatwierdzamy
OK
.
25
zgNiataNie
Stwórzmy klatkę kluczową w 04:00 dla
skali, teraz przesuńmy suwak do 04:07
i wyłączamy skalowanie propor-
cjonalne i zmniejszamy wartość
do momentu, aż będzie się stykała
z połówkami słowa
BETTER
. Przesuńmy suwak na 04:10 i
zmniejszmy wartość skali do 0.
29
26
30
testoWaNie aNimacji
Czas na przetestowanie dotychcza-
sowej animacji. Naciskamy klawisz
[
0
] na klawiaturze numerycznej
i czekamy, aż pasek postępu dojdzie
do końca, po przeliczeniu animacja
automatycznie się uruchomi.
29
reNderoWaNie iii
Na koniec podajemy nazwę pliku
i ścieżkę
Output
to, klikamy
render
i po chwili mamy gotowy plik z zapi-
sem animacji.
30
koNkluzja
Typografia sprawdza się zawsze, jest to efekt, który się
nie starzeje i zawsze wygląda dobrze, jest to niestety
proces bardzo czasochłonny, o ile stworzenie 15 sekun-
dowego klipu nie stanowi problemu, to rozpisanie ani-
macji na 3-4 minutowy klip jest już dość poważnym
przedsięwzięciem. Zapraszam do obejrzenia klipu muzycznego mojego autor-
stwa do piosenki składu Paranoja wykonanego w całości w tej technice.
ustaWiaNie czasu
kompozycji
Jako że kompozycja jest trochę za
długa, przytniemy ją do 6. sekund.
Wybieramy
Composition>Composition
Settings
i ustawiamy
Duration
na 06.
Zatwierdzamy
OK
. Animacja zostanie automatycznie skró-
cona do 6 sekund.
Krzysztof Micielski
00
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
.psd 04/2010 www.psdmag.org/pl
00
27
24
25
26
Plik z chomika:
reniferMan
Inne pliki z tego folderu:
WR250-1KE - instrukcja obslugi do podgrzewacza wody Junkers_od_AB_Solution.pdf
(4102 KB)
DOKUMENTFormasterDafi.pdf
(3104 KB)
instrukcja-serwisowa-g-19-02.pdf
(2485 KB)
TERMAQ electronic-aquapowerG19-2.pdf
(1486 KB)
WR250-1 KE Naprawa.pdf
(1012 KB)
Inne foldery tego chomika:
Danek
dokumentyMy
FVD
Navi
Programy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin