Budomex.doc

(298 KB) Pobierz
Projekt - Analiza ekonomiczna firmy budowlanej

 

 

Projekt - Analiza ekonomiczna firmy budowlanej

 

 

SPIS TREŚCI

 

Wprowadzenie              2

Historia firmy              2

Zamierzenia na przyszłość              3

Cele i zasady działania firmy              4

Analiza strategiczna metodą SWOT              5

Strategiczna pozycja firmy              6

Wdrożenie strategii              6

Macierz BCG:              7

Opis wyrobu i procesu produkcji              8

Technologii produkcji i jej poziom              8

Program produkcji (zdolności produkcyjne)              8

Dostępność materiałów i surowców              9

Majątek trwały              9

Koszty produkcji              10

Plan marketingowy              11

Analiza rynku              11

Strategia cen              12

Strategia marketingowa              12

Strategia dystrybucji              12

Strategia promocji i reklamy              12

Plan finansowy              13

Rachunek wyników              13

Wnioski              14

 


Wprowadzenie

Firma BUDONEX powstał w styczniu 1996 roku jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością trzech wspólników, którzy zakupili Zakład Ceramiki Budowlanej zlokalizowany w jednym z województw Polski południowo-wschodniej.

Zakład ten zaprzestał działalności gospodarczej z powodu utraty płynności finansowej. Została ona spowodowana przede wszystkim niesolidnością dwóch głównych kontrahentów firmy, którzy nie spłacili swoich wielomiliardowych zobowiązań wobec Zakładu. Zobowiązania te wkrótce musiały zostać uznane za wierzytelności stracone.

Majątek trwały firmy BUDONEX szacuje się na 354 000 zł. Do ponownego uruchomienia produkcji niezbędna jest jednak modernizacja składników majątku trwałego firmy, a przede wszystkim wielu maszyn i urządzeń. Koszty modernizacji oszacowano na 155 000zł. Niezbędne będą również środki obrotowe, przeznaczone głównie na sfinansowanie zapasów wyrobów gotowych, towarów oraz zakup materiałów i surowców. Ponieważ wspólnicy dysponują obecnie wolnymi środkami własnymi w kwocie 60 000zł, niezbędne będzie zaciągnięcie kredytu w wysokości 100 000zł.

Historia firmy

Firma BUDONEX spółka z o.o. powstała w obecnej formie prawnej w styczniu 1996 roku z zamiarem funkcjonowania jako przedsiębiorstwo produkujące wyroby ceramiczne, głównie cegłę pełną i cegłę dziurawkę. Kontynuuje ona przy tym działalność swej poprzedniczki, która funkcjonowała jako spółka cywilna przez kilkadziesiąt lat. W ciągu ostatnich lat firma ta produkowała wyroby ceramiczne, wykorzystując w tym celu lokalne surowce, zresztą wysokiej jakości. Podstawowym asortymentem produkcji stały się przy tym dwa gatunki cegły: cegła pełna oraz cegła dziurawka. Firma nie stroniła również od typowej działalności handlowej, polegającej na pośrednictwie sprzedaży materiałów budowlanych.

Stale rosnący popyt na produkty firmy w połączeniu z dobrą opinią o jej wyrobach, zapewniał firmie zadowalające zyski. Niestety , w 1994roku firma utraciła płynność finansową, co stało się bezpośrednio przyczyną jej likwidacji.


 

Zamierzenia na przyszłość

Po prawie rocznej przerwie w swojej działalności firma wymagała przeprowadzenia inwestycji modernizacyjnych. W związku z tym nowi właściciele firmy postanowili przy okazji zwiększyć produktywność majątku trwałego przez zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń oraz innych środków trwałych.

Poniżej struktura majątku trwałego firmy w trzech układach:

stan przed realizacją inwestycji

wkład wspólników (aport rzeczowy)

wielkość niezbędnych nakładów inwestycyjnych

 

Wyszczególnienie

1

2

3

koszty uruchomienia

500 000

345000

155000

grunty

20000

20000

0

budowle i budynki

100000

100000

0

maszyny i urządzenia

200000

100000

100000

środki transportu

100000

100000

0

inne środki trwałe

80000

25000

55000

 

Jak wynika z powyższej tabeli, właściciele firmy BUDONEX chcąc doprowadzić ją do pełnej sprawności, muszą zainwestować 155000zł, w tym 100000zł w maszyny i urządzenia, 55000zł w inne środki trwałe. Przewidziane jest również utworzenie rezerwy finansowej w wysokości 5000zł. W następnych latach niezbędne będzie dokupowanie gruntów przeznaczonych na kopalnię surowców.

 

 

Wyszczególnienie

Kwota

%

Źródła finansowania inwestycji

160000

100%

Środki własne

60000

37,5%

Kredyt

100000

62,5%

Właściciele firmy szacują, że w wyniku realizacji przedsięwzięcia rozszerzą zdolność produkcyjną o ok. 30% oraz zwiększą zatrudnienie pracowników bezpośrednio produkcyjnych o ok. 15%. Przedsięwzięcie inwestycyjne zostanie sfinansowane  w 37,5% ze środków własnych. Przedstawione wyniki wskazują na wykonalność całego przedsięwzięcia

Niezaprzeczalnymi atutami firmy są:

doświadczenie właścicieli w branży

umiejętności zarządzania firmą przez właścicieli

wyrobione kontakty handlowe


 

Cele i zasady działania firmy

Firma chce zaspokajać zapotrzebowanie na szeroko rozumianą produkcję ceramiczną, ze szczególnym uwzględnieniem cegły pełnej oraz cegły dziurawki.

W związku z tym firma będzie dostarczać wyrobów gotowych, dostosowanych do potrzeb odbiorców, dbając o ich wysoką jakość.

Firma posiada odpowiednie zasoby, doświadczenie, kontakty i rozeznanie w branży, a także prowadzić będzie działania zmierzające do dalszego ciągłego udoskonalania swych wyrobów.

Firma dążyć będzie do umacniania swojej pozycji na tradycyjnych rynkach zbytu w rejonie Polski południowej oraz starać się zdobywać klientów w całym kraju.

Podstawowy cel. Podstawowym celem działania firmy jest zapewnienie stabilności, dostarczającej wyrobów satysfakcjonujących klientów, a tym samym zapewnienie długotrwałych zysków w przyszłości. Działania te umożliwić mają również utrzymanie, a nawet powiększenie stanu zatrudnienia, ze szczególnym uwzględnieniem osób bezrobotnych. Firma będzie się starać również dokonywać dalszych inwestycji w celu uatrakcyjnienia swych wyrobów.

Co robimy? Podstawowym celem działania firmy jest produkcja ceramiczna. Firma będzie nie tylko dostarczała produkty końcowe, ale będzie również odbiorcom w ich odpowiednim doborze. Wszystkie działania, takie jak badania rynku, rozwój rynków, promocja, marketing, działalność finansowa i podobne są traktowane jako podstawowe formy aktywności firmy. Dla uzyskania tego celu może także być potrzebne wprowadzenie innych produktów lub dodatkowych usług uzupełniających i podnoszących jakość podstawowej działalności. Wszystkie te działania będą zgodne z oczekiwaniami właścicieli, klientów oraz pracowników.

Gdzie to robimy? Produkcja w zakładzie zlokalizowanym na terenie Polski południowej, a dystrybucja na terenie całego kraju.

Jak to zrobić? Firma będzie prowadziła swoje interesy z pełną świadomością odpowiedzialności wobec kredytodawców i uwarunkowań wpływających na charakter jej działalności . Firma wierzy, że w długim okresie, wszystkie opisane poniżej elementy polityki firmy są zbieżne i wewnętrznie zgodne.


Analiza strategiczna metodą SWOT

Analizę strategiczną firmy przeprowadzono przy zastosowaniu metody SWOT, przyjmując dziesięciostopniową skalę ocen. Wyniki analizy zawierające cztery tabele przedstawione poniżej.

Możliwości. Na podstawie zdobytych doświadczeń firma ocenia, że w jej otoczeniu występują w zasadzie sprzyjające czynniki ekonomiczne, polityczne, technologiczne, etyczne i społeczne.

Wyszczególnienie

Ocena (0-10)

wykorzystanie image starej firmy

10

poziom wzajemnych relacji z bankiem

8

nowe segmenty rynku

8

elastyczność reakcji na sygnały rynkowe

5

średnia

7,75

 

Wśród możliwości na pierwszym miejscu stawiamy wykorzystanie dobrego image naszej poprzedniczki. Oczekujemy, że klienci będą kojarzyć firmę BUDONEX z wysoką jakością wyrobów gotowych, dostarczanych terminowo, po umiarkowanej cenie.

Zagrożenia.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin