Danuta Kiałka informatyka-europejczyka.-program-nauczania-informatyki-w-szkole-podstawowej full version.pdf

(12994 KB) Pobierz
888857392.001.png
4
P ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
5.16. Arkusz kalkulacyjny ........................................................... 48
5.17. Bazy danych..........................................................................51
5.18. Metody prezentacji informacji z wykorzystaniem
technologii informacyjnej................................................. 54
6. Metody i zasady nauczania technologii
informacyjnej — propozycje 55
6.1. Sposób realizacji celów nauczania..................................... 57
6.2. Konspekt lekcji „ródła informacji i metody
komunikacji” — propozycja............................................. 60
7. Metody oceniania osi,gni-1 uczniów
— propozycje
63
7.1. Przykłady wymaga' na poszczególne oceny
— temat „ródła informacji i metody komunikacji”......65
1. Wprowadzenie
W trakcie nauki w liceum nastolatek zamienia si w dorosłego czło-
wieka. Jak rol w przygotowaniu do dalszego ycia odegra nauka
technologii informacyjnej? Na ile zmieni młodego człowieka? Jaki
wpływ na jego losy bd miały zdobyte umiejtno#ci?
Celem nauczania przedmiotu technologia informacyjna jest
przygotowanie absolwenta do aktywnego ycia i funkcjonowania
w nowoczesnym społecze%stwie informacyjnym oraz wykształce-
nie praktycznej umiejtno#ci #wiadomego i sprawnego posługiwa-
nia si komputerem oraz narzdziami i metodami informatyki.
Prowadzc zajcia, naley mie( nieustannie ten dalekosiny cel
na wzgldzie.
Niniejszy program nauczania wraz z podrcznikiem ucznia,
poradnikiem metodycznym dla nauczycieli i płyt CD stanowi
zestaw edukacyjny pt. „Informatyka Europejczyka”. Pozwala on
na elastyczne dostosowywanie prowadzonych zaj( do poziomu
uczniów oraz posiadanego sprztu komputerowego i oprogramo-
wania. Podstawa programowa daje odpowied/ na pytanie: „Czego
uczy(?” Niezbdne wiadomo#ci znajduj si w podrczniku
ucznia. Program nauczania i poradnik metodyczny odpowiadaj
na pytanie „Jak uczy(?”. Zawieraj propozycje problemów oma-
wianych na zajciach i podpowiadaj, jak je rozwiza(. Nic jed-
nak nie jest w stanie zastpi( nauczyciela, który najlepiej zna po-
ziom wiedzy, moliwo#ci i oczekiwania uczniów. Od wła#ciwego
doboru opcjonalnych (wicze% bd w duej mierze zaleały osi-
gnicia uczniów. Nauczyciel powinien pełni( funkcj mentora,
ukierunkowujcego poszukiwania ucznia, wskazujcego nie go-
towe rozwizania, ale zasady ich poszukiwania.
Jednak zadaniem szkoły i nauczyciela w zakresie nauczania
tego przedmiotu jest przecie nie tylko samo zrealizowanie takie-
go czy innego programu nauczania przy wykorzystaniu takiego
czy innego podrcznika, cho( jest to oczywi#cie bardzo wane, ale
przede wszystkim stworzenie naleytych warunków technicz-
nych, umoliwiajcych kształcenie na odpowiednim poziomie
(w sytuacji idealnej podczas zaj( na kadego ucznia powinien
przypada( jeden komputer z dostpem do Internetu), oraz dojrza-
łe motywowanie uczniów, tak by nauczyli si traktowa( metody
 
6
P ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
i #rodki informatyczne jako narzdzia do rozwizywania proble-
mów z ycia codziennego lub jako pomoc podczas nauki z in-
nych przedmiotów. W ten sposób mona wiarygodnie wskazywa(
na komputer jako na uniwersalne narzdzie słuce poznaniu
i szeroko pojtej edukacji, umoliwiajce wyszukiwanie, pozyskiwa-
nie, zapisywanie, przetwarzanie i analizowanie informacji. Łatwiej
wówczas mona doprowadzi( do wyrobienia u młodego człowieka
nawyku:
rozpatrywania problemów pod ktem moliwo#ci
rozwizywania ich za pomoc komputera,
korzystania z komputera w celu usprawnienia nauki
lub pracy,
krytycznego podchodzenia do informacji pozyskiwanych
z Internetu,
wyszukiwania rzetelnych informacji i ich weryfikacji
na podstawie alternatywnych /ródeł.
Dodatkowo w czasie nauki w szkole ponadgimnazjalnej istotne
jest pogłbianie wiedzy i rozwijanie umiejtno#ci informatycz-
nych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych. Zreali-
zowanie tych wszystkich załoe% pozwala spodziewa( si, e ab-
solwent, który opuszcza mury szkoły, w swojej dalszej drodze
yciowej bdzie czsto korzystał z metod informatyki.
Do prawidłowego przebiegu procesu nauczania technologii in-
formacyjnej niezbdne jest spełnienie kilku warunków. Nale do
nich:
wła#ciwe przygotowanie nauczycieli obejmujce midzy
innymi:
opanowanie zagadnie% teoretycznych stanowicych
tre#ci nauczania,
dobr znajomo#( zasad działania sprztu
i oprogramowania,
umiejtno#( przekazywania wiedzy uczniom i zachcania
ich do nauki z wykorzystaniem sprztu komputerowego,
podstawow wiedz z innych przedmiotów, z których
zajcia prowadzone s w pracowni komputerowej, oraz
umiejtno#( współpracy z nauczycielami tych przedmiotów,
konsekwentne egzekwowanie stawianych wymaga%;
P ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
7
moliwo#( korzystania przez uczniów ze sprztu
komputerowego i oprogramowania (zalecane: system
Windows XP, pakiet Office XP, dostp do Internetu,
drukarka, skaner).
Dla zwikszenia skuteczno#ci procesu dydaktycznego konieczne jest:
zainteresowanie uczniów przedmiotem, odkrywanie ich
uzdolnie% i zainteresowa%,
wskazywanie praktycznych korzy#ci, jakie daje jego
opanowanie,
wskazywanie zwizków technologii informacyjnej z innymi
przedmiotami nauczanymi w szkole,
dostp do /ródeł informacji i udostpnienie moliwo#ci
komunikowania za po#rednictwem Internetu.
Postp w technologii informacyjnej jest bardzo szybki. Taka sytu-
acja nakłada na nauczycieli obowizek ustawicznego dokształcania
si lub korzystania z najnowszych podrczników. W przeciwnym
razie przekazywana wiedza nie bdzie adekwatna do rzeczywisto#ci.
Wiedza jednak nie powinna by( przekazywana na zasadzie wykła-
du, w sposób werbalny. Istotne jest nabycie przez młodzie umiejt-
no#ci praktycznych. Rozumiem przez to nie tylko obsług konkret-
nych programów i urzdze%, ale równie zdolno#( oceny, czy
w ogóle naley z nich skorzysta( do rozwizania danego proble-
mu. Równie tylko w praktyce mona zweryfikowa( wiedz na te-
mat moliwo#ci i ogranicze% okre#lonych programów i urzdze%.
Atrakcyjno#( zaj( oraz korzy#ci praktyczne wynikajce z opa-
nowania nowych umiejtno#ci mog w znacznym stopniu zwiksza(
zainteresowanie przedmiotem i zaangaowanie w jego poznawa-
nie. Oznacza to midzy innymi, e proponowane tre#ci powinny
by( dostosowane do moliwo#ci i poziomu uczniów i mie( w mia-
r moliwo#ci charakter praktyczny. Najprostsze (wiczenia za-
proponowane w podrczniku umoliwiaj poznanie podstawowych
wła#ciwo#ci omawianych zagadnie%, a najbardziej złoone maj
charakter problemowy i wymagaj rozwizania problemu lub skoja-
rzenia informacji zdobytych podczas omawiania kilku tematów.
Dodatkowo zainteresowanie i zaangaowanie uczniów mog wywo-
ływa( zajcia, które:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin