TEMAT KOMPLEKSOWY: „Odwiedzamy pocztę”
Zadania programowe
Działania edukacyjne
Umiejętności
Opowiadanie i porządkowanie historyjek wg. chronologii. Używanie określeń najpierw, potem.
Poznawanie pracy osób zatrudnionych na poczcie, rozumienie znaczenia tej pracy dla najbliższego środowiska.
Wzbogacenie słownika czynnego o zwroty kartka pocztowa, list, znaczek, widokówka, paczka, telegram, awizo.
Rozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących wspólnej zabawy.
Nazywanie swojego miasta, ulicy, nr domu, mieszkania.
Używanie zwrotów grzecznościowych bez przypominania.
Opowiadanie i porządkowanie historyjki obrazkowej. Próby nadawania tytułu historyjce.
» Historyjka obrazkowa „Droga listu” – na podstawie opowiadania A. Dudek „Wędrówka listu”.
Układanie historyjki obrazkowej złożonej z 3 obrazków. Podkreślenie ważności dokładnego adresowania listów.
» Wycieczka do urzędu pocztowego – rozmowa połączona z obserwacją. Poznanie wyglądu poczty, urządzeń, czynności jakimi zajmują się pracownicy poczty.
» Słuchanie wiersza J. Kulmowej „Tatuś listonosz”. Ukazanie czynności wykonywanych przez listonosza. Zapoznanie z charakterystycznym ubiorem i wyposażeniem (torba, czapka).
» „Nasza poczta” – zorganizowanie kącika tematycznego w Sali. Wspólne układanie różnych akcesoriów przyniesionych z poczty. Inicjowanie zabawy tematycznej w pocztę.
» Słuchanie opowiadania „Zaproszenie” – I. Landu. Podkreślenie znaczenia znajomości swojego imienia i nazwiska oraz adresu.
» Zabawa dydaktyczna „Rozmowy telefoniczne”.
» Układanie historyjki obrazkowej przez dzieci „Jak paczka od krasnala dotarła do dzieci”. Opowiadanie treści obrazków, ustalanie kolejności zdarzeń.
» Zabawa dydaktyczna „Czyje to jest”.
Dziecko:
Posługiwanie się nazwami figur geometrycznych: koło, kwadrat.
Zapewnienie dziecku swobodnej, twórczej wypowiedzi.
Wykonywanie ćwiczeń artykulacyjnych zmierzających do prawidłowej wymowy głosek.
Zapoznawanie z nowoczesnymi środkami porozumiewania się ludzi.
Prawidłowe reagowanie ruchem na słowa i melodię piosenki.
Wykorzystywanie gry na instrumentach perkusyjnych w ćwiczeniach słuchowych.
Stosowanie zabaw i ćwiczeń inhibicyjno – incytacyjnych łączących się z wyra -
bianiem poczucia przestrzennego.
» Zabawy z figurami geometrycznymi – „Figury szukają swojego miejsca”.
» Praca plastyczna „Wesoła koperta”. Wykonanie koperty przy użyciu gotowych elementów i przyborów do ozdabiania pracy.
» „Znaczki pocztowe” – ozdabianie znaczka wg. własnego pomysłu przy użyciu kredek, pasteli, flamastrów.
» Zabawa ortofoniczna na podstawie wyrazów: listonosz, poczta, znaczek, życzenia, pocztówka.
» Rozmowa na temat innych nowoczesnych środków komunikacji: porozumiewanie się ludzi (telefony komórkowe, poczta elektroniczna) oraz przesyłki kurierskie.
» Słuchanie piosenki „Chodzi listonosz” – omówienie budowy piosenki (liczba zwrotek i refrenów). Zabawa inscenizowana ruchem do treści piosenki.
» Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych na instrumentach perkusyjnych. Wygrywanie prostych tekstów np. „już jesień”, „szumi wiatr”, „lecą liście z drzewa”.
» Zabawa inhibicyjno - incytacyjna „Przyjechała poczta”. Wyrabianie szybkiej orientacji, pamięci poprzez udział w zabawach inhibicyjno – incytacyjnych.
Prawidłowe reagowanie na muzykę.
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
Umiejętne poruszanie się w czasie i przestrzeni przez uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach.
» „Tańczące liście” - zabawa ruchowa przy muzyce.
» Zabawa ruchowa z elementem biegu „Przesyłki pocztowe”.
» Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Marsz z przeszkodami”.
» Ćwiczenia poranne – zestaw nr 8.
» Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 4.
» Spacery, zabawy i gry ruchowe na świeżym powietrzu.
Hel53land