INTEGRACYJNE WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE sciaga.docx

(48 KB) Pobierz

INTEGRACYJNE WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

 

I wykład

Integracja

włączanie elementu do

całości, scalenie,

jest wielowymiarowa

Podstawowym rodzajem

integracji jest:

integracja społeczna.

Czynniki integracji:

obszar administrac. – prawny

( podpieramy się prawem)

cel lub metoda osiągania celu

(poszukiwanie jak najlepszych metod,

środków, by integracja była pełna)

problem społeczny lub

indywidualny

(gotowość wszystkich

osób zainteresowanych

i po to, by ich zachowania

sprzyjały integracji, np. po to,

by w ogóle przyjąć integrację,

ważna jest postawa rodziców)

warunek – zadanie

(konieczność stworzenia takich

warunków integracji, po to,

by pomogły one osiągnąć jej

jak najwyższy poziom)

warunki lokalowe

dobranie odpowiedniego personelu

Cztery opisy integracji

(cztery obszary integracji):

1)      integracja kulturowa –

jej poziom wyznacza:

zgodność lub zróżnicowanie

wzorów życia rodzinnego

2)      integracja normatywna –

polega na zgodności norm,

wartości całej społeczności

(ale jest to niemożliwe)

3)      integracja komunikatywna –

ważne jest tu: formy, rodzaje

i stopień intensywności

kontaktów (im częstszy

kontakt tym łatwiej o integrację)

4)      integracja funkcjonalna –

zachodzi na zasadzie

wymiany usług, czyli

każdy w grupie musi

mieć jakąś funkcję, zadanie

- dzieci niepełnosprawne

powinne pomagać

dzieciom pełnosprawnym,

i odwrotnie

Działania prointegracyjne

właściwe dla edukacji:

·         kształtowanie tolerancji

·         kształtowanie gotowości

do współdziałania

·         zrozumienie swojej odrębności,

z zaakceptowaniem inności

·         sharmonizowanie  działania

wszystkich grup w tej samej przestrzeni

Miarą integracji jest: scalenie całej

grupy i akceptacja podgrup,

które mają wspólne

zainteresowania, cele.

 

 

Integrację rozpatrujemy

w trzech aspektach:

1)      społeczno – etycznego

(uznajemy, że niepełnospr.

jest rzeczą względną)

2)      prawno – ustawodawczy

(dostosowanie prawa do

warunków, które zapewniamy

dzieciom)

3)      psychologiczno – edukacyjnym

(tworzenie środowiska, które

będzie jak najbardziej

odpowiednie każdemu dziecku)

USA

Stany Zjednoczone – pierwszy system

edukacyjny dla wszystkich dzieci,

w którym ważną rolę pełnią rodzice.

Każde dziecko niepełnosprawne

jest obsługiwane przez

jeden zespół edukacyjny

przedszkola i w skład

wchodzą: nauczyciel ogólny,

rodzice, dyrektor placówki

i w zależności od potrzeb są

włączani potrzebni specjaliści.

W prawodawstwie USA

wyróżnia się 6 ważnych element.:

Bezpłatna, publiczna edukacja

– każde dziecko pełnosprawne,

czy niepełnosprawne osiąga sukces

Niedyskryminujące otoczenie –

wszystkie dzieci mogą korzystać

z edukacji, a dziecko które ma

inne potrzeby ma własny

program edukacyjny

Indywidualizacja programu

nauczania, indywidualizacja

programów nauczania

powołanie zespołu

diagnozującego dziecko i

wyznaczenie odpowiednich

kroków, biorą udział rodzice

Najmniej ograniczające otoczenie

– dostosowywanie warunków

do możliwości dzieci, to jest

prawo, by dziecko

niepełnosprawne mogło uczyć

się z dziećmi pełnosprawnymi

i by było jak najbardziej

samodzielne

W przypadku, gdy dziecko nie

radzi sobie nauczyciel

otrzymuje pomoc asystenta w

sprawie działań wobec

dziecka, jak nie ma asystenta

przydzielany jest drugi

nauczyciel, który daje wsparcie

nauczycielowi ogólnemu,

a jeżeli pomoc nie jest

wystarczająca dla dziecka

to dziecku oferowane są zajęcia

indywidualne, by mogło

wyrównać program

(na kilka godzin dziennie).

W trudnych przypadkach,

gdy funkcjonuje grupa

specjalna to przenosi się tam

dziecko, by mogło wyrównać

zaległości, a po wyczerpaniu

się wszystkich możliwości

to dziecko przenoszone

jest do klasy, grupy

specjalnej.

W USA bardzo ważną rolę

w edukacji odgrywają rodzice.

Bez rodziców nie uda się

zrobić nic. Rodzice czynnie

uczestniczą w życiu dziecka,

przedszkolaka. Wszystko

musi być przedyskutowane z

rodzicami: nauczyciel, technika,

specjaliści).

Modele wsparcia n-la:

W sytuacji, gdy do grupy

przedszkolnej wlączane

jest dziecko niepełnosprawne

nuczycielowi przysługuje pomoc:

Zostaje powołany zespół edukacyjny

– zespół ten podejmuje decyzje,

kroki, a zadaniem nauczyciela

jest dostosowanie się do potrzeb

dziecka, nauczyciel przechodzi

odpowiednie szkolenie z zakresu

określonej niepełnosprawności

Wsparcie wewnątrzgrupowe –

polega na pracy dwóch nauczycieli,

tyle że zespół określa czy pomoc

drugiego nauczyciela jest

potrzebna przez cały czas,

czy tylko kilka godzin

Wsparcie zewnątrzgrupowe –

pomoc przydzielana jest tylko

w przypadku określonej sytuacji,

okazjonalnie , np. wyjście poza

teren przedszkola, imprez

Ważne jest, by ta pomoc nie

była nadmierna.

W USA kładzie się nacisk na to,

by nauczyciele byli przygotowani

do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.

Szkolenie nauczycieli polega

na tym, aby nie bali się

wchodzić do grup zróżnicowanych.

WIELKA BRYTANIA

Edukacja dzieci

niepełnosprawnych odbywa się

w szkołach masowych.

Oni określają specjalne

zadania zaspokajania

specjalnych potrzeb

edukacyjnych dzieci:

Dyskusja z rodzicami o

sytuacji dziecka,

Określenie obszaru potrzeb,

Uzgodnienie strategii

zaspokajania potrzeb,

Ustalenie kryteriów sukcesu,

Ustalenie terminów wdrażania

określonej strategii,

Rejestrowanie postępów  rozwoju,

Ocena całego procesu

Prawo określa odpowiedzialność

dla szkół, placówek.

Ważna rola rodziców w zakresie

zaspokajania potrzeb

zastosowania właściwego

serwisu pomocy ( specjaliści,

techniki, metody pracy z dziećmi)

Koordynacja oferowanej pomocy

Rejestrowanie rezultatów

( zbieranie informacji od

wszystkich specjalistów

współpracujących z dzieckiem)

Gromadzenie dokumentacji

Decydowanie o

włączaniu innych

konsultacji, jeżeli rozwój ma

inne zakłócenia

Ważne jest, że

odpowiedzialność za rozwój

dziecka z trudnościami

odbywa się w całej grupie,

małych grupkach, ale placówki

też same pozyskiwały fundusze

od sponsorów na dodatkowe

oferty dla dzieci

WŁOCHY

Prawnie każde przedszkole

podlega szkole podstawowej.

Jeżeli choć jedno dziecko ma

orzeczenie o niepełnosprawności

to grupa liczy 20 osób, są dwaj

nauczyciele i wspólnie ponoszą

odpowiedzialność za efekty

pracy wszystkich dzieci.

Obowiązuje jeden ramowy

plan nauczania, trzeba

dostosować go do możliwości

dzieci. Prawnie nie ma zapisu,

że musi być ścisły kontakt

z domem rodzinnym

dziecka niepełnosprawnego.

KRAJE III ŚWIATA

Znaczna część dzieci ma

dostęp do edukacji, a tym

bardziej jeżeli chodzi o

dziecko niepełnosprawne.

Pomoc dzieci takie otrzymują

jedynie w dużych ośrodkach miejskich .

Uzależnione jest to od statusu rodziny

( Rosja, Słowacja, Czechy, Japonia, Tajwan ).     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II wykład

Rozmowy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin