5 wskazówek jak już teraz uczyć się języków obcych skutecznie i z przyjemnością - HTML.txt

(7 KB) Pobierz
<h1>5 wskaz�wek jak ju� teraz uczy� si� j�zyk�w obcych skutecznie i z przyjemno�ci�</h1>
	<p>Szko�a podstawowa, lekcja j�zyka obcego...
Dla mnie by� to angielski, dla Ciebie by� mo�e jaki� inny. Siedzia�em w�wczas gdzie� w tyle sali, przestraszony, licz�c, �e nauczycielka nie we�mie mnie do odpowiedzi.</p>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Pami�tam, jakby to by�o dzisiaj - jedyna dobra emocja pojawia�a si� w momencie, gdy s�ysza�em dzwonek zwiastuj�cy <b>koniec lekcji</b>. Jednak, dop&oacute;ki koniec nie nadchodzi�, musia�em siedzie� i udawa�, �e wype�nianie luk w zdaniach prawid�ow� form� czasownika lub �e zastanawianie si�, w kt&oacute;rym przypadku powinienem u�y� &quot;a&quot;, a w kt&oacute;rym &quot;the&quot;, by�o fajn� zabaw�. Ale nie by�o. Dlatego wi�kszo�� os&oacute;b po zako�czeniu edukacji szkolnej nie za bardzo kwapi si� do dalszej nauki... czegokolwiek...</font></font></p>

<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Wr&oacute;�my jednak do pocz�tk&oacute;w. Psychologia ju� jaki� czas temu odkry�a, �e mo�emy m&oacute;wi� o motywacji wewn�trznej i zewn�trznej. <b>Wewn�trzn� masz</b> wtedy, gdy <b>sam od siebie bardzo chcesz co� zrobi�</b>, np. chcesz zadba� o zdrowie, wi�c odstawiasz niezdrow� �ywno��.</font></font></p>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Zewn�trzn� masz wtedy, gdy kto� Ci ka�e i zmusza, np. gdy biegniesz, bo goni� Ci� agresywni ludzie. Teraz, obie motywacje s� r&oacute;wnie skuteczne, ale gdy masz wewn�trzn�, to czujesz si� dobrze, a gdy zewn�trzn� - �le. <b>Zdecydowanie lepiej jest chcie�</b>, ni� musie�.</font></font></p>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">I tak w�a�nie by�o, gdy by�e� ma�y i uczy�e� si� j�zyka polskiego. Wtedy CHCIA�E� wiedzie�, jakim s�owem okre�li� st&oacute;�, jak powiedzie� &quot;�ciana&quot; czy jak powiedzie�, �e obiad by� smaczny. I uczy�e� si� b�yskawicznie, w ci�gu dw&oacute;ch lat opanowuj�c w stopniu ca�kiem komunikatywnym jeden z dziesi�ciu najtrudniejszych j�zyk&oacute;w na �wiecie, jakim jest polski. A p&oacute;�niej idziemy do szko�y i kto� wmawia nam, �e angielski, niemiecki czy rosyjski - jakby nie by�o, j�zyki du�o prostsze od naszego - s� jednak trudne, skomplikowane i trzeba wielu lat, �eby cokolwiek zrozumie�.</font></font></p>

<p style="line-height: 150%;"><b><font face="Georgia, serif"><font size="3">Tylko sp&oacute;jrz</font></font></b><font face="Georgia, serif"><font size="3">, czy przypadkiem w szkole kto� nie zamienia� nam naszej w�asnej ch�ci rozwoju, naszej dzieci�cej pasji, kt&oacute;ra m&oacute;wi�a nam, �e <b>fajnie jest wiedzie� i umie� wi�cej</b>, motywacj� zewn�trzn�, czyli sprawdzaniem nas, testowaniem, ocenianiem i zmuszaniem. Tak w�a�nie znakomita wi�kszo�� os&oacute;b przestawa�a chcie�, bo zaczyna�a musie�. A to nie dzia�a, bo odbiera si�y.</font></font></p>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Drugim b��dem podej�cia tradycyjnego by�y stosowane tam metody, kt&oacute;re nijak si� maj� do pracy naszego m&oacute;zgu. Nie uczyli�my si� j�zyka polskiego przez odmienianie czasownik&oacute;w, przez uczenie si�, czym jest dope�nienie bli�sze i dalsze, czy przez stukrotne powtarzanie tego samego zdania. A jednak umieli�my i - mimo �e dzisiaj by� mo�e wi�kszo�� z os&oacute;b nie wie, czym jest zaimek dzier�awczy - to ka�dy jednak potrafi go u�ywa�, m&oacute;wi�c: &quot;To jest <b>M&Oacute;J</b> dom i <b>MOJE</b> wspania�e �ycie&quot;. Z prostej przyczyny - j�zyk nie jest czym�, przy czym nale�y ci�gle my�le� i analizowa� - kt&oacute;rego czasu powinienem u�y�? jak odmieni� ten czasownik? jaki okres warunkowy zastosowa�? Tego ucz� w szko�ach, a p&oacute;�niej dziwi� si�, dlaczego osoba nie potrafi p�ynnie m&oacute;wi� i zanim powie cokolwiek do obcokrajowca, my�li i rozwa�a w swojej g�owie, czy to aby na pewno jest prawid�owe.</font></font></p>

<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Dlatego polecam Ci <b>oprze� si� na tym, �e chcesz si� uczy�</b>, bo nikt Ci� nie zmusza, nikt nie ocenia, nikt nie wytyka Ci b��d&oacute;w, bo tak naprawd� to jeste� dobry i ka�d� umiej�tno��, jak� masz, posiad�e� w toku pope�niania b��d&oacute;w. Dlatego w�a�nie zak�adam, �e <b>b��dy s� dobre</b>, bo s� niezb�dnym elementem w toku nauki. Zamiast wi�c za nie kara� ocen�, testem czy egzaminem, po prostu <b>wyci�gamy wnioski i robimy lepiej</b>. St�d ryzyko wszelkich studi&oacute;w i szk&oacute;� j�zykowych &ndash; tam oceny s� na porz�dku dziennym.</font></font></p>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Opr&oacute;cz tego potrzebujesz wprowadzi� du�o dobrej zabawy, jako �e badania dowiod�y, �e kiedy <b>masz pozytywne emocje</b>, uczysz si� szybciej. To oznacza koniec ze �l�czeniem nad ksi��k�, wkuwaniem s�&oacute;wek na pami�� czy stukrotnym powtarzaniem wymowy za nagranym na kasecie lektorem. </font><b><font size="3">I tak dopiero zaczyna si� prawdziwa nauka j�zyka!</font></b></font></p>

<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Jak uczy� si� j�zyk&oacute;w skutecznie? &ndash; Kilka rad na pocz�tek<br>
</font></font></p>
<ul>
    <li>Przesta� uczy� si� z teorii, z list s�&oacute;wek czy z nudnych ksi��ek - <b>ucz si� w praktyce</b>, wprowadzaj�c now� wiedz� <b>bezpo�rednio do swojej pami�ci d�ugoterminowej!</b> Nazwij kwiaty w parku, a nie w ksi��ce, a zwierz�ta w ZOO, nie na papierze.</li>
    <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Nie musisz nic notowa�, pisa� - wychodz� z za�o�enia, �e je�eli co� <b>zrozumiesz, to b�dziesz to umie�</b> - od teraz wi�c zaczniesz rozumie� i czu� j�zyk obcy, zamiast analizowa� i powtarza� na pami��. Za ka�dym razem, kiedy uczysz si� wy��cznie za pomoc� d�ugopisa i kartki, dajesz swojej pod�wiadomo�ci mocny przekaz, �e wiedza jest na kartce, a gdy jest na kartce, to ju� nie musi by� w g�owie.<br>

    </font></font></li>
    <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Zr&oacute;b tak, by nikt Ci� nie ocenia�, robi� test&oacute;w, dyktand, zaznacza� Ci na czerwono pope�nionych przez Ciebie b��d&oacute;w. Koniec z wmawianiem Ci, �e nie masz talentu, predyspozycji czy �e si� lenisz. Odt�d je�eli czego� nie umiesz - to znaczy, �e potrzebujesz to jeszcze raz powt&oacute;rzy� &ndash; i tyle!<br>
    </font></font></li>
    <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Ucz si� w fantastycznej atmosferze przez dobr� zabaw�, bez notatnika, a �artuj�c, bawi�c si�, opowiadaj�c kawa�y, s�uchaj�c piosenek - na pewno b�dzie to co� zdecydowanie innego od smutnej i monotonnej nauki w szkole <br>
    </font></font></li>

    <li><font face="Georgia, serif"><font size="3">Wymowy ucz si� s�uchaj�c <b>native speaker&rsquo;&oacute;w</b>, czyli tych, dla kt&oacute;rych j�zyk, kt&oacute;rego si� uczysz, jest j�zykiem ojczystym. Nikt nie musi Ci� sprawdza�, Tw&oacute;j m&oacute;zg posiada cudown� zdolno�� do <b>autokorekty</b>, czyli do kontrolowania i poprawiania Ci�. Autokorekta wy��cza si� tylko wtedy, gdy uczy Ci� kto� inny lub gdy kto� Ci� testuje &ndash; w&oacute;wczas bowiem m&oacute;zg wychodzi z za�o�enia, �e nie potrzebujesz autokorekty, skoro masz korekt� nauczyciela. Co jest b��dnym za�o�eniem, bo oznacza, �e za ka�dym razem, gdy nauczyciel nie zwr&oacute;ci Ci uwagi na b��d, nauczysz si�, �e tak jest dobrze. Autokorekta natomiast po prostu Ci� poprawi. Zaufaj wi�c sobie, a naprawd� zaskoczysz siebie efektami!<br>

    </font></font></li>
</ul>
<p style="line-height: 150%;"><font face="Georgia, serif"><font size="3">Jedyne, co pozostaje, to zacz�� dzia�a� i uczy� si� j�zyk&oacute;w, dobrze si� bawi�c! Powodzenia!<br>
</font></font></p>
<p>-- </p>
<p>Autor: Katarzyna Szafranowska</p>
<p>Wi�cej interesuj�cych materia��w na temat rozwoju przeczytasz na stronie: <a href="http://synergia.org.pl/a/theta" target="_blank">http://synergia.org.pl</a></p>
Zgłoś jeśli naruszono regulamin