Zwierzęta zimą
Zajęcia w
ranku
Zajęcia
główne
Sfera aktywności
dzieci
Cele operacyjne zajęć
głównych
Zajęcia popołudniowe
popołudniowych
„Głodne ptaki” – zabawa ruchowa z elementami naśladownictwa.
„Zimowe pogotowie”- wdrażanie do opieki nad zwierzętami podczas trudnych zimowych dni (na podstawie wiersza „Ptaszek w gościnie”-S.Jachowicza) oraz ilustracji.Wprowadzenie litery g,G.
„Zimowe zabawy”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych-
Imitowanie ruchem zabaw na śniegu.
językowa
ruchowa
przyrod-nicza
zdrowotna
Dziecko:
- rozumie, że warunki zimowe są trudne dla zwierząt leśnych, ptaków i ludzi, wykonuje ćwiczenia
słuchowo-wzrokowo-ruchowe, zna literę g, G, układa nową literę z tasiemek, czyta połączenia sylabowe z poznanych liter, odczytuje wprowadzone wyrazy
-ćwiczy duże grupy mięśniowe i tułów naśladując brodzenie w zaspach
„Śniadanie czeka w paśniku” – konstruowanie gry dydaktycznej-opowiadania, na podstawie wiersza pt. „Spotkanie”
(M. Czerkawskiej).
Zabawa w grupach wykonaną grą.
-przestrzega reguł gry, odczytuje zakodowane znaki na planszy, doskonali umiejętność liczenia w zakresie 7 z użyciem cyfr i poznanych znaków matematycznych, panuje nad emocjami
Zabawa ruchowa –„Wróbelki”
„Lata ptaszek po ulicy”- zabawa ruchowa z piosenką. Kreślenie linii pionowych i poziomych w rytm piosenki.
„Ptaki w karmniku” –wydzieranka z kolorowego papieru.
muzyczna
graficzna
plastyczna
-aktywnie uczestniczy w zabawie naśladując zachowanie ptaszka, śpiewa piosenkę kreśląc odpowiednie linie
-ozdabia wydzieranką ptaki i karmnik
„Dokarmiamy ptaki”- wyjście do ogrodu przedszkolnego
„Gdzie jest więcej ptaków?” – utrwalenie znajomości znaków nierówności (karta pracy).
-pomaga przy dokarmianiu ptaków zna nazwy ptaków zimujących w naszym kraju, ich ulubione pożywienie
-stosuje właściwie znaki matematyczne
„Karmnik dla ptaszka” –zabawa dramowa. Współdziałanie w zespole podczas tworzenia daszku dla ptaków ze złączonych rąk.
„Ile razem?” –wprowadzenie znaku matematycznego „+” w trakcie zabaw ruchowych i matematycznych związanych tematycznie z ptakami.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg elementów W. Sherborne ( ćwiczenia z partnerem).
matema-tyczna
-zna znaczenie znaku +, odczytuje zapisy działań, porównuje ich wyniki , rozwiązuje zadania matematyczne
dodaje po kilka (np. 1+1+1+1) i ustala wynik
-ćwiczy w parze z wybraną osobą, dba o jej bezpieczeństwo, orientuje się w schemacie ciała
„Ptak to, czy nie ptak?” -oglądanie albumów przyrodniczych –poprzedzone opowiadaniem R. Przymusa „Bar pod skrzydełkiem”. Poznanie cech charakterystycznych dla ptaków.
Praca z książką s.37
-zna charakterystyczne cechy ptaków (gil,. sikorka, wróbel, wrona, kruk, sroka)
uważnie słucha tekstu literackiego, śledzi jego akcję.
-odczytuje działania matematyczne
„Rzuć szyszką do kosza” – zabawa ruchowa z elementem rzutu
„Głodne ptaki” – ćwiczenia w opowiadaniu w czytaniu. (na podstawie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”).
techniczna
-wypowiada się na temat utworu, rozróżnia i nazywa ptaki, odczytuje napisy, zauważa trudności w pisowni wyrazów (pisownia „ó”, „si”)
- układa kompozycję, zagina koło, potrafi korzystać z kleju w sztyfcie, przykleja gotowe elementy wg ustalonego wzoru, dba o estetyczny wygląd pracy
„Jakie głoski ma to słowo?” – ćw. słuchu fonemowego.
„Które ptaki lubią słoninkę” – utrwalenie znajomości ptasich zwyczajów, karta pracy.
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
-łączy ptaki z ich pożywieniem
„ Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek” – zabawa orientacyjno-porzadkowa. Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych.
Wyjście do biblioteki – poznajemy wybrane utwory o warunkach życia zwierząt zimą.
„Zagadki o zwierzętach” -rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych; posługiwanie się nazwami znanych zwierząt leśnych i pojęciem „paśnik”; ukazanie znaczenia pracy leśniczego dla ochrony lasu i zwierząt;
Społeczna
Językowa
przyrodni-cza
-aktywnie uczestniczy w zajęciach w bibliotece
-potrafi podać rozwiązanie zagadki, posługuje się nazwami
ptaków i zwierząt leśnych, wie na czym polega praca leśnika
Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”- stosunki przestrzenne.
„Gawron” –zabawa kołowa ze śpiewem. Umiejętność wyrażania treści ruchem.
-przelicza i zaznacza ptaki nad karmnikiem, w karmniku i na karmniku
-pokazuje w zabawie zachowanie głodnego ptaka
Hel53land