ćwiczenia 2, 12.03.docx

(24 KB) Pobierz

Warunki higieniczno–sanitarne szkoły

Utrzymanie w szkołach bezpiecznych i higienicznych warunków nauki wychowania i opieki jest zagwarantowane ustawowo.

v      Rozporządzenie Ministra edukacji narodowej i sportu z 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

v      Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 18 października 2010 r.

Budynek szkoły

·         szkoła powinna się mieścić w budynku zaprojektowanym i wybudowanym zgodnie z obowiązującymi przepisami

·         Zaleca się projektowanie budynku szkoły najwyżej do 3 kondygnacji

·         Budynek poza zasięgiem szkodliwego promieniowania odziaływania pół elektromagnetycznych hałasu, i drgań, zanieczyszczenia powietrza, gruntu i wód.

·         budynek szkoły powinien być zaopatrzony w wodę do picia, utrzymania higieny, na potrzeby gospodarcze i co celów przeciwpożarowych

·         indywidualna lub centralna instalacja ciepłej wody

·         zapewnione odprowadzanie ścieków, miejsce do czasowego gromadzenia odpadków i nieczystości stałych.

·         instalacje do ogrzewania pomieszczeń

·         wentylacja we wszystkich pomieszczeniach

·         wewnętrzna instalacja elektroenergetyczna

·         w nowo wznoszonym budynku należy zainstalować urządzenia techniczne dla niepełnosprawnych

·         Budynek szkoły i urządzenia z nim związane powinny być zaprojektowane tak aby w pomieszczeniach zawartość w powietrzu stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowa, wydzielanych przez grunt, materiały i stałe wyposażenie oraz powstających w trakcie użytkowania nie przekraczały dopuszczalnych wartości

Wskaźnik powierzchni

W pomieszczeniu do nauki 2.5 m2/ucznia (sala o powierzchni 60 m2 dla 24 osób)

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne

·         Szatnia

·         Sanitariaty

Szatnia - centralna dla wszystkich uczniów, - dostępna z holu, w podpiwniczeniu, - na jednego ucznia powinno przypadać 0.25 m2 powierzchni.

Sanitariaty – ogólnodostępne łazienki, 1 sedes i 1 pisuar na 30 chłopców, 1 sedes na 20 dziewcząt, 1 umywalka na 20 osób.

Mikroklimat pomieszczeń

·         We wszystkich pomieszczeniach powinna być wentylacja grawitacyjna

·         W pracowni chemicznej (digestorium)

·         W zespole sportowym (przebieralnie, natryski) w zespole żywieniowym dodatkowo wentylacja mechaniczna

·         Okna powinny mieć konstrukcje umożliwiająca otwieranie w danym pomieszczeniu co najmniej 50 % ich powierzchni w celu wietrzenia

·         Wietrzenie sal na każdej przerwie i dowolnie w czasie lekcji.

Temperatura

·         Pomieszczenia do nauki, WC, +20

·         Szatnie, korytarze, klatki schodowe, sale gimnastyczne, +16

·         Rozbieralnie, natryskownie, +25

Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:

·         Temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zwieszenie zajęć wynosi – 15 lub jest niższa.

·         Wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów

Ochrona przed hałasem

W otoczeniu budynku szkoły dopuszczalne jest następujące natężenie hałasu:

·         Ze strony dróg, linii kolejowych, torowisk tramwajowych – 55dB

·         Ze strony innych źródeł – 45dB

Zmniejszanie hałasu w pomieszczeniach można osiągnąć przez:

·         Projektowanie i budowanie szerokich, załamanych korytarzy

·         Sytuowaniu klas tylko z jednej strony korytarza

·         Używaniu dźwiękochłonnych materiałów budowlanych

·         Instalowaniu szczelnych okien i drzwi

Oświetlenie

Natężenie oświetlenia podaje się w luksach. Luksy są miarą ilości światła padającego na 1m2

Oświetlenie może mieć charakter:

·         Bezpośredni – prosto w oczy wpada strumień światła o zbyt dużym natężeniu

·         Odbiciowy - dochodzenie do oczu obrazów nadmiernie jaskrawych przedmiotów.

Aby zminimalizować odbicia należy przestrzegać zasady, aby uczniowie nie siadali w odległości mniejszej niż 2,2 m od tablicy, a kąt pod którym uczniowie z pierwszych ławek patrzą na tablice zarówno z rzędu pod oknem jak i pod ścianą0 wyniósł maksymalnie 30 stopni. Przy prawidłowej ostrości wzroku znaki pisane na tablicy dostrzegane są z odległości nie większej niż 9,6m.

Oświetlenie naturalne

·         Pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej i plastycznej powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej 3 godzi w dniach równonocy ( w okresie 21 marca i 31 września) w godzinach 8-16

·         Odległość szkoły od innego budynku budowlanego nie powinna być mniejsza niż jego wysokość – do wysokości 55m.

·         Jeżeli oświetlenie jest jednostronne, światło powinno dostawać się do pomieszczeń z lewej strony

·         W salach lekcyjnych stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:4 do 1:5

·         Działania sprzyjające dostawaniu się światła dziennego.

Oświetlenie sztuczne

Zgodnie z normą polską najmniejsze dopuszczalne średnie natężenie oświetlenia wynosi

·         W salach lekcyjnych – 300 lx

·         W salach gimnastycznych, w salach zajęć ruchowych – 200 lx

·         W pomieszczeniach sanitarnych 100 lx

·         Na schodach, korytarzach – 100 lx

Stanowisku pracy ucznia

Aktualnie obowiązuje norma PN-ISO 5970;1994 – meble. Normy podkreślają wzajemny związek miedzy krzesłem a stolikiem podając siedem kryteriów dobrego dopasowania. Kryteria te są następujące:

1)      Podeszwy stóp powinny na całej powierzchni dotykać podłogi,

2)      Miedzy udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit umożliwiający swobodne poruszanie kończynami dolnymi,

3)      Uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska,

4)      Wysokość stołu powinna być tak dobrana aby płyta stołu, jeżeli ramiona umieszone, znajdowała się na poziome łokci,

5)      Oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa nie dochodząc do łopatek,

6)      Przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnych powierzchni goleni,

7)      Miedzy oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń umożliwiająca swobodne ruchy dolnej części tułowia.

Normy określają również

·         Wymagania jakie powinny spełniać meble z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkownika,

·         Odporność użytkowej powierzchni,

·         Funkcjonalność, cechy wzornicze,

·         Dobór materiałów w celu uniknięcia zagrożeń mechanicznych i chemicznych dla zdrowia.

Pracowania komputerowa

·         Na 1 komputer z monitorem powinno przypadać około 6 m2 powierzchni,

·         Monitory powinny być ustawione bokiem do okna ze światłem padającym z lewej strony na ekran, ewentualnie mogą być ustawione tyłem do okna,

·         Wymagane jest oświetlenie elektryczne sufitowe, zapewniające natężenie 500 lx,

·         W celu zapobieżenia tworzeniu się pola elektrostatycznego zaleca się aby uczestnicy zajęć mieli odzież z tkaniny nie podatnej na elektryzacje (bawełna , len),

·         Podłoga nie może być pokryta elektryzującą wykładziną,

·         Wietrzenie pracowni na każdej lekcji,

·         Stanowisko powinno być wyposażone w krzesło z regulowaną wysokością,

·         Z oparciem wygiętym stosownie do krzywizn kręgosłupa,

·         Odległość oczu od ekranu od 40-70 cm,

·         Odległość miedzy monitorami w rzędzie nie powinna być mniejsza  niż 2 metry a odległość miedzy rzędami nie mniejsza niż 3 metry.

Warunki do rekreacji i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego

·         Na działkach przeznaczonych pod budynki zakładów oświaty i wychowania co najmniej 25% powierzchni należy przeznaczyć na zieleń i rekreacje,

·         Zaleca się aby na jednego ucznia przepadało na działce 4 m2 placu rekreacyjnego, aby był na niej urządzony ogródek szkolny o powierzchni 200-800 m2 i znajdowały się na nim terenowe urządzenia kultury fizycznej.

 

Proces nauczania – fizjologia

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin