Zagadnienia na historię 2.pdf

(515 KB) Pobierz
Spis treści
1. Omów znaczenie nauczania historii medycyny dla zawodu lekarskiego i osiągnięcia „ojca historii medycyny
polskiej” – Ludwika Gąsiorowskiego. ................................................................................................................................ 5
2. Wymień i omów przynajmniej dwa źródła pisane starożytnego Egiptu zawierające treści medyczne. ....................... 5
3. Omów zasady profilaktyki jakie obowiązywały w starożytnym Egipcie i ich znaczenie dla zdrowotności starożytnych
Egipcjan. ............................................................................................................................................................................ 6
4. Omów zasługi Galena i konsekwencje jego badań w dziedzinie anatomii dla rozwoju medycyny. ............................. 6
5. Omów postać Hipokratesa i wskaż jego największe osiągnięcia na polu medycyny. ................................................... 7
6. Omów nurt medycyny sakralnej w starożytnej Grecji. ................................................................................................. 7
7. Omów nurt medycyny świeckiej w starożytnej Grecji i wymień trzy znane szkoły lekarskie tamtego okresu. ........... 7
8. Wymień osiągnięcia medycyny starożytnego Rzymy i wyjaśnij przyczyny jej upadku u schyłku starożytności. .......... 8
9. Wymień najważniejsze zasady i omów znaczenie przysięgi Hipokratesa jako podstawy etycznej wykonywania
zawodu lekarskiego. ......................................................................................................................................................... 8
10. Omów na czym polegała oraz kiedy i przez kogo została sformułowana humoralna teoria patogenezy chorób. ...... 9
11. Omów uwarunkowania rozwoju chirurgii w XIX w. i omów zasługi jednego z wybitnych chirurgów tego okresu. .... 9
12. Kiedy i gdzie powstały pierwsze uniwersytety w Europie i omów znaczenie uniwersytetu w nauczaniu medycyny. 9
13. Wyjaśnij na czym polegała scholastyczna metoda nauczania medycyny, jakie były jej możliwości i ograniczenia. . 10
14. Wymień i omów znaczenie dwóch najważniejszych ośrodków szkolnictwa medycznego pozauniwersyteckiego
średniowiecznej Europy. ................................................................................................................................................. 10
15. Zielniki jako źródła wiedzy medycznej na ziemiach polskich – wymień trzech autorów zielników i krótko omów
rolę zielników. ............................................................................................................................................................. - 11 -
16. Wymień dwóch wybitnych przedstawicieli francuskiej szkoły fizjologii z XIX w. i omów ich osiągnięcia ............. - 11 -
17. Omów postać Paracelsusa i jego osiągnięcia dla rozwoju medycyny. .................................................................. - 12 -
18. Omów przesłanki rozwoju anatomii w okresie odrodzenia. ................................................................................. - 12 -
19. Kiła jako choroba epidemiczna w epoce odrodzenia – teorie pochodzenia choroby, sposoby zapobiegania i
leczenia. ...................................................................................................................................................................... - 13 -
20. Omów teorię samorództwa i wpływ jej obalenia przez L. Pasteura dla rozwoju mikrobiologii. ........................... - 13 -
21. Omów przyczyny i konsekwencje dla współczesnej medycyny powstawania od XIX w. specjalności lekarskich. - 14 -
22. Pierwszy antybiotyk i pierwszy sulfonamid - kto i kiedy je odkrył oraz jakie znaczenie w dziejach medycyny mają te
odkrycia. ..................................................................................................................................................................... - 14 -
23. Wymień metody leczenia chorób psychicznych stosowane od połowy XIX w. do czasu odkrycia leków
psychotropowych i omów jedną z nich. ...................................................................................................................... - 14 -
24. Powstanie Akademii Krakowskiej i jej rola w nauczaniu medycyny do XVII w. ..................................................... - 15 -
25. Józef Struś jako lekarz polskiego odrodzenia – postać i zasługi. ........................................................................... - 15 -
26. Przedstaw największe osiągnięcia medycyny w kalifatach arabskich. .................................................................. - 15 -
27. Wyjaśnij kto i dlaczego zajmował się medycyną w średniowieczu. ...................................................................... - 16 -
28. Omów osiągnięcia Girolamo Fracastoro w dziedzinie epidemiologii w okresie odrodzenia. ............................... - 16 -
29. Omów na czym polegała i wyjaśnij znaczenie „teorii zarazka” sformułowanej przez G. Fracastoro dla profilaktyki
chorób zakaźnych. ...................................................................................................................................................... - 16 -
- 1 -
30. Wyjaśnij pojęcia wariolizacji i wakcynacji oraz wskaż kto i kiedy wprowadził te metody? .................................. - 17 -
31. Omów dwie nowe metody badania lekarskiego jakie rozwinięto w okresie oświecenia. .................................... - 17 -
32. Podaj nazwiska dwóch największych przedstawicieli mikrobiologii XIX w. i omów osiągnięcia jednego z nich. .. - 17 -
33. Określ pojęcia aseptyki i antyseptyki w XIX w. i omów znaczenie tych metod postępowania dla rozwoju chirurgii. . -
18 -
34. Omów uwarunkowania rozwoju medycyny polskiej pod zaborem rosyjskim, wymień trzech działających wówczas
lekarzy i zasługi jednego z nich. .................................................................................................................................. - 19 -
35. Omów uwarunkowania rozwoju medycyny polskiej pod zaborem pruskim, wymień trzech działających wówczas
lekarzy i i zasługi jednego z nich. ................................................................................................................................ - 19 -
36. Omów uwarunkowania rozwoju medycyny polskiej pod zaborem austriackim, wymień trzech działających
wówczas lekarzy i zasługi jednego z nich. ................................................................................................................... - 20 -
37. Omów poglądy na choroby, metody i sposoby walki z chorobami w średniowiecznej Polsce. ............................ - 20 -
38. Sebastian Petrycy jako lekarz polskiego odrodzenia – postać i zasługi. ................................................................ - 21 -
39. Maciej Miechowita jako lekarz polskiego odrodzenia – postać i zasługi. ............................................................. - 21 -
40. Wojciech Oczko jako lekarz polskiego odrodzenia – postać i zasługi. .................................................................. - 21 -
41. Przedstaw średniowieczną koncepcję szpitala według Świętego Bazylego i jej wpływ na rozwój szpitalnictwa w
czasach nowożytnych. ................................................................................................................................................ - 22 -
42. Przestaw nowatorską ideę holenderskiego szpitala w Lejdzie oraz wyjaśnij pojęcie medycyny klinicznej. ........ - 22 -
43. Wymień trzy łódzkie szpitale z przełomu XIX i XX wieku oraz przedstaw wkład jednego z nich w rozwój polskiej
medycyny. ................................................................................................................................................................... - 22 -
44. Omów znaczenie badań E. Jellinka dla rozwoju wiedzy na temat alkoholizmu ................................................... - 23 -
45. Wymień trzy środki psychoaktywne stosowane od czasów najdawniejszych i powody ich używania w
starożytności. .............................................................................................................................................................. - 23 -
46. Wyjaśnij przyczyny narastania od XIX w. problemu uzależnień jako choroby społecznej. .................................. - 24 -
47. Opium jako używka w czasach starożytnych i odkrycie morfiny w czasach nowożytnych – kto i jakie były tego
konsekwencje. ............................................................................................................................................................ - 24 -
48. Omów zasadnicze poglądy na choroby psychiczne w czasach starożytnych i wymień sposoby ich leczenia. ..... - 26 -
49. Omów nową etykę medyczną J. H. van der Berga i jej znaczenie dla legalizacji eutanazji w Holandii. ............... - 28 -
50. Wyjaśnij na czym polega ruch hospicyjny i omów rolę Cicely Saunders w rozwoju idei hospicjum jako
współczesnej alternatywy dla eutanazji. .................................................................................................................... - 28 -
51. Omów pojęcie eutanazji w czasach starożytnych. ................................................................................................ - 29 -
52. Wymień główne choroby epidemiczne okresu średniowiecza oraz omów sposoby i metody zapobiegania im. - 29 -
53. Wyjaśnij pojęcie triady Kocha i jego znaczenie dla rozwoju wiedzy o etiopatogenezie chorób zakaźnych. ........ - 31 -
54. Kim był i jakie miał osiągnięcia dla rozwoju chirurgii Ambroży Pare. ................................................................... - 32 -
55. Wyjaśnij na czym polega kliniczne nauczanie medycyny i gdzie je po raz pierwszy wprowadzono. .................... - 33 -
56. Omów zasługi Williama Harvey’a dla rozwoju medycyny. .................................................................................... - 33 -
57. Omów osiągnięcia Vesaliusza dla rozwoju anatomii w okresie odrodzenia. ........................................................ - 33 -
58. Wymień nazwiska dwóch największych przedstawicieli anatomii patologicznej z XIX w. i rozwiń pojęcia teorii
komórkowej i humoralnej z tego okresu. ................................................................................................................... - 34 -
59. Wymień trzy najważniejsze osiągnięcia rewolucji naukowo-technicznej epoki nowożytnej (od XVIII w.) i wpływ
jednego z nich na rozwój medycyny. .......................................................................................................................... - 34 -
- 2 -
60. Omów oświeceniową reformę nauczania na wydziałach medycznych Uniwersytetu Krakowskiego i Uniwersytetu
Wileńskiego. ............................................................................................................................................................... - 35 -
61. Wymień trzy teorie tłumaczące powstawanie chorób jakie były znane od czasów najdawniejszych i omów jedną z
nich. ............................................................................................................................................................................ - 35 -
62. Omów uwarunkowania dynamicznego rozwój badań nad lekami w drugiej połowie XIX w. i znaczenie syntezy
niesterydowych środków przeciwzapalnych w farmakoterapii. ................................................................................. - 36 -
63. Omów podobieństwa i różnice w teoriach dotyczących zdrowia i choroby głoszonych przez jatrofizyków i
jatrochemików. ........................................................................................................................................................... - 37 -
64. Na jakich podstawach opierała się medycyna starożytnej Mezopotamii i jak przebiegał wówczas proces
diagnostyczny. ............................................................................................................................................................ - 37 -
65. Jakie kierunki w medycynie rozwinęły się w okresie odrodzenia i dlaczego. ........................................................ - 38 -
66. Wymień dwóch wybitnych przedstawicieli rosyjskiej szkoły fizjologii z XIX w. i omów osiągnięcia jednego z nich ... -
38 -
67. Wymień dwóch wybitnych przedstawicieli niemieckiej szkoły fizjologii z XIX w. i omów osiągnięcia jednego z nich.
.................................................................................................................................................................................... - 39 -
68. Wymień kto i jakie środki znieczulenia ogólnego wprowadził w XIX w. i ich znaczenie dla rozwoju chirurgii. .... - 39 -
69. Podaj nazwiska trzech największych higienistów XIX w. i omów osiągnięcia jednego z nich. ............................. - 40 -
70. Omów okoliczności zapoczątkowania uniwersyteckiego nauczania medycyny w Łodzi w 1945 r. i następstwa
reformy szkolnictwa medycznego na przełomie 1949/1950 dla kształtowania się zawodu lekarskiego w powojennej
Polsce. ......................................................................................................................................................................... - 40 -
71. Omów zasługi Rudolfa Weigla dla medycyny polskiej. ......................................................................................... - 41 -
72. Omów przyczyny intensywnego rozwoju stowarzyszeń lekarskich i czasopiśmiennictwa lekarskiego w II
Rzeczypospolitej. ........................................................................................................................................................ - 41 -
73. Omów pojęcie choroby społecznej oraz wymień najważniejsze odkrycia dotyczące gruźlicy jako jednej z nich. - 41 -
74. Wyjaśnij pojęcie chorób endemicznych, epidemicznych i pandemicznych oraz podaj przykłady takich chorób z
uwzględnieniem epoki w której najczęściej występowały. ......................................................................................... - 42 -
75. Omów znaczenie dla medycyny takich odkryć jak druk, odkrycie Ameryki, proch strzelniczy, mikroskop, promienie
X. ................................................................................................................................................................................. - 43 -
76. Wymień najgroźniejsze epidemie występujące w Europie w XIX w. i przyczyny ich powstawania. ..................... - 43 -
77. Omów znaczenie dla lekarzy i kultury polskiej okresu zaborów wydziału medycznego Poznańskiego Towarzystwa
Naukowego i Warszawskiego Towarzystwa Lekarskiego powstałych w XIX w. .......................................................... - 44 -
78. Omów przesłanki rozwoju medycyny pracy i jej znaczenie dla zdrowotności osób pracujących. ........................ - 44 -
79. Omów zachowania higieniczne w średniowiecznej Europie i ich znaczenie dla stanu zdrowia ówczesnego
społeczeństwa. ........................................................................................................................................................... - 45 -
80. Podaj współczesną definicję śmierci i omów przesłanki jakie w przeszłości legły u podstaw jej sformułowania. - 45 -
81. Wyjaśnij znaczenie i etyczne konsekwencje definiowania śmierci dla rozwoju nowoczesnych metod leczenia
(transplantologia) ....................................................................................................................................................... - 46 -
82. Porównaj (podobieństwa i różnice) starożytną koncepcję lekarza-kapłana z nowożytną koncepcją lekarza-
badacza. ...................................................................................................................................................................... - 46 -
83. Wyjaśnij na czym polegały i jakie miały znaczenie dla zdrowotności szczepienia zapoczątkowane przez E. Jennera i
L. Pasteura. ................................................................................................................................................................. - 47 -
84. Wymień jakie dziedziny medycyny i dlaczego rozwijały się w okresie oświecenia. .............................................. - 47 -
85. Podaj kiedy, przez kogo i jakie miało znaczenie dla rozwoju medycyny odkrycie grup krwi. .............................. - 48 -
- 3 -
86. Omów teorię komórkową patogenezy chorób i podaj zasługi jej twórcy dla rozwoju medycyny. ...................... - 48 -
87. Omów chińską koncepcję walki przeciwieństw i równowagi w organizmie jako jedną z koncepcji zdrowia i
choroby. ...................................................................................................................................................................... - 48 -
88. Omów rolę działalności Leopolda Lafontaine i Michała Bergonzoniego na polu XVIIIwiecznej medycyny polskiej. ... -
49 -
89. Wymień odkrywcę adrenaliny i omów znaczenie tego odkrycia dla rozwoju fizjologii i medycyny. ................... - 50 -
90. Wymień dwóch zasłużonych chirurgów polskich z przełomu XIX i XX w. i omów osiągnięcia jednego z nich. .... - 50 -
91. Wymień ośrodki nauczania medycyny w II Rzeczypospolitej i omów znaczenie dwóch wybranych ośrodków dla
rozwoju medycyny polskiej. ........................................................................................................................................ - 50 -
92. Omów przesłanki rozwoju nurtu higienicznego w XIX w. w Europie. ................................................................... - 51 -
93. Wyjaśnij różnicę w pojęciach „galeniści” i „paracelsyści” jako przedstawicieli dwóch nurtów farmakoterapii. . - 52 -
94. Omów zasługi Ludwika Pasteura dla rozwoju mikrobiologii oraz wyjaśnij pojęcie pasteryzacji i znaczenie odkrycia
procesu fermentacji. ................................................................................................................................................... - 52 -
95. Omów zasługi Roberta Kocha dla rozwoju mikrobiologii oraz omów problem wprowadzenia tuberkuliny do
leczenia gruźlicy. ......................................................................................................................................................... - 53 -
96. Wyjaśnij kiedy miało miejsce odkrycie prawidłowej budowy i funkcji układu krążenia i jakie były tego
konsekwencje dla rozwoju medycyny. ....................................................................................................................... - 54 -
97. Wymień kierunki rozwoju medycyny w Europie w XVII i XVIII w. i omów jeden z nich. ...................................... - 54 -
98. Wymień dwa największe - według Ciebie - odkrycia w dziejach medycyny i uzasadnij swój wybór. .................. - 55 -
99. Wyjaśnij na czym polegała medycyna klasztorna oraz jakie były jej możliwości i ograniczenia. ......................... - 55 -
100. Omów zasługi Karola Jonschera dla medycyny łódzkiej. .................................................................................... - 56 -
- 4 -
1. Omów znaczenie nauczania historii medycyny dla zawodu lekarskiego i osiągnięcia
„ojca historii medycyny polskiej” – Ludwika Gąsiorowskiego.
Historia medycyny jest to nauka o rozwoju myśli lekarskiej i formach praktyk lekarskich, nauka o
człowieku, jego zdrowiu i chorobie w aspekcie historycznym. Historia medycyny służy umacnianiu
poczucia przynależności do wspólnoty lekarskiej o tysiącletnich tradycjach oraz świadomości z bycia
lekarzem i działania na korzyść drugiego człowieka.
Ludwik Gąsiorowski (1807-1863) zorganizował osobny Wydział Nauk Przyrodniczych przy Poznańskim
Towarzystwie Przyjaciół Nauk. Z jego inicjatywy powstało w Poznaniu Towarzystwo dla Zakładania i
Prowadzenia Ochronek dla Biednych Dzieci. W okresie Wiosny Ludów działał jako lekarz w obozach i
szpitalach powstańczych. Autor czterotomowego dzieła „Zbiór wiadomości do historii sztuki lekarskiej
w Polsce od czasów najdawniejszych aż do najnowszych” stanowiącego kamień węgielny dziejów
historii medycyny polskiej.
2. Wymień i omów przynajmniej dwa źródła pisane starożytnego Egiptu zawierające
treści medyczne.
Źródła pisane starożytnego Egiptu to przede wszystkim papirusy, których nazwy pochodzą od nazwisk
odkrywców bądź właścicieli, miejsca znalezienia lub przechowywania.
·
Papirus Smitha z tekstami chirurgicznymi
Zdecydowana większość z papirusu dotyczy urazów i chirurgii, z krótkimi odcinkami o ginekologii i
kosmetyce na odwrocie. Istnieje 48 przypadków obrażeń. Każdy przypadek opisuje rodzaj urazu,
badanie pacjenta, diagnostykę, rokowania i leczenie. Wśród zabiegów opisane jest zamykania rany
szwami (rany warg, gardła i ramion), bandażowanie, okłady, zapobieganie i leczenie infekcji miodem i
zatrzymywanie krwawienia przy pomocy surowego mięsa. Unieruchomienie jest zalecane dla głowy i
urazów rdzenia kręgowego, a także innych mniejszych złamań. Papirus opisuje również anatomiczne,
fizjologiczne i patologiczne obserwacje, zawiera pierwszy znany opis struktur czaszkowych, opon
mózgowo-rdzeniowych, zewnętrznej powierzchni mózgu, płynu mózgowo-rdzeniowego. Tutaj słowo
"mózg" pojawia się po raz pierwszy. Wpływ uszkodzenia mózgu na części ciała jest uznawane jako
paraliż. Autorem zawartego w papirusie traktatu chirurgicznego był Imhotep (egipski pierwowzór
Asklepiosa). Traktat ten nie wykazuje jednak żadnych powiązań z wierzeniami religijnymi i magią.
Papirus na odwrotnej stronie dzieła zawiera wiele magicznych zaklęć. Znajduje się tam również opis
czynności magicznych, jakie należy wykonać, aby starego człowieka zamienić w dwudziestolatka.
·
Papirus Ebersa z tekstami o chorobach wewnętrznych, chirurgii, stosowaniu minerałów i
środków leczniczych oraz zbiorem recept
Wiele przykładów słów rytualnych i zaklęć magicznych zawiera papirus Ebersa. Stanowi on de facto
olbrzymi zbiór recept do stosowania w najprzeróżniejszych chorobach. Zaopatrzony jest w
przybliżony spis treści i komentarze, zawiera szereg nieznanych określeń, najprawdopodobniej
fachowych terminów medycznych oraz nazw leków. Wymieniono w nim około 700 lekarstw i podano
800 sposobów ich przyrządzania. Papirus zawiera „traktat o sercu”, w którym serce stanowi centrum
zaopatrzenia w krew z naczyniami związanymi ze wszystkimi częściami ciała. Egipcjanie zdają się
wiedzieć niewiele o nerkach, serce jest miejscem połączeń wielu naczyń, które prowadzą wszystkie
płyny organizmu - krew, łzy, mocz i nasienie. Papirus zawiera rozdziały na temat antykoncepcji,
diagnozy ciąży i innych spraw ginekologicznych, chorób jelit i pasożytów, oczu i problemach ze skórą,
stomatologii i leczenia chirurgicznego ropni i nowotworów, kości i oparzeń.
- 5 -
795967816.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin