Logistyka wykład 16.03.2008
· Logistyka – jest dziedziną wiedzy, korzysta z badań operacyjnych, marketingu, zarządzania, bada przepływy informacyjne (ważniejsze bo umożliwiają koordynację np. przepływu materiałów) i przepływy rzeczowe,
· Koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem – logistyczne 7 x R! – cele logistyki
· Zarządzanie – planowanie, sterowanie, kontrola, motywowanie,
· Ciąg czynności zwanych procesem,
· Dziedzina gospodarki narodowej (albo ponadnarodowej)
( logistyka w skali makro: o rozwoju infrastruktury)
Logistyk ma dwa cele:
- odpowiedni poziom obsługi klienta, (klient: dostawca i odbiorca, transport)
- minimalizowanie kosztów całkowitych
Koszty całkowite
Decyzje logistyczne podejmuje się w oparciu o trzy kryteria:
a) kryterium kosztu całkowitego
- koszty transportu, utraty sprzedaży, utraty wizerunku itp. Spadają
Koszt całkowity jako kryterium decyzyjne:
- suma wszystkich kosztów, które uda nam się zidentyfikować i policzyć, związanych z daną decyzją (logistyczną). Kupować należy tam gdzie suma kosztów jest najmniejsza.
- operując kosztem logistycznym unikamy suboptymalizacji (czyli nie sugerujemy się tylko jednym kosztem)
- gdy klient nie jest zadowolony z naszych ofert np. z obsługi klienta to rezygnuje się z kosztów
b) odpowiedni poziom obsługi klienta
c) kryterium obsługi czasu,
Logistyka nie dotyczy tylko przedsiębiorstw:
- szpitale,
- org. Non profit
- wojsko,
- w przypadku katastrof itp.
Logistykę rozpatrujemy na trzech różnych poziomach:
1. Mikro – logistyka przedsiębiorstwa
- optymalizujemy wnętrze przedsiębiorstwa 3 funkcje ( etap 60 czy 70)
- funkcja zaopatrzeniowa,
- logistyka produkcji,
- logistyka dystrybucji czy też sprzedaży,
2. Meta logistyka 80 (późne 70)
· weszła w etap łańcuchów dostaw
- podejmujemy decyzje w skali łańcucha dostaw ( interes firmy, nie tylko)
wpłynęły one na:
- procesy globalizacyjne, (jak dostarczać w dalekie obszary?)
- firmy stanęły przed konkurencją w skali globalnej,
- zmieniają się wymagania konsumentów (skraca się cykl życia produktu).
Dlatego firmy zaczęły współpracować ze sobą
- likwidowany wzrost kosztów surowców ( żeby redukować koszty transportu współpracujemy min. Z dostawcami)
- rozwój technologii ( telekomunikacyjnych, systemy informatyczne)
Just – in – time , rozwój konkurentów, (kontyneryzacji) brak powoduje: postój, zniszczenie etc, umożliwiło nam to koordynację
3. Makro
sieci logistyczne, np. decyzje o autostradach morskich ( podejmowane głównie przez samorządy)
Trzy obszary funkcjonalne:
ZAOPATRZENIE PRODUKCJA SPRZEDAŻ
Obszary logistyczne:
- gospodarka zapasami,
- obsługa klienta,
- magazynowanie,
- transport,
- lokalizacja,
- logistyka odwrotna,
Logistyka w przedsiębiorstwie zawsze ma jakiś konflikt w kosztach
Dział produkcji/montażu – wymaga 100% odstępności zapasu materiału,
- zainteresowany długimi produkcjami,
- mało dostawców,
- mało odmian produktów,
- rytmiczność,
- ile produkować? Na kiedy?
W Japonii funkcjonuje pojecie HEIJUNKA – równoważenie produkcji, (linia produkcyjna ma pracować w stabilnym tempie)
Dział logistyki, gdzie są wszystkie problemy firmy,
Dział sprzedaży / handlowy:
- wymagają krótkich serii,
- im większy wybór produktów, tym lepiej
- QR – szybka odpowiedź (jak duże zapotrzebowanie to duża produkcja)
- Chce zapasów wyrobów gotowych (a nie zapasów), które mają być blisko klienta (w przypadku klientów detalicznych)
Dyrektor finansowy
- musi zapewnić równowagę między przychodami z działalności operacyjnej i kapitałowej,
Bardzo często decyzje logistyczne mają charakter kryterialny
Do logistyki należy podchodzić w sposób systemowy
System logistyczny – celowo zorganizowany i zinterpretowany ( 1 element ma wpływ na drugi), przepływ materiałów i informacji, musi mieć określony sposób tego przepływu ( pięciu tam będzie czy czterech i tp.)
a) transakcyjny – ogniwami są firmy
TR
Między nimi przebiega przepływ informacji i rzeczy
- system logistyczny tworzą firmy – bardziej lub mniej dobrowolne (bo np. nie mają możliwości wyboru bo są np. oddziałem)
b) rzeczowy
- mogą należeć do 1 firmy
RZECZ.
Magazyn zakład produkcyjny magazyn
zaopatrzeniowy celny
- czyli miejsca przez które te produkty przechodzą
W systemie logistycznym określamy jak te przepływy wyglądają
*produkt przechodzący przez kanał syntetyczny – coś złożone z masy części np. statek, samolot
* Sposób przepływu ma charakter modualany – ryzyko się zmniejsza – zaopatrzenie rozbudowane w ograniczony sposób
* Przepływ może być przeprowadzony analitycznie
- rozkładające na jeden surowiec
- te branże są poddana na ryzyko analityczne Np. ropa
* Są też mieszane
Systemy logistyczne:
- muszą uwzględniać zasoby;
- systemy informacyjne, patenty
Zawiera system zarządzania, sterowanie
I obszar zapasów tj. gospodarowanie zapasami
1. 3PL – koncepcja 3 uczestnika
– jak się na czymś nie znam lub za drogo to mnie wychodzi to zlecam to innym firmą, od samego początku pewien proces robi inna firmom
– od samego początku pewien proces robi inna firma w przeciwieństwie do outsourcingu, gdzie to polega na oddelegowaniu pewnych czynności,
– nie outsourcujemy czynności, które tworzą wartość dodaną (bo to są sprawy patentowe).
2. Zmniejszenie zapasów ! Jeden z głównych tematów do redukcji kosztów
3. wyprzedaż
4. brak podwyżek
5. tańszy dostawca
Chcemy zredukować zapasy tak żeby sprzedaż wzrosła.
Klasyfikacje zapasów (dobro wykorzystane w przyszłości) – funkcjonalna klasyfikacja czyli po co jest ten zapas?, do czego służy?
1. zapas bieżący / cykliczny
– kupujemy go do dostawcy już znając jego moment wykorzystania
- prognozujemy zapotrzebowanie i pod to zapotrzebowanie organizujemy zapas (który cały czas ma być w ruchu)
a) jednorazowe (np. pączki, prasa codzienna) – trzeba się wstrzelić w bieżący popyt
b) wielostadialne – też jednorazowe, ale z czasem nie tracą wartości w oczach klienta
- Optymalizacja tych zapasów uwzględnia koszty magazynowania
2. zapas bezpieczeństwa – służą zapewnieniu ciągłości obsługi klienta i produkcji, ma nas zabezpieczyć przed niepewnością (w związku z obszarem zaopatrzenia i obszarem sprzedaży – czyli niespodziewany wzrost zapotrzebowania)
3. zapasy spekulacyjne / kwazispekulacyjne / pseudospekulacyjne
– tworzą się gdy przewidujemy wzrost cen lub niekorzystne wahania kursu walutowego (kupuj w walucie w której sprzedajesz !)
- mogą wynikać z wojny konkurencyjnej (gdy np. ze strony zaopatrzenia jest tak mało produktów, które chcemy wykupić by klient kupował drożej) np. branża tytoniowa
4. zapasy sezonowe – dotyczą przede wszystkim tych przedsiębiorstw które dotyczą sezonowości, np. branża rolna, spożywcza
5. zapasy marketingowe
– gdy firma planuje promocje,
- sprzedaż wiązana (gratis, dodatek do sprzedaży)
- wystawki np. daszki z 2 dachówkami, ubrania na manekinach
- podarunki dla klientów
6. zapasy zbędne – stworzone z nadzieją, że się ich pozbędziemy a nie udało się
Najwyższy wpływ mamy na zapas bieżący! Bo na pozostałe raczej nie…
II Podział zapasów
Punkt przełamania (decoupling point = rozsprzęgnięcie) – uniezależnia od siebie obszary łańcucha
System logistyczny w ujęciu rzeczowym (gdzie przez miejsca) to w nim funkcjonuje co najmniej 1 punkt przełamania
Przewoźnik Duże centra dystrybucyjne, przez jakiś okres względnie niezależne od zaopatrzenia
Linia produkcyjna w branży samochodowej DRP – planowanie Firma
potrzeb dystrybucyjnych
Gdy znamy tempo linii produkcyjnej znamy też zapotrzebowanie
MRP – planowanie potrzeb materiałowych
Przewoźnik – gdy mamy regularnego przewoźnika to jest tańszy
RÓZNICA
DRP – jednostką planowania jest gotowy produkt
MRP – jednostką planowania jest część składowa jednostki produktu, eksplozja zaopatrzenia
W przypadku MRP z jednego produktu masa części składowych – to jest ta eksplozja
Dobrze gdy klient wcześniej zgłosi zapotrzebowanie, gdy tego nie robi to nie da się planować i w tedy nie robi się MRP i DRP, wtedy mamy do czynienia z zapasami prognozowanymi (bo wcześniej gdy się dało były zapasy planowane).
W niektórych przedsiębiorstwach lepiej utrzymywać zapas w magazynie centralnym (lub centrum dystrybucji) – sklepy dostaną dostawę dopiero gdy sądzimy że już akurat klient przyjdzie, śledzimy sprzedaż do sklepu (bo im później tym więcej o rynku wiemy)
- wtedy poziom zapasów się zmniejsza
- często w tym magazynie jeszcze robi się ostatnie procesy np. metkuje się – łatwiej to zrobić gdy produkty są w jednym miejscu.
- odraczamy (postpomenent) do ostatniej chwili dostarczenie, żeby nie wysłać do złego miejsca czy za dużo, np. zamówienia przez Internet czy McDOnadls
*najważniejsze; to to co robi klient
III podział zapasów
1. zapasy których dostępność musi być 100% wa, czyli - krytyczne
2. zapasy, na które można poczekać - niekrytyczne
LT (lead time) –od niego w dużym stopniu zleży zapas bezpieczeństwa,
- całkowity czas realizacji zamówienia:
Od momentu generowania zamówienia (często zamówienie jest generowane drogą elektroniczną, często bez udziału ludzi)
Zamówienie
Pula zamówienia – zbieranie zamówień – Batch
Priorytetyzacja – ustalenie kolejności
Lokalizacja – czy to co zostało zamówione jest czy nie
Pobranie
Kompletacja
Załadunek środka transportu (dokumentacja)
Transport (możliwe że będzie kilka aut, przeładunków)
Rozładunek
Należy pamiętać o kontroli jakości dostawcy i przy przeładunku
Pula zamówień – priorytety – lokalizacje (k. jakość) – pobranie – kompletacja – załadunek, śr. Transportu, dokumentacja – transport - przeładunek – transport – przeładunek – rozładunek – kontrola jakości
...
thcplayer