biuletyn_AAC nr 1_2009.pdf

(1378 KB) Pobierz
292660103 UNPDF
BIULETYN
Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
nr 1(16)/2009 www.aac.org.pl ISSN 1734-235X
Drodzy Czytelnicy!
sprawnoci¹. Zachêcamy zatem do zapoznania siê
z pomys³em terapeutów z Kwidzyna na program
intensywnej interwencji AAC dla dzieci z ciê¿kimi
zaburzeniami porozumiewania siê i ich rodzin.
Opisane w nim etapy postêpowania z rodzin¹, która
zg³asza siê na konsultacjê, s¹ wypracowanym w ci¹gu
lat dowiadczeñ sposobem skutecznego i trwa³ego
wdro¿enia indywidualnego systemu AAC dziecka
w rodowisku domowym. O swoich dowiadczeniach,
dotycz¹cych wprowadzania systemu AAC dziecka do
jego rodziny, pisz¹ równie¿ nauczycielki z gdañskiego
przedszkola. Jak twierdz¹, bez rzetelnej wiedzy i czyn-
nego uczestniczenia rodziny, ca³y proces tworzenia
systemu komunikacji dziecka jest bardzo utrudniony.
W swoim artykule dziel¹ siê pomys³ami na to, jak
sprawiæ, aby rodzic by³ podczas tego procesu obecny
i sta³ siê partnerem terapeuty.
Najwiêcej radoci sprawia nam jak zwykle g³os osób
wykorzystuj¹cych AAC w swoim codziennym ¿yciu. Tym
razem prezentujemy wypowiedzi dwóch mam dziecko
jednej z nich jest jeszcze ca³kiem ma³e, a drugiej ju¿
doros³e! Inna droga, inne dowiadczenia, inny wreszcie
sposób komunikowania siê z dzieckiem, a jednak ta sama
nadzieja na porozumienie i radoæ z sukcesów. Zaprasza-
my do przeczytania tych opowieci.
Joanna Turek, Alina Smyczek
Serdecznie witamy w pierwszym tegorocznym nu-
merze Biuletynu. Nagromadzi³o siê kilka tematów
jesiennych, do których koniecznie trzeba wróciæ. Po
pierwsze spieszymy, aby Wam opowiedzieæ o obcho-
dach Miêdzynarodowego Miesi¹ca AAC, które
podobnie jak w poprzednim roku, mia³y miejsce
w Warszawie, Zamociu, Gdañsku i Krakowie. Zespó³
AAC z gdañskiego Przedszkola nr 77 dla Dzieci z Pora-
¿eniem Mózgowym przygotowa³ i opisa³ wiele cieka-
wych wydarzeñ: warsztaty dla rodziców, imprezy,
wystawy i... wiêto Kartoa. Na Zamojszczynie
wiêtowano podczas uroczystego koncertu, a tak¿e
przy okazji wystaw i spotkañ upowszechniano wiedzê
na temat wspomagaj¹cych metod komunikowania
siê. Uczniowie, rodzice i nauczyciele zwi¹zani z kra-
kowskim Zespo³em Szkó³ Specjalnych nr 11 zorgani-
zowali happening czytelniczy oraz spotkanie z eksper-
tami AAC, którymi tym razem byli sami u¿ytkownicy.
Ka¿dego, kto jest ciekaw szczegó³ów, zapraszamy do
czêci Biuletynu powiêconej Miesi¹cowi AAC.
W ramach obchodów Miêdzynarodowego Mie-
si¹ca AAC w Polsce, Stowarzyszenie Mówiæ bez
S³ów zorganizowa³o V Warsztaty Otwarte pt. I kto
to mówi? Zastosowanie komunikacji alternatywnej
i wspomagaj¹cej (AAC) w terapii ma³ego dziecka
i jego rodziny. Odby³y siê one w Warszawie,
25 26 padziernika 2008. Podobnie, jak w poprzed-
nich latach, warsztaty spotka³y siê z ogromnym zain-
teresowaniem. Podczas tych dwóch dni mielimy
okazjê wys³uchaæ wielu ciekawych wyst¹pieñ. W tym
Biuletynie prezentujemy niektóre z nich, kolejne
w nastêpnym numerze.
Do pierwszego numeru powarsztatowego Biulety-
nu wybralimy te wyst¹pienia, których treæ koncen-
truje siê wokó³ rodziny ma³ego dziecka z niepe³no-
PODZIĘKOWANIE
dla Ewy Przebindy
za zredagowanie piętnastu numerów
Biuletynu Stowarzyszenia „Mówić bez Słów”,
za zaangażowanie i oddanie naszej
wspólnej sprawie propagowania wiedzy
na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
za troskę o doskonałość formy publikacji,
za cierpliwość i pomoc w tworzeniu artykułów.
W NUMERZE:
AAC – sprawa rodziny............................................................................2
Miesiąc AAC w Polsce:
• Gdańsk................................................................................................2
• Kraków................................................................................................3
• Zamość...............................................................................................5
Po V Warsztatach AAC – ocena i podsumowanie ankiet...................6
Nasze dialogi z Preclem........................................................................7
Komunikacja z osobą niemówiącą. Z doświadczeń matki.................9
Praca z rodziną podczas intensywnej interwencji AAC....................10
Pierwsze kroki rodziców dziecka niemówiącego
w korzystaniu z AAC.............................................................................12
Dziękujemy serdecznie!
1(16)/2009
Biuletyn Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
1
292660103.032.png 292660103.033.png 292660103.034.png 292660103.035.png 292660103.001.png 292660103.002.png 292660103.003.png 292660103.004.png 292660103.005.png 292660103.006.png 292660103.007.png 292660103.008.png 292660103.009.png 292660103.010.png 292660103.011.png
MIESI¥C AAC
AAC – sprawa rodziny
ignorantami i postêpuj¹ nieudolnie, a to przecie¿ ich
dziecko! Sytuacja mo¿e rozwin¹æ siê tak, ¿e komu-
nikacja miêdzy rodzicami i profesjonalistami za³amie
siê. Jeli osoby zaanga¿owane w pomoc dziecku nie po-
tra¹ siê porozumieæ, wówczas dziecko nie bêdzie siê
rozwija³o na miarê swojego potencja³u.
Komunikacja to sprawa rodziny . Jeli my, jako
profesjonalici chcemy przyczyniæ siê do tego, by
dziecko rozwija³o siê bezpieczne i szczêliwe, musimy
staæ siê czêci¹ rodziny. Powinnimy pracowaæ wspól-
nie jako zespó³. Zespó³, którego cz³onkami bêd¹
dziecko, rodzice, rodzina i profesjonalici. Jako zespó³
damy radê pomóc dziecku komunikowaæ siê takim
sposobem, jaki oka¿e siê najlepszy dla niego i jego
bliskich w danej sytuacji.
Chcia³abym zakoñczyæ dwoma obrazami wziêtymi
z ¿ycia. Na pierwszym m³oda zjoterapeutka æwiczy
z dwuletnim dzieckiem. Dziecko ma mózgowe pora-
¿enie dzieciêce. Krzyczy, kiedy terapeutka rozci¹ga
jego nogi. Dziewczyna nie mówi do niego. Mama
siedzi pod cian¹ ze starsz¹ córeczk¹. Jest napiêta
i niespokojna. Ma³a dziewczynka zaczyna p³akaæ.
Fizjoterapeutka kieruje do mnie komentarz: To
bardzo leniwe dziecko. Mama nie æwiczy z nim
w domu.
Drugi obraz przedstawia ma³y pokój kolorowy
od zabawek, ksi¹¿eczek i obrazków. Wyrazy, pikto-
gramy i symbole przyczepione s¹ do wielu przedmio-
tów w pomieszczeniu. Tata i mama ma³ej dziew-
czynki z mózgowym pora¿eniem dzieciêcym siedz¹
z ni¹ na pod³odze. Zachêcaj¹ j¹, kiedy terapeutka
podaje jej klocki do budowania wie¿y. Mama trzy-
ma dziewczynkê w pozycji sprzyjaj¹cej rozci¹gniêciu
nóg, kiedy ma³a siê bawi. Tê technikê pokaza³ jej
zjoterapeuta. M³odszy brat dziewczynki podchodzi
i przy³¹cza siê do zabawy. Trwaj¹ rozmowy, kto co
komu wyjania, s³ychaæ miech.
Porozumiewanie siê to sprawa rodziny . ¡
t³um. A. Smyczek
Gill Brearley
Ka¿da matka powie, ¿e komunikacja niewerbalna za-
czyna siê w chwili narodzin. Matka potra odró¿niæ
p³acz swojego dziecka od p³aczu innych noworodków
na szpitalnym oddziale. Bardzo wczenie rozpoznaje,
czy oznacza on g³ód, niewygodê czy upominanie siê
o wziêcie na rêce i przytulenie. Matka porozumiewa
siê ze swoim dzieckiem poprzez dotyk, s³owa i koj¹ce
dwiêki. Komunikacja zostaje ustanowiona.
Prawdziwa komunikacja mo¿e rozpocz¹æ siê,
kiedy dziecko jest jeszcze w ³onie matki. Dobrym
przyk³adem jest mój wnuk Alex. Mia³ 7 lat, gdy moja
córka by³a w ci¹¿y i oczekiwa³a córeczki. Alex by³
pewien, ¿e to dziewczynka, odk¹d dowiedzia³ siê
o jej istnieniu. Spêdzi³ du¿o czasu opieraj¹c g³owê na
brzuchu mamy i mówi¹c do siostrzyczki. Kiedy Kathy
przysz³a na wiat, jej reakcja na g³os Alexa by³a natych-
miastowa i uderzaj¹ca. Dziewczynka by³a podekscy-
towana, ilekroæ s³ysza³a ten g³os, zawsze stara³a siê
obróciæ g³owê w jego stronê i zobaczyæ twarz brata.
Chocia¿ niepe³nosprawnoæ dziecka mo¿e zaburzaæ
wczesne umiejêtnoci porozumiewania siê s¹ one wci¹¿
bardzo wa¿ne. Nawet jeli pielêgnacja musi byæ ograni-
czona ze wzglêdów medycznych, dotykanie jest zale-
cane i stanowi podstawê komunikacji. Rodzice mówi¹
do dziecka i wiedz¹, kiedy ono odpowiada. Kiedy
dziecko jest starsze i powinny pojawiæ siê pierwsze
s³owa, rodzice mog¹ potrzebowaæ wyj¹tkowego
wsparcia i informacji. Jêzyk to nie tylko mówienie.
Niemówi¹ce dziecko, jak wszystkie inne, potrzebuje
s³uchaæ jêzyka i dowiadczaæ go. Musi zbudowaæ swój
wewnêtrzny jêzyk, zanim u¿yje go do komunikowania
siê. Czy jego drog¹ porozumiewania siê bêdzie mowa,
symbole, znaki manualne czy gesty rozumienie
jêzyka to podstawa. Z tego powodu ka¿dy, kto kon-
taktuje siê z dzieckiem, powinien byæ zachêcany do
ekspresji: do mówienia, zabaw z u¿yciem s³ów, gestów,
znaków. rodowisko bogate w takie zachowania daje
dziecku najlepsz¹ szansê na dowiadczanie jêzyka.
Dziecko powinno byæ otoczone przez s³owa i symbole.
Znaki i gesty winny towarzyszyæ mowie.
Oczywicie, mo¿e to byæ odebrane jako kolejne
wymaganie wobec rodziców dziecka z niepe³nospraw-
noci¹. Wielu rodziców próbuje zmagaæ siê z przy-
t³aczaj¹cym zalewem emocji. Mog¹ dowiadczaæ
poczucia winy, ¿a³oby, z³oci, oskar¿ania, bezradnoci,
strachu i poczucia krzywdy. Ich ¿ycie czêsto jest zdomi-
nowane przez hordê ekspertów dyktuj¹cych im, jak
postêpowaæ z dzieckiem. Oczekuje siê od nich, ¿e bêd¹
postêpowaæ wed³ug niekoñcz¹cej siê listy zaleceñ i za-
sad, nierzadko stoj¹cych ze sob¹ w sprzecznoci. Daje
im siê do zrozumienia, ¿e z³amanie ich nieodwracalnie
zaszkodzi dziecku. Jeli nie bêd¹ dbaæ o wype³nienie
ka¿dego zalecenia s¹ z³ymi, nieodpowiednimi rodzi-
cami. Profesjonalici to ci, którzy maj¹ potrzebn¹
wiedzê i umiejêtnoci. Rodzice, jak siê sugeruje, s¹
Miesiąc AAC w Gdańsku
Zespó³ AAC
Przedszkole nr 77 w Gdañsku
Gdañskie Przedszkole nr 77 dla Dzieci z Pora¿eniem
Mózgowym ju¿ po raz drugi wziê³o udzia³ w organi-
zowanym przez ISAAC padziernikowym wiêcie
AAC. Tegoroczne obchody obj¹³ honorowym patrona-
tem Prezydent Miasta Gdañska Pawe³ Adamowicz.
Wszystko zaczê³o siê zorganizowanymi na tere-
nie przedszkola warsztatami dla rodziców dzieci
niemówi¹cych. Uczylimy siê wszyscy i szukalimy
odpowiedzi na pytanie: jak skutecznie pomagaæ niemó-
wi¹cemu dziecku?
Przez ca³y padziernik w przedszkolu i w gdañskich
bibliotekach mo¿na by³o poczytaæ o komunikacji alter-
natywnej, poznaæ jej u¿ytkowników z przedszkola
i obejrzeæ materia³y. 13 padziernika zaprosilimy
2
Biuletyn Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
1(16)/2009
292660103.012.png 292660103.013.png 292660103.014.png 292660103.015.png 292660103.016.png
MIESI¥C AAC
Piktogramowa wersja Rzepki
Kawiarenki, w której mo¿na by³o zamówiæ wszystko
z jab³ek: jab³ecznik, mus, sok. By³o smacznie, koloro-
wo i pachn¹co. Wszystko zakoñczy³o siê zabaw¹
w jesiennych malarzy. W holu przygotowano war-
sztat pracy, sztalugi, farby, pêdzle, g¹bki, licie i wiele
innych materia³ów. S³uchaj¹c jesiennej muzyki, tworzy-
limy swoje dzie³a.
Uroczysty na³ obchodów zosta³ zorganizowany
w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Gdañsku.
By³ to szczególny dzieñ, w którym niemówi¹ce
dzieci wraz z kolegami z Przedszkola nr 39 czyta³y
ksi¹¿kê Juliana Tuwima Rzepka. Chcielimy poka-
zaæ wszystkim, jak dzieci niemówi¹ce czytaj¹, w ja-
ki sposób korzystaj¹ z urz¹dzeñ wspomagaj¹cych
komunikacjê. Zaproszeni gocie mogli ogl¹daæ galeriê
dzieciêcych prac, poznaæ tajemnice, jakie kryj¹ w so-
bie tablice umieszczone w komunikatorach. Du¿ym
zainteresowaniem cieszy³a siê sesja plakatowa o AAC.
Spotkaniu towarzyszy³a wystawa ksi¹¿eczek do czyta-
nia uczestnicz¹cego.
Wspólna uroczystoæ w bibliotece by³a niezwyk³ym
dowiadczeniem dla wszystkich. Dla wielu goci
by³ to pierwszy kontakt z dzieckiem mówi¹cym ina-
czej. Po wspólnym czytaniu i zabawie z dzieæmi
zaproszeni gocie spotkali siê na panelu dyskusyjnym.
Mielimy okazjê do propagowania idei komunikacji
alternatywnej w naszym miecie. Ju¿ dzisiaj wiemy,
¿e bêdziemy spotykaæ siê w Bibliotece Oliwskiej na
wspólnym czytaniu naszych ksi¹¿eczek.
Tegoroczne obchody pozostan¹ na d³ugo w naszej
pamiêci. Odbi³o siê to szerokim echem w gdañskim
rodowisku, w lokalnej prasie i na stronach inter-
netowych miasta:
ca³e rodziny i nasze dzieci na wspólne wiêto Karto-
a. Spotkanie rozpoczêlimy obejrzeniem prezentacji
Jesieñ i jej dary, w której zosta³y wykorzystane sym-
bole PCS. Poprowadzi³a j¹ nasza wychowanka z wyko-
rzystaniem komputera i w³¹cznika.
Bawilimy siê w ziemniaczany teatrzyk. Wspól-
nie z rodzicami czytalimy wiersze Jana Brzechwy,
do których tworzylimy ziemniaczane kukie³ki.
Niemówi¹ce dzieci, u¿ywaj¹c komunikatorów, odgry-
wa³y swoje role. Bawilimy siê wietnie, uczylimy siê
rozmawiaæ inaczej. To nie wszystko! Bardzo weso³o
by³o na Kartoanej Olimpiadzie. Podczas dopin-
gu bola³y nas gard³a (okrzyki wyra¿one by³y tak¿e
znakami PCS). Wszystko skoñczy³o siê we Frytkolan-
dii, gdzie czeka³y na nas chrupi¹ce frytki, kartoan-
ka-palce lizaæ, placki ziemniaczane przygotowane
przez panie kucharki. wiêto Kartoa by³o doskona³¹
zabaw¹ dla wszystkich.
Do wspólnych obchodów, tak jak w ubieg³ym roku,
zaprosilimy u¿ytkowników AAC ze Specjalnego
Orodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdañsku.
Na terenie orodka odby³ siê Jesienny Koncert. Dzieci
podzielone na kolorowe grupy dowiadcza³y jesieni,
czu³y jej zapach, poznawa³y smaki, malowa³y jej kolo-
rami i s³ucha³y jesiennej muzyki. Przede wszystkim
mia³y okazjê do wspólnej rozmowy, odpowiadaj¹c
na pytanie: co lubisz robiæ jesieni¹? Rozmawialimy
u¿ywaj¹c symboli, gestów, wykorzystywalimy swo-
je pomoce do komunikacji. Nie zabrak³o Jesiennej
Miesiąc AAC w Krakowie
Alina Smyczek
Zespó³ Szkó³ Specjalnych nr 11
Happening czytelniczy w bibliotece
Po raz kolejny w obchody Miêdzynarodowego Mie-
si¹ca AAC og³oszonego przez ISAAC w³¹czyli siê ucz-
niowie Zespo³u Szkó³ Specjalncyh nr 11 w Krakowie
oraz ich rodzice i nauczyciele. Tym razem zadaniem
u¿ytkowników komunikacji wspomagaj¹cej i alter-
natywnej by³a promocja wszelkich sposobów czyta-
nia i pisania, nie powinno wiêc dziwiæ, ¿e na miejsce
wiêtowania wybrano bibliotekê.
27 padziernika do Wojewódzkiej Biblioteki Publicz-
nej w Krakowie przy ul. Rajskiej 1 przyszli uczniowie
klas B i E z naszej szko³y podstawowej oraz z klasy V
Szko³y Podstawowej z Oddzia³ami Integracyjnymi nr
90 przy ul. Czarnogórskiej. Cel spotkania by³ niebanal-
ny: wspólne napisanie ksi¹¿eczek lub wierszy, które
uda siê odczytaæ nawet bez znajomoci liter!
Zabawy z jesiennym wiatrem
1(16)/2009
Biuletyn Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
3
292660103.017.png 292660103.018.png 292660103.019.png 292660103.020.png 292660103.021.png 292660103.022.png 292660103.023.png 292660103.024.png
MIESI¥C AAC
Uczestnicy czytelniczego happeningu i ich ksi¹¿ki
Kacper i jego mama czytaj¹ Wycieczkê dziewczynek
Grupa Daniela pracuje nad treci¹ ksi¹¿ki
Wspólne pisanie wiersza z u¿yciem komputera i w³¹czników
Po przywitaniach i wzajemnym przedstawieniu
siê, dzieci niemówi¹ce zaproponowa³y wspólne odczy-
tanie kilku ksi¹¿eczek skonstruowanych w myl idei
czytania uczestnicz¹cego. W ruch posz³y komunika-
tory, w³¹czniki pod³¹czone do komputerów i program
do syntezy mowy. Wa¿ne by³o wzajemne s³uchanie siê
i pilnowanie, by ka¿dy w³¹czy³ siê na czas. W czêci
drugiej dzieci podzielone na grupy zabra³y siê do
tworzenia tekstów. Pomogli nauczyciele, którzy przy-
gotowali budulec: odpowiednie piktogramy i pomy-
s³y, które wyzwoli³y wenê twórcz¹. Powsta³y historyjki,
ilustracje, ok³adki, a z nich prawdziwe ksi¹¿eczki. Ich
uroczyste odczytanie i grupowa fotograa zwieñczy³y
wspólna pracê. Pani redaktor z Radia Kraków utrwali³a
to wydarzenie, a nagrane wywiady i relacjê wyemito-
wano tego samego dnia w audycji popo³udniowej. Nie
koniec na tym. W drugiej po³owie listopada w biblio-
tece ogl¹daæ mo¿na by³o wystawê stworzonych ksi¹¿e-
czek oraz fotograi z happeningu.
Organizatorzy happeningu czytelniczego korzystali
z ogromnej gocinnoci, ¿yczliwoci i pe³nego poparcia
pracowników biblioteki. Ci widzieli czytanie uczestni-
cz¹ce po raz pierwszy i rzecz jasna ulegli jego
urokowi. Byæ mo¿e owocem tego spotkania bêd¹ kolej-
ne, np. dla mam z ma³ymi dzieæmi, zarówno zdrowy-
mi jak i tymi, które musz¹ korzystaæ z alternatywnych
form komunikacji. Pomys³em zainteresowa³ siê te¿
ma³opolski koordynator Fundacji XXI wieku Ca³a
Polska czyta dzieciom, czekamy na odzew ze strony
Fundacji.
Lubiê mówiæ z Tob¹
U¿ytkownicy AAC z krakowskiego gimnazjum w Zes-
pole Szkó³ Specjalnych nr 11 z pomoc¹ nauczycieli zor-
ganizowali odrêbn¹ imprezê promuj¹c¹ niewerbalne
sposoby komunikacji w swojej szkole. Ju¿ w ubieg³ym
roku odkryli oni dla siebie piosenkê zespo³u Akurat
Lubiê mówiæ z tob¹. Sta³a siê ona nieformalnym
hymnem aacowców ze szko³y przy ulicy Dobczyc-
kiej 20.
12 listopada zabrzmia³a znowu otwieraj¹c spotka-
nie z ekspertami AAC. Byli nimi niemówi¹cy
uczniowie, którzy tego dnia pe³nili role doradców
dla mówi¹cych kolegów i nauczycieli. Przechodz¹c
przez szereg stanowisk i prób, wszyscy doskonalili
umiejêtnoæ porozumiewania siê za pomoc¹ gestów,
symboli i komunikatorów. Zadania, kalambury, zagad-
ki rozwi¹zywaæ by³o mo¿na tylko bez u¿ywania s³ów.
Eksperci czuwali i s³u¿yli rad¹. Na koniec ka¿da z czte-
rech rywalizuj¹cych grup mia³a za zadanie opracowa-
nie inscenizacji piosenki Potrasz zespo³u Backbeat.
Jej przes³anie sta³o siê doskona³¹ point¹ spotkania
mówi¹cych i niemówi¹cych nastolatków. ¡
4
Biuletyn Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
1(16)/2009
292660103.025.png 292660103.026.png 292660103.027.png
MIESI¥C AAC
Obchody Międzynarodowego Miesiąca AAC
na Zamojszczyźnie
Agnieszka Pilch
Orodek Rehabilitacyjno-Terapeutyczny dla Dzieci Niepe³nosprawnych w Zamociu
Ju¿ po raz drugi Stowarzyszenie na Rzecz Inte-
gracji z Dzieæmi i M³odzie¿¹ Niepe³nosprawn¹
z Zamocia wraz ze Specjalnym Orodkiem Szkolno-
Wychowawczym w Zamociu, przy wspó³pracy
z Zarz¹dem Stowarzyszenia na rzecz Propagowania
Wspomagaj¹cych Sposobów Porozumiewania siê
Mówiæ bez S³ów, podjê³o siê organizacji uroczystych
obchodów Miêdzynarodowego Miesi¹ca AAC.
Naszym celem by³o zintegrowanie osób niemó-
wi¹cych i ich rodzin oraz specjalistów pracuj¹cych
z nimi z ca³ego rejonu Zamojszczyzny, przybli¿enie
rodowisku lokalnemu mo¿liwoci porozumie-
wania siê dzieci i m³odzie¿y z problemami w komu-
nikacji, przedstawienie dokonañ dzieci i m³odzie¿y
niemówi¹cej i propagowanie wiedzy na temat uczenia
osób niemówi¹cych umiejêtnoci czytania i pisania.
Na obchody Miesi¹ca AAC z³o¿y³y siê: wystawa
AAC-owych ksi¹¿eczek oraz integracyjne spotkanie
z uczniami zamojskich szkó³ i orodków z uczniami
niemówi¹cymi w bibliotece g³ównej naszego miasta
zwanej Ksi¹¿nic¹ Zamojsk¹. Poza tym specjalici AAC
z Zamocia uczestniczyli w V Otwartych Warsztatach
Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów w Warszawie.
G³ówn¹ imprez¹ towarzysz¹c¹ obchodom
Miêdzynarodowego Miesi¹ca AAC by³ uroczy-
sty koncert w Zamojskim Domu Kultury, który
odby³ siê 22 padziernika 2008 r. Przyby³y dzieci
niemówi¹ce wraz z rodzinami, nauczycielami i tera-
peutami: z Zamocia, Bi³goraja, Krasnegostawu,
Hrubieszowa i Tomaszowa Lubelskiego, zamojskie
w³adze oraz gocie z Ukrainy i Belgii. W czêci ar-
tystycznej wyst¹pili uczniowie miejskich placówek:
Specjalnego Orodka Szkolno-Wychowawczego,
Orodka Rehabilitacyjno-Terapeutycznego dla Dzieci
Widowisko muzyczne Bananowy statek
Niepe³nosprawnych, Orodka Rehabilitacyjno-
Edukacyjno-Wychowawczego, Niepublicznego Przed-
szkola Specjalnego dla Dzieci Niepe³nosprawnych,
Przedszkola nr 7 z Oddzia³ami Integracyjnymi
i zespó³ RYTM dzia³aj¹cy przy Specjalnym Orodku
Szkolno-Wychowawczym w Hrubieszowie. W cza-
sie wystêpów dla goci interesuj¹ce by³o wykorzys-
tanie urz¹dzeñ wspomagaj¹cych komunikacjê przez
niemówi¹cych artystów (Talara, GoTalk, BigMack,
Step-by-step) oraz fakt t³umaczenia inscenizacji na
gesty Makatonu. Publicznoæ mia³a okazjê nauczyæ
siê kilku gestów Makatonu w czasie wspólnej pio-
senki S³onko ma bardzo dobre zwyczaje. Bar-
dzo spodoba³y siê tak¿e popisy taneczne dzieci
i m³odzie¿y. Du¿e wra¿enie na wszystkich zrobi³a
prezentacja Bartka Nowosadoskiego, dziewiêtnasto-
letniego ucznia SOSW w Zamociu wykonana w pro-
gramie PowerPoint, pt. Mój pierwszy raz, w której
opisa³ symbolami Blissa wra¿enia ze swoich pierw-
szych wakacji na obozie pod namiotem. Koncert sta³
siê tak¿e okazj¹ do pokazania krótkiej prezentacji pt.:
Jak czytaæ ksi¹¿ki z dzieckiem niemówi¹cym?. Dla
wszystkich goci przygotowano ulotki na ten temat.
W czasie przerwy wszyscy spotkali siê na s³od-
kim przyjêciu, zwiedzali wystawê prac plastycznych
uczniów SOSW w Zamociu, wystawê ksi¹¿ek przy-
gotowywanych dla dzieci niemówi¹cych oraz sprzêtu
komputerowego i komunikatorów, wykorzystywanych
do porozumiewania siê przez u¿ytkowników AAC.
Wszyscy wystêpuj¹cy, dziêki pomocy sponsorów, otrzy-
mali drobne prezenty, a dzieci i m³odzie¿ niemówi¹ca
pami¹tkowe kubki z logo Miêdzynarodowego Miesi¹ca
AAC 2008.
Inscenizacja wiersza Katar
cd. na str. 6
1(16)/2009
Biuletyn Stowarzyszenia Mówiæ bez S³ów
5
292660103.028.png 292660103.029.png 292660103.030.png 292660103.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin