. Kolorowe znaki
Cele szczegółowe:
- wymieniają różne pojazdy
- bezpiecznie posługują się nożyczkami
- układają proste budowle z klocków
Zabawa pt. "Gdzie siedzi lalka, gdzie stoi samochód". Określenie zmian we wzajemnym położeniu.Posługiwanie się zaimkami przed, za, pod, nad, w bok.Zabawa ruchowa z elementami równowagi "Po wąskiej dróżce''. Spacer uliczkami wokół przedszkola – nazywanie przejeżdżających samochodów. Wskazywanie najbardziej bezpiecznych przejść dla pieszych. Nazywanie obserwowanych znaków, próby oceny zachowania się pieszych i pojazdów.
Ćwiczenia słuchowe (nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia). Gra dydaktyczna wg. Z.Bogdanowicz „Ciepło – zimno”. Zapoznanie ze słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni: daleko – blisko, wysoko – nisko, dalej – bliżej. Zabawy indywidualne w kącikach zainteresowań wg.upodobań dzieci. Wyjście do ogrodu – rysowanie kredą na kostce brukowej.
Wzbogacenie kącika budownictwa w drewniane znaki drogowe, budowle i postacie – wzbogacenie dziecięcej zabawy tematycznej. Wypowiedzi przy ilustracji „Mała Kasia w dużym mieście”. Zachęcenie dzieci i ośmielenie do wypowiadania się, dzielenie się osobistymi doświadczeniami i wiedzą (znajomość miejsca zamieszkania). Zabawa tematyczna „Na ulicy”. Połączenie wiedzy na temat zasad ruchu drogowego z umiejętnością budowania i konstruowania. Zabawa ruchowa orient. porządk. „stop klatka”.
T: Pojazdy
Nauka piosenki „Cztery kółka” (muzyka G.Garścia”, słowa E.Zechenter – Spławińska). Zabawa ortofoniczna i dzwiękonaśladowcza – ćwiczenie na zgłoskach: pr, ter, paf, puf. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne pojazdy, określanie ich znaczenia w życiu człowieka(straż pożarna, karetka pogotowia). Tworzenie kolekcji według scenariusza E.Gruszczyk-Kolczyńskiej. Zabawa ruchowa z elementem biegu „Samochody”. Z chętnymi dziećmi układanie z figur geometrycznych różnego rodzaju pojazdów, liczenie elementów w układach.
Słuchanie wiersza M.Pietrzaka pt.”Kolorowe znaki”. Wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe wyrazy – sygnalizator świetlny, zebra. Praca plastyczna – wycinanka.
Zapoznanie ze sposobem wykonania kolorowych świateł, łączenie poszczególnych elementów. Wystawa w szatni. Wyjście do ogrodu – samorzutne zabawy w piaskownicy, poznanie zasad wykorzystania piasku w zabawie, przestrzeganie umów odnośnie posługiwania się wiaderkiem i łopatką.
Hel53land