Ogrodkowe witaminki.doc

(26 KB) Pobierz
Opracowała:

 

Opracowała:

Elżbieta Krawiec

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

Grupa dzieci 6- letnich

 

Temat: Ogródkowe witaminki.

 

Cele:

Kształtowanie postawy prozdrowotnej;

Rozumienie wartości odżywczych warzyw, higieny ich spożywania oraz sposobów przechowywania;

Rozwijanie aktywności poznawczej;

 

Metody:

Metoda przekazu wiedzy.Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu.

Metody aktywizujące.

 

Materiał programowy:

 

Obszar edukacji przyrodniczej:

-rozpoznawanie i nazywanie warzyw rodzimych;

-wyodrębnianie charakterystycznych cech;

-sporządzanie sałatek warzywnych;

-zachowanie czystości podczas przygotowania i wokół miejsca pracy;

 

Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:

-swobodne i śmiałe wypowiadanie się w różnych sytuacjach;

-bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych, zdrowotnych;

-rozwiązywanie zagadek słownych o różnych przedmiotach;

 

Obszar edukacji zdrowotnej:

-rozumienie racjonalnego żywienia i jego znaczenia dla zdrowia;

 

 

Obszar edukacji matematycznej:

-klasyfikacja zbiorów przedmiotów na podstawie ogólnych,

-liczenie i porównywanie liczebności zbiorów.

 

Obszar edukacji w zakresie przygotowania do czytania i pisania:

-globalne czytanie wyrazów;

-dokonywanie analizy wzrokowo- słuchowej wyrazów;

-wyodrębnianie głosek na początku i na końcu wyrazu;

 

Środki dydaktyczne:

-książeczka pt: Na straganie J. Brzechwy;

-książka pt: Czy wiesz co jesz? I. Gumowska;

-pacynki warzyw;

-kosz z warzywami;

-ilustracje pt: w spiżarni;

-obrazki –burak , kapusta, białe nakrywki;

-książka sześciolatka- Rysuję, czytam i liczę s.29

-nakryty stół, serwetki, talerzyki, sztućce, pokrojone warzywa;

 

Sytuacja wychowawczo- dydaktyczna

1.Powitanie-dzieci zamiast swojego imienia wskazują wybraną część ciała , podając jej nazwę.

2.Słuchanie wiersza Na straganie J. Brzechwy ilustrowanego pacynkami.

3.Nazywanie warzyw występujących w wierszu, odszukanie ich w koszyku, ocena kształtu, barwy, zapachu.

4.Rozmowa przy obrazkach ,,W spiżarni” -odpowiedzi na pytania:

-gdzie rosną warzywa?

-do czego są one nam potrzebne?

-czy musimy zjadać warzywa i dlaczego;

-w jaki sposób możemy zachować świeżość warzyw?

-jak nazywają się warzywa dawane do zupy?  (włoszczyzna)

5.Zabawa ruchowo- naśladowcza do piosenki pt; ,,Kapuściana piosenka”

6.Poznanie przez dzieci wartości odżywczych niektórych warzyw(książka pt; Czy wiesz co jesz?”.

-marchewka-wit.A- poprawia wzrok;

-pietruszka-wzmacnia kości, sok działa kojąco na opuchliznę po ukąszeniach
-łyżeczka  naci zapewnia dzienną dawkę witamin.

-ogórek kiszony-wit C- gasi pragnienie oczyszcza organizm.

-cebula – ma właściwości bakteriobójcze, wzmacnia włosy,

-por- odtrutka po zatruciach pokarmowych.

7.Rozwiązywanie zagadek obrazkowych-dzieci szukają odpowiedzi na zagadki na obrazkach znajdujących się w sali.(cebula, ogórek, kapusta, pietruszka)

8.Zabawa ruchowa pt; „Wzrost warzyw”

9.Globalne czytanie wyrazów: burak, kapusta(obrazek na tablicy.)

-głoskowanie;

-podział na sylaby;

-wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski;

-przeliczanie ilości głosek;

-dopasowanie podpisów ;

10.Praca z książką- klasyfikowanie przedmiotów-owoce, warzywa, przeliczanie, porównywanie liczebności(o ile mniej, o ile więcej);

11.Mieszanie sałatki jarzynowej;

-wyodrębnienie składników;

-mieszanie;

-degustacja.

12.Podsumowanie.

-jakie warzywa  poznaliście?

-dlaczego są one ważne dla zdrowia?

-dokończcie zdanie-Zdrowy człowiek to ten, który....

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin