Akumulatory_Li_Po.pdf

(65 KB) Pobierz
Microsoft Word - Akumulatory Li-Po.doc
Elektron MODEL
ul. Podwisþocze 28/169
35-309 Rzeszw
tel. 502 624 491
www.eModel.pl
AkumulatorLitowoPolimerowy(LiPo)
Akumulatory litowo polimerowe ze względu na wyjątkowo korzystny stosunek pojemności do masy oraz
znikomy współczynnik samorozładowania stanowią dla modelarzy bardzo atrakcyjne źródło zasilania. NaleŜy
jednakzachowaćszczególnąostroŜnośćpodczasichuŜywania.Ładowane,eksploatowanebądźprzechowywane
w niewłaściwy sposób mogą okazać się szczególnie niebezpieczne. Stosowanie się do ogólnych zasad
postępowania z tego typu źródłami energii pozwoli w znaczący sposób poprawić bezpieczeństwo ich
uŜytkowania.
UWAGA
UŜytkowanieakumulatorówtypuLiPoodbywasię
napełnąodpowiedzialnośćuŜytkownika
1. Ładowanie
WolnostosowaćJEDYNIEładowarkiprzystosowanespecjalniedopracyzakumulatoramitypuLiPo.Oile
jesttakamoŜliwośćzalecasięstosowaniebalancera,któryzapewniarównomiernenaładowaniewszystkich
cel akumulatora. Niedopuszczalne jest ładowanie akumulatora powyŜej napięcia 4,25V na celę. Za
bezpiecznąwartośćnapięciaprzyjmujesię4,2Vnacelę.
Ładowanieakumulatorapowinnoodbywaćsiępodciągłymnadzorem.Podczasładowanianiepowiniensię
on zbytnio nagrzewać. W przypadku stwierdzenia znacznego wzrostu temperatury ładowanie naleŜy
natychmiastprzerwać.ByćmoŜeakumulatorjestuszkodzonyalboprądładowaniajestzaduŜy.
Celspuchniętychorazuszkodzonychmechanicznieniewolnoładować!
2. UŜytkowanie
Nie naleŜy przekraczać zalecanego przez producenta maksymalnego prądu rozładowania akumulatora.
Parametr ten podawany jest zwyczajowo jako wielokrotność C. Liczba ta pomnoŜona przez pojemność
akumulatoratowłaśniemaksymalnydopuszczalnyprądrozładowania.
Przykład:
Akumulator1200mAh,15C
PrądrozładowanianiemoŜeprzekraczać:15*1200mA=18A
CzasrozładowanianiekrótszyniŜ:1/15h=4min
Niedozwolone jest nadmierne rozładowywanie akumulatora. Kryterium tego naleŜy bezwzględnie
przestrzegać.WprzeciwnymprzypadkumoŜliwejestzapaleniesięakumulatoralubnawetjegowybuch
podczaspróbyładowania.
Napięcie rozładowania moŜe się róŜnić w przypadku róŜnych producentów. Zwykle jest to napięcie
wgranicach2,83,0Vnacelę.Nowoczesneregulatoryposiadająfunkcję„cutoff”odłączającązasilanie
silnikapoosiągnięciunapięciarozładowania.Energiapozostaławakumulatorzepozwalajeszczenaniezbyt
długąpracępodniewielkimobciąŜeniem,wystarczającązregułyŜebybezpieczniewylądować.
WprzypadkustosowaniaakumulatoraLiPodozasilaniamodelibezsilnikowych(np.szybowców)zalecasię
zamontowanie wskaźnika stanu akumulatora posiadającego sygnalizację z powietrza stanu skrajnego
rozładowania.
3. Przechowywanie
Najwłaściwsze jest przechowywanie akumulatora w stanie częściowo naładowanym. Producenci jako
optymalnystannaładowaniaakumulatoradoprzechowywaniapodajązregułyokoło70%.Pozostawieniena
dłuŜszy czas akumulatora skrajnie rozładowanego moŜe doprowadzić do utraty pojemności lub jego
uszkodzenia.NiezalecasiętakŜeprzechowywaniaakumulatorawpełninaładowanego.
OilejesttakamoŜliwośćtemperaturaprzechowywaniapowinnawynosićokoło12 0 C.
UWAGA: Po zakończonym locie akumulator naleŜy koniecznie odłączyć od regulatora. Dotyczy to takŜe
regulatorówzwłącznikiemzasilania,którewpozycjiwyłączonejpobierająpewienniewielkiprąd.Jestto
bardzomyląceiniestetybywajednymzczęstszychpowodówuszkodzeniaakumulatoraLiPo.
94041799.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin