podstawy gie-dy.doc

(65 KB) Pobierz
Pytania egzaminacyjne: podstawy pielęgniarstwa – giełdy

Pytania egzaminacyjne: podstawy pielęgniarstwa – giełdy

 

1. Co zrobisz z niewykorzystaną dawką antybiotyku? Wyrzucić do worka na odpady skażone.

2. Czy leki podawane per rectum muszą być jałowe? Nie.

3. Czym można popić leki? Woda mineralna, mleko.

4. Jak się podaje lek do ucha? Na wew. stronę kanału.

5. Komu i kiedy można podać lek do nosa?

a)      ostre zapalenie ucha

b)     bóle głowy

c)      dziecku do lat 3.

6. Jak długo może być założony cewnik Foleya? 7 dni; inne 3 dni, 12 dni i 14 dni.

7. Długość mankietu dla dziecka 7-letniego? 11cm.

* rozmiary:

·            Do 2 lat: 6 cm

·            Do 4 lat: 8 cm

·            Do 9 lat: 11 cm

·            Dorośli: 12-14 cm.

8. Porażenie połowicze? Tremiplegia.

9. Kiedy stosujemy okład hydrokoloidalny? Odleżyny.

10. Kiedy można założyć zimny okład? Podczas snu.

11. Jak może leżeć pacjent z niedowładem połowiczym:

a)      na wznak

b)     na chorej stronie ciała

c)      na zdrowej stronie ciała

d)     a i b

e)      b i c.

12. Odpowiednia pozycja kręgosłupa: wyprostowany kręgosłup, nogi zgięte w kolanach.

13. Do badania wzroku-kolory: tablice pseudoizochromatyczne.

14. Normy w siatkach centylowych: 25-75.

15. Temperatura w odbycie: o 0,5oC wyższa niż pod pachą.

16. Gorączka umiarkowana to temperatura ciała 38,3oC.

4. Temperatura pomieszczeń? 18 – 22o C.

17. Temperatura wody do kąpieli niemowlęcia? 37 – 38oC.

18. W jakiej temp. i jak długo przechowujemy plwociny? Nie przechowujemy, transportujemy w temp. pokojowej.

19. W jakim czasie należy dostarczyć plwocinę do zakładu mikrobiologii? Jak najszybciej, do 2h, na podłożu transportowym do 48h.

20. Co chory powinien zrobić przed pobraniem plwociny do badania? Wypłukać jamę ustną przegotowaną wodą.

21. O czym może świadczyć plwocina podbarwiona krwią? Obrzęk płuc, zator płuc.

22. Co należy wykonać w przypadku gdy chory ma trudności z odkrztuszeniem? Podaje się leki wykrztuśne, stosuje się drenaż ułożeniowy, oklepywanie.

23. Kiedy pobieramy plwocinę do badania (pora dnia)? Rano, na czczo do jałowego pojemnika, można też pobrać w ciągu doby lub przez kolejne 2-3 dni do naczynia zawierającego 20-30 ml 10% roztworu Na3PO4.

24. Czy przed pobraniem wymazu z gardła należy wykonać toaletę jamy ustnej? Nie wolno wykonywać toalety jamy ustnej, nie jeść, nie pić.

25.W jakiej temp. przechowujemy próbkę wymazu na podłożu transportowym? 37oC.

26. Objętość plwociny do badania powinna wynosić: 10 ml, a najmniej 1-2 ml/

27.  Kiedy należy pobrać próbki do badania:

a)      przed rozpoczęciem leczenia

b)     w trakcie leczenia

c)      po leczeniu

* co najmniej 2 dni po rozpoczęciu leczenia.

28. Kiedy wykonujemy badania kontrolne? 2 dni po zakończeniu leczenia.

29. W przypadku gdy chory otrzymuje chemioterapeutyk materiał pobieramy . . .przed podaniem kolejnej dawki leku.

 

Układ pokarmowy

30. Żywienie enteralne (dojelitowe): to ogólna nazwa żywienia drogą przewodu pokarmowego. Pokarm może być podawany różnymi sposobami: drogą doustną, przez zgłębnik (droga dożołądkowa), przez przetokę odżywczą.

31. Jaką temp. powinna mieć mieszanka podawana przez zgłębnik? 30oC.

32. Na jaką długość i jakimi drogami wprowadza się zgłębnik? Ok. 45 cm (jeżeli na zgłębniku nie ma zaznaczonej odległości na jaką trzeba wprowadzić sondę). Wprowadzamy przez nos lub przez usta.

33. Kiedy zaczynamy i kiedy możemy zakończyć żywienie pozajelitowe u pacjenta? Zaczynamy gdy nie ma innej możliwości karmienia dojelitowego np. w przypadku resekcji żołądka, popromiennym zapaleniu jelit, zapaleniu intensywnej biegunki, niedrożności jelit.

Powinno być wdrożone natychmiast po ustaleniu wskazań, a zakończone tak szybko jak tylko zaistnieją możliwości przywrócenia żywienia przez przewód pokarmowy.

Opieka nad pacjentem leżącym z założoną sondą w celu karmienia:

-          odpowiednie przygotowanie mieszanki (temp. 30oC)

-          chory powinien przyjąć pozycję siedzącą w czasie karmienia (jeżeli jest to niemożliwe to na prawym boku)

-          mieszankę należy podawać powoli przez 30-45 min. w ilości 200-300 ml (szybkie podawanie może wywołać biegunki)

-          po podaniu mieszanki do żołądka wpuszczamy pewną ilość wody w celu wypłukania zgłębnika oraz zapobieganiu odkładania się resztek w jego świetle (ilość wody nie powinna przekraczać ilości wprowadzonej mieszanki)

-          toaleta jamy ustnej

+ zadania i kompetencje pielęgniarki podczas zgłębnikowania:

-          przygotowanie psychiczne i fizyczne pt

-          przygotowanie sprzętu

-          obserwowanie pt w czasie badania i po badaniu

-          wprowadzenie zgłębnika do żołądka, pobranie kolejnych porcji soku żołądkowego zgodnie z obowiązującą strukturą badania.

34. Rodzaje sond:

-          sonda żołądkowa

-          sonda dwunastnicza

-          sonda S-B

-          sonda Milleno-Abbota (usunięcie zalegającej treści).

35. Cel zakładania sondy dwunastniczej:

-          pobranie żółci z przewodu żółciowego, z pęcherzyka żółciowego, z przewodów wątrobowych do badania ogólnego, bakteriologicznego, na stężenie enzymów, na obecność lamblii

-          wprowadzenie płynnych pokarmów u chorych karmionych dojelitowo.

36. Cel stosowania zgłębnikowania żołądka:

-          wprowadzenie płynnych pokarmów u chorych karmionych drogą dojelitową

-          pobranie treści do badania

-          zbadanie czynności wydzielniczej żołądka po podaniu na zlecenie lekarza środka pobudzającego czynność gruczołów żołądkowych

-          opróżnienie żołądka z zalegającej treści

-          wypłukania żołądka.

37. Przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta do zgłębnikowania żołądka:

-          poinformowanie o sposobie zachowania w czasie badania: zapewnienie pacjentowi pozycji półwysokiej, a chorym nieprzytomnym na prawym boku

-          poinformowanie o konieczności pozostania na czczo w dniu badania

-          sprawdzenie, czy nie ma przeciwwskazań do podania histaminy jako środka pobudzającego wydzielanie gruczołów żołądkowych

-          12h przed badaniem nie należy spożywać pokarmów, należy powstrzymać się od palenia papierosów

-          oczyszczenie jamy nosowej, odśluzowanie jamy ustnej, należy usunąć z jamy ustnej  ruchome protezy zębowe

-          w czasie badania należy stosować się do wskazówek osoby wykonującej badanie

-          należy zgłaszać wszystkie niepokojące dolegliwości

-          poinformowanie pacjenta w przypadku karmienia: o sposobie podania posiłku, jego składzie oraz o przebiegu karmienia.

38. W jaki sposób skontrolować czy sonda jest w żołądku?

-          odciągnięcie treści żołądkowej strzykawką typu Janeta i sprawdzenie pH za pomocą papierka lakmusowego

-          zanurzenie wolnego końca zgłębnika w zbiorniku z wodą ( pęcherzyki tzn., że zgłębnik znajduje się w tchawicy)

-          wstrzyknięcie powietrza i osłuchanie przez stetoskop nadbrzusza

39. Powikłania przy zakładaniu sondy żołądkowej: mechaniczne, metaboliczne, septyczne: ślusarska str. 208.

40. Dlaczego stosuje się sondę S-B, w jakiej jednostce chorobowej? Uciska się żylaki przełyku w krwawieniu z przewodu pokarmowego.

41. Jak sprawdzamy szczelność sondy S-B?

-          przed założeniem sprawdzamy szczelność baloników (wpuszczamy powietrze)

-          sprawdzamy ciśnienie w balonie przełykowym.

42. Powikłania przy przepełnionym balonie?

-          zachłyśniecie się treścią żołądkową

-          uduszenie się wysuniętym zgłębnikiem

-          martwica uciskowa ściany przełyku inaczej owrzodzenie.

43. Jak długo można mieć założoną sondę S-B? 48h.

44. W jakim celu wytwarza się u pacjentów przetoki? W celu dostarczenia tą drogą pożywienia do organizmu pacjenta, w sytuacji gdy istnieje konieczność długotrwałego karmienia z pominięciem jamy ustne, przełyku lub obecności sondy nosowo-gardłowej grozi upośledzeniem oddychania, powstaniem odleżyn itd.

45. Jakie rodzaje przetok wyróżniamy ze względu na położenie końca zgłębnika?

-          Przezskórna faryngostomia (przetoka odżywcza gardła)

-          Ezofagostomia szyjna (przetoka odżywcza przełyku)

-          Gastostomia (przetoka odżywcza żołądka)

-          Duodenostomia (przetoka odżywcza dwunastnicy)

-          Jejunostomia ( przetoka odżywcza jelita cienkiego)

-          Mikrogastostomia (przezskórna endoskopowa gastostomia).

46. Na czym polega różnica między zgłębnikiem a przetoką?

Zgłębnik to giętki lub sztywny przewód o różnej budowie, wprowadzony do wnętrza organizmu (żołądka lub jelita cienkiego). Przetoka to wytworzone w warunkach chirurgicznych sztuczne połączenie narządu jamistego np. żołądka z otworem w ścianie jamy brzusznej.

47. Jakim zabiegiem powinna być poprzedzane płukanie żołądka u osoby nieprzytomnej? Intubacją.

48. Jaką temp. powinien mieć płyn stosowany do płukania żołądka? 37oC.

49. Wymień wskazania do płukania żołądka:

-          zatrucie pokarmowe

-          przedawkowanie leków

-          zwężenie odźwiernika

-          przed przeprowadzeniem zabiegu operacyjnego żołądka.

+ cel: usunięcie toksycznej zawartości żołądka.

50. Co robisz gdy są wzdęcia? Założenie suchej rurki doodbytniczej.

 

Układ oddechowy

51. I Czynności pielęgniarki umożliwiające prawidłowe odkrztuszanie wydzieliny?

      II Czynniki zapewniające prawidłowy proces oddychania?

      III Niedodma oddechowa à duszność. Lepszą wentylację umożliwia?

      IV Jednym z objawów niedodmy oddechowej jest duszność. Podaj działania pielęgniarki,   

      które zapewnia pt jak najlepszą wentylację, umożliwia oddychanie.

      V Wymień czynniki, które mają wpływ na prawidłowy proces oddychania?

-          wysokie ułożenie górnej części ciała (pozycja półsiedząca) umożliwia efektywne odkrztuszanie wydzieliny

-          zachowanie spokoju i intymności

-          oklepywanie (0,5 h przed oklepywaniem podajemy flegaminę)

-          polecenie pacjentowi, aby kasłał i farsownie wydychał powietrze(śmiech, śpiew)

-          dobrze wywietrzona sala tj. stały dopływ świeżego powietrza

-          stosowanie gimnastyki oddechowej

-          utrzymanie stałej temp. sali (18-22oC)

-          utrzymanie stałej wilgotności powietrza

-          podawanie tlenu

-          inhalacje.

52. Zabiegi fizjoterapeutyczne to czynności i działania, które poprawiają funkcjonowanie układu oddechowego(oklepywanie, wstrząsanie, gimnastyka oddechowa, drenaż ułożeniowy) oraz proste czynności i ćwiczenia poprawiające wentylację (ziewanie, wdychanie, śmiech, śpiew, gwizdanie). Co jest efektem tych działań?

Co jest efektem działań usprawniających oddychanie:

-          pogłębienie oddychania

-          zwiększenie ruchomości klatki piersiowej

-          właściwe wykorzystanie oddychania przeponowego

-          ułatwienie odkrztuszania

-          poprawa natlenienia organizmu

-          przywrócenie prawidłowych proporcji między wdechem a wydechem

-          poprawa samopoczucia chorego. 

53. Zadania pielęgniarki podczas tlenoterapii:

-          nawilżenie tlenu

-          kontrola szybkości przepływu (3/6 l/min)

-          stosowanie przerw jeśli tlenoterapia wprowadzona jest w sposób ciągły

-          zapewnieni czystości i sprawności używanego sprzętu

-          zabezpieczenie prawidłowego umocowania cewnika lub maski

-          prawidłowa pielęgnacja błony śluzowej nosa i jamy ustnej

-          zna techniki podawania tlenu i zasady obowiązujące podczas tlenoterapii

-          podanie tlenu....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin