Ruch drogowy 6-l.doc

(54 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Ruch drogowy

TEMAT TYGODNIA: Ruch drogowy

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Wybór dyżurnych na nowy tydzień. Praca graficzna - prowadzenie linii łączących punkty, tworzących rysunek (lalka, miś, samolot, samochód, znak drogowy, sygnalizator świetlny).

- ćwiczenie sprawności manualnych

- dziecko prawidłowo łączy punkty

B. Forma: Policjant - słuchanie wiersza. Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustracje: pasów, policjanta, sygnalizatora świetlnego. Jadą samochody - zabawa wyrabiająca reakcje na wysokie i niskie dźwięki. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [002] (na powietrzu).

- poznanie różnych sytuacji podczas przechodzenia przez jezdnię
- utrwalanie elementów muzyki

- dziecko zna zasady przechodzenia przez jezdnię
- dziecko reaguje na dźwięki w umówiony sposób

Z. Nowak: Oj tato, co robisz? - słuchanie bajki w interpretacji nauczycielki. Ocena postawy bohatera. Zabawy dowolne na przedszkolnym podwórku.

- analiza postępowania bohatera
- kształcenie umiejętności wyciągania wniosków

- dziecko w logiczny sposób interpretuje zachowanie bohatera
- dziecko doskonali umiejętność formułowania wniosków

WTOREK

Zabawy samorzutne w kącikach zabaw. Chętne dzieci pomagają nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [014].

- zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych podczas zabawy
- zachęcanie do działania dzieci nieśmiałych

- dziecko zgodnie bawi się z równieśnikami
- dziecko słucha polecenia nauczycielki

Miasto - wykonanie makiety, praca zbiorowa. Dzieci podzielone na grupy. Wykonują: domy - oklejanie pudełek po artykułach spożywczych; sygnalizacja świetlna - na kartoniku naklejone kółka, z tyłu przymocowany patyczek na pasku tektury. Podstawa wykonana z plasteliny. Wycinanie pasów i naklejanie ich na jezdni. Lepienie pieszych z plasteliny. Samochody - oklejanie kolorowym papierem pudełek od zapałek według szablonu narysowanego przez nauczycielkę, wycinanie kół z brystolu. Wszystkie elementy zostają kolejno umieszczone przez dzieci na drugim kartonie tworząc "miasto". Przedszkolne odgłosy - zabawa słuchowa.

- rozwijanie wyobraźni plastyczno - konstrukcyjnej
- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko wykazuje się zarówno pomysłowością, jak i starannością podczas działań plastycznych

W. Grodzieńska: Bajka o studzience - słuchanie bajki w interpretacji nauczycielki. Zabawy na przedszkolnym podwórku, wykorzystanie kredy, skakanek.

- zachęcanie do obcowania z książką
- rozwój mowy poprzez próby samodzielnego opowiadania

- dziecko pamięta treść bajki
- dziecko wypowiada się na temat losów bohaterów

ŚRODA

Rozmowy indywidualne podczas schodzenia się dzieci. Zgadnij imię - zabawa słuchowa. Nauczycielka zwraca się do dzieci: - Zgadnijcie czyje głosy usłyszałam wchodząc do przedszkola. Prowadząca podaje imiona dzieci (rozciągając głoski), np. Iiiiwona, Oooola, Aaaannniiaaa, itp. po czym wskazuje ręką dziecko, które ma odpowiedzieć.

- rozwijanie aparatu słuchowego

- dziecko podaje imię

Wyodrębnianie zbiorów pojazdów (małe autka na jedną półkę, większe na drugą). Dodawanie i odejmowanie. Przeliczanie zbiorów. Klasyfikacja jakościowa (cechy przeciwstawne: duży - mały, ciężki - lekki; według przeznaczenia: samochody osobowe, ciężarowe, autobusy). Podział znaków drogowych na podzbiory: podzbiór znaków nakazu, zakazu, informacyjnych, ostrzegawczych. Podział ze względu na kształt. Utrwalenie przeliczania w zakresie 6. Dopasuj - zabawa doskonaląca spostrzegawczość. Dobieranie konturów do odpowiednich szablonów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- utrwalenie pojęć matematycznych
- porównywanie liczebności zbiorów
- wyodrębnianie podzbiorów w zbiorze

- dziecko poprawnie wykonuje zadania
- dziecko umieszcza wycięte koła w odpowiednim miejscu

Słuchanie piosenki B. Forma: Drogowe znaki. Zaznaczanie pierwszej miary taktu klaśnięciem. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi. Wznoszenie budowli. Gry i zabawy przy stolikach.

- uświadamianie, że podstawa musi być szersza od wznoszonej budowli, żeby stabilnie stała

- dziecko nadaje nazwy swoim budowlom

CZWARTEK

Zagadki muzyczne - rozpoznawanie poznanych piosenek na podstawie fragmentów nuconych na głosce la la la. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- kształcenie pamięci muzycznej

- dziecko zachęca do udziału w zabawie wszystkie dzieci

Oglądanie ilustracji obrazujących różne sytuacje zagrażające życiu. Wyciąganie wniosków. Dzieci tworzą scenki rodzajowe. Wcielają się w postacie na ilustracjach. Na ulicy - zabawa ruchowa.

- zachęcanie do wypowiedzi dzieci nieśmiałych
- utrwalenie znaków drogowych

- dziecko wie dlaczego przedstawiona sytuacja jest niebezpieczna dla człowieka
- dziecko uważnie słucha wypowiedzi kolegów

Nauka piosenki B. Forma: Drogowe znaki. Piesi i pojazdy - zabawa wyrabiająca reakcję na dźwięki grane "cicho, głośno". Ćwiczenia emisyjne o....., i....., e..... Śpiew zbiorowy na stojąco (wyklaskiwanie rytmu rękami, o uda). Improwizacje rytmiczne na temat "Drogowe znaki". Wiem, że można przejść, Stop! Czerwone światło, Pan policjant kieruje ruchem, Nie wolno nigdy biegać po ulicy. Samodzielny dobór instrumentów perkusyjnych do piosenki. Dzieci siedzą w półkolu. Co drugie trzyma w ręku instrument perkusyjny. I zwrotka - dzieci posiadające instrumenty grają, pozostałe śpiewają. II zwrotka - dzieci bez instrumentów przechodzą do pozycji stojącej. Zabawy na przedszkolnym podwórku z wykorzystaniem wózków dla lalek, małych samochodów.

- zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- ćwiczenie poczucia rytmu
- wyrabianie umiejętności gry na instrumentach
- doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej
- kształcenie pamięci muzycznej

- dziecko wie o czym jest treść piosenki
- dziecko reaguje na dźwięki grane wysoko - nisko
- dziecko rytmicznie wyklaskuje rytm
- dziecko chętnie muzykuje
- dziecko powtarza zdania wypowiadane w ustalonym przez prowadzącą rytmie

PIĄTEK

Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Przejście dla pieszych - zabawa orientacyjno - porządkowa.

- utrwalanie wiedzy przyrodniczej
- utrwalanie sytuacji związanych z przechodzeniem przez jezdnię

- dziecko wymienia charakterystyczne elementy wiosny
- dziecko wie, że zielone światło to znak, że można przejść na drugą stronę

Utrwalenie wiadomości z całego tygodnia. Słuchanie oraz śpiew piosenek o tematyce związanej z ruchem drogowym.Konkurs na temat <>.

- oczekiwanie na swoją kolej podczas odpowiedzi
- rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań

- dziecko posiada wiedzę na temat ruchu drogowego
- dziecko uczestniczy w działaniach

Malowanie farbami plakatowymi na temat Ruch uliczny na dowolnie wybranym formacie kartki.

- rozwijanie wyobraźni odtwórczej
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

- dziecko stara się za pomocą środków plastycznych przedstawić ruch uliczny

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin