Przedszkolny marsz ekologiczny.doc

(58 KB) Pobierz
Iwona Dziedzic

    Iwona Dziedzic

                Przedszkole Publiczne Nr 18 w Pile

 

 

 

 

Ziemia oczekuje pomocy

Apel o czystą ziemię

Przedszkolny marsz ekologiczny

 

 

1. Cele operacyjne : dziecko

-          zrozumie potrzebę i konieczność dbania o życie na Ziemi,

-          dowie się o skutkach niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi, np. zanieczyszczone jezioro, rzeka, powietrze,

-          pozna przyczyny powstawania pożarów,

-          przestrzega zasad nieniszczenia przyrody, oraz kulturalnego zachowania się na wycieczkach – niedeptanie trawników, niehałasowanie w lesie, niezanieczyszczanie zbiorników wodnych,

-          weźmie udział w zorganizowanym marszu ekologicznym wzywającym do ochrony i poszanowania przyrody (wzmocni więzi emocjonalne ze środowiskiem)

2. Metody:

              -    słowne: opis, rozmowa, opowiadanie, recytacja wierszy,         

              omawianie treści ilustracji,

-          oglądowe: obserwacja przyrody, najbliższego środowiska w czasie      

                                       marszu ekologicznego,

-          czynne:   marsz

  3. Literatura:

-          E. J. Frątczakowie – „ Kącik przyrody w wychowaniu

przedszkolnym”, „ Ochrona i kształtowanie środowiska w edukacji dzieci przedszkolnych”, „ Edukacja sozologiczna”,

              -   D. Soida – „ Zasady i techniki edukacji ekologicznej”,

-          I. Bogucka, J. Narloch – „ Ekologiczne Vademecum nauczyciela

Przedszkola”.

 

4. Przygotowanie nauczycielki:

-          wykonane plakaty nt. „Co to jest przyroda?, „ Czysty las”,

„ Ziemia oczekuje pomocy”, ordery ekologa, gotowe plansze,

-          hasła ustalone z dziećmi na wcześniejszym zajęciu nt. „ Jak należy zachować się w lesie”,

-          wiersze – „ Co to jest przyroda?, „ Śmieci precz”, „ Apel do ludzi”,

-          napisy z numerami telefonów – 999, 998, 997,

-          opowiadanie pt. „ Czyja to wina?,

-          akwarium z wodą, kosz na śmieci, odpady: papier, plastik, szkło,

-          wizytówki z nazwami określającymi przyrodę.

  5. Przygotowanie dzieci:

              - recytacja wierszy, opowiadanie, ubiór dzieci ( zielone bluzki )

  6. Przebieg uroczystości:

I.                   Powitanie dzieci wszystkich grup wiekowych i wyjaśnienie celu wspólnego spotkania.

II.                Rozwinięcie pojęcia „ Co to jest przyroda” na podstawie wiersza D. Gellnerowej. Wiersz recytują dzieci z grupy „Tygrysków”.

 

               1. To drzewa i kwiaty                 7. Jak posłużą im dobrze

                  i liście i woda.              i powietrze i gleba,

                  Motyl nad łąką,              to być może, że sięgną

                  biała stokrotka.              gałązkami do nieba.

                  Przyroda jest wokół,                                8. Szanuj przyrodę!

                  wszędzie ją spotkasz.              Kochaj przyrodę!

              2.  Ptak rozśpiewany,               Kwiatom w doniczkach

              gadające świerszcze...              nie żałuj wody!

              Powiedzcie proszę                                  9. Dbaj o trawniki!

              Co jeszcze? , Co jeszcze?              Niech koło domu

                3.  Jeśli lubisz stary las,              będzie wesoło,

              to nie żałuj czasu.                            będzie zielono!

              Las nam się ukłonił w pas,                    10. Jeśli na oknie masz

              więc chodźmy do lasu!                            pelargonię, musisz

                 4.  I cichutko bądźmy tu              pamiętać codziennie

              w tym zielonym domu.                             o niej.

              Na srebrzystym siądźmy mchu,              11. A pelargonia będzie

              Nie psoćmy nikomu.              ci za to kwitnąć w

                 5. Niechaj nie słyszy nawet nas,              mieszkaniu przez

              ptak, co gniazdo mości,                            całe lato.

              by nie musiał stary las                            12. A gdy dokoła świat

              skarżyć się na gości.              będzie biały, pomyśl

                 6. Kochaj przyrodę!              o ptakach dużych i

              Szanuj przyrodę!              małych. I kiedy

              Omijaj w lesie               wróbel w okno zapuka,

              sadzonki młode!              to wiedz, że pewno

              śniadanka szuka.

 

 

Nauczycielka:

    -  Przyroda to : woda, ptaki, zwierzęta, rośliny, trawa, drzewa, gleba, las,               

        powietrze, motyl, liście, kwiaty.

       Dzieci powtarzają za nauczycielką ww. słowa – dziecko posiadające

       wizytówkę z wypowiadanym słowem wysuwa się do przodu.

   III a). Rozmowa z dziećmi na temat lasu (plakat lasu) :

-          Co to jest las?

-          Jakie znasz zwierzęta leśne?

-          Jakie znasz drzewa, rośliny leśne?

-          Jak należy zachować się w lesie?

Nauczycielka odczytuje głośno, postanowienia dzieci, które zostały zgłoszone         na wcześniejszych zajęciach i zapisane na szarym papierze:

1.     Nie wolno rozpalać ognisk w lesie!

2.     Nie wolno zaśmiecać lasu!

3.     Nie wolno niszczyć, uszkadzać drzew!

4.     Nie wolno niszczyć roślin!

5.     Nie płoszymy zwierząt!

6.     Nie wolno hałasować w lesie!

                  b).  Opowiadanie W. Szydłowskiej pt. „ Czyja to wina”

   przedstawiają dzieci z grupy „ Tygrysków”.

                                Ustalenie, jakie mogą być przyczyny pożaru w lesie:

                          -   rozpalanie ognisk,

                          -   pozostawianie w lesie szklanych butelek,

                          -   palenie papierosów,

              -   zapalanie zapałek

                                Ustalenie, co należy robić w razie zauważenia sytuacji

    mogącej być przyczyną pożaru.

                          -   powiadomić leśniczego,

              -   powiadomić policję,

              -   powiadomić rodziców,

              -   powiadomić Straż Pożarną

              -   powiadomić Pogotowie Ratunkowe

              Przypomnienie znanych numerów:

              -   999 – Pogotowie Ratunkowe

              -   998 -  Straż Pożarna

              -   997 -  Policja

                         c)   Wspólny śpiew piosenki „ W leśniczówce za lasem”.

                   IV.  Opowiadanie nauczycielki „ Woda źródłem życia” ( akwarium

     z wodą obrazujące jezioro, obok kosz na śmieci, różne odpady).

     N: W pobliżu naszego miasta znajduje się piękne jezioro. W ciepły,

          słoneczny dzień przyjechali nad jezioro turyści. Było im przyjemnie,

          wesoło. W czystym jeziorze żyją różne zwierzęta, rośliny, czasami można

          spotkać raka. W czasie odpoczynku wszystkie swoje odpadki wrzucali do

          jeziora. Potem sobie odjechali.

      -  Jak myślicie, czy ci turyści postąpili dobrze?

      -  Czy  zastanawialiście się kiedyś, będąc nad jeziorem, rzeką, dlaczego

woda jest w nich taka brudna? ( ludzie wrzucają śmieci, myją samochody,

ścieki płynące z fabryk, uszkodzone statki).

      -  W brudnej wodzie zamiera życie, duszą się ryby, obumierają rośliny,

cierpią zwierzęta żyjące nad brzegami.

V. Recytacja wierszy w wykonaniu dzieci:

    „ Apel do ludzi” St. Karaszewski

                              1.  Gdy się do życia wiosną świat budzi,

                 Przyroda pisze apel do ludzi:

                 - To my, rośliny!

                 - To my, zwierzęta!

                 O naszym zdrowiu nikt nie pamięta?

                              2.   Trujące ścieki,

                  trujące dymy,

                                     bez tlenu rzeki...

              My się dusimy!

              3.   A gdy umrzemy

              w trującym brudzie,

              na martwej ziemi

              zginą i ludzie.

             

                                 „  Dbaj o przyrodę”

          1.  Chcemy żyć z wami                            3.  Patrzcie jak pięknie

              w zgodzie, w przyjaźni,              w lesie, w ogrodzie!

              niechaj nie zbraknie              Ile jest życia w ziemi

              nam wyobraźni!              i w wodzie.

2.  Tęczowy motyl                                    4.  I ty przedszkolaku

              nad łąką lata,                                            oszczędzaj wodę,

              pająk misternie                            nie niszcz i nie śmieć.

              sieć swą uplata.              Dbaj o przyrodę!

 

    N:  Chcemy żyć w czystym świecie, myć się w czystej wodzie, oddychać

czystym powietrzem.

 

VI. Dzieci wspólnie z nauczycielką układają własne życzenia do ilustracji. Nauczycielka zapisuje je na płatkach kwiatu, np.:

 



 

             

Mieszkać w czystym







              mieście

 

              Kąpać się w

              Odpoczywać                            czystej wodzie.

              wśród kwiatów                            Chronić rośliny

              i zielonych               i zwierzęta w

              drzew.                    Chcemy              niej żyjące.

              Oddychać              

              czystym

              powietrzem.

 

              Porządkować środowisko.

                  Segregować śmieci.

 

Nauczycielka odczytuje hasła.

 

VII.  „ Burza mózgów” :   - Co możemy zrobić, by wokół nas było czysto i przyjemnie?, Jak możemy pomóc naszej Ziemi?”

 

Dz:  - Można sortować śmieci, sprzątać najbliższe otoczenie, szanować przyrodę.

 

Recytacja wiersza St. Karaszewskiego pt. „ Śmieciu precz” przez dzieci.

 

1.     Gdy rano słońce świeci,

wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki idą w ruch,

bo dokoła wielki brud.

2.     Śmieciu precz, brudzie precz!

Ład, porządek dobra rzecz!

3.     Tu papierek od cukierka.

Tam po soku jest butelka.

Ówdzie puszka po napoju.

I pudełko może twoje.

4.     Żyć nie można w bałaganie.

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj śmieciu do śmietnika.

Bałaganie, brudzie znikaj!

 

VIII.     Zakończenie – wręczenie dzieciom „ Orderu Ekologa- Przyjaciela Przyrody.

IX.            Zaproszenie dzieci do wspólnego „ Marszu ekologicznego” po osiedlu.

   

Przeprowadzone zajęcie połączone z marszem ekologicznym miało istotne znaczenie dla kształtowania świadomości ekologicznej dzieci. Pozwoliło zroz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin