Słowniczek przysłów - Jan Nitecki.txt

(183 KB) Pobierz
JanNitecki

s�owniczek

PRZYS��W




Ba

Warszawa 1993
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Projekt ok�adki, strony tytu�owej i ilustracje

Jerzy Flisak

Redaktor
Maria G�rbiel-Zi�lkowska

Redaktor techniczny
��fonika Rudnik-Kulikowska

Korektor
Marek Biegalski




t l �

Mwpli^^^^ ki9kw^^
Vmw^w




Wfc(� p^W^
^ \w^nu ^r^ ^ ^^

/n^ p a w i w vi i ^wy.i/i.

Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1993

ISBN 83-02-05126-8

Warszawa 1993
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Wydanie pierwsze

Ark. druk. 5,5/32

Papier offset, kl. III, 70g

Zak�ad Us�ug Wydawniczo-Poligraficznych �Bratex"

Druk: Cieszy�ska Drukarnia Wydawnicza
ul. Pokoju l, 43-400 Cieszyn

Pami�ci
Profesor Jadwigi Nowak

Spis tre�ci

WSIe? ................................. 7

Szko�a ................................. 13

O nauce, m�dro�ci i sposobach uczenia si� ........... 15

O trudzie pracy nauczyciela i metodach wychowawczych .... 23

Rady i wskazania dla dobrego sprawowania ........... 30

O wadach i o przywarach uczniowskich ............. 41

Weso�a szko�a, czyli o �artach, weso�o�ci i swawoli ....... 48

Przys�owia i porzekad�a szkolne ................. 51

Zdrowie ................................ 55

O zdrowiu jako warto�ci i profilaktyce zdrowotnej ....... 57

O chorobie i leczeniu ....................... 59

O z�ych i dobrych nawykach �ywienia .............. 63

O na�ogach, a w szczeg�lno�ci o pija�stwie ........... 66

Wiara, religia ............................. 71

O Bogu w �yciu ludzkim ..................... 73

Pouczenia dla wierz�cych ..................... 76

Wskazania moralne z etyki chrze�cija�skiej ........... 82

O grzeszno�ci i zak�amaniu moralnym .............. 85

O sk�adnikach wiary i rzeczach ostatecznych .......... 94

�ycie spo�eczne, moralno�� .................... 101

O rado�ciach i smutkach �yciowych ............... 103

O warto�ciach moralnych w �yciu spo�ecznym .......... 107

O wadach ludzkich i przywarach �yda spo�ecznego ...... Ul      .                                                       Weton

Uwagi i nauki �yciowe ..............               121      �                                                     Wst�p

Cz�owiek obywatel 1 patriota ...............       ,33

O ojczy�nie, Polakach i umi�owaniu ziemi ojczystej              135

O warto�ciach obywatelskich i patriotycznych          ' ' '    137      �

O problemach pa�stwa i obywateli ............        IAQ      �

Praca ....                                      &
�������������������......... 147   l

O pracy jako warto�ci w �yciu ludzkim ....                 140 'J
Praca w �wietle wiary ............'''''   �-,     '-f

Jak pracowa� i gospodarzy� .....'''''''' ,,,    m

O lenistwie i z�ych nawykach w pracy . . . .                KB              Przys�owia s� trwale zakorzenione w ojczystym j�zyku; wzboga-
� �                             �����.......                 ^^ ^ swoj� urod�, J�dmo�ci�", m�dro�ci� i humorem.

'''"''''"''������ � �������....... 163     }       Pos�uguj�c si� przys�owiami, ch�tnie, cho� niekiedy mimowol-

0 rodzicach, dzieciach i wychowaniu w rodzinie . ........  i65      f      nie, pouczamy, ostrzegamy, pi�tnujemy, radzimy czy wyja�niamy.

O rodzinnych problemach .................... [ ^Q     �      Sprawiaj� to specyficzne cechy tego, w zasadzie jednozdaniowego,

Wa�niejsze �r�d�a                                              ^      tworu j�zykowego, jego w�a�ciwo�ci praktyczne i u�ytkowe oraz
'''''��������������   175    �      funkcje spo�eczne. Do szczeg�lnych cech przys�owia nale�y jego
^1      alegoryczno��, obrazowo��, charakter dydaktyczny, niezmienno��
^^      tre�ci i powszechno�� wyst�powania. Prawie ka�de z nich ma pe-
�      wien sens moralny, pouczaj�cy, bo zawsze zawiera ono jaki� na-
kaz lub zakaz, czy przestrog�, jak nale�y lub nie nale�y post�po-
!       wa�. Te cechy sprawi�y, i� przys�owia uznano za wyraz �m�dro�ci

�      narod�w".
i         Z innych cech, spotykanych cz�sto w przys�owiach, wyr�ni�

(mo�na prostot�, dosadno�� i �artobliwo��.
Prostota przys�owia wyra�a si� zwi�z�o�ci�, lapidarno�ci�, wy-
razisto�ci� i rymem, u�atwiaj�cym �atwe zapami�tywanie (Mile
'       blizny dla ojczyzny; I w ko�ciele grzesznych wiele; Lepsza cnota ni�

�        w�r z�ota).

Dosadno�� przys�owia polega na celno�ci wypowiedzi, a nieraz

:       tak�e uszczypliwo�ci, trafiaj�cej w samo sedno ludzkich wad
y       i przywar (Krowa, kt�ra du�o ryczy, ma�o mleka daje; Trafi�a kosa
i       na kamie�: Nie pomo�e bielidio, kiedy baba straszydle).

f

�artobliwo�� przys�owia cz�sto jest zwi�zana z dosadno�ci�,
refleksyjno�ci�, oddaj�c� w spos�b zabawny, komiczny i dowcip-
ny r�ne sytuacje �yciowe, a tak�e ludzkie zachowania, postawy,
u�omno�ci charakteru. Humor niekt�rych przys��w ma niekiedy
zaskakuj�c� puent� (Zachcia�o si� kozie m�a, posz�a za wilka;

Po�lij os�a, za nim trzeba pos�a).

Przys�owia same si� zachwalaj� w spos�b nie budz�cy w�tpli-
wo�ci. Pr�b� tego samochwalstwa mog� by� stwierdzenia:

Kto si� trzyma przys��w, ten si� m�drym stanie,

bo przys�owia dobrze ucz�, trzeba zwa�a� na nie.
Przys�owia by�y i b�d� zawsze m�dro�ci� narod�w.
Id�c tropem tych m�dro�ci ludowych, zacz��em si� zag��bia�
w bogate zbiory przys��w polskich. W jednym z zakurzonych
tom�w natrafi�em na my�l: Najdro�szy klejnot m�odo�ci dobre
wychowanie i pilne �wiczenie. To w�a�nie przys�owie by�o inspiracj�
do napisania tego s�owniczka.

Ksi��ka zawiera przys�owia i wyra�enia przys�owiowe zgrupo-
wane w 28 dzia�ach tematyczno-problemowych. Wyb�r jest adre-
sowany do Czytelnik�w bez wzgl�du na wiek, p�e�, do�wiadczenie
�yciowe i percepcj� intelektualn�. Ka�dy - komu bliskie s� sprawy
szeroko poj�tej edukacji, samopoznania i samowychowania, po-
prawnych kontakt�w mi�dzyludzkich, kreowania w�asnej osobo-
wo�ci - wiele w nim znajdzie dla siebie.

W przys�owiach utrwali�y si� najbardziej uniwersalne normy,
idea�y i warto�ci. Cz�sto wywodz� si� one z tre�ci Biblii, z m�dro-
�ci staro�ytnych i z dzie� klasyk�w literatury. S� one kulturowym
poradnikiem, pe�nym zdroworozs�dkowej m�dro�ci, obfituj�cym
w warto�ciowe rady, wskaz�wki i pouczenia. Warto�ci edukacyjne
i praktyczna u�yteczno�� przys��w sprawiaj�, i� mog� one spe�nia�
r�norodne funkcje w dzia�alno�ci wychowawczej szko�y, domu
rodzinnego, a tak�e w samowychowaniu ludzi m�odych. To przy-
s�owiowe �ziarno pszeniczne" dla szko�y i wychowawc�w mo�e
stanowi� �rodek do uatrakcyjnienia pracy dydaktyczno-wycho-

wawczej. Postawy i warto�ci ukazane w przys�owiach powoduj�, i�
maj� one swoisty sens dydaktyczny. Ich refleksyjno�� i metafo-
ryczno�� ��cz� rozum z wyobra�ni�, my�lenie z poznawaniem.

Znajomo�� warto�ciowych przys��w (Z�ota wytopionego z �u�lu
my�li ludzkiej) mo�e poszerzy� wiedz� o cz�owieku i kontaktach
mi�dzy lud�mi, s�u�y� wzbogacaniu w�asnej osobowo�ci, a tak�e
prowadzi� do samopoznania. Ich tw�rcza kontemplacja mo�e
pom�c w rozwi�zywaniu problem�w szkolnych i �yciowych,
wyzwala� potrzeb� doskonalenia, zwi�ksza� wra�liwo�� na �wiat
oraz czyni� �ycie pe�niejszym i bogatszym. Lektura przys��w
mo�e by� czynnikiem poszerzaj�cym wyobra�ni� i odgrywaj�cym
swoist� rol� w �wiadomym wyborze warto�ci rozwijaj�cych uczu-
cia spo�eczno-moralne. Ma to znaczenie dla okre�lenia swojego
miejsca i roli w �yciu spo�ecznym, kszta�towania charakteru
i stosunku do �wiata. W tym zakresie warto�ci edukacyjne przy-
s��w s� nieprzebrane. Mo�na nimi ilustrowa� r�ne sytuacje
wychowawcze, przekazywa� wzory i idea�y wsp�ycia spo�eczne-
go, wytyka� wady i u�omno�ci charakteru ludzkiego.

Przys�owiami zg��bia si� sens takich poj��, jak: etos pracy,
uczciwo��, szacunek dla os�b starszych, godno��, wytrwa�o��, od-
powiedzialno��, dobro, mi�o�� bli�niego, przyja��. Przys�owia sta-
nowi� czynnik wychowania spo�eczno-moralnego przez demasko-
wanie ob�udy, fa�szu i pozor�w; przez o�mieszanie pochlebstwa,
pieniactwa, sk�pstwa, plotkarstwa czy grubia�stwa; przez napi�t-
nowanie zawi�ci, pod�o�ci, kradzie�y, oszustwa czy pija�stwa. Ta-
kich i wielu innych grzech�w spo�ecznych nie oszcz�dzaj�. Z uwagi
na form� literacko-j�zykow� i refleksyjn� �artobliwo�� s� bliskie
uczniom. Bogactwo j�zykowe, barwno��, r�norodno��, aluzyj-
no�� i wieloznaczno�� poszerzaj� i wzbogacaj� zunifikowany
cz�sto, a nawet zwulgaryzowany obszar j�zyka uczniowskiego.

Przyj�ta jako przys�owie my�l Jana Zamoyskiego: Zawsze takie
Rzeczypospolite b�d�, jakie ich m�odzie�y wychowanie to pi�kne
wskazanie z wieku XVI aktualne do dzisiaj.

Historia wychowania zawiera w sobie wielo�� i r�norodno��
kierunk�w oraz pr�d�w wychowawczych. Zmienno��, z�o�ono��
i rozleg�o�� tej problematyki zmusza cz�stokro� wychowawc�w do
szukania jednoznacznych stwierdze�, kt�re sprawdzi�y si� w prak-
tyce pedagogicznej i kt�re s� nacechowane trwa�o�ci� oraz �ycio-
wym rozs�dkiem. W tych poszukiwaniach pomocn� mo�e okaza�
si� rada, sprzed prawie pi�ciu wiek�w, Biernata z Lublina, kt�ra
wesz�a w przys�owia: Bierz rad� od przypowie�ci [przys��w], nie
pot�piaj ich prosto�ci. Uznanie zdroworozs�dkowej wiedzy, tak
potrzebnej we wsp�czesnym �yciu, popularyzuj� pedagodzy-kla-
sycy tej miary, co Celestyn Freinet.

Przys�owia mog� by� pomocne w roz�adowywaniu konflikt�w
szkolnych i napi�cia emocjonalnego. Weso�o�� i radosny �miech
w szkole to oznaka jej normalno�ci i dobrze poj�tego autentyzmu
wychowawczego. Weso�o�� i humor nauczyciela b�d� go czyni�
uczuciowo bli�szym dla jego podopiecznych. I o tym m�wi�
przys�owia:

Kto si� nigdy nie �mieje, od tego zimno wieje.

Zaw�dy trwalszy owoc dowcipu ni� si�y.

Dowcip bystry do wszystkiego sobie u�atwi drog�.

Lektura tej ksi��ki mo�e stanowi� �r�d�o wiedzy poznawczej
i wskaza� moralnych, przydatnych do kszta�towania postaw
i hierarchii warto�ci.

Z my�l�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin