Tema-tyka
Blok tematyczny, zajęcia całodniowe
Sfera aktywności
Cele operacyjne
„Zwie-rzęta na wsi i w ZOO”
15,05. –19.05.
2006r.
„Kaczki” – zabawa ruchowa.
Na podstawie opowiadania „Wiosna w wiejskiej zagrodzie” D.Niewoli wprowadzenie dzieci w tematykę dotyczącą wsi. Odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci. Wzbogacenie słownictwa, kształcenie mowy komunikatywnej.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej pt. „Na wiejskim podwórku”.
Zabawy muzyczne przy piosence „Zwierzęta w gospodarstwie” (płytoteka „Wesołej Szkoły”), rozróżnianie dźwięków wysokich, niskich i średnich.
„Rodziny zwierząt” – lepienie z masy solnej wybranej rodziny zwierząt.
„Podwórkowe dialogi” – naśladowanie i odgadywanie różnych wymyślonych sytuacji z wiejskiego podwórka (elementy dramy).
„Na podwórku”- ćwiczenia językowe i ortofoniczne w trakcie dopasowywania podpisów do sylwet zwierząt i naśladowaniu ich głosów.
Inscenizacja w oparciu o wiersz J. Brzechwy „Koziołeczek”- kształcenie mowy dialogowej, ukazanie korzyści płynących z hodowli zwierząt.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy, poprawnego korzystania z urządzeń ogrodowych.
„Czujne lwy” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
„Jakie zwierzęta żyją w ZOO?” – zestawienie rysunków zwierząt z zagadkami literackimi. Tworzenie zbiorów zwierząt egzotycznych, przeliczanie ich i porównywanie.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu nauczyciela, z wykorzystaniem pluszowych zabawek
„Zwierzęta”- ćwiczenia graficzne, łączenie
kropek ciągłą linią prowadząc ją od punktu wyjścia zgodnie ze strzałką.
„Wąż”- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.
„Wesołe zebry”- wycinanie wg wzoru i ozdabianie.
„Jaka to piosenka?”- rozwiązywanie zagadek muzycznych. Utrwalenie poznanych piosenek mówiących o zwierzętach.
zdrowotna
językowa
społeczna
przyrodnicza
muzyczna
plastyczna
techniczna
ruchowa
matematyczna
Dziecko:
-naśladuje poruszanie się kaczek na wiejskim podwórku
-wie, jakie zwierzęta Marcin zobaczył na podwórku oraz wie, gdzie one mieszkają, używa określeń: obora, chlew, kurnik, stajnia
wiedzą, dlaczego ludzie na wsi mają dużo pracy,
rozwiązuje zagadki słowne na temat zwierząt hodowlanych
-wykonuje ćwiczenia naśladujące zachowanie zwierząt na podwórku
-potrafi rytmicznie wyklaskać tekst, dokonuje analizy treści piosenki, bawi się naśladując zwierzęta
(ich ruchy i odgłosy)
-potrafi ulepić zwierzęta z masy solnej, wypowiada się na temat wykonanych zwierząt
-potrafi poprzez mimikę i modulację głosu, w wybranym przez siebie języku zwierząt przedstawić rozmowę (kłótnia, opowiadanie, smutek, radość z czegoś).
-odczytuje napisy – nazwy zwierząt, naśladuje zwierzęta z podwórka
-recytuje wybrane kwestie z wiersza, wie, jakie korzyści ma człowiek z hodowli zwierząt
-zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym i ich przestrzega
-naśladuje zachowanie zwierząt
-dobiera odpowiednie rysunki do rozwiązań zagadek, przelicza utworzone zbiory zwierząt, porównuje ich liczebność
-potrafi skupić się dłużej na powierzonym im zadaniu ruchowym
wierzy we własne siły i cieszy się z pochwały za prawidłowe wykonanie zadania, ćwiczy mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową
- ruchem i głosem naśladuje węża
-wycina zebrę po konturach, koloruje ją według wzoru
-zna melodię i rytm wprowadzonych piosenek o zwierzętach, śpiewa je indywidualnie i w grupie
Hel53land