logistyka komplet wykładów.doc

(134 KB) Pobierz
Logistyka wykład 16

Logistyka wykład 16.03.2008

 

·         Logistyka – jest dziedziną wiedzy, korzysta z badań operacyjnych, marketingu, zarządzania, bada przepływy informacyjne (ważniejsze bo umożliwiają koordynację np. przepływu materiałów) i przepływy rzeczowe,

 

·         Koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem – logistyczne 7 x R! – cele logistyki

 

·         Zarządzanie – planowanie, sterowanie, kontrola, motywowanie,

 

·         Ciąg czynności zwanych procesem,

 

·         Dziedzina gospodarki narodowej (albo ponadnarodowej)

 

( logistyka w skali makro: o rozwoju infrastruktury)

 

Logistyk ma dwa cele:

-          odpowiedni poziom obsługi klienta, (klient: dostawca i odbiorca, transport)

-          minimalizowanie kosztów całkowitych

 

Koszty całkowite

Decyzje logistyczne podejmuje się w oparciu o trzy kryteria:

a)      kryterium kosztu całkowitego

-          koszty transportu, utraty sprzedaży, utraty wizerunku itp. Spadają

 

Koszt całkowity jako kryterium decyzyjne:

-          suma wszystkich kosztów, które uda nam się zidentyfikować i policzyć, związanych z daną decyzją (logistyczną). Kupować należy tam gdzie suma kosztów jest najmniejsza.

-          operując kosztem logistycznym unikamy suboptymalizacji (czyli nie sugerujemy się tylko jednym kosztem)

-          gdy klient nie jest zadowolony z naszych ofert np. z obsługi klienta to rezygnuje się z kosztów

 

b)     odpowiedni poziom obsługi klienta

c)      kryterium obsługi czasu,

Logistyka nie dotyczy tylko przedsiębiorstw:

-          szpitale,

-          org. Non profit

-          wojsko,

-          w przypadku katastrof itp.

 

Logistykę rozpatrujemy na trzech różnych poziomach:

1. Mikro – logistyka przedsiębiorstwa

-          optymalizujemy wnętrze przedsiębiorstwa 3 funkcje ( etap 60 czy 70)

-          funkcja zaopatrzeniowa,

-          logistyka produkcji,

-          logistyka dystrybucji czy też sprzedaży,

2. Meta logistyka 80 (późne 70)

·         weszła w etap łańcuchów dostaw

-          podejmujemy decyzje w skali łańcucha dostaw ( interes firmy, nie tylko)

wpłynęły one na:

-          procesy globalizacyjne, (jak dostarczać w dalekie obszary?)

-          firmy stanęły przed konkurencją w skali globalnej,

-          zmieniają się wymagania konsumentów (skraca się cykl życia produktu).

Dlatego firmy zaczęły współpracować ze sobą

-          likwidowany wzrost kosztów surowców ( żeby redukować koszty transportu współpracujemy min. Z dostawcami)

-          rozwój technologii ( telekomunikacyjnych, systemy informatyczne)



Just – in – time , rozwój konkurentów, (kontyneryzacji)                 brak powoduje: postój, zniszczenie etc, umożliwiło nam to koordynację

3. Makro

sieci logistyczne, np. decyzje o autostradach morskich ( podejmowane głównie przez samorządy)

 

Trzy obszary funkcjonalne:

 





ZAOPATRZENIE                             PRODUKCJA                             SPRZEDAŻ

 

Obszary logistyczne:

-          gospodarka zapasami,

-          obsługa klienta,

-          magazynowanie,

-          transport,

-          lokalizacja,

-          logistyka odwrotna,

Logistyka w przedsiębiorstwie zawsze ma jakiś konflikt w kosztach

 

Dział produkcji/montażu – wymaga 100% odstępności zapasu materiału,

-          zainteresowany długimi produkcjami,

-          mało dostawców,

-          mało odmian produktów,

-          rytmiczność,

-          ile produkować? Na kiedy?

W Japonii funkcjonuje pojecie HEIJUNKA – równoważenie produkcji, (linia produkcyjna ma pracować w stabilnym tempie)

Dział logistyki, gdzie są wszystkie problemy firmy,

Dział sprzedaży / handlowy:

-          wymagają krótkich serii,

-          im większy wybór produktów, tym lepiej

-          QR – szybka odpowiedź (jak duże zapotrzebowanie to duża produkcja)

-          Chce zapasów wyrobów gotowych (a nie zapasów), które mają być blisko klienta (w przypadku klientów detalicznych)

Dyrektor finansowy

-          musi zapewnić równowagę między przychodami z działalności operacyjnej i kapitałowej,

Bardzo często decyzje logistyczne mają charakter kryterialny

Do logistyki należy podchodzić w sposób systemowy

System logistyczny – celowo zorganizowany i zinterpretowany ( 1 element ma wpływ na drugi), przepływ materiałów i informacji, musi mieć określony sposób tego przepływu ( pięciu tam będzie czy czterech i tp.)

PRZEPŁYW

a)      transakcyjny – ogniwami są firmy



















TR                                                                                                                

              Między nimi przebiega przepływ informacji i rzeczy

- system logistyczny tworzą firmy – bardziej lub mniej dobrowolne (bo np. nie mają możliwości wyboru bo są np. oddziałem)

 

b)     rzeczowy

-          mogą należeć do 1 firmy

 













        RZECZ.

 

                            Magazyn                            zakład produkcyjny                             magazyn

zaopatrzeniowy                                                                       celny

-          czyli miejsca przez które te produkty przechodzą

 

W systemie logistycznym określamy jak te przepływy wyglądają

*produkt przechodzący przez kanał syntetyczny – coś złożone z masy części np. statek, samolot

* Sposób przepływu ma charakter modualany – ryzyko się  zmniejsza – zaopatrzenie rozbudowane w ograniczony sposób

* Przepływ może być przeprowadzony analitycznie

- rozkładające na jeden surowiec

- te branże są poddana na ryzyko analityczne Np. ropa

* Są też mieszane

Systemy logistyczne:

- muszą uwzględniać zasoby;

- systemy informacyjne, patenty

Zawiera system zarządzania, sterowanie

 

I obszar zapasów tj.  gospodarowanie zapasami

 

1.      3PL – koncepcja 3 uczestnika

        jak się na czymś nie znam lub za drogo to mnie wychodzi to zlecam to innym firmą, od samego początku pewien proces robi inna firmom

       

od samego początku pewien proces robi inna firma             w przeciwieństwie do outsourcingu, gdzie to polega na oddelegowaniu pewnych czynności,

        nie outsourcujemy czynności, które tworzą wartość dodaną  (bo to są sprawy patentowe).

2.      Zmniejszenie zapasów ! Jeden z głównych tematów do redukcji kosztów

3.      wyprzedaż

4.      brak podwyżek

5.      tańszy dostawca

Chcemy zredukować zapasy tak żeby sprzedaż wzrosła.

Klasyfikacje zapasów (dobro wykorzystane w przyszłości) – funkcjonalna klasyfikacja  czyli po co jest ten zapas?, do czego służy?

 

    1. zapas bieżący / cykliczny

–  kupujemy go do dostawcy już znając jego moment wykorzystania

- prognozujemy zapotrzebowanie i pod to zapotrzebowanie organizujemy zapas (który cały czas ma być w ruchu)

         a)  jednorazowe (np. pączki, prasa codzienna) – trzeba się wstrzelić w bieżący popyt

         b)  wielostadialne – też jednorazowe, ale z czasem nie tracą wartości w oczach klienta

- Optymalizacja tych zapasów uwzględnia koszty magazynowania

 

    2. zapas bezpieczeństwa – służą zapewnieniu ciągłości obsługi klienta i produkcji, ma nas zabezpieczyć  przed niepewnością (w związku z obszarem zaopatrzenia i obszarem sprzedaży – czyli niespodziewany wzrost zapotrzebowania)

 

    3. zapasy spekulacyjne / kwazispekulacyjne / pseudospekulacyjne 

– tworzą się gdy przewidujemy wzrost cen lub niekorzystne wahania kursu walutowego (kupuj w walucie w której sprzedajesz !)

- mogą wynikać z wojny konkurencyjnej (gdy np. ze strony zaopatrzenia jest tak mało produktów, które chcemy wykupić by klient kupował drożej) np. branża tytoniowa

    4. zapasy  sezonowe – dotyczą  przede wszystkim tych przedsiębiorstw które dotyczą sezonowości, np. branża rolna, spożywcza

    5. zapasy marketingowe

– gdy firma planuje promocje,

- sprzedaż wiązana (gratis, dodatek do sprzedaży)

- wystawki np. daszki z 2 dachówkami, ubrania na manekinach

- podarunki dla klientów

    6. zapasy zbędne – stworzone z nadzieją, że się ich pozbędziemy a nie udało się

 

Najwyższy wpływ mamy na zapas bieżący! Bo na pozostałe  raczej nie…

 

II Podział zapasów

 

Punkt przełamania (decoupling point = rozsprzęgnięcie) – uniezależnia od siebie obszary łańcucha

System logistyczny w ujęciu rzeczowym (gdzie przez miejsca) to w nim funkcjonuje co najmniej 1 punkt przełamania



Przewoźnik             Duże centra dystrybucyjne, przez jakiś okres względnie  niezależne od zaopatrzenia

Linia produkcyjna w branży samochodowej                                                                                DRP – planowanie                    Firma

                                                                                potrzeb dystrybucyjnych       

 

 

Gdy znamy tempo linii produkcyjnej znamy też zapotrzebowanie

 

MRP – planowanie potrzeb materiałowych

Przewoźnik – gdy mamy regularnego przewoźnika to jest tańszy

 

RÓZNICA

DRP – jednostką planowania jest gotowy produkt

MRP – jednostką planowania jest część składowa jednostki produktu, eksplozja zaopatrzenia

 

W przypadku MRP z jednego produktu masa części składowych – to jest ta eksplozja

Dobrze gdy klient wcześniej zgłosi zapotrzebowanie, gdy tego nie robi to nie da się planować i w tedy nie robi się MRP i DRP, wtedy mamy do czynienia z zapasami prognozowanymi (bo wcześniej gdy się dało były zapasy planowane).

W niektórych przedsiębiorstwach lepiej utrzymywać zapas w magazynie centralnym (lub centrum dystrybucji) – sklepy dostaną dostawę dopiero gdy sądzimy że już akurat klient przyjdzie, śledzimy sprzedaż do sklepu (bo im później tym więcej o rynku wiemy)

- wtedy poziom zapasów się zmniejsza

- często w tym magazynie jeszcze robi się ostatnie procesy np. metkuje się – łatwiej to zrobić gdy produkty są w jednym miejscu.

- odraczamy (postpomenent) do ostatniej chwili dostarczenie, żeby nie wysłać do złego miejsca czy za dużo, np. zamówienia przez Internet czy McDOnadls

 

*najważniejsze; to to co robi klient

 

III podział zapasów

 

1. zapasy których dostępność musi być 100% wa, czyli -  krytyczne

2. zapasy, na które można poczekać  - niekrytyczne

 

LT (lead time) –od niego w dużym stopniu zleży zapas bezpieczeństwa,

-  całkowity czas realizacji zamówienia:
 

Od momentu generowania zamówienia (często zamówienie jest generowane drogą elektroniczną, często bez udziału ludzi)

 

 

 

Zamówienie

              Pula zamówienia – zbieranie zamówień – Batch

                            Priorytetyzacja – ustalenie kolejności

                                          Lokalizacja – czy to co zostało zamówione jest czy nie

                                                        Pobranie

                                                                      Kompletacja

                                                                                    Załadunek środka transportu (dokumentacja)

Transport (możliwe że będzie kilka aut, przeładunków)

                            Rozładunek

Należy pamiętać o kontroli jakości dostawcy i przy przeładunku

 

 

Pula zamówień – priorytety – lokalizacje (k. jakość) – pobranie – kompletacja – załadunek, śr. Transportu, dokumentacja – transport  - przeładunek – transport – przeładunek – rozładunek – kontrola jakości

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin