ZWIERZĘTA PRZED ZIMĄ
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez tworzenie okazji do bezpośrednich obserwacji zwierząt, oglądanie ilustracji i opowiadania nauczycielki.
Doskonalenie umiejętności wypowiadania własnych myśli w formie zdań z użyciem przyimków.
Tworzenie warunków dla wyrażania gromadzonych doświadczeń i przeżyć różnymi formami ekspresji.
Kształtowanie umiejętności analityczno – synektycznych słuchowych i wzrokowych w bezpośrednim kontakcie z obserwowanymi zwierzętami i na podstawie celowo stosownych ćwiczeń.
Kształtowanie ogólnej sprawności słuchowej i wrażliwości muzycznej poprzez nasłuchiwanie, identyfikowanie i odtwarzanie dźwięków otaczającego środowiska.
Doskonalenie procesów poznawczych, myślenia i orientacji w zakresie pojęć matematycznych.
Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej oraz sprawności manualnej i koordynacji ruchów oka i ręki.
Spacer po najbliższej okolicy – obserwowanie ludzi i zwierząt (ptaków) przygotowujących się do zimy. Oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta przygotowujące się do okresu zimowego. Wysłuchiwanie opowiadań nauczycielki przedstawiających przygotowania zwierząt i ludzi do zimy.
Swobodne rozmowy dzieci dotyczące aktualnej pory roku i tego co w związku z nią dzieje się w przyrodzie.
Swobodne i inspirowane przez nauczyciela rozmowy w czasie wykonywania prac porządkowych w kąciku przyrodniczym, dydaktycznym, plastycznym lub kąciku książki.
Nazywanie zwierząt (w oparciu o ilustracje książkowe) i opisywanie ich „domów”.
Zabawa słowna „Na jesienną wyprawę zabiorę.... i....”
Zabawa pantomimiczna na temat „Zwierzęta domowe” oraz „Zwierzęta leśne”.
Praca plastyczno – konstrukcyjna – wykonywanie sylwet zwierząt leśnych przy wykorzystaniu techniki malowania, wylepiania oraz collage’u .
Praca plastyczna „Karmnik dla ptaków” – praca wykonana ze zlepiania szablonów figur geometrycznych znanych dzieciom.
Zabawa ruchowa przy muzyce – ilustrowanie ruchem muzyki.
Zabawa w teatr – przestawianie wybranego fragmentu obrazka scenicznego własnym tekstem.
„Co to za zwierz?” – zgaduj – zgadula – rozpoznawanie zwierząt zaobserwowanych podczas spaceru po najbliższej okolicy.
Ćwiczenia językowe na podstawie ilustracji obejmujące: nazywanie osób/ zwierząt i ich czynności, nadawanie imion, wysłuchiwanie głosek w nagłosie wyrazów oznaczających nazwy osób, zwierząt, wyodrębnianie elementów ilustracji i określanie ich miejsca, odpowiedzi na pytania oraz samodzielne formułowanie pytań.
Zabawa ruchowo – językowa „Lezie rak”.
Przygotowanie i układanie domina obrazkowego (praca z książką).
Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z przygotowaniem się zwierząt do zimy.
Zabawa ruchowa „Zajączki do norek” – rozwijanie spostrzegawczości dzieci, reagowanie na sygnał dźwiękowy.
Słuchanie wiersza „Leśne spotkania” E. Burakowskiej.
Zapoznanie z głoską i literą „g”. Globralne czytanie wyrazów. Wyszukiwanie w podanych wyrazach nowo poznanej litery „g”.
Zabawa ruchowa przy muzyce „Jesienny marsz”, „Zajączki”.
Własne improwizacje wokalne dzieci na temat „Zwierzęta przed zimą”.
Słuchanie i śpiewanie piosenek o tematyce jesiennej.
Nasłuchiwanie dźwięków otaczającego środowiska – powiewów wiatru, odgłosów deszczu.
Liczenie i porównywanie liczebności rozpoznawanych na ilustracji zwierząt.
Klasyfikowanie zwierząt według jednej lub większej ilości cech.
Liczenie i porównywanie liczebności rozpoznawanych na ilustracji przedmiotów/ zwierząt. Odwzorowywanie zbioru.
Układanie domina obrazkowego – przeliczanie elementów widocznych na obrazkach. Dobieranie odpowiednich klocków w pary.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik.
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz. 1, s.56.
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, Wycinanka, s.41.
Wiersz E. Burakowskiej „Leśne spotkania”
Zabawy i ćwiczenia 5 – latków, cz.1, s.55, ćw. 1, s. 56 ćw. 1, s. 58 ćw. 1,
Wlaźnik K.: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
Hel53land