Andrzej Wołodźko_Młodzież szkolna w świecie elektronicznych gadżetów.pdf

(86 KB) Pobierz
Microsoft Word - wolodzk.doc
Andrzej WoþodŅko
anwol@uwm.edu.pl
Katedra Pedagogiki Opiekuıczej
Uniwersytet Warmiısko-Mazurski w Olsztynie
Olsztyn
Mÿodzieň szkolna w ļwiecie elektronicznych gadňetw
Elektroniczny gadňet produktem rozwoju cywilizacyjnego
Czþowiek ze swojej natury jest nastawiony na rozwj, wyposaŇony w mzg stara siħ
z niego korzystaę. Rozumowo analizuje teraŅniejszoĻę, jednakŇe intuicyjnie czuje, Ňe to,
co o Ļwiecie raportujĢ zmysþy i co przedostaje siħ do ĻwiadomoĻci, egzystencyjno-
pragmatycznego nurtu rzeczywistoĻci, nie wyczerpuje bogactwa natury [TrĢbka, 2000,
s. 51]. Zdaniem J. TrĢbki jesteĻmy wyposaŇeni w duszħ mzgu, ktra siħ poczħþa w mzgu,
ktra doskonali siħ lub marnieje w ciĢgu Ňycia tego narzĢdu i ktra zakoıczy swj byt razem
ze ĻmierciĢ czþowieka [TrĢbka, 2000, s. 14].
Inspiracje myĻli powstaþe jako wybuch idei, koncepcji stajĢ siħ proroctwami trwale
wytyczajĢcymi kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Jeden z prorokw postħpu techniki
i technologii Î Marshall McLuhan Î ponad czterdzieĻci lat temu przedstawiaþ wizjħ czþowieka
wyposaŇonego w elektroniczne protezy swego ciaþa: [È] nasz oĻrodkowy ukþad nerwowy
nie jest jedynie sieciĢ elektrycznĢ, ale stanowi pojedyncze, jednolite pole doĻwiadczenia
[McLuhan, 2004, s. 442]. PrzejĻcie z epoki mechanizacji XIX wieku do epoki elektrycznoĻci
XX wieku zrewolucjonizowaþo czþowieka, jego sposb postrzegania i myĻlenia. McLuhan,
wielki wizjoner mediw i wpþywu techniki na czþowieka, bardzo trafnie przewidziaþ znaczenie
rozwoju technologicznego, wejĻcie w epokħ automatyzacji. W ostatnim rozdziale swojego
najwaŇniejszego dzieþa Zrozumieę media opisaþ skutki zastĢpienia czþowieka
cybernetycznymi protezami: [È] automatyzacja wpþywa nie tylko na produkcjħ, ale teŇ
na dowolny etap konsumpcji czy marketingu [McLuhan, 2004, s. 444].
W XXI wieku nie jest problemem wyprodukowanie jakiegokolwiek dobra, ale jego
sprzedaŇ, a nastħpnie utylizacja. Solidne urzĢdzenia zastħpujĢ produkowane tanio
i masowo gadŇety; przedmioty pomysþowo skonstruowane, atrakcyjnie, bardzo ozdobnie
wykonane, nħcĢce swojĢ nowinkowoĻciĢ technicznĢ, a tak naprawdħ niekoniecznie
potrzebne.
Laptop
Techniczne nowinki elektroniki cyfrowej XX wieku, bardzo drogie, zþoŇone w swojej
strukturze otworzyþy nowe spojrzenie na jakoĻę Ňycia. Komputer, w peþni sprawne
urzĢdzenie obliczeniowe lat piħędziesiĢtych fascynowaþ elity techniczne, byþ tajnĢ broniĢ
w walce systemw politycznych. Z biegiem czasu staþ siħ powszechnym sprzħtem
domowym. W 1982 roku uznano go za osobowoĻę roku, a z upþywem czasu, pod koniec
pierwszej dekady XXI wieku przemieniþ siħ w przenoĻny gadŇet kieszonkowych gabarytw,
w ktrym walory estetyczne i kolorystyka obudowy decyduje o jego atrakcyjnoĻci.
1
Pozbawione mechanizmw ruchomych notebooki klasy Ultra-Mobile PC (ASUS Eee)
powoli stajĢ siħ podrħcznĢ zabawkĢ, przydatnĢ do nauki, pracy i rozrywki, dostarczajĢcĢ
wspaniaþych doznaı korzystania z Internetu. Zaciera siħ granica miħdzy tym, co jest
uznawane jako zabawka, a tym, co jest ápowaŇnymÑ urzĢdzeniem przeznaczonym tylko dla
dorosþych.
PrzewidujĢc, moŇna stwierdzię, Ňe za kilka lat laptopa bħdzie moŇna kupię
w dworcowym kiosku, jak to jest dzisiaj z kalkulatorami, trzydzieĻci lat temu traktowanymi
jako niedostħpny dla kaŇdego ze wzglħdu na cenħ sprzħt zastħpujĢcy suwak logarytmiczny.
JuŇ teraz sĢ tworzone Ļwiatowe programy stawiajĢce sobie za cel wyposaŇenie
kaŇdego dziecka na Ļwiecie w laptop, umoŇliwiajĢcy dostħp do zasobw wiedzy i oĻwiaty.
OglnoĻwiatowe przedsiħwziħcie álaptop dla kaŇdego dzieckaÑ zakþada wyprodukowanie
urzĢdzenia za cenħ jednostkowĢ do stu dolarw, sprzedawanego rzĢdom rŇnych krajw,
ktre z kolei bezpþatnie przekaŇĢ je dzieciom w szkoþach.
Idea komputeryzacji Ļwiata na wzr podjħtej w XX wieku alfabetyzacji czytelniczej
krajw trzeciego Ļwiata jest przedsiħwziħciem Ļmiaþym, moim zdaniem z trudnymi do
przewidzenia w skutkach przemianami spoþeczno-kulturowymi. Pomysþy upowszechnienia
techniki álaptopowejÑ w Polsce na razie skupiajĢ siħ na Ļrodowisku gimnazjalistw. Podjħto
juŇ prace nad wyposaŇeniem kaŇdego ucznia gimnazjum w osobisty laptop do 2011 roku.
Ta medialna rewolucja zapewne wymusi zmianħ systemu edukacyjnego. Szkoþa straci
status miejsca, gdzie przekazywana jest wiedza, a funkcja wychowawcza zdominuje proces
ksztaþtowania mþodego czþowieka, wprowadzania w dorosþoĻę.
Nasuwa siħ refleksja powstania wymuszonej technologicznie adolescencji kulturowej
uczniw, w ktrej Î niestety Î ludzie doroĻli niewiele mogĢ pomc, gdyŇ sami spotykajĢ siħ
z problemami techniki po raz pierwszy i wymagajĢ wsparcia, byę moŇe wiħkszego niŇ ich
dzieci.
Telefon komrkowy
Innym gadŇetem, bez ktrego juŇ sobie nie wyobraŇamy dzisiejszego Ňycia jest
telefon komrkowy z multimedialnymi dodatkami. Telefon komrkowy od momentu jego
powstania zostaþ zaprojektowany z myĻlĢ, Ňe bħdzie uŇywany w dowolnym miejscu, jest
urzĢdzeniem ápozapokojowymÑ [Levinson, 2006]. Producenci aparatw komrkowych
doskonale orientujĢ siħ w trendach mody, kulturowych obciĢŇeniach klienta nie tylko
dorosþego, ale teŇ subkulturach mþodzieŇowych. JuŇ maþych dzieci wieku przedszkolnego
nie interesuje plastikowa kolorowa atrapa, domagajĢ siħ urzĢdzeı prawdziwych, takich,
jakimi posþugujĢ siħ ich rodzice.
Powszechnym jest korzystanie z promocyjnych zakupw nowych telefonw za
korzystanie z tej samej sieci i oddawanie ich dzieciom. Ten elektroniczny gadŇet oddawany
dziecku nakrħca spiralħ pogoni za czymĻ nowym, þadnym, niekoniecznie potrzebnym. Dla
operatorw waŇny jest segment rynku. PoczĢtkowe wizje wprowadzenia aparatw w formie
zabawek nie zakoıczyþy siħ sukcesem, dzieci zdecydowanie wybierajĢ sprzħt o jak
najlepszych parametrach technicznych, wyposaŇony w zþoŇone oprogramowanie.
Wydaje siħ, Ňe postħp technologiczny jest w stanie zrealizowaę kaŇde marzenie
czþowieka. Telefon komrkowy, urzĢdzenie wprowadzone na rynek niespeþna dwadzieĻcia
2
lat temu, dzisiaj powoli staje siħ przeŇytkiem, w peþni nie speþnia oczekiwaı ŇĢdnych
nowinek konsumentw gadŇetw. W 2007 roku firma Apple zaprezentowaþa nowĢ jakoĻę Î
iPhone, kieszonkowe urzĢdzenie majĢce funkcjħ telefonu komrkowego, odtwarzacza MP3,
aparatu fotograficznego i komunikatora internetowego. Najbardziej charakterystyczny
element aparatu telefonicznego Î klawiaturħ Î zastĢpiþ obsþugiwany palcami ekran
dotykowy. To wieloczynnoĻciowe urzĢdzenie Ļwiata elektroniki jest wypeþnieniem sþw
McLuhana wypowiedzianych czterdzieĻci cztery lata temu, Ňe sama natura telefonu Î
a takŇe wszystkich mediw elektrycznych Î polega na kompresowaniu i þĢczeniu tego, co
wczeĻniej zostaþo podzielone i wyspecjalizowane [Mcluhan, 2001, s. 401]. Mþody konsument
gadŇetu otrzymaþ do rħki niewielkich rozmiarw audiowizualne urzĢdzenie z interaktywnymi
moŇliwoĻciami kontaktu poprzez dotyk, gdzie sþyszalna i dotykalna przestrzeı jest
przestrzeniĢ zaangaŇowania. Bez niej átracimy kontaktÑ [Mcluhan, 2001, s. 60]. PoþĢczenie
laptopa z telefonem wytworzyþo nowĢ jakoĻę, komrka staje siħ wiħc nie tylko lepszym
rodzajem telefonu, ale i lepszym rodzajem Internetu Î jest specjalnym telefonem z ekranem,
moŇliwoĻciĢ pisania tekstu i obrazkami [Levinson, 2006, s. 51].
MoŇna pokusię siħ o stwierdzenie, Ňe jesteĻmy Ļwiadkami powstania nowego,
jeszcze bez oficjalnie okreĻlonej nazwy urzĢdzenia, ktre zostanie umieszczone w katalogu
terminw: maszyna do pisania, aparat fotograficzny, telegraf, telefon, radio, telewizja,
komputer. W zasiħgu rħki mþodego czþowieka pojawiþo siħ urzĢdzenie masowo
produkowane, dostħpne pod kaŇdĢ szerokoĻciĢ geograficznĢ, kreujĢce postaę globalnego
nastolatka, mþodego czþowieka wychowanego w duchu postmodernistycznych haseþ,
negujĢcego tradycyjny system wartoĻci [Morbitzer, 2007].
W ĻwiadomoĻci nastolatka multimedialny gadŇet jest niewielkim pudeþkiem, ktre
musi speþniaę wszystkie Ňyczenia. To przedmiotowe podejĻcie do skomplikowanego
urzĢdzenia, z ktrym kontaktujemy siħ gþosem lub dotykiem, uczy przedmiotowego
traktowania innych ludzi, szczeglnie rodzicw, ktrzy tu i teraz muszĢ speþnię kaŇde
polecenie, wykonaę komendħ zadania, tak samo, jak wirtualny element ekranu gadŇetu.
ZdjĨcie
Z plotkarskich wiadomoĻci dowiedzieliĻmy siħ, Ňe Maþgorzata Tusk, by sprawię
urodzinowy prezent mħŇowi, udaþa siħ na zakupy do áZþotych TaraswÑ w Warszawie. Tam
w jednym ze sklepw nabyþa elektronicznĢ ramkħ na zdjħcia. W ten sposb w jednym
maþym urzĢdzeniu premier umieĻci praktycznie niezliczonĢ iloĻę fotografii. W zaleŇnoĻci od
nastroju, za pomocĢ jednego pstrykniħcia, w jego ramce pojawi siħ rodzinne zdjħcie, albo
teŇ pejzaŇ jego ulubionego molo w Sopocie [http://www.efakt.pl/Politycy/artykul.asp?
artykul=30907].
Oryginalny pomysþ zastosowania technologii wyĻwietlania zdjħę w elektronicznej
ramce jest propozycjĢ zastĢpienia gorĢcego przekazu fotograficznego zdjħcia na papierze
zimnym przekazem plastikowego ekranu. RŇnice w przekazie zimnym i gorĢcym, opisane
przez McLuhana udowadniajĢ, Ňe trudno wejĻę w gþħboki kontakt emocjonalny z rodzinĢ
patrzĢc, jak przez szybħ na uĻmiechniħte twarze bliskich osb. Elektroniczny przekaz
nie zastĢpi klasycznego, byę moŇe trochħ juŇ poŇþkþego zdjħcia stojĢcego na biurku.
3
Przedstawiona notatka o ramce inspiruje refleksjħ, Ňe czþowiek XXI wieku wszedþ
w ekranowy odbir obrazu. Elektroniczny ekran jest wszħdzie: w telefonie, laptopie,
na Ļcianie jako super pþaski telewizor, billboardzie na budynku lub poboczu drogi.
Natychmiastowa, po wciĻniħciu jednego przycisku, zmiana oglĢdanego obrazu utrwala
w ludzkiej psychice wirtualne postrzeganie, nawet to, co bliskie, staje siħ podporzĢdkowane
decyzjom elektronicznej szybkoĻci.
Odtwarzacz dņwiĨku
W naturze czþowieka tkwi atawizm sþuchania áĻpiewu przyrodyÑ, relaksujemy siħ przy
szumie fal morskich, lasu, czy teŇ gþosie ptakw. Kontakt z muzykĢ uspokaja, tworzy
tþo eliminujĢce cywilizacyjne zakþcenia. Potrzeba kojĢcych dŅwiħkw jest Ļrodkiem do
stworzenia klimatu intrapersonalnego kontaktu. Stacjonarny gramofon, czy teŇ magnetofon,
zastĢpiþ miniaturowy odtwarzacz MP3 oraz coraz bardziej powszechny iPod. Ten przenoĻny
odtwarzacz multimedialny staþ siħ dzisiaj wielofunkcyjnym komputerem typu palmtop
z dostħpem do Internetu. Najnowsze wersje iPodw dajĢ moŇliwoĻę doþĢczania rŇnego
rodzaju przystawek, urzĢdzeı zewnħtrznych, ktre strojĢ odtwarzacz, jak sukienki lalkħ
Barbie. Bardzo popularne sĢ rŇnego rodzaju etui zabezpieczajĢce przed porysowaniem
obudowy tego gadŇetu.
Papier
Zadrukowany papier, majĢcy swojĢ wielowiekowĢ tradycjħ noĻnik informacji, byę
moŇe niedþugo bħdzie muzealnym eksponatem. JuŇ obecnie w domowych salonach miejsce
zasobw bibliotecznych zajmujĢ krysztaþy i porcelanowe serwisy. KsiĢŇka staje siħ towarem
nietrwaþym, ĻwiadczĢcym o zacofaniu cywilizacyjnym dzisiejszego áintelektualistyÑ.
ņyjemy w okresie spoþeczeıstwa informacyjnego, ale ta informacja nie jest
eksponowana, nie afiszujemy siħ byę moŇe dlatego, Ňe informacja sporadycznie zostaje
przeksztaþcona w wiedzħ, a wyjĢtkowo zostawia Ļlad mĢdroĻci. Zdawaþoby siħ trwaþy zapis
papierowy w niedþugim czasie zostanie zastĢpiony informacjĢ utrwalonĢ na e-papierze
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Papier_elektroniczny], wyĻwietlaczu, ktry swoimi gabarytami
i elastycznoĻciĢ przypomina klasyczny papier. Ta nowinka technologiczna, po
modyfikacjach, z pewnoĻciĢ stanie siħ materiaþem powszechnie uŇywanych elektronicznie
gadŇetw. ZauwaŇamy powrt do starej idei urzĢdzenia wielokrotnego uŇytku, tabliczki
zapisywanej kredĢ.
Model nastolatka XXI wieku
DajĢc upust fantazji moŇna wyobrazię sobie przyszþego ucznia, ktry nie bħdzie
uginaþ siħ pod ciħŇarem tornistra zaþadowanego, w ktrym oprcz ksiĢŇek w sztywnych,
lakierowanych okþadkach jest komplet zeszytw, kredki, noŇyczki, klej i do tego maskotka.
Przyszþy uczeı bħdzie zmierzaþ do szkoþy z niewielkĢ teczkĢ wzorowanĢ na pokrowcu
laptopa, w Ļrodku znajdzie siħ notebook klasy Ultra-Mobile PC, kartka e-papieru, zamiast
maskotki najnowszy model iPhoneÓa.
Ten przerysowany obraz przyszþego ucznia jest sygnaþem dla Ļwiata, Ňe proces
edukacyjny ma swj rytm dostosowany do psychiki dziecka, etapw jego rozwoju. Coraz
doskonalsze media usprawniajĢ zdobywanie wiedzy i umiejħtnoĻci, dzisiejsza rewolucja
4
informacyjna Î porwnywana z upowszechnieniem druku w XV wieku Î zmienia system
szkolnictwa, jednak zdobyta wiedza jest powierzchowna, nie nastawiona na rozumienie
istoty zjawisk, ale posiadanie sprawnoĻci radzenia sobie na rynku pracy, bycia ogniwem
w zþoŇonym systemie produkcji i konsumpcji: paradoksalnie automatyzacja sprawia, Ňe
oglne ksztaþcenie staje siħ wrħcz konieczne. Elektryczna epoka serwomechanizmw nagle
uwalnia czþowieka z mechanicznego i specjalistycznego poddaıstwa zwiĢzanego
z poprzedniĢ epokĢ mechanizacji [Mcluhan, 2004, s. 451].
Elektroniczne gadŇety jako produkty cywilizacji medialnej wprowadziþy duŇe
zamieszanie w umysþach dzisiejszych nastolatkw. Potrzeby bezpoĻrednich kontaktw
rwieĻniczych zastħpujĢ wiħzi elektroniczne, chħci bycia oryginalnym, podkreĻlania swojej
toŇsamoĻci zastħpuje zhomogenizowane, jednorazowe, szybkozmienne zachowanie
przesycone pop kulturĢ. Jak zauwaŇyþ J. Morbitzer w XXI wieku pojawiþ siħ globalny
nastolatek, ktry jest o wiele bardziej podobny do swojego rwieĻnika z dowolnego zakĢtka
Ļwiata, niŇ do pokolenia swoich rodzicw [Morbitzer, 2007, s. 151].
BezpoĻredni, szybki internetowy kontakt z dowolnego miejsca, bezprzewodowe
moŇliwoĻci rozmw telefonicznych, indywidualne sþuchanie muzyki i oglĢdanie obrazw
przyczyniþo siħ do zmiany u mþodzieŇy sposobu pojmowania centrw Ňycia spoþecznego.
Dawne podziaþy na wieĻ i miasto zatraciþy swj sens. Obecna mþodzieŇ nie ma wiħkszych
zahamowaı przy zmianach miejsca zamieszkania. Elektroniczne gadŇety sĢ urzĢdzeniami
przenoĻnymi, trzymanymi w kieszeni bĢdŅ plecaku. Obudowa medialna wspþczesnego
nastolatka daje mu poczucie trwania w zbiorowoĻci spoþecznej, a zarazem wolnoĻę wyboru
miejsca i sposobu Ňycia.
Literatura
Levinson P.: Telefon komrkowy. Jak zmieniþ Ļwiat najbardziej mobilny ze Ļrodkw
komunikacji. Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa 2006
McLuhan. Wybr tekstw. Pod red. E. McLuhana. Zysk i S-ka, Poznaı 2001
McLuhan M.: Zrozumieę media. PrzedþuŇenie czþowieka. WNT, Warszawa 2004
Morbitzer J.: Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartoĻci pedagogiki.
Wydawnictwo Naukowe AP, Krakw 2007
TrĢbka J.: Dusza mzgu. WAM, Krakw 2000
http://pl.wikipedia.org/wiki/Papier_elektroniczny [dostħp 9.06.2008]
http://www.efakt.pl/Politycy/artykul.asp?artykul=30907 [dostħp 9.06.2008]
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin