Ćwiczenia z C++ Buildera.pdf
(
5070 KB
)
Pobierz
MAREK BISZ
MAREK BISZ
MIROSAW CIELECKI
•-.'
WICZENIA
Z
C++BUILDERA
Spis treci
Wstp.......................................................................................................................................5
1. Podstawy programowania w Windows i C++ Builderze...............................................6
2. Biblioteka VCL - przegl/d najwa1niejszych komponentów........................................20
3. Programowanie obiektowe w C++ Builderze.................................................................41
4. Operacje wejcia-wyjcia...............................................................................................58
5. Grafika i multimedia w C++ Builderze..........................................................................66
6. Bazy danych w C++ Builderze.......................................................................................75
7. Pliki pomocy Windows, DDE, modu= LZExpand.........................................................101
Wstp
Niniejsza ksi/1ka ma za zadanie unaoczni@ czytelnikowi prostot dzisiejszego
programowania w Windows. Narzdziem, które w niej zosta=o omówione jest pakiet
firmy Borland - C++ Builder. W trakcie lektury czytelnik przejdzie kilka etapów -
pocz/wszy od prostej aplikacji, skoAczywszy na zagadnieniach zwi/zanych z dyna-
miczn/ wymian/ danych midzy procesami.
Zgodnie z zasad/, i1 jeden przyk=ad jest wart wicej ni1 1000 s=ów, ka1de z oma-
wianych zagadnieA zrealizowane jest wed=ug schematu: wprowadzenie - kolejne za-
dania — wnioski i podsumowanie. Gotowe projekty zadaA znajdzie czytelnik na dys-
kietce po brzegi wypchanej interesuj/cymi przyk=adami i do=/czonej do ksi/1ki. Pole-
cam dok=adne przeledzenie wszystkich zadaA (w=asnorczne wpisywanie kodu
Eród=owego — cho@ bardziej dowiadczonym wystarczy by@ mo1e sama jego analiza).
Przed jednym chcia=bym przestrzec potencjalnego czytelnika, który by@ mo1e
oczekuje, i1 zostanie poprowadzony od kliknicia do kliknicia - prost/ drog/ stan-
dardowych aplikacji: nie jest to typowa ksi/1ka dla pocz/tkuj/cych. Nie bdziemy
w niej chadza@ utartymi cie1kami. Od pocz/tkuj/cego czytelnika wymaga ona zwik-
szonego wysi=ku. Nie ma tu konkretnych przepisów w rodzaju „jak upiec ciasto mali-
nowe", Za=o1eniem tej ksi/1ki jest wskazanie pewnych dróg jako materia=u do w=a-
snych eksperymentów.
Czytelnikowi nie stawia si 1adnych wymagaA. Przyda=aby si jedynie podstawo-
wa znajomo@ jzyka C(C++), ale i to nie jest konieczne. Staram si poni1ej wyjania@
potrzebne konstrukcje jzyka, wiele mo1na równie1 nauczy@ si z za=/czonych do
ksi/1ki przyk=adów. Przyda si te1 znajomo@ (cho@by podstawowa) jzyka angiel-
skiego, gdy1 dokumentacja „on lin" dla C++ Buildera nie zosta=a na razie spolszczona.
Chcia=bym w tym miejscu zaznaczy@, 1e ksi/1ka ta w 1adnym wypadku nie obej-
muje wszystkich zagadnieA zwi/zanych z programowaniem w C++ Builderze. Ma ona
jedynie za zadanie umo1liwi@ czytelnikowi =atwe i szybkie wejcie w bogaty wiat
programowania w Windows.
1. Podstawy programowania w Windows i C++
Builderze
Ęwiczenie 1.1. Ilustracja sensu uŇywania procedur, inaczej: „niósþ wilk razy kilka, ponieĻli
i wilka..."
Wprowadzenie:
wszyscy, którzy zaczynaj/ programowa@, robi/ to w przestarza=ym stylu i
zak=adaj/, 1e wszystko odbywa@ si musi w z góry okrelonym porz/dku.
Program .sekwencyjny sk=ada si z nastpuj/cych po sobie instrukcji wykonywanych w
sztywnej kolejnoci. W poni1szych zadaniach udowodnimy, 1e z odejcia od sekwencyjnego
stylu programowania wyp=ywaj/ pewne wymierne korzyci.
Zadanie 1.1.1:
pos=uguj/c si liniami komentarza napisa@ program wywietlaj/cy trzy razy
okienko z napisem „Witaj".
Wykonanie:
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
// utworzenie okna
// w y wietlenie napisu „Witaj"
// zamk nicie okna
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
Podsumowanie:
ju1 na pierwszy rzut oka wida@, 1e co jest nie tak. Nasz „program" wykona
swoje - wypisze trzy razy na ekranie napis „Witaj", ale brakuje temu wszystkiemu elegancji.
Gdybymy chcieli zmieni@ napis „Witaj" na jaki inny, musielibymy to zrobi@ trzykrotnie!
Poza tym nasz program sk=ada si z trzech identycznych czci. W ka1dej z nich moglibymy
si pomyli@. Wszystkie te wady programowania sekwencyjnego rozwi/zuje u1ycie procedur.
Zadanie 1.1.2:
pos=uguj/c si liniami komentarza napisa@ „szkielet" programu wy-
wietlaj/cego trzy razy okienko „Witaj" przy u1yciu procedury
wyswietl_okno.
Wykonanie:
// procedura wyswietl_okno
// C
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu „Witaj"
// zamknicie okna
// ]
// program g$ówny
// C
// wyswietl__okno (pierwsze wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno (drugie wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno (trzecie wywo$anie procedury)
// )
Podsumowanie:
dzisiaj zmiana s=owa „Witaj" na inne wymaga ingerencji tylko w jednym
miejscu programu. Nasz przyk=adowy algorytm jest prosty, ale wyobraEmy sobie, 1e
mielibymy poprawia@ du1y program zawieraj/cy dziesi/tki tysicy linii kodu.... Nastpna
sprawa - gdyby si okaza=o, 1e w naszej procedurze trzeba co zmieni@ (np. dopisa@ pobranie
odpowiedzi od u1ytkownika) - wystarczy do tego jedna zmiana wewn/trz procedury, a nie
trzy kolejne identyczne, jak w przypadku zadania 1.1.1.
Zadanie
1.1.3:
napisa@ program wywietlaj/cy kolejno ,,Witaj", „Witaj ponownie", „Witaj raz
jeszcze".
Wykonanie:
// procedura wyswietl_okno ($a(cuch_znaków tekst_do__wyswietlenia)
// C
// utworzenie okna
// wywietlenie napisu tekst_do_wyswietlenia
// zamknicie okna
// }
// program g$ówny
// t
// wyswietl_okno(,.Witaj") (pierwsze wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno(„Witaj ponownie") (drugie wywo$anie procedury)
// wyswietl_okno(„Witaj raz jeszcze") (trzecie wywo$anie procedury)
// }
Podsumowanie:
jak wida@, to 1e pos=u1ylimy si procedur/, w niczym nie ogranicza
naszych mo1liwoci, Przy odpowiedniej jej modyfikacji (dodalimy parametr
tekst_do_wyswietlenia) mamy w dalszym ci/gu mo1liwo@ wywietlenia za ka1dym razem
innego tekstu. Na uwag zas=uguje fakt, 1e
tekst dowyswietlenia
jest jedynie identyfikatorem
tekstu przesy=anego do procedury z programu g=ównego. Tak wic
Plik z chomika:
lessi666-1967
Inne pliki z tego folderu:
Kurs PHP.exe
(182398 KB)
Perl.rar
(59 KB)
Kurs pascala by Ariegi part 2.swf
(30 KB)
Kurs pascala by Ariegi(1).swf
(7402 KB)
Kurs pascala by Ariegi.swf
(7402 KB)
Inne foldery tego chomika:
Automapy
darmowe systemy linux
EDYTORY GRAFICZNE
FILMY GRA TYLKO I WYŁĄCZNIE DLA DOROSŁYCH (+18)
filmy i Bajki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin