Praca strażaka - gra planszowa. Kształtowanie odporności emocjonalnej.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 30

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Praca  strażaka gra planszowa

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i ich zdolności do wysiłku intelektualnego

 

„Mam na imię ..” – autoprezentacja postacią bajkową

CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika, dziecko zamienia się w postać bajkową  i wita kolegów  poprzez wymyślony ukłon

Dzieci kolejno przedstawiają się mówią głośno i wyraźnie np. jestem Kot w butach – kłania się

 

„Podział na grupy zabawa orientacyjno porządkowa

CEL: rozwijanie umiejętności współpracy w grupie

Umawiamy się z dziećmi, że podczas melodii dzieci biegają po Sali, a na sygnał nauczyciela (przerwa w muzyce) wykonują jego polecenia np.  ustawcie się  w grupach w takiej liczbie osób, ile jest palców u ręki, ile oczu ma człowiek itp

 

„Jeżeli ci wesoło…” zabawa przy piosence

CEL: określanie prawej i lewej  strony ciała „ twarzą w twarz” do drugiej osoby, rozwijanie świadomości w schemacie ciała

Dzieci siadają naprzeciw siebie w parach i wykonują polecenia zawarte w piosence  nr 37  cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się ,

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.              /dzieci klaszczą w ręce

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe              /podnoszą brwi

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To pokaz najpierw język, a potem zęby swe.

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe,

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe

Dzieci gestem ilustrują treść piosenki, zabawę można kontynuować wymyślając kolejne czynności np. …to teraz pokaż brodę i chwyć za uszy swe…

…to najpierw dotknij nosa, a potem skroni swej. Itp.

 

Praca  strażaka gra planszowa z kostką

CEL: układanie gier opowiadań, rozwijanie odporności emocjonalnej podczas pokonywania trudności, rozwijanie inwencji twórczej

Przygotowujemy grę planszową

1) wspólnie rozmawiamy o pracy strażaka, zwracamy uwagę na odwagę, chęć niesienia pomocy innym, szybkość w podejmowaniu decyzji, sprawność fizyczną strażaków

2) ustalamy zasady gry, od startu kto pierwszy dostanie się do mety ten wygrywa

3) dzielimy dzieci na dwa zespoły

4) wybieramy kapitanów do przesuwania pionków na planszy,

5) dzieci  czekają na swoją kolej i rzucają kostką

W zależności od zainteresowania grę powtarzamy 2-3 razy

 

„Ważny wyraz” ćwiczenia artykulacyjne

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie narządów mowy

Prowadzący zaprasza do gimnastyki buzi, opowiada historyjkę  o strażaku , umawia się z dziećmi, że w odpowiednim momencie będą starannie wykonywały ćwiczenia

 

Pewnego  dnia przy ulicy Szałasowej wybuchł pożar. Pani Szostkowa zadzwoniła do straży pożarnej. Strażak Staszek szybko wskoczył do wozu i „na sygnale” pojechał na miejsce pożaru (dzieci wymawiają połączenie samogłosek e-o,e-o). Na miejscu zobaczył, że płonie dach (układają  dolne zęby na górną wargę) i parter (układają górne zęby na dolną wargę) Rozwinął wąż (tworzą rulonik z języka) i zaczął gasić płomienie. Strażak biegał po całym domu, gasząc ogień (dzieci przesuwają czubkiem językiem po górnych zębach, podniebieniu górnym i dolnych zębach). Nagle zabrakło wody. Staszek postanowił gasić ogień piaskiem (wysuwają i chowają szeroki i płaski język). W końcu ogień zgasł, słychać było tylko syk (wymawiają  długie sss..). Strażak jeszcze raz sprawdził wszystkie pomieszczenia domu (czubkiem języka dotykają podniebienia górnego, górnych zębów, wewnętrznej strony policzków, dolnych zębów i podniebienia dolnego). Strażak Staszek zadowolony z wykonanej pracy (dzieci rozciągają usta w szerokim uśmiechu) odjechał wozem strażackim

(wykonują motorek wargami)

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej, doskonalenie pracy ręki

Dziecko rysuje po śladach, uzupełnia elementy na karcie nr II6

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         gra planszowa, kostka, pionki

·         napisy

·         karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin