Treść konkursu.doc

(78 KB) Pobierz
KONKURS „KAŻDE DZIECKO PRZYJACIELEM PRZYRODY”

KONKURS „PRZYGODA Z PRZYRODĄ 2011

Scenariusz szkolnego turnieju wiedzy przyrodniczo – ekologicznej
 

Pomoce dydaktyczne:

·         Wizytówki drużyn: WIEWIÓRKI, MRÓWKI, ŻABY, WĘŻE .

·         Karteczki z rysunkami zwierząt do losowania drużyny (po 1 z każdym zwierzęciem).

·         Zestaw pytań otwartych.

·         Zagadki przyrodnicze

·         Kartki ze zwierzętami do losowania w kalamburach.

·         Nazwy parków narodowych do losowania

·         Czyste kartki, pisaki, długopisy

·         Minutnik

·         Karty oceny zadań dla jury

·         Nagrody 

Regulamin konkursu:

1.      W konkursie biorą udział 4 trzyosobowe drużyny utworzone z uczniów z klas III – VI.

2.      Z każdej klasy wytypowanych jest po 3 uczniów (w drodze np. losowania).

3.      Każdy uczeń danej klasy losuje nr 1-4. „Jedynki” tworzą jedną drużynę, „dwójki’ drugą itd.

4.      Drużyna wybiera lidera, który losuje nazwę zwierzęcia oznaczającego drużynę.

5.      Konkurs prowadzony będzie w 10 rundach:

v      I runda – „Zagadki”

v      II runda – „Słowotwórstwo”

v      III runda – „Pytania otwarte”

v      IV runda – „Przysłowia i powiedzenia”

v      V runda – „Zielony strój”

v      VI runda – „Leśne potrawy”

v      VII runda – „Kalambury”

v      VIII runda – „Zasady zachowanie w lesie”

v      IX runda – „Jak najwięcej zwierząt”

v      X runda – „Parki narodowe”

6.      Konkurs wygrywa ta drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.

7.      W przypadku, gdy zespoły uzyskają taką samą liczbę punktów przeprowadza się dogrywkę – odpowiedzi na zagadki. 

8.      Pomiędzy rundami można zadawać zagadki lub inne pytania publiczności – nagroda to lizak lub cukierek.

Przebieg turnieju:

 

    Powitanie gości i przedstawienie celu konkursu.

    Podział uczniów na drużyny.

    Drużyny zajmują miejsca przy oddzielnych stolikach.

    Prowadzący przedstawia poszczególne zadania, na których wykonanie grupy mają określony czas. Czas odliczany jest za pomocą minutnika.

    Po upływie tego czasu, jury czuwające nad przebiegiem turnieju, ocenia poprawność wykonania zadania i przyznaje punkty. Punkty zapisywane są w tabeli punktacji.

 

Kolejność zadań konkursowych

Runda I – „Zagadki”

 

Każda drużyna odpowiada na 2 wylosowane zagadki. Zagadki czytane są głośno.
Za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt.                Max. 2 pkt.

Teksty zagadek:

 

1.      Póki łapie myszy, nikt o nim nie słyszy!

Zagości w kurniku – moc lamentu, krzyku!                                         (tchórz)

 

2.      Niewielki kowal, w lesie się schował.

Bez kowadła, bez młota – głośna jego robota!                                    (dzięcioł)

 

3.      Kto pierwszy odpowie, jakiego zwierza noszą na głowie chłopcy?

Wiadomo! - …………….                                                                       (jeża)

 

4.      Mamy torebki, haczyki, skrzydełka i parasole!

Ruszamy w świat szeroki!
Na łąkę, do lasu, na pole!                                                                    (nasiona)

 

5.      Mały krasnoludku wyrosłeś w ogródku.

Jesteś smakołyczek choć szczypiesz w języczek.. ...                          (rzodkiewka)

 

6.      Kiedy rośnie, to się zieleni.

Kiedy leci, złotem się mieni.                                                                (liść)

 

7.      Wygląda pięknie, jak malowany,

ręką przyrody szczodrze ubrany,

lecz zimą w innej będzie szacie,

bo choć igły ma w lecie, zimą je traci.                                                 (modrzew)

 

8.      Wielki z niego budowniczy,

choć do dwóch nie umie zliczyć.

Nie używa piły wcale,

jednak jest wspaniałym drwalem. ...                                                  (bóbr)

 

9.      Zwierz ten nosi z rogów wieniec,

bo waleczny jest szalenie.

Gdyby miał laurowe liście,

to zjadłby je oczywiście. …                                                                 (jeleń)

 

10.  Te owoce – jesienią, latem

ani wiosną, o żadnej porze,

na wierzbie – nie mogą rosnąć. ...                                                        (gruszki)

 

11.  Taterniczka doskonała,

świetnie wspina się po skałach . ...                                                      (kozica)

 

12.  Jest to żarłok i śpioch wspaniały.

Je trzy miesiące, śpi trzy kwartały

Górale mówią, że to artysta.

Nikt tak ze strachu –jak on nie śwista.                                                  (świstak)

 

13.  Nie chodzą, lecz skaczą,

Nad stawem mieszkają.

Gdy wieczór zapadnie

na głosy śpiewają. ...                                                                             (żaby)

 

14.  Złośliwa panienka

w pasie bardzo cienka.

Leci, brzęczy z daleka,

każdy od niej ucieka....                                                                          (osa)

 

15.  Jest na łodzi, jest na statkach.

Dodaj mu literę z przodu,

a otrzymasz nazwę kwiatka,

który się nie boi chłodu. ...                                                                     (aster)

 

16.  W mym ogródku rośnie krzak,

który cierni wiele ma. Chyba nimi

bronić chce zielone owoce swe. ...                                                       (agrest)

 

17.  Przeważnie jestem żółty

z wielkim pióropuszem. W szkole gdy go widzę

to omijać muszę....                                                                                (ananas)

 

18.  Od literki "M"

nazwę swą zaczyna.

Ma skórkę włochatą lecz to nie malina. ...                                            (morela)

 

19.  Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,

przerośnie ogrodniczkę.

Zdobi działki, ogródki,

w nazwie ma trzy nutki.                                                                       (fasola)

 

20.  Głos kukułki + grzyb + a

– rośnie na polu, żółte kolby ma. ...                                                     (kukurydza)

 

 

Runda II – „Słowotwórstwo”

 

Każda drużyna z liter występujących w słowie NADLEŚNICTWO, w czasie 1 minuty, układa jak najwięcej nowych wyrazów (litery mogą się powtarzać).

Każdy nowy wyraz to 1 punkt dla drużyny.

 

 

 

 

 

 

Runda III – „Pytania otwarte”

 

Każda drużyna odpowiada na 2 wylosowane pytania. Max. 2 punkty.

 

1)     Jaka grupa roślin w Polsce należy do wskaźników zanieczyszczeń powietrza (rośliny te tworzą symbiozę glonów z grzybami)?                                                                              

Porosty.

 

2)      Który z Polskich królów jako pierwszy wydał rozporządzenie mające na celu ochronę gatunkową zwierząt?                                                                        

Bolesław Chrobry.

 

3)      Jaki rodzaj promieniowania odpowiedzialny jest za występowanie efektu cieplarnianego?                                                                          Ultrafioletowe (UV).

 

 

4)      Które opakowanie mleka jest przyjazne środowisku – torebka foliowa czy kartonik?
Kartonik                                                                               

 

5)     Ile lat trwa rozpad opakowań plastikowych w glebie?                                       

      Około 500 lat.

 

6)      W jakim miesiącu obchodzone są w Polsce Dni Lasu i Zadrzewień – w kwietniu czy w maju?                                                                                                            W kwietniu.

 

7)     W jaki sposób możesz ograniczyć ilość odpadów w swoim domu?

Będę stosował opakowania wielokrotnego użytkowania.

 

8)     Co to są surowce wtórne?

Są to odpady, które można po przerobieniu ponownie wykorzystać.

 

9)     Co to są dzikie wysypiska śmieci?

Są to nielegalne wyrzucanie odpadów w różnych miejscach.

 

10) Jaki kraj zainicjował akcję „Sprzątanie świata”?                                   

Australia.

 

11) Ile drzew potrzeba do wyprodukowania 1 tony papieru?                      

24 drzewa.

 

12) Kto jest patronem ekologów i miłośników przyrody: Św. Stanisław Kostka czy Św. Franciszek
z Asyżu?                                                   

Św. Franciszek z Asyżu.

 

13) Jakie odpady nazywamy „komunalnymi”?

Śmieci z gospodarstw domowych, handlu i uliczne.

 

14) Jakie działania człowieka mogą ograniczyć wycinanie lasów?

Zbieranie i przerabianie makulatury.

 

15) Co należy zrobić wyrzucając prawidłowo do kosza plastikową butelkę?

      Odkręcić nakrętkę i mocno zgnieść butelkę.

 

16) Jak nazywa się deszcz, który powstaje w wyniku reakcji opadów atmosferycznych z dwutlenkiem siarki i tlenkiem azotu?                                     

Kwaśny deszcz.

 

 

17) Jakie zwierzę jest symbolem LOP?                                                     

Żubr

 

18) Jakie drzewo iglaste jest najwrażliwsze na zanieczyszczenia środowiska?

      Jodła

 

19) ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin