Test humanistyczny Miłość niejedno ma imię(2).doc

(171 KB) Pobierz
Tekst nr 1

Tekst nr 1

           Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,

           a miłości bym nie miał,

           stałbym się jak miedź brzęcząca

           albo cymbał brzmiący.

          Gdybym też miał dar prorokowania

           i znał wszystkie tajemnice,

           i posiadał wszelką wiedzę,

           i wszelką (możliwą) wiarę, tak iżbym góry przenosił,

           a miłości bym nie miał,

           byłbym niczym.

           I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją,

           a ciało wystawił na spalenie,

           lecz miłości bym nie miał,

           nic bym nie zyskał.

           Miłość cierpliwa jest,

           łaskawa jest.

           Miłość nie zazdrości,

           nie szuka poklasku,

           nie unosi się pychą,

           nie dopuszcza bezwstydu,

           nie szuka swego,

           nie unosi się gniewem,

           nie pamięta złego;

           nie cieszy się z niesprawiedliwości,

           lecz współweseli się z prawdą.

           Wszystko znosi,

           wszystkiemu wierzy,

           we wszystkim pokłada nadzieję,

           wszystko przetrzyma.

           Młość nigdy nie ustaje.

                                                                Św. Paweł (Kor.13, 1-8) „Hymn o miłości”  

 

Zadanie 1. ( 0 – 1 )

Tekst 1. :

A.      Jest utworem epickim.

B.      Jest utworem lirycznym.

C.      Jest utworem dramatycznym.

D.      Nie da się go podporządkować do żadnego z wymienionych rodzajów literackich

 

Zadanie 2. ( 0 – 1 )

Wskaż ten zestaw elementów, które odnoszą się do tekstu 1.:

A.      monolog, opis, narrator,

B.      narracja, bohater, fabuła,

C.      akcja, dialog, tekst poboczny,

D.      podmiot liryczny, monolog liryczny.

 

Zadanie 3. ( 0 – 1 )

Osoba mówiąca w hymnie to:

A.      chrześcijanin, święty.

B.      ateista, demokrata.

C.      demagog, egoista.

D.      czuły kochanek.

 

Zadanie 4. ( 0 – 1 )

Z powyższego tekstu wynika, że człowiek powinien we wszystkim:

A.      wierzyć w Boga.

B.      zdobywać wiedzę.

C.      wyrzekać się dóbr doczesnych.

D.      kochać.

 

 

Zadanie 5. ( 0 – 1 )

Które z przysłów oddaje sens treści zawartej w hymnie?

A.      Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy,

I noc ma spokojną i dzień nietęskliwy.

B.      Dosyć ten bogaty, kto miłość posiada.

C.      Miłość jak ospa, każdy ją przejść musi.

D.      Gdy bieda wchodzi drzwiami, miłość oknem wylatuje.

 

Zadanie 6. ( 0 – 5 )

Na podstawie tekstu nr 1. sporządź notatkę na temat: Cechy miłości.

Kieruj się zasadą minimum słów – maksimum treści.

 

Tekst nr 2

              Romantyczna, szalona i występna … Miłość nie jedno ma imię. Dla fizjologa jest grą substancji

           chemicznych, które – niczym narkotyk – najpierw wyzwalają euforię, a potem uzależniają.

             „Twoja miłość przenika mi ciało” – wyznał egipski poeta w „Pieśniach rozweselających ciało”,

           spisanych na papirusie przed 3 tysiącami lat. Czyż nie czujemy tak samo, kiedy i nas dosięga strzała

           Amora?

              Choć nie chce się spać ani jeść, choć serce ściska niepokój, to przecież zakochanych roznosi energia i

           przepełnia radość. Razem mogliby nawet góry przenosić. Obiekt uczuć zawsze i niezmiennie wydaje się

           uosobieniem wszelkich cnot, jakże często wbrew oczywistym faktom. Nic dziwnego, że stan zakochania

          (syndrom amorosum) ujęli w ścisłą definicję … psychiatrzy. Prof. T. Bilikiewicz pisze wprost, że w tym

           stanie zawęża się pole świadomości, pojawia się chwiejność emocjonalna i do tego upośledzenie władzy

           umysłowej, które m.in. zakłóca normalny proces przewidywania. (…) Zdaniem prof. Bilikiewicza stan

           zakochania to po prostu rodzaj fizjologicznej ostrej psychozy. Krótko mówiąc, miłość dostarcza  

           organizmowi takich samych bodźców jak … amfetamina. (…) Jeśli komuś nie podoba się porównanie

           rauszu miłosnego z narkotykiem, mam inne – wzmożone wydzielanie katecholamin obserwuje się także

           w stanach … maniakalnych.

              Kto choć raz był zakochany, wie doskonale, że stan ten nie trwa wiecznie. I dobrze, bo musiałby

           doprowadzić do zniszczenia człowieka. W końcu bilans energetyczny ma swoje prawa.

Barbara Pratzner, „Miłość jak narkotyk”, Wiedza i Życie, nr 5, 1996 r.

 

Zadanie 7. ( 0 – 1 )

Które określenia charakteryzują tekst 2.?

A.      Drwina, szyderstwo, żart.

B.      Kpina, ironia, złośliwość.

C.      Niechęć, brak zrozumienia dla ludzkich słabości.

D.      Obiektywizm, racjonalizm, dystans.

 

Zadanie 8. ( 0 – 1 )

Czym jest miłość dla fizjologa?

A.      Głębokim przywiązaniem.

B.      Samouwielbieniem.

C.      Grą substancji chemicznych.

D.      Uczuciem, utrzymującym człowieka w dobrej kondycji.

 

Zadanie 9. ( 0 – 1 )

Jakich określeń nie używają fizjolodzy w odniesieniu do miłości?

A.      Choroba.

B.      Rausz miłosny.

C.      Ostra psychoza.

D.      Budujące uczucie.

 

Zadanie 10. ( 0 – 1 )

Jakie objawy, towarzyszące stanowi zakochania, wymienia prof. Bilikiewicz?

 

Zadanie 11. ( 0 – 1 )

Przepisz z tekstu nr 2 zdanie stwierdzające, czym jest stan zakochania.

 

Zadanie 12. ( 0 – 2 )

Do podanych słówmiłość, kochać – dopisz po jednym wyrazie bliskoznacznym, wyjaśniającym ich znaczenie.

Zadanie 13. ( 0 – 4)

Podaj znaczenie związków frazeologicznych: miłość własna”, „miłość platoniczna”, „iść za głosem serca”, „ugodzony strzałą Amora”. 

 

Zadanie 14. ( 0 – 1 )

Który związek wyrazowy jest związkiem zgody?

A.      Wielka miłość.

B.      Miłość poety.

C.      Kocha mocno.

D.      Godny miłości.

 

Zadanie 15. ( 0 – 1 )

Wskaż grupę wyrazów pokrewnych.

A.      Kochanek, pokochać, kochanie.

B.      Wielbić, miłować, przepadać.

C.      Kochliwy, zauroczony, zakochany.

D.      Kochanowski, oczarowany, zafascynowany.

 

Zadanie 16. ( 0 – 1 )

Kocha.

Jak nazwiesz powyższe wypowiedzenie?

A.      Równoważnikiem zdania.

B.      Zdaniem pojedynczym.

C.      Zdaniem pojedynczym nierozwiniętym.

D.      Na pewno nie zdaniem.

 

Zadanie 17. ( 0 – 1 )

Nie z imiesłowami piszemy:

A.      łącznie ze wszystkimi.

B.      rozdzielnie ze wszystkimi.

C.      łącznie z przysłówkowymi, osobno z przymiotnikowymi.

D.      łącznie z przymiotnikowymi, osobno z przysłówkowymi.

 

Zadanie 18. ( 0 – 1 )

Wskaż tę słów, która najlepiej charakteryzuje tekst 1. i 2.:

A.      uczucie, wiedza.

B.      prawda, kłamstwo.

C.      optymizm, pesymizm.

D.      zaangażowanie, ironia.

 

Tekst nr 3

          (…)

          Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,

          Rdzawe guzy wygrzewał na słońcu liść chory,

          Złachmaniałe pajęczyn skrzyły się wisiory,

          I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.

 

          Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,

          A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,

          Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni

          Owoce, przepojone wonią twego ciała.

                                                                                                

                                                                           Bolesław Leśmian, W malinowym chruśniaku (fragment)  

 

Zadanie 19. ( 0 – 3 )

Wypisz z przytoczonego fragmentu wiersza Leśmiana po jednym wersie, którego treść oddziałuje na zmysł węchu, słuchu, wzroku.

 

Zadanie 20. ( 0 – 3 )

Wypisz z tekstu nr 3 po jednym przykładzie epitetu, porównania, uosobienia.

 

 

Zadanie 21. ( 0 – 1 )

W cytowanym fragmencie wiersza układ rymów jest:

        A.  parzysty,                           B.  okalający.                     C.  przeplatany.  

 

Zadanie 22. ( 0 – 1 )

Połącz w pary wymienione postaci.  

Odyseusz, Don Kichot, Róża, Jadwiga, Jagiełło, Penelopa, Napoleon, Mały Książę, Dulcynea, Marysieńka, Pani Wawelska, Jan III Sobieski.

 

Tekst nr 4

13 IX 1683 w nocy

             Jedyna duszy i serca pociecho, najśliczniejsza i najukochańsza Marysieńko!

          Bóg i Pan nasz na wieki błogosławiony dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, jakiej wieki przeszłe

          nigdy nie słyszały. Działa wszystkie obóz wszystek, dostatek nieoszacowany dostały się w ręce nasze.

          Nieprzyjaciel, zasławszy trupem pola i obóz, uciekł w konfuzji. Wezyr tak uciekł od wszystkiego, że  

          ledwo na jednym koniu i w jednej sukni. Mam wszystkie znaki jego wezyrskie, które nad nim noszą;

          chorągiew mahometańską, którą mu dał cesarz jego na wojnę i którą dziś jeszcze posłałem do Rzymu

          Ojcu Świętemu.

Podręcznik do historii dla klasy II gimnazjum.

 

Zadanie 23. ( 0 – 3 )

Przeczytaj uważnie fragment listu króla Jana III Sobieskiego do żony i odpowiedz na następujące pytania:

A.      O jakim wydarzeniu historycznym pisze król?

B.      Kiedy miało miejsce to wydarzenie?

C.      Nad kim Sobieski odniósł zwycięstwo?

 

Zadanie 24. ( 0 – 1 )

Gdzie mógłbyś dzisiaj obejrzeć zdobycze wojenne, o których w swym liście pisze król?

A.      W zamku krzyżackim w Malborku.

B.      W Muzeum Narodowym w Gdańsku.

C....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin