PracamagisterskapBeatyTolzdorfIImiejscewkonkursie.doc

(30691 KB) Pobierz

POLITECHNIKA BIA£OSTOCKA

WYDZIA£ ZARZ DZANIA

KATEDRA MARKETINGU I PRZEDSI BIORCZO CI

PRACA DYPLOMOWA

MAGISTERSKA

ZARZ DZANIE PROJEKTEM EUROPEJSKIM

NA PRZYK£ADZIE PROGRAMÓW STYPENDIALNYCH

REALIZOWANYCH PRZEZ URZ D MIEJSKI W £OM Y

Autor: Beata Tolzdorf

.......................................

Praca magisterska

napisana pod kierunkiem

dr. Tadeusza Kowalewskiego

BIA£YSTOK 2007

 


Karta Dyplomowa

nr albumu studenta: 68572

POLITECHNIKA BIA£OSTOCKA

studia niestacjonarne

rok akademicki:2006/2007

Wydzia³ Zarz dzania

kierunek studiów:

Zarz dzanie i Marketing

magisterskie

uzupe³niaj ce

Katedra Marketingu

specjalno :

i Przedsi biorczo ci

zarz dzanie przedsi biorstwem

Beata Tolzdorf

(Imi  i nazwisko dyplomanta)

Temat pracy dyplomowej:

Zarz dzanie projektem europejskim na przyk³adzie programów stypendialnych realizowanych przez

Urz d Miejski w £om y

Zakres pracy:

1. Program y Unii Europejskiej skierowane do sektora edukacji

2.Charakterystyka beneficjentów projektów stypendialnych Urz du Miasta £om a

3. Efektywno  realizacji projektów stypendialnych w latach 2004-2006

na przyk³adzie Miasta £om a

dr Tadeusz Kowalewski  dr hab. prof. PB Wies³aw Tadeusz Pop³awski

Im i   i  n a zwi sk o  p rom o t ora   -  po d p is

Im i   i  n a zw isk o  k ie ro wn ik a  ka t ed ry   - p o d pi s

…………………….

D a ta   wy da n ia   te m at u   pra cy   dyp l om ow e j

…………………………….  ............................................

…………………….

Po dp is   dy pl om a nt a   D a ta   z³o e n ia   pr ac y  dy p lom o we j                              po t w ie rd zen i e

d zi ek an a t u

R eg u la mi no w y  t erm in                                                        z³ o en ia   p ra cy

dy pl om o we j

2

 


SPIS TRE CI

WST P

.....................................................................................................................................   4

1. ROZDZIA£

PROGRAMY UNII EUROPEJSKIEJ SKIEROWANE DO SEKTORA EDUKACJI

...   6

1.1. POJ CIE ZARZ DZANIA PROJEKTAMI....................................................................    6

1.2. ISTOTA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH................................................................  14

1.3. PROGRAMY UNIJNE DLA SZKOLNICTWA...............................................................  21

1.4.ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO

(ZPORR) - DZIA£ANIE 2.2....................................................................................................  29

2. ROZDZIA£

CHARAKTERYSTYKA BENEFICJENTÓW PROJEKTÓW

STYPENDIALNYCH

URZ DU MIASTA £OM A

.................................................................................................   37

2.1. INSTYTUCJA WDRA AJ CA JAKO BENEFICJENT KO COWY...........................  37

2.2. URZ D MIEJSKI W £OM Y JAKO ODBIORCA OSTATECZNY.............................  42

2.3.UCZNIOWIE SZKÓ£ PONADGIMNAZJALNYCH -  BENEFICJENT

OSTATECZNY........................................................................................................................  49

2.4. STUDENCI  – BENEFICJENT OSTATECZNY..............................................................  57

3. ROZDZIA£

EFEKTYWNO  REALIZACJI PROJEKTÓW STYPENDIALNYCH

W LATACH 2004 - 2006 NA PRZYK£ADZIE MIASTA £OM A

.................................    66

3.1. STRUKTURA WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH..............................................  66

3.2. MIERZENIE EFEKTYWNO CI PROJEKTÓW – ANALIZA WSKA NIKÓW..........   75

3.3. BADANIE OPINI BENEFICJENTÓW OSTATECZNYCH NA TEMAT

PROJEKTÓW STYPENDIALNYCH......................................................................................   84

3.4. SYNTEZA.........................................................................................................................   94

ZAKO CZENIE

.....................................................................................................................   97

SPIS LITERATURY................................................................................................................  100

Spis rysunków...........................................................................................................................  105

Spis tabel...................................................................................................................................  106

Spis wykresów..........................................................................................................................  108

Aneks........................................................................................................................................  110

3

 


WST P

Zmiany,  jakie  nast pi³y  w  Polsce  w  obliczu  proce sów  integracyjnych,  stwarzaj

konieczno   zdobywania  oraz  pog³ bia nia  wiedzy  teoretycznej  oraz  praktycznej  z  zakresu

integracji  europejskiej.  Od  kilku  lat  Polska  korzysta  z  ró nych  form  bezzwrotnej  pomocy.

Pocz tkowo by³y to programy przeda kcesyjne, natomiast od 1 maja 2004 dost pne s  równie

rodki  z  funduszy  strukturalnych.  Zakres  partycypacji  w  fundusza ch  pochodz cych  z  Unii

Europejskiej  zale y  od  umiej tno ci  prawid³owego  wype³niania  aplikacji  i  przygotowania

projektów.  Projekty  europejskie  staj   si   bowiem  trwa³ym  elementem  wspomagaj cym

rozwój gospodarc zy i spo³eczny kraju.

Niniejsza  praca  nastawiona  jest  szczególnie  na  przedstawienie  metod  oraz  do wiadcze

zwi zanych  z pozyskiwaniem  zewn trznych  róde³  finansowania tj.  funduszy  unijnych  przez

Jednostki  Samorz du  Te rytoria lnego  w  latach  2004-2006.  Celem  pracy  jest  komple ksowe

zaprezentowanie  problematyki  zarz dzania  projektem  europejskim,  zw³aszcza  dotycz cym

sektora  edukacji,  gdy   jest  to  obszar  zainteresowa   autora  niniejszej  pra cy.  Ca³o   zosta³a

zobrazowana  na  przyk³adzie  programów  stypendialnych  realizowanych  przez  Urz d  Miejski

w  £om y  w  latach  2004-2006  tj.  pierwszym  okresie  programowa nia.  Zamierzeniem  autora

jest  równie   podsumowanie  tego  okresu  programowania,  zmierzenie  efektywno ci  oraz

rezultatów  prze dsi wzi   rea lizowanych  przez  Miasto  £om a  z  udzia³em  rodków

pochodz cych  z  Europejskiego  Funduszu  Spo³ec znego  (EFS)  na   prze³omie  trzech  lat.

Skute czno   i  e fektywno   tych  projektów  ma  szczególne  znaczenie,  dlate go  e  na  ich

realizacj  s  przeznaczone  rodki wypra cowane przez ogó³ obywateli Unii Europejskiej.

W  celu  przygotowania  niniejszej  pracy  pos³u ono  si   literatur   przedmiotu,

specjalistyc znymi  czasopismami,  dokumentami  programowymi,  wytyc znymi,  stosownymi

4

 


przepisa mi  prawa, a zw³aszc za  dokumentami  ród³owymi pochodz cymi z Wydzia³u O wiaty

Kultury i Sportu Urz du Miejskiego w £om y (adres: ul. Farna 1, 18-400 £om a).

Na tre   pracy sk³a daj   si   za tem  trzy  zasadnicze rozdzia³y. W pierwszym z nich zosta³y

przedsta wione  ogólne  zagadnienia  zwi zane   z  zarz dzaniem  projektami.  Za cz to  od

omówienia  poj   terminologicznych,  chara kterystyki  projektów  europejskich,  etapów  ich

realizacji,  najcz ciej  pope³nia nych  b³ dów  przy ich  rea lizacji, a   do  kluczowyc h  czynników

sukcesu  proje ktu.  Nast pnie  w  celu  g³ bszego  zrozumienia  poruszanej  problematyki

wyja niono  istot   fundusz y  strukturalnych,  przedstawiono  programy  Unii  Europejskiej

skierowane  do  sektora   edukacji,  zw³aszcza  jednego  z  nich  tj.  Zintegrowanego  Programu

Opera cyjnego  Rozwoju  Re gionalnego  (ZPORR).  Temat  niniejszej  pracy  dotyczy  bowiem

Dzia³ania 2.2. ZPORR - Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Kolejne rozdzia³y zosta ³y zaw one do te matyki zwi zanej z tym Dzia³aniem.

Rozdzia ³  2  zosta³  po wi cony  be neficjentom  Dzia³ania  2.2.  ZPORR.  Zosta³y  w  nim

zaprezentowane  instytucje  zaanga owane  w  system  zarz dzania  i  wdra ania  funduszy

strukturalnych  Unii  Europejskiej  w  okresie  programowa nia  2004-2006.  S   to  instytucje

p³atnicze,  instytucje  zarz dzaj ce,  instytucje  po rednicz ce  oraz  beneficjenci.  Jednocze nie

wyja niono  na  czym  polegaj   ich  funkcje  i  wzajemne   relacje.  Nast pnie  scharakteryzowano

szczegó³owo grupy doc elowe  projektów stypendialnych Urz du Miasta £om a tzn. studentów

sta le  zameldowanych  w  £om y  oraz  uczniów  ³om y skich  szkó³  ponadgimnazjalnych

pochodz cych z terenów wiejskich.

Ostatni  rozdzia³  niniejszej  pracy stanowi prób   zmierzenia  efektywno ci  oraz  rezulta tów

projektów  stype ndialnych  realizowanych  przez  Urz d  Miejski  w  £om y.  W  tym  celu

przedsta wiono  finansowy  oraz  rzeczowy  stopie   realizacji  projektów.  W  odniesie niu  do

zakresu  finansowego  projektów,  omówiono  równie   struktur   wydatków  kwalifikowalnych.

Natomiast  za  pomoc   analizy wska ników produktu  i  re zultatu  zmierzono  czy za³o one  cele

projektów  zosta³y  osi gni te.  Podsumowanie  rozdzia³u  stanowi  przedstawienie  wyników

ba da   ankietowych  przeprowadzonych  w ród  beneficjentów  ostatecznych  (stypendystów)

jednego  z  omawianych  projektów.  Celem  bada   mia³o  by   m.in.  poznanie  opinii  na  te mat

funkcjonowania  systemu  stypendialnego,  zbadanie  poziomu  zadowolenia  z  udz ia³u

w projekcie ora z poznanie potrzeb w zakresie wsparcia edukacji uczniów. Ponadto s³u y  one

mog  jako jeden z elementów e waluacji projektu.

5

 


ROZDZIA£ 1

PROGRAMY  UNII  EUROPEJSKIEJ  SKIEROWANE  DO  SEKTORA

EDUKACJI

1.1. POJ CIE ZARZ DZANIA PROJEKTAMI

Upowszec hnienie  si   w  ostatnich  kilkudziesi ciu  latach  podej cia  do  planowa nia

prezentowanego  przez  z naczne  grono  ameryka skich  teoretyków  organiza cji  i  zarz dzania,

wyeksponowa³o  znaczenie  projektu.  W  ka dej  organizacji  coraz  wi kszego  znacze nia

na bieraj   dzia³a nia  niepowtarzalne,  zwane  z³o onymi  przedsi wzi ciami  czyli  inaczej

projektami.

W  uj ciu  prakseologicznym  projekt  oznacza  dzia³anie  z³o one,  wielopodmiotowe,

przeprowadzane  zgodnie  z  planem,  który  ze  wzgl du  na  skomplikowany  charakter  bywa

sporz dzany przy pomocy specjalnych metod

.

1

W  inny  sposób  projekty  mo na  zdefiniowa   jako  niepowtarza lne,  z³o one

przedsi wzi cia  zawarte  w  okre lonym  prze dzia le  c zasowym,  realizowane  zespo³owo,

w  sposób  wzgl dnie   niezale ny  od  powtarzalnej  dzia ³alno c i  przedsi biorstwa,  za  pomoc

specjalnych metod oraz technik

.

2

Przedsi wzi cia  wyst puj   nie  tylko  w  przedsi biorstwach,  lecz  tak e  w  innych

instytucjach  np.  administracji  publicznej.  Pierwszy  „a tak  kultury  projektowej”  na instytucje

rz dowe  i samorz dowe  nast pi³  wraz  z pocz tkiem  przyznawania  pomocy  przez  Uni

Europejsk  (najpierw  fundusze  prze dakcesyjne,  potem  strukturalne).  Okaza³o  si   wówczas,

e  wydawanie  pieni dzy  unijnych  odbywa  si   niemal  wy³ cznie   w wyniku  realizacji

Trocki M., Grucza B., Ogonek K

., Zarz dzanie projektami

, PWE, Warszawa 2003, s.17.

1

Tam e s.18

2

6

 


projektów

.

W  zwi zku  z  powy sz ym  celowe  wydaje  si   przedstawienie  kilku  definicji

3

projektów realizowanych prze z ró ne instytucje oraz znalezienie cech wspólnych.

W  metodyce  zarz dzania  projektami  europejskimi  projekty  definiowane  s   jako  zbiory

czynno ci  podejmowanych  dla  osi gni cia  jasno okre lonych  celów  w  wyznaczonym  czasie

i  przy  pomocy  przeznaczonego  na  to  bud etu

.  Szerzej  przez  projekt  rozumie  si

4

zorganizowany  i  u³o ony  w  cza sie  ci g  dzia³a ,  zmierzaj cy  do  osi gni cia   konkretnego

i  mierzalnego  wyniku,  adresowany  do  wybranych  grup  odbiorców,  wymagaj cy

zaanga owania znacznych, lecz limitowanych  rodków rzeczowych, ludzkich i finansowyc h

.

5

Warto  w  tym  miejscu  wymieni   cechy  charakterystyczne  wspólne  dla  wszystkich

projektów. S  to

:

6

-  dzia ³ania   podejmowane  dla  spowodowania  rezultatów  oczekiwanych  przez

zleceniodawc  projektu;

-  jest odpowiedzi  na potrzeby;

-  jednorazowo  realizowane  zadania,  zawarte  w  okre lonym  przedziale  czasowym,

z wyró nionym pocz tkiem i ko cem;

-  du a innowacyjno , niepowta rzalno  w zakresie koncepcji i realizacji;

-  niska standaryzacja;

-  kompleksowe,  wieloprzedmiotowe,  z³o one  dzia ³ania,  w  któryc h  planowaniu,

kierowaniu i realizacji bierze udzia³ wie le wydzia³ów organizacji;

-  wydzielony  z  toku  codziennej  pracy,  jest  realizowany  równole gle  lub  z  ca³kowitym

oddelegowaniem cz³onków zespo³u do re alizacji projektu;

-  okre lono  projektu co do miejsca, czasu, uwarunkowa , kosz tów;

-  trudno  realizacji oraz du e ryzyko niepowodzenia proje ktu;

-  du e potencjalne korzy ci;

-  znaczny udzia³ wykonawców zewn trznych;

-  okre lona  struktura  orga nizacyjna,  jasny  podzia³  w³adzy  i  odpowiedzia lno ci  za

re alizacj  zada  przewidzianych w projekcie;

-  projektem powinien zarz dza  mened e r projektu, inaczej specjalista.

www.finanse-publiczne.pl z dnia 11.01.2007

3

Grucza  B.:

Podstawowe  poj cia  i  zasady  zarz dzania  projektami europejskimi

,  [w:] Zarz dzanie  projektem

4

europejskim (praca zbior. pod red. M.Trockiego i B.Gruczy), PWE, Warszawa 2007, s.13

Bonikowska  M.,  Grucza  B.,  Majewski  M.,  Ma³ek  M.,:

Podr cznik  Zarz dzania  Projektami  Mi kkim

5

w kontek cie Europejskiego Funduszu Spo³ecznego

, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego , Warszawa 2006, s.8

Trocki M., op.cit., s. 16-18, 27; Lock D.,

Podstawy zarz dzania projektami

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin