Wprowadzenie do psychologii- 28.02 wykład I.doc

(53 KB) Pobierz
I

Psychologia

Dr Reiner Dańczyk

 

 

I.                   Wprowadzenie do psychologii, początki psychologii, psychologia jako nauka.

 

Psyche – dusza

Logos – nauka

Psychologia z greckiego nauka o duszy.

Termin ten pojawił się dopiero w XVI w. wprowadzony przez Melanchtona (prof. wykładający na uniwersytecie w Wittenberdze).

 

Psychologia wyodrębniła się z filozofii, z czasem rozszczepiła się na 2 działy:

·         Psychologia racjonalna(związana z filozofią) inaczej spekulatywna (polega na snuciu rozważań o istocie bytu)

·         Psychologia naukowa (empiryczna) – twierdzenia stanowią uogólnienie wyników obserwacji rzeczywistości.

 

 

Początki psychologii racjonalnej sięgają czasów p.n.e. (liczy ponad 2000lat). Starożytne przekonanie o odrębności istnienia duszy i ciała(wg starożytnych filozofów), człowiek nie cały umiera.

Non omnis moriar – Niewszystek umrę - Horacy 

Metodą badania duszy była dedukcja(wysuwanie wniosków z założeń przyjętych z góry). Założenia pochodziły ze źródeł religijnych albo systemu metafizycznego podającego ogólny pogląd na świat i życie. Duszę wyobrażano sobie jako substancję niematerialną istniejącą niezależnie od ciała, śmierć – opuszczenie ciała przez duszę.

 

Oderwanie się psychologii od religii, metafizyki, filozofii nastąpiło w XIX w. (1879r.) Wilhelm Wundt założył na uniwersytecie w Lipsku pierwsze laboratorium instytutu psychologicznego przyjmuje się za początek psychologii empirycznej. (Nauka o zjawiskach psychicznych – wrażeniach, spostrzeżeniach, wyobrażeniach, uczuciach, myśleniu)

Mogą być badane na podstawie samoobserwacji(psychologia introspekcyjna – wgląd do wnętrza)

Metoda introspekcyjna – bezpośrednia metoda badania zjawisk psychicznych (dostępna tylko danej osobie), poznawanie świadomości.

Introspekcja – wgląd w siebie, badanie bezpośrednie uczuć, wrażeń, myśli itp.

Niesprawdzalność sądów introspekcyjnych (są one niemożliwe do sprawdzenia przez osoby trzecie, są subiektywne)

Bezproduktywność metody introspekcyjnej – bezwartościowa, bo nie dała żadnych ogólnie przyjętych wyników. Badania tą metodą nie są wartościowe dla nauki, stają się tematem do polemiki.

 

Ograniczoność metody introspekcyjnej:

- u dzieci

- u chorych z zaburzeniami psychicznymi

 

 

Aktualnie występują zjawiska fizyczne i psychiczne koło siebie i są ze sobą ściśle powiązane.

Przykład1.

Zjawisko fizyczne: śmiech; psychiczne: wesołość.

Zjawisko fizyczne: płacz; psychiczne: żałość, smutek

 

Badanie pośrednie – na podstawie zjawisk fizycznych bada się zjawiska psychiczne.

 

Metody przedmiotowe:

·         Obserwacja

·         Eksperyment

·         Testy

·         Kwestionariusze

·         Wywiad kliniczny

·         Ankiety

 

 

Zjawiska fizyczne składające się na zachowanie.

 

Nauka o człowieku, jego zachowaniu się oraz mechanizmach, które regulują to zachowanie(zewnętrzne bodźce, sytuacje, mechanizmy wewnętrzne – mechanizmy fizjologiczne oraz mechanizmy psychologiczne – procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne)

Psychologia to naukowe badanie zachowania ludzi, które pozwala ustalić, co nimi porusza i jak funkcjonuje ich psychika. To pewien sposób myślenia o tym jak ludzie radzą sobie ze swoim środowiskiem i jak zachowują się względem siebie.

 

1.     Zachowanie każdego z nas jest czymś obiektywnym dla badacza niezależnym od niego samego.

2.     Punktem wyjścia naszych opinii i ocen, sądów o innym człowieku jest jego zachowanie(może być poddawane badaniu)

3.     Psychologia uczyniła za swój przedmiot zachowanie(zewnętrzne i wewnętrzne – które widać na podstawie tego pierwszego)

 

„Pokaż mi jak się zachowujesz a powiem ci, kim jesteś”

 

Zachowanie – jest to pewien akt, w którym występują takie elementy składowe jak procesy poznawcze(myślenie), procesy emocjonalne(radość, złość), procesy motywacyjne a całość zachowania jest nastawiona na zrealizowanie potrzeby.

 

Zachowania dzielimy na:

1.     Zachowanie reaktywne – najprostsza forma zachowania. Mówimy o nim wtedy, gdy w decydujący sposób jest ono wyznaczone przez bodziec. Oznacza się je SR (Stimulus- podnieta, bodziec – wyznacza reakcję) Występuje u zwierząt i ludzi. Podstawę fizjologiczną stanowią odruchy wrodzone (bezwarunkowe) i nabyte. Odruchy nabyte tworzą się przez całe życie danej jednostki. Zachowania reaktywne w niewielkim stopniu interesują psychologię i psychologów.

2.     Zachowania celowe – forma zachowania, przystosowanie do sytuacji niestereotypowych, zmiennych. Ma ukierunkowany przebieg i zmierza do stanu końcowego(celu). Niezbędny jest program by osiągnąć cel, jest charakterystyczne dla ludzi, jest zorganizowane. Jest przedmiotem badań psychologów i psychologii

3.     Zachowanie obronne – Pojawia się w sytuacjach trudnych. Gdy na drodze do celu stanie przeszkoda która opóźnia drogę do celu. Jest także zainteresowaniem psychologów i pschologii.

Dzieli się na:

·         Zachowania zadaniowe (cel pozostaje – technika zmieniona)

·         Zachowanie obronne (cel zostaje zmieniony)

 

Funkcje zachowań:

1.     Służy zaspokojeniu potrzeb osobistych

2.     Ma rozwiązywać zadania stawiane człowiekowi przez określone zadania życiowe(indywidualne bądź stawiane przez grupę)

Jeśli człowiek zaspokaja swoje potrzeby i realizuje zadania bez kłopotów funkcjonuje normalnie.

Jeśli jednostka nie może spełnić jednej lub obu funkcji (ma kłopoty z zaspokajaniem potrzeb lub napotyka trudności z realizacja zadań) posiada zaburzenia zachowania.

 

Do zaburzeń zachowań zaliczamy:

·         Zaburzenia psychotyczne: nerwice, fobie, myśli natrętne, kompulsje notoryczne

·         Zaburzenia osobowości: psychopatie, socjopatie, charakteropatie

·         Formy zachowania występujące u ludzi normalnych lecz mające charakter czynów przestępczych

 

II.                Procesy poznawcze

 

Spełniają dwie funkcje:

·         Służą poznaniu środowiska zewnętrznego(fizycznego)

·         Służą poznaniu siebie samego

 

Do procesów poznawczych zalicza się:

·         Odbiór wrażeń

·         Spostrzeżenia

·         Wyobrażenia

·         Myślenie

·         Uwaga

·         Pamięć

 

Są powiązane ze sobą systemowo. Zaburzenie jednego procesu pociąga ze sobą zaburzenia w innych procesach. Np. brak koncentracji utrudnia spostrzeganie, bark pamięci utrudnia myślenie,

Sprawne funkcjonowanie procesów warunkuje przystosowanie się jednostki do środowiska. Zapewnia człowiekowi dobrą orientację w otoczeniu, Procesy poznawcze mogą decydować o zdrowiu i życiu,

 

1.     Odbiór wrażeń podstawowe i elementarne zjawisko psychiczne pozwalające na wyodrębnienie pojedynczej cechy przedmiotu. Jest dostateczna wrażliwość analizatora(jednostka funkcjonalna układu nerwowego odbierająca, przekazująca i analizująca)

2.     Spostrzeganie – (percepcja) zachodzi kiedy dokonana zostaje organizacja i integracja danych zmysłowych(dostarczonych przez poszczególne analizatory). Dane zmysłowe sygnalizują konkretny przedmiot. Należy zorganizować w spójną całość dane zmysłowe a następnie poprawnie je zinterpretować wtedy następuje rozpoznanie i identyfikacja przedmiotu zdarzenia, procesu, obiektu. Niezbędne są obok treści zmysłowych treści umysłowe(doświadczenie, wiedza)

3.     Wyobrażenie – odzwierciedlenie przedmiotu niedziałającego w danej chwili na receptor stanowiące treść poprzednio dokonanych spostrzeżeń.

·         Jest wynikiem spostrzegania określonego przedmiotu

·         Jest wynikiem zachowania w pamięci treści powstałego spostrzeżenia

·         Wyobrażenie jest wynikiem wywołania z pamięci i ponownego przeżycia w świadomości minionych treści spostrzeżeniowych

Jest reprodukcją treści spostrzeżeń.

Dzieli się na:

·         Wyobrażenia odtwórcze – zależą od:

- dokładności pierwotnego spostrzeżenia

- prawidłowości procesy obserwacji

- warunków zapamiętywania (przechowywania w pamięci i przypominania sobie minionych spostrzeżeń)

 

·         Wyobrażenia twórcze – stanowią podstawowy składnik różnych dziedzin(sztuki, techniki, prac naukowych)

 

4.     Myślenie - stanowi proces umysłowy na który składają się analiza i synteza. Jednostka musi odzwierciedlać relacje stosunku pomiędzy elementami rzeczywistości (stosunki strukturalne – spostrzeganie a stosunki funkcjonalne)

Myślenie proces poznawczy, w którym odzwierciedlone są strukturalne i funkcjonalne stosunki różnych elementów rzeczywistości. Oznacza to, że myślenie zachodzi wówczas, gdy osobnik spotyka się po raz pierwszy z taką sytuacją i daje sobie z nią radę mówimy wtedy o myśleniu produktywnym.

Gdy daje rade sobie sam myślenie produktywne samodzielne.

Jeżeli ponownie znajduje wyjście z sytuacji przy pomocy innych osób jest jego myślenie również produktywne, ale nie samodzielne.

Jeżeli ponownie znajduje się w takiej lub podobnej sytuacji i rozwiązuje ją w sposób analogiczny do poprzedniego zachodzi myślenie reproduktywne.

Jeżeli sytuacja powtarza sie wielokrotne sposób postępowania przestaje być procesem myślowym a staje się nawykowym. Myślenie produktywne samodzielne, które prowadzi do poznania nowych stosunków nazywamy twórczym.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin