TEMAT TYGODNIA: Poznajemy pracę pracowników poczty
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Słuchanie krótkiego opowiadania A. Świrczyńskiej: Pan Kukuryku. Ocena postępownania bohatera koguta Kukuryku. Wybór dyżurnych. Przypomnienie ich obowiązków. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [038].
- uświadomienie konieczności przestrzegania określonych reguł obowiązujących w życiu- doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi
- dziecko wie co oznacza słowo przepraszam- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia
Rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji na temat poczty. Spacer na pocztę, obserwowanie pracy ludzi tam zatrudnionych. Zabawa ruchowa Paczki.
- wzbogacenie wiedzy dotyczącej pracy poczty
- dziecko wie jaką drogę przebywa paczka od nadawcy do adresata
Zabawy i gry planszowe.
- przestrzeganie reguł obowiązujących w grach
- dziecko cierpliwie czeka na swoją kolej w trakcie trwania gry
WTOREK
Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych w danym dniu, zaobserwowanych w drodze do przedszkola. Przypomnienie jaka pogoda była dnia poprzedniego. Stosowanie określeń "wczoraj", "dzisiaj". Rozmowa na temat "co to jest mgła". Opowieść ruchowa Mgła.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- utrwalanie pojęć wczoraj, dzisiaj, jutro- rozwijanie wyobraźni- wyrabianie płynności ruchów- doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej
- dziecko poprawnie opisuje charakterystyczne cechy pogody w danym dniu- dziecko odtwarza ruchem przekazywaną przez nauczycielkę treść- dziecko pobudza wyobraźnię ruchową
List do babci - próby pisania listu. Poznanie pojęć: koperta, znaczek, stempel pocztowy, nadawca, adresat. Wycinanie kopert i sklejanie ich (wykorzystanie ich w zabawach). Zabawy matematyczne Krople deszczu. Każde dziecko otrzymuje kopertę z wyciętymi z bloku technicznego kroplami deszczu w czterech kolorach, po pięć z każdego koloru. Tworzą z nich zbiory, przeliczają, porównują ilość elementów.
- uwrażliwianie na znaczenie utrzymywania kontaktów z bliskimi- utrwalenie pojęcia zbiorów- ćwiczenie umiejętności przeliczania
- dziecko potrafi opisać gdzie umieszcza się znaczek, adres nadawcy i adresata- dziecko chętnie wykonuje zadania matematyczne
Słuchanie piosenki B. Forma: Jesienny wiatr. Ćwiczenia ortofoniczne oparte na melodii piosenki.
- poznanie nowej piosenki
- dziecko odtwarza fragment piosenki na sylabach proponowanych przez prowadzącą
ŚRODA
Swobodne rozmowy na temat zdrowego sposobu odżywiania. Przygotowanie przez prowadzącą białego sera z cukrem i śmietaną - degustacja. Zabawa ruchowa Deszcz i pogoda.
- rozwijanie konieczności prawidłowego sposobu odżywiania- wdrażanie do zachowania czystości miejsca i estetycznego spożycia posiłków- reagowanie na sygnały
- dziecko próbuje jak smakuje biały ser przygotowany przez nauczycielkę- dziecko starannie wykonuje ruchy podczas zabawy
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]. słuchanie piosenek z płyty CD o listonoszu. Praca plastyczna Znaczek pocztowy. Dzieci malują farbami plakatowymi dowolny obraz. Wypełniają farbami całą powierzchnię kartki. Nauczycielka przygotowuje wyciątą ramkę z jednej strony wykończoną "ząbkami znaczka" - format taki sam jak format prac. Po wyschnięciu farby dzieci naklejają ramkę "ząbki znaczka" na swoją pracę.
- rozwijanie wrażliwości muzycznej- wzbogacanie słownictwa- rozwijanie wyobraźni- ćwiczenie sprawności dłoni
- dziecko chętnie słucha piosenek- dziecko wie co to jest klaser- dziecko wykonuje zamaszyste ruchy malując ciekawą pracę
Słuchanie opowiadania H. Łochockiej: Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę. Zabawy samorzutne na przedszkolnym podwórku.
- przyzwyczajanie do obcowania z książką- kształcenie umiejętności wyciągania wniosków
- dziecko chętnie słucha tekstów czytanych przez nauczycielkę- dziecko własnymi słowami określa niewłaściwe zachowanie bohatera- dziecko zgodnie współdziała z rówieśnikami w trakcie zabawy
CZWARTEK
Samodzielne wiązanie sznurowadeł (umocowanych do kartoników). Zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca Zabawa kolorowych liści. Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy pani patrzy - zatrzymywanie się w określonej pozycji (np. stań prosto, oczy patrzą w bok, zatrzymaj się i uklęknij na kolano).
- doskonalenie sprawności manualnych- szybkie reagowanie na sygnał- utrwalenie barw- ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej
- dziecko chętnie podejmuje próby wiązania- dziecko sprawnie zajmuje miejsce w trzyosobowym kole- dziecko potrafi wytrwać kilka sekund w bezruchu
Historyjka obrazkowa Pan lisotonosz - jako wprowadzenie wiersz B. Forma: Znamy pana listonosza. Historyjka obrazkowa prezentowana dzieciom w niewłaściwej kolejności. Wspólne omawianie kolejnych ilustracji (dzieci same mają dość do wniosku, że historyjka jest niewłaściwie ułożona). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie- poznanie pracy listonosza- kształcenie spostrzegawczości i logicznego myślenia
- dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami- dziecko tłumaczy swoje racje
Różne formy działań podejmowanych przez dzieci. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- wdrażanie do zgodnej zabawy
- dziecko bawi się zgodnie z innymi dziećmi
PIĄTEK
Ćwiczenie zręcznościowe Różne guziki. Dzieci tworzą czteroosobowe zespoły - zajmują miejsca w małych kołach. Każde dziecko ma przed sobą pięć różnych guzików. W środku nauczycielka umieszcza pojemniki. Dzieci starają się wrzucić wszystkie guziki do pojemnika - nie wolno ruszać się ze swoich miejsc. Zabawa matematyczna Grzybek.
- ćwiczenie rzutu do celu- wyrabianie koncentacji- poznanie nowej wyliczanki- określanie ilości guzików na oko stosując określenia "dużo, mało"
- dzieck stara się trafić wszystkimi guzikami do celu- dziecko prawidłowo określa ilość zebranych guzików, przelicza w zakresie 5
Słuchanie opowiadania H. Łochockiej: Elemelek i precelek. Zabawa ruchowa Wróble uciekają. Kształtowanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych: nad, pod, na, obok w oparciu o własne opowiadanie W moim pokoju. Zabawa ruchowa wynikająca z treści zajęcia (z wykorzystaniem stolików).
- poszerzanie wiadomości dotyczących powstawania pieczywa- stwarzanie naturalnych sytuacji pozwalających na utrwalenie pojeć: nad, pod, na, obok
- dziecko wie co oznacza pojęcie pieczywo- dziecko potrafi w naturalnych warunkach oraz na ilustracji określić przedmiot i jego położenie w stosunku do innych przedmiotów
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Pomoc nauczycielce w zmianie dekoracji w kąciku przyrodniczym
- zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci
- dziecko chętnie pomaga nauczycielce
odwiedzin: 193938
Hel53land