Turowski Wielkie struktury społeczne opracowanie.doc

(243 KB) Pobierz
Socjologia humanistyczna- zajmuje się związkami między jednostką, społeczeństwem i kulturą

Jan Turowski „Wielkie struktury społeczne”

 

ROZDZIAŁ I

 

Socjologia humanistyczna- zajmuje się związkami między jednostką, społeczeństwem i kulturą.

Humanistyczna- bo podstawą tych związków jest świadome działanie człowieka.

 

Społeczeństwo wg A.Comte’a i H.Spencer’a- system kulturowy, obejmujący całą rzeczywistość ponadorganiczną.

Comte- solidarność jednostek połączonych więzami kulturowymi- strukturą polityczną, obyczajami, językiem, religią, organizacją ekonomiczną.

Spencer- wszystkie zjawiska kultury

 

E.Durkheim- wszystkie zjawiska kultury są społeczne, bo sankcjonowane przez społeczne reguły. Doświadczenie i zachowanie człowieka jest na tyle specyficznie ludzkie, na ile jest społecznie regulowane przez sposoby myślenia, czucia i działania zewnętrzne wobec jednostki i poza jej wyłączną kompetencją. Jednostka i kultura- zalezą od kolektywnych wzorców współżycia społecznego, od symbolicznych przedstawień czy wyobrażeń zbiorowych tego, jak się myśli i działa.

 

M.Weber- typy idealne kulturowych motywów działań- są społeczne o ile są w swym przebiegu zorientowane wg działań innych. Jednostka- w swych działaniach kieruje się subiektywnym znaczeniem wypełnionym kulturową treścią motywów.

 

P.Sorokin.

Kultura- rzeczywistość superorganiczna, konstytuowana przez znaczenie niematerialne. Formy wyrażania się kultury:

-          ideologiczną ( całość znaczeń, wartości i norm kultury)- symboliczna

-          behawioralną (znaczące działania, w których kultura się manifestuje)- społeczna

-          materialną (nośniki, dzięki którym jest eksternalizowana, utrwalana i przekazywana w socjalizacji)- materialna

 

jednostka- najmniejszy obszar kultury- nosiciel i czynnik wielości znaczeń. Jednostki- świadome osobowości, użytkownicy i twórcy znaczeń, wartości, norm za pomocą interakcji.

 

Społeczeństwo- porządek społeczno- kulturowy, obejmujący poziomy: zwykłe skupiska powiązane przez przyległość w czasie lub przestrzeni, czyste systemy znaczeń i systemy znaczeń w pełni ugruntowane- zobiektywizowane przez ich nośniki i realizowane w działaniach ludzi rządzących się motywami „z powodu” i „aby”.

 

3 typy kultury:

-          sensualna- uznaje rzeczywistość zmysłową

-          ideacjonalna- rzeczywistość idei dostępnych racjonalnej myśli

-          idealistyczna- rzeczywistość ponadzmysłowa, ponadracjonalna, dostępna intuicji.

 

Społeczne- znaczy całość interakcji i stosunków społecznych.

Kulturowe- znaczenia, wartości, normy i ich materialne nośniki.

 

System kulturowy- to nie to samo, co system społeczny.

 

F.Znaniecki.

Kultura- nie może być ograniczona do wymiarów społecznych, bo to życie społeczne zależy od kultury.

Systemy kulturowe wartości nie są społeczne ani w treści, ani nie musza mieć społecznej formy stosunków społecznych., bo ludzie jako uczestnicy kultury są już połączeni.

Organizacja społeczna- nie tworzy związku między świadomymi jednostkami, ale wzmacnia te istniejące już. Ludzie tworzą różne zbiorowości: np. językowe, religijne.

Proces uspołecznienia zachodzi na gruncie wartości społecznych, powstają systemy społeczne jako specjalna klasa systemów kulturowych działań i wartości.

Wartości te- jednostki i grupy- nie są konkretnymi osobami ani zbiorowościami, lecz przedstawiają się tak, jak są dane w doświadczeniu działających partnerów.

Cechy wartości:

-          podmiot doświadczający społecznych wartości może sam siebie ująć jako tą wartość

-          proces w/w zachodzi nawzajem pomiędzy partnerami interakcji

-          wartości społeczne są bardziej zmienne od kulturowych, bo są określane nie tylko przez doświadczenie działającego podmiotu, lecz także poprzez partnera- jednostkę lub grupę będącą uprzedmiotowioną wartością

-          poziom społeczny jest wyższym poziomem obiektywizacji innych wartości kultury.

 

Wartości i działania społeczne- 4 złożone systemy społeczne odgraniczone od innych systemów kulturowych: stosunki społeczne oparte na interakcjach, role społ., grupy społ. i społeczeństwa ujęte jako wiele grup instytucjonalizowanych przez grupę dominującą np. społ. polityczne, narodowe, globalne, światowe.  

 

T. Parsons.

 

Kulturowy determinizm- normy i wartości określają dobór środków do celów w sytuacji działania aktora.

Kategorie funkcjonalne- AGIL (adaptation- adaptacja, goal- cel, integration- integracja, latency- trwanie)- funkcje:

-          dostosowywania się systemu do środowiska

-          definiowania i osiągania celów

-          regulowania związków części składowych

-          trwania czy utrzymywania się systemu.

 

Kultura- pośredniczy w interakcji między aktorami, integruje osobowość i system społeczny, oraz niezależne istnienie w postaci wiedzy, symboli i idei.

3 aspekty systemu kultury:

-          poznawczy- systemy wierzeń i idei

-          ekspresywny- symbole wyrażające emocjonalny stosunek do obiektów

-          oceniający- standardy moralne

 

System społeczny- wielu oddziałujących na siebie aktorów motywowanych do „uzyskiwania najlepszych gratyfikacji” i których stosunek do sytuacji oraz do innych określony jest za pomocą systemu symboli kulturowych.

Najważniejszy składnik- status- miejsce w systemie, z którym wiążą się normatywnie określone oczekiwania co do działań.

Syst. Społ.- całość, więcej niż suma jednostek. Jako całość kontroluje uczestnictwo aktora, zaspokajanie jego potrzeb, a także zachowania potencjalnie dewiacyjne. Z funkcji AGIL- przypisana jest tu funkcja integracyjna (I)

 

Osobowość- podporządkowana oddziaływaniu kulturowemu i systemowi społecznemu, zależna od socjalizacji (- dochodzi wtedy do internalizacji wartości, norm, oczekiwań związanych z rolami społ.).

Struktura osobowości- zespół potrzeb- dyspozycji, podstawowe popędy, przekształcone w socjalizacji, stają się motywacjami.

3 typy motywujących potrzeb- dyspozycji:

-          poszukiwanie akceptacji w relacjach społecznych

-          przestrzeganie kulturowych standardów zgodnie ze zinternalizowanymi wartościami

-          wypełnianie oczekiwań związanych z rolą społeczną.

Z funkcji AGIL- osobowość – G- definiowanie i osiąganie celów.

 

H. Blumer.

 

Proces społeczny- podstawa tworzenia norm i reguł.

 

Jednostka- osoba nie suwerenna, ale pozostająca w relacjach z innymi, które umożliwiają humanizację i uspołecznienie. Świadomość- wyrasta z oddziaływania i komunikowania społecznego. Jednostka wyposażona w jaźń- ma zdolność udzielania wskazówek sobie i konwersacji z samą sobą, nie oddziałują na nią siły biologiczne ani psychiczne. Włączona w interakcyjny proces odwzajemniania gestów. Koncepcję siebie, obraz siebie i tożsamość przyjmuje w procesie przyjmowania i tworzenia ról.

Interakcje- symboliczne., nie tylko odzwierciedlenie czynników i determinantów strukturalnych (płci, wieku, wykształcenia, itp.), ale wyznaczanie kierunku działań jednostek.

 

Społeczeństwo- kolektywne działanie, nie organizacja społ., ustawiczny proces interakcyjny. Ważne niezinstytucjonalizowane działania połączone- ruchy społ., zachowania zbiorowe, problemy życia zbiorowego i działania niosące rozwiązania.

Interakcja „ja” i „mnie”- tworzy jaźń- interakcje symboliczne jaźni- społeczeństwo

 

Kultura- rezydualny wymiar rzeczywistości społecznej- bo interakcje

 

A.Schutz.

 

Jednostka- ognisko świadomości intencjonalnej.

Świadomość- nie prywatna, introspekcyjna treść wewnątrz jednostki, dostępna innym na drodze empatii czy intuicji, lecz struktura intencjonalności; intersubiektywna świadomość osoby działającej.

Działanie- 3 wymiary czasowe:

-          działanie w teraźniejszości

-          zamierzone działanie w przyszłości

-          zakończone działanie w przeszłości.

 

Działanie, czyn i znaczenie- ścisły związek. Znaczenie- czyn w czasie przyszłym dokonanym, a nie doczepione do działania.

 

Społeczeństwo- rozciąga się w czasie: teraźniejszości- świat współczesny nam, przeszłości- świat przodków, przyszłości- świat potomnych. Świat „my”- wspólny, intersubiektywny. Społeczeństwo- rozległa struktura poznawcza poddana typizacji- świat schematów służących do poznawania, definiowania rzeczywistości społ. – innych i ich działania. Najważniejsza- werbalna i niewerbalna komunikacja.

Grupy społ.- wspólnoty poznawcze, organizujące systemy znaczeń i systemy ważności swoich członków. Rozróżnia:

-          grupy egzystencjalne- narzucające znaczenia

-          grupy woluntarne- członkowie wspólnie wypracowują definicję sytuacji

 

kultura- skończone „prowincje” czy dziedziny znaczeń, w których porusza się świadomość intencjonalna.

Symbole- właściwe danej kulturze i narzędzie przechodzenia od społ. świata codziennego do innych rzeczywistości doświadczenia symbolicznego.

 

 

ROZDZIAŁ II

 

G. Trade- psychologizm.

Elementarne fakty społeczne- stany psychiczne jednostki, wywoływane oddziaływaniem 2 lub więcej jednostek na siebie.

Zjawiska społ.- z natury psychiczne, polegające na wzajemnym oddziaływaniu na siebie umysłów jednostek, odrzucenie istnienia swoistej rzeczywistości społ.

Inni przedstawiciele tego nurtu- zjawiska społ. nie tylko stany psychiczne jednostek, ale również spowodowane działaniem  różnych sił psychicznych (uczuć, interesów, dążności czy instynktów).

 

Durkheim- poglądy przeciwne- do spółki z Comte’m, Spencerem, Marksem- socjologizm:

Społeczeństwo- jako całość, pierwotne w stosunku do jednostki, determinuje wszystkie działania życia i aktywności ludzkiej, nieredukowalne do swych elementów składowych i niesprowadzalne do poziomu jednostkowego.

 

Durkheim- wszelkie zjawiska należące do sfery psychicznej (ludzie sądy, opinie, normy)- są uwarunkowane społecznie i wytwarzane przez życie zbiorowe ludzi (nic, co ludzkie nie jest niespołeczne).

 

Fakt społ.- każdy sposób działania, ustalony lub nie, który może wywrzeć na jednostkę przymus z zewnątrz- sposób działania powszechny w danym społeczeństwie, mający istnienie własne, niezależne od swych przejawów w jednostkach. Cechy- obiektywność, „pozaosobowość”, powszechność.

Zjawiska społ.- zobiektywizowane, uniezależnione od jednostkowych świadomości i wewnętrznego doświadczenia jednostki. Wyraża się w- ponadjednostkowym istnieniu tzw. przedstawień zbiorowych (zewnętrznych w stosunku do jednostki, a których są one nosicielami) oraz wywieraniu determinującego ich wpływu na zachowania jednostki- nakaz traktowania faktów społ. jako rzeczy.

Świadomość społ.- składają się na nią wszystkie przedstawienia społ.

 

Simmel, Weber, Znaniecki- koncepcja zjawiska społ. rozumianego jako działanie społeczne.

 

Simmel- człowiek to- podmiot poznający i działający- bo poznanie i działanie są nierozerwalnie związane, są do siebie w stosunku wzajemnego oddziaływania.

Społeczeństwo- całość obdarzona świadomością, podstawowe wymogi życia społecznego- procesy uogólnienia, typizacji, rozumienia.

 

Weber- rzeczywistość społeczna- złożona z jednostek i polega na działaniach (ludzkie zachowania zarówno obiektywne i subiektywne).

Działanie społ.- takie, które zgodnie ze znaczeniem i sensem działającego lub działających i odnosi się do zachowania innych i jest na to zorientowane (takie, do którego jednostka przywiązuje subiektywne znaczenie i w swym działaniu bierze pod uwagę zachowanie innego).

Rzeczywistość społ.- znaczące i symboliczne interakcje między ludźmi.

Realny świat społ.- ludzie działający, interpretujący otaczającą rzeczywistość, nadają jej znaczenie i na podstawie tych znaczeń działają.

Fakty społ.- działania skierowane do innych ludzi, działania obserwowalne lub zaniechania, ale zorientowane na zachowania innych. ( za pomocą symboli, znaków, kodów)

 

Znaniecki- czynności społ.- działanie skierowane do innych ludzi jako uczestników współżycia, przedmiot czynności- jednostki i grupy, traktowane jako wartości społ.

Zjawiska społ.- w tym czynności, są obiektywnie takimi, jakimi są w doświadczeniu i działaniu ludzi.

Fakty społ.- część zjawisk kulturowych o charakterze obiektywnym; ważne jest jak ich doświadczają i jak je tworzą przez swe działania ludzie. Działania mają charakter intersubiektywny, są w określony sposób rozumiane i przyjmują charakter interakcji, natomiast wytwory kulturowe, wartości, wzory zachowań istnieją obiektywnie.

 

Wg interakcjonizmu symbolicznego- działania społ.- mają charakter twórczy, świadomy, negocjacyjny, uwzględniający działania drugiego partnera. Ludzie sami działają i rozumieją sens swych czynności. Interakcja- charakter symboliczny, dokonuje się za pomocą różnych znaków, symboli, narzędzi wg ustalonych schematów czy wzorów kulturowych, utrwalonych w świadomości zbiorowej i w praktyce dnia codziennego.

 

Simmel- rzeczywistość społ.- wynik wzajemnego oddziaływania.

Zjawiska społ.- pojawiają się, gdy jednostki nawiązują stosunki wzajemnego oddziaływania, tworzące się wskutek różnych treści działań: ekonomicznych, technicznych, prawnych. Wchodzą więc w styczności, stosunki, w różne grupy społeczne, biorą udział w różnych procesach społ., np. konkurencji, współzawodnictwa, adaptacji, a przede wszystkim w konfliktach społ.

 

Rodzaje zjawisk społ.:

-          osobowość- zawiera strukturę czynników biogennych, psychogennych i socjogennych, wpływających na zachowania człowieka.

o        Czynniki socjogenne:- zinternalizowane przez jednostkę wartości, normy i wzory zachowań (wzory ról społecznych, postawy jednostki względem innych elementów rzeczywistości)- to stwarza osobowość społ.

o        Osobowość kształtuje się w trakcie socjalizacji

o        Znajduje swój wyraz w systemie postaw

§         Postawa- względnie trwały układ dyspozycji jednostki do określonego zachowania się wobec danego przedmiotu postawy. Obejmuje 3 elementy:

·         -względnie trwałe poglądy jednostki na dany przedmiot postawy (komponent poznawczy)

·         względnie trwałe uczucia w stosunku do przedmiotu postawy(komponent emocjonalny)

·         względnie trwałe dążności względem danego przedmiotu postawy(komponent behawioralny)

-          styczności społ.- tj. świadomość jednego partnera, jednostki czy grupy o istnieniu drugiego partnera, uzewnętrznioną na pomocą jakiegoś narzędzia styczności możliwości wzajemnego oddziaływania (podjęcia interakcji). Rodzaje:

o        bezpośrednie- gdy partnerzy znajdują się w tym samym miejscu, czasie

o        pośrednie – dokonują się za pośrednictwem technicznych środków przekazu, gdy partnerzy nie są w tym samym miejscu i czasie

narzędzia styczności- wszystkie wytworzy przyrody i kultury (radio, telewizja, prasa, książki- mass media- pełnią tę funkcję)

-          działania- interakcje społ.- świadome oddziaływanie lub działanie skierowane do innych ludzi jako uczestników współżycia społecznego (cel- wywarcie wpływu na osobowość lub zachowanie partnera). Wyrażane za pomocą symboli, gestów, znaków, języka werbalnego. Interakcja- wzajemne definiowanie, interpretowanie sytuacji, rozpoznanie wzajemne ról społ. i dostosowanie czynności. Wielość interakcji w życiu jednostkowym i zbiorowym.

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin