zasady postępowania i narzędzia pracy z uczniami ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w nauce geografii.doc

(44 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZASADY POSTĘPOWANIA I NARZĘDZIA PRACY

Z UCZNIAMI ZE STWIERDZONYMI SPECYFICZNYMI

TRUDNOŚCIAMI W NAUCE GEOGRAFII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:              mgr Jolanta Krupa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opole, listopad 2001

 

 

I.              Zasady ogólne:

 

1.      Wyznaczanie miejsc blisko nauczyciela w celu skuteczniejszej bieżącej kontroli i doraźnej pomocy uczniowi.

2.      Dostosowywanie wymagań do możliwości ucznia uwzględniając jego mocne strony.

3.      Chwalenie za każdy przejaw aktywności (odpowiedzi ustne, prace pisemne, graficzne, rachunkowe).

4.      Unikanie stawiania ocen negatywnych, zachęcanie do poprawy zadań aż do uzyskania sukcesu.

5.      Stosowanie metod aktywnych na lekcjach (tworzenie map pamięci, burza mózgów).

6.      W zapisach na tablicy stosować kolorową kredę dla zaakcentowania ważnych zagadnień.

7.      Posługiwanie się rysunkami i schematami zjawisk i procesów zamiast formy opisowej (tekst pisany nie przemawia tak do wyobraźni jak rysunek czy schemat).

8.      Pozwalanie na wykonywanie zadań w domu gdzie uczeń ma zapewniony komfort pracy (tyle czasu ile potrzebuje, spokój i wsparcie najbliższych).

9.      Umożliwienie wykonywania zadań z zagadnień, które ucznia interesują i w takiej formie, aby mógł dowieść swoich umiejętności i wiedzy.

10.  Formułowanie jasnych i precyzyjnych poleceń. W razie potrzeby powtarzanie.

11.  Stwarzanie przyjaznej uczniowi atmosfery pracy na lekcjach (akceptacja, cierpliwość, życzliwość).

 

II. Zasady szczegółowe:

 

  1. Czytanie map o różnej treści:

 

·        Dysleksja

 

Wydłużony czas na odczytanie informacji z mapy, korygowanie błędów przez nauczyciela, możliwość wykonywania zadań w domu.

 

·        Dysortografia

 

Błędnie zapisane nazwy geograficzne czy pojęcia nie podlegają ocenie natomiast są korygowane przez nauczyciela, w pracy na mapach konturowych posługiwanie się kolorem.

 

·        Dysgrafia

 

Wskazane pisanie drukiem (szczególnie kartkówek i sprawdzianów), w lokalizowaniu obiektów na mapie wymagana pomoc nauczyciela, prace kontrolne z mapą uczeń wykonuje w domu, aby mieć czas na staranne wykonanie zadania zarówno pod względem rzeczowym jak i estetycznym.

 

·        Dyskalkulia

 

W przypadku lokalizacji obiektów na mapie nie musi określać współrzędnych geograficznych oraz dokonywać obliczeń odległości z zastosowaniem skali chyba, że wyrazi chęć opanowania tej umiejętności.

 

  1. Posługiwanie się kompasem, globusem:

 

·        Dysleksja

 

Wydłużony czas na odczytywanie informacji z globusa, korygowanie błędów przez nauczyciela.

 

·        Dysortografia

 

Błędnie zapisane nazwy geograficzne nie podlegają ocenie natomiast są korygowane przez nauczyciela.

 

·        Dysgrafia

 

W przypadku prac kontrolnych z globusem zalecam pisanie drukiem.

 

·        Dyskalkulia

 

W przypadku lokalizacji obiektów na globusie nie musi określać współrzędnych geograficznych, w pracy z kompasem wskazana pomoc nauczyciela lub innej osoby.

 

  1. Odczytywanie informacji oraz sporządzanie dokumentacji geograficznej:

 

·        Dysleksja

 

Informować ucznia, o czym będziemy się uczyć na następnej lekcji tak żeby mógł spokojnie w domu przeczytać tekst z podręcznika czy innego źródła i uczestniczyć potem aktywnie w lekcji nie czując się gorszy, czytanie tekstu czy polecenia przez innych uczniów lub nauczyciela.

 

·        Dysortografia

 

Opisywanie, wyjaśnianie, porównywanie i ocena faktów geograficznych głównie w formie wypowiedzi ustnych, podczas sprawdzania prac pisemnych koryguję błędy ortograficzne, ale nie mają one wpływu na ocenę, może wykorzystywać komputer do realizacji zadań pisemnych.

 

·        Dysgrafia

 

Na wykonanie zadań graficznych takich jak diagramy i wykresy uczeń powinien mieć więcej czasu niż inni, przy ocenie tego typu zadań nie zwracam uwagi na stronę estetyczną tylko poprawność rzeczową, może do wykonywania diagramów i wykresów wykorzystywać komputer.

·        Dyskalkulia

 

Nie musi wykonywać zadań rachunkowych, pomoc nauczyciela w odczytywaniu danych statystycznych.

 

 

  1. Posługiwanie się symboliką i terminologią geograficzną:

 

·        Dysleksja

 

Wydłużony czas na odczytywanie informacji zapisanych w formie tekstu (w tym mapy).

 

·        Dysortografia

 

Mimo znajomości symboliki i terminologii geograficznej uczeń może popełniać błędy ortograficzne, które jednak nie mają wpływu na ocenę z przedmiotu.

 

·        Dysgrafia

 

Zadania pisemne powinny być wykonywane drukiem (praca na lekcji) lub z wykorzystaniem komputera (prace dodatkowe).

 

·        Dyskalkulia

 

Podpora i korygowanie zarówno w odczytywaniu jak i zapisie wielkości statystycznych.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: mgr Jolanta Krupa              4

Zgłoś jeśli naruszono regulamin