<h1>5 wskaz�wek jak ju� teraz uczy� si� j�zyk�w obcych skutecznie i z przyjemno�ci�</h1> <p>Szko�a podstawowa, lekcja j�zyka obcego... Dla mnie by� to angielski, dla Ciebie by� mo�e jaki� inny. Siedzia�em w�wczas gdzie� w tyle sali, przestraszony, licz�c, �e nauczycielka nie we�mie mnie do odpowiedzi.</p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Pami�tam, jakby to by�o dzisiaj - jedyna dobra emocja pojawia�a si� w momencie, gdy s�ysza�em dzwonek zwiastuj�cy <b>koniec lekcji</b>. Jednak, dopóki koniec nie nadchodzi�, musia�em siedzie� i udawa�, �e wype�nianie luk w zdaniach prawid�ow� form� czasownika lub �e zastanawianie si�, w którym przypadku powinienem u�y� "a", a w którym "the", by�o fajn� zabaw�. Ale nie by�o. Dlatego wi�kszo�� osób po zako�czeniu edukacji szkolnej nie za bardzo kwapi si� do dalszej nauki... czegokolwiek...</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Wró�my jednak do pocz�tków. Psychologia ju� jaki� czas temu odkry�a, �e mo�emy mówi� o motywacji wewn�trznej i zewn�trznej. <b>Wewn�trzn� masz</b> wtedy, gdy <b>sam od siebie bardzo chcesz co� zrobi�</b>, np. chcesz zadba� o zdrowie, wi�c odstawiasz niezdrow� �ywno��.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Zewn�trzn� masz wtedy, gdy kto� Ci ka�e i zmusza, np. gdy biegniesz, bo goni� Ci� agresywni ludzie. Teraz, obie motywacje s� równie skuteczne, ale gdy masz wewn�trzn�, to czujesz si� dobrze, a gdy zewn�trzn� - �le. <b>Zdecydowanie lepiej jest chcie�</b>, ni� musie�.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">I tak w�a�nie by�o, gdy by�e� ma�y i uczy�e� si� j�zyka polskiego. Wtedy CHCIA�E� wiedzie�, jakim s�owem okre�li� stó�, jak powiedzie� "�ciana" czy jak powiedzie�, �e obiad by� smaczny. I uczy�e� si� b�yskawicznie, w ci�gu dwóch lat opanowuj�c w stopniu ca�kiem komunikatywnym jeden z dziesi�ciu najtrudniejszych j�zyków na �wiecie, jakim jest polski. A pó�niej idziemy do szko�y i kto� wmawia nam, �e angielski, niemiecki czy rosyjski - jakby nie by�o, j�zyki du�o prostsze od naszego - s� jednak trudne, skomplikowane i trzeba wielu lat, �eby cokolwiek zrozumie�.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><b><font face="Georgia, serif"><font size="3">Tylko spójrz</font></font></b><font face="Georgia, serif"><font size="3">, czy przypadkiem w szkole kto� nie zamienia� nam naszej w�asnej ch�ci rozwoju, naszej dzieci�cej pasji, która mówi�a nam, �e <b>fajnie jest wiedzie� i umie� wi�cej</b>, motywacj� zewn�trzn�, czyli sprawdzaniem nas, testowaniem, ocenianiem i zmuszaniem. Tak w�a�nie znakomita wi�kszo�� osób przestawa�a chcie�, bo zaczyna�a musie�. A to nie dzia�a, bo odbiera si�y.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Drugim b��dem podej�cia tradycyjnego by�y stosowane tam metody, które nijak si� maj� do pracy naszego mózgu. Nie uczyli�my si� j�zyka polskiego przez odmienianie czasowników, przez uczenie si�, czym jest dope�nienie bli�sze i dalsze, czy przez stukrotne powtarzanie tego samego zdania. A jednak umieli�my i - mimo �e dzisiaj by� mo�e wi�kszo�� z osób nie wie, czym jest zaimek dzier�awczy - to ka�dy jednak potrafi go u�ywa�, mówi�c: "To jest <b>MÓJ</b> dom i <b>MOJE</b> wspania�e �ycie". Z prostej przyczyny - j�zyk nie jest czym�, przy czym nale�y ci�gle my�le� i analizowa� - którego czasu powinienem u�y�? jak odmieni� ten czasownik? jaki okres warunkowy zastosowa�? Tego ucz� w szko�ach, a pó�niej dziwi� si�, dlaczego osoba nie potrafi p�ynnie mówi� i zanim powie cokolwiek do obcokrajowca, my�li i rozwa�a w swojej g�owie, czy to aby na pewno jest prawid�owe.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Dlatego polecam Ci <b>oprze� si� na tym, �e chcesz si� uczy�</b>, bo nikt Ci� nie zmusza, nikt nie ocenia, nikt nie wytyka Ci b��dów, bo tak naprawd� to jeste� dobry i ka�d� umiej�tno��, jak� masz, posiad�e� w toku pope�niania b��dów. Dlatego w�a�nie zak�adam, �e <b>b��dy s� dobre</b>, bo s� niezb�dnym elementem w toku nauki. Zamiast wi�c za nie kara� ocen�, testem czy egzaminem, po prostu <b>wyci�gamy wnioski i robimy lepiej</b>. St�d ryzyko wszelkich studiów i szkó� j�zykowych – tam oceny s� na porz�dku dziennym.</font></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Oprócz tego potrzebujesz wprowadzi� du�o dobrej zabawy, jako �e badania dowiod�y, �e kiedy <b>masz pozytywne emocje</b>, uczysz si� szybciej. To oznacza koniec ze �l�czeniem nad ksi��k�, wkuwaniem s�ówek na pami�� czy stukrotnym powtarzaniem wymowy za nagranym na kasecie lektorem. </font><b><font size="3">I tak dopiero zaczyna si� prawdziwa nauka j�zyka!</font></b></font></p> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Jak uczy� si� j�zyków skutecznie? – Kilka rad na pocz�tek<br> </font></font></p> <ul> <li>Przesta� uczy� si� z teorii, z list s�ówek czy z nudnych ksi��ek - <b>ucz si� w praktyce</b>, wprowadzaj�c now� wiedz� <b>bezpo�rednio do swojej pami�ci d�ugoterminowej!</b> Nazwij kwiaty w parku, a nie w ksi��ce, a zwierz�ta w ZOO, nie na papierze.</li> <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Nie musisz nic notowa�, pisa� - wychodz� z za�o�enia, �e je�eli co� <b>zrozumiesz, to b�dziesz to umie�</b> - od teraz wi�c zaczniesz rozumie� i czu� j�zyk obcy, zamiast analizowa� i powtarza� na pami��. Za ka�dym razem, kiedy uczysz si� wy��cznie za pomoc� d�ugopisa i kartki, dajesz swojej pod�wiadomo�ci mocny przekaz, �e wiedza jest na kartce, a gdy jest na kartce, to ju� nie musi by� w g�owie.<br> </font></font></li> <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Zrób tak, by nikt Ci� nie ocenia�, robi� testów, dyktand, zaznacza� Ci na czerwono pope�nionych przez Ciebie b��dów. Koniec z wmawianiem Ci, �e nie masz talentu, predyspozycji czy �e si� lenisz. Odt�d je�eli czego� nie umiesz - to znaczy, �e potrzebujesz to jeszcze raz powtórzy� – i tyle!<br> </font></font></li> <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Ucz si� w fantastycznej atmosferze przez dobr� zabaw�, bez notatnika, a �artuj�c, bawi�c si�, opowiadaj�c kawa�y, s�uchaj�c piosenek - na pewno b�dzie to co� zdecydowanie innego od smutnej i monotonnej nauki w szkole <br> </font></font></li> <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Wymowy ucz si� s�uchaj�c <b>native speaker’ów</b>, czyli tych, dla których j�zyk, którego si� uczysz, jest j�zykiem ojczystym. Nikt nie musi Ci� sprawdza�, Twój mózg posiada cudown� zdolno�� do <b>autokorekty</b>, czyli do kontrolowania i poprawiania Ci�. Autokorekta wy��cza si� tylko wtedy, gdy uczy Ci� kto� inny lub gdy kto� Ci� testuje – wówczas bowiem mózg wychodzi z za�o�enia, �e nie potrzebujesz autokorekty, skoro masz korekt� nauczyciela. Co jest b��dnym za�o�eniem, bo oznacza, �e za ka�dym razem, gdy nauczyciel nie zwróci Ci uwagi na b��d, nauczysz si�, �e tak jest dobrze. Autokorekta natomiast po prostu Ci� poprawi. Zaufaj wi�c sobie, a naprawd� zaskoczysz siebie efektami!<br> </font></font></li> </ul> <p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Jedyne, co pozostaje, to zacz�� dzia�a� i uczy� si� j�zyków, dobrze si� bawi�c! Powodzenia!<br> </font></font></p> <p>-- </p> <p>Autor: Katarzyna Szafranowska</p> <p>Wi�cej interesuj�cych materia��w na temat rozwoju przeczytasz na stronie: <a href="http://synergia.org.pl/a/theta" target="_blank">http://synergia.org.pl</a></p>
dutchmasters