wywiad pediatryczny.doc

(26 KB) Pobierz
Badanie pediatryczne u dziecka

Badanie podmiotowe (wywiad) dziecka.

Prawidłowe ustalenie rozpoznania zależy przede wszystkim od badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka.

Lekarz pełnia aktywną rolę w zbieraniu wywiadu, musi umiejętnie nawiązać kontakt z dzieckiem i jego opiekunami.

 

ZBIERANIE WYWIADU:

- od opiekunów dziecka (najczęściej matki). Matka- bardzo staranna i czujna, mało obiektywna, nie lekceważyć jej spostrzeżeń, krytycznie ocenić jej wypowiedzi.

- od pacjenta (starsze dzieci)

- ograniczyć zbyt swobodną wypowiedź poprzez zadawanie pytań

- rozmowa „sam na sam”- nastolatek- może zatajać informacje w obecności rodziców (problem dotyczy głównie aspektów alkohol, papierosy, narkotyki, seks), dziecko labilne- zbieranie wywiadu w obecności rodziców może pogłębić ich dolegliwości (zespół Munchhausena).

 

TECHNIKA ZBIERANIA WYWIADU:

Wystrzegać się:

- bycia pospiesznym i pobieżnym

- używania medycznych, niejasnych dla pytanego terminów,

- bycia protekcjonalnym,

- rozpoczynania rozmowy z matką od strofowania jej lub dziecka

- posługiwania się ironią lub dowcipnymi wypowiedziami (rodzice są bez nastroju do wysłuchiwania takich sformułowań).

Bardzo wysoko zostanie ocenione:

- stworzenie pogodnej atmosfery, delikatność, takt,

- pełne zainteresowanie się zdrowiem dziecka

- rzetelność

Pytania muszą być:

- jasne (typu tak- nie)

- jednoznaczne

- niezbyt wścibskie

- nie mogą sugerować odpowiedzi

- muszą zmierzać do „wyłuskania” prawdy (stanu faktycznego)

 

ELEMENTY WYWIADU:

1)     Dane ogólne.

2)     Wywiad dotyczący obecnej choroby

3)     Wywiad rodzinny

4)     Wywiad socjalno- bytowy

5)     Wywiad dotyczący ciąży, porodu i przebiegu okresu noworodkowego

6)     Wywiad dotyczący rozwoju psychomotorycznego

7)     Sposób odżywiania

8)     Dotychczas przebyte schorzenia

9)     Leki przyjmowane przewlekle (dlugotrwale)                                         

10) Przebyte szczepienia.

 

 

 

 

DANE OGÓLNE:

(zwykle w dokumentacji)

- imię i nazwisko, płeć

- data urodzenia

- adres zamieszkania, numer telefonu

- imiona i nazwiska rodziców , ich zawody (wyuczone, wykonywane), miejsca pracy

- przez kogo skierowane i z jakim rozpoznaniem

- od kogo zbieramy wywiad i w czyjej obecności.

 

POWÓD ZGŁOSZENIA SIĘ DO LEKARZA:

- co dolega dziecku?

- co się matce nie podoba w dziecku?

 

WYWIAD CHOROBOWY:

- od kiedy dziecko choruje?

- jakie były pierwsze objawy? W jakich okolicznościach? Jaka była ich dalsza ewolucja? Czynniki nasilające lub osłabiające nasilenie objawów

- wywiad szczegółowy dotyczący temperatury, wymiotów, stolców, oddawania moczu, apetytu, innych nasuwających się w danym przypadku objawów

- stosowane dotychczas leczenie (niekoniecznie pomoc medyczna)

- w ostrych chorobach zakaźnych – data kontaktu z osobą chorą.

 

WYWIAD RODZINNY:

- rodzice (wiek, stan zdrowia)

- rodzeństwa (wiek, stan zdrowia)

- porody martwe (przyczyna)

- rodzeństwo martwe (czas i przyczyna zgonów)

- choroby występujące w rodzinie (wywiad epidemiologiczny): gruźlica, alkoholizm, narkomania, alergie, choroby neurologiczne i psychiczne, cukrzyca, anomalie wrodzone, choroby nowotwory…

- czynniki konstytucjonalne (wzrost, talia…)

 

WYWIAD SOCJALNO- BYTOWY

- warunki mieszkaniowe- mieszkanie jasne/ciemne, suche/wilgotne, ilość izb, ilość osób zamieszkujących, czy dziecko ma własny pokój i łóżko, zwierzęta w domu (alergeny)

- warunki socjalne- sytuacja materialna rodziny

- czy uczęszcza do przedszkola, szkoły?

 

DANE DOTYCZĄCE CIĄŻY, PORODU I PRZEBIEGU OKRESU NOWORODKOWEGO.

-        ciąża- która z rzędu?

-        liczba poronień- sztuczne, samoistne- kiedy? Z jakiego powodu?

-        stan zdrowia matki w czasie ciąży- stosowane leki, palenie papierosów, alkohol

-        poród- czy o czasie? Gdzie się odbył? Czas trwania i przebieg. Stosowane leki oraz zabiegi położnicze.

-        stan dziecka po urodzeniu ( z książeczki zdrowia dziecka)- ilość punktów w skali Apgar, stosowane leczenie, masa ciała i długość urodzeniowa

-        czas wystąpienia i trwania żółtaczki

 

 

 

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY:

- w okresie niemowlęcym: unoszenie głowy, siadanie, wstawanie, chodzenie, kiedy pierwsze słowa, zdania, pierwsze zęby (kamienie milowe)

- porównanie z rozwojem rówieśników, rodzeństwa

- wyniki w nauce

 

SPOSÓB ODŻYWIANIA:

- jak długo karmione było piersią?

- kiedy wprowadzono inne pokarmy- soki, mleko krowie, zupy, mąkę, chleb, gluten

- suplementacja witaminami- dawki, okres podawania

- uczulenie na pokarmy, preferencje pokarmowe

- sposób odżywiania w chwili obecnej

- łaknienie

 

DOTYCHCZAS PRZEBYTE SCHORZENIA:

- jakie? Kiedy? Sposób leczenia i jego efekt (Książeczka Zdrowia Dziecka)- choroby zakaźne wieku dziecięcego, zabiegi chirurgiczne, wypadki, urazy oraz ich następstwa, pobyty w szpitalu

 

LEKI PRZYJMOWANE DŁUGOTRWALE:

- jakie? W jakich dawkach? Z jakiego powodu? Jaki był efekt leczenia?

- czy występowało uczulenie na leki? Na jakie? Jakie były objawy?

 

PRZEBYTE SZCZEPIENIA:

- typ- czy z obowiązującego kalendarza szczepień?, inne, dodatkowe szczepienia

- daty szczepień

- nieprawidłowa reakcja: odczyny poszczepienne, powikłania poszczepienne.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin