JESTEŚMY OSTROŻNI NA ULICY /Program AUTOCHODZIK/
Poniedziałek
CO NAM MÓWIĄ ZNAKI DROGOWE
Ø zestaw ćwiczeń porannych nr 33;
Ø wysłuchanie wiersza K. Wiśniewskiego „Kolorowe znaki”; rozmowa na temat wiersza i odpowiedź na pytania: czy znaki drogowe są potrzebne i dla kogo są przeznaczone? demonstracja znaków drogowych z zestawu AUTOCHODZIK, podział znaków na grupy; skonstruowanie skrzyżowania z wykorzystaniem znaków, przejścia dla pieszych, sygnalizatora świetlnego i samochodu; zabawa ruchowa „Przechodzenie przez ulicę” z wykorzystaniem odgłosów ulicy; ćwiczenie graficzne w książce s.9, s.10 „Znaki drogowe”
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem kółek w czterech kolorach, przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa w czasie wykonywania ćwiczeń.
Wtorek
ULICZNE SYGNAŁY
Ø wysłuchanie wiersza „Po co są znaki?” doskonalenie znajomości zasad ruchu pieszego i kołowego oraz znaków drogowych, zabawa ruchowa przygotowująca dzieci jako pieszych uczestników ruchu drogowego „Przechodzimy przez ulicę” z wykorzystaniem pomocy i rekwizytów pojazdów;
Ø osłuchanie z piosenką „Uliczne sygnały” wykorzystanie improwizacji rytmiczno melodycznej, układanie własnych melodii do krótkiego tekstu zdania, wystukiwanie rytmu na instrumentach perkusyjnych i innych, próby śpiewy indywidualnego i zbiorowego, wykorzystanie ćwiczeń ruchowo oddechowych,
Ø zabawa dydaktyczna z elementem ćwiczeń ortofonicznych „Pokaż obrazek, o którym mówiłam”;
Środa
POZNAJEMY ULICZNE POJAZDY I ICH SYGNAŁY
Ø spacer wokół przedszkola w celu obserwacji różnego rodzaju pojazdów; wskazywanie lewego i prawego kierunku jazdy; zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze, tak przez pojazdy, jak i przez pieszych.
Ø za pomocą elementów z zestawu AUTOCHODZIK rozróżnianie części składowych samochodów z zestawu, montowanie samochodów; zabawa z wykorzystaniem różnych sytuacji na drodze, rozpoznawanie wybranych znaków drogowych, ich znaczenia i przeznaczenia; zabawa „Pojazdy uprzywilejowane” – wyjaśnienie dzieciom praw takich pojazdów, rozpoznawanie odgłosów karetki pogotowia, straży pożarnej, policji (płyta CD); ćwiczenie graficzne „Samochody na jezdni” s.8.
Czwartek
DROGI I ULICE
Ø malowanie farbami plakatowymi na temat ruchu drogowego, zainspirowanie dzieci poprzez odwołanie się do ich doświadczeń – wdrażanie do wyrażania wiedzy o świecie i własnych przeżyć, budzenie satysfakcji z własnej działalności plastycznej,
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 33 doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem kółek w czterech kolorach, przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa w czasie wykonywania ćwiczeń, wykonanie zestawu na placu zabaw przedszkola;
Piątek
WIEMY, KIEDY PRZEZ ULICĘ PRZEJŚĆ MOŻEMY!
Ø utrwaleni piosenki „Uliczne sygnały”; zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki; zagadki słuchowe: rozpoznawanie melodii znanych piosenek, odgłosów dochodzących z otoczenia,, głosów kolegów, dźwięków instrumentów; ćwiczenia emisyjne: nauka właściwego operowania rejestrami głosu;
Ø wysłuchanie i omówienie wiersza „Światła na skrzyżowaniu” W. Faber; pomoc: sygnalizator świetlny z zestawu AUTOCHODZIK; tworzenie sytuacji do rozpoznawania kolorów sygnalizacji świetlnej dla kierowców i dla pieszych oraz sytuacji zagrożenia; wykonanie sygnalizatora świetlnego z materiału: rurki papierowe po ręcznikach, szablony kół do odrysowania, kolorowy papier, bibuła, klej, nożyczki, mazaki; wystawa prac w holu przedszkola.
Hel53land