symptomy_7-10_lat.pdf
(
83 KB
)
Pobierz
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
Wiek młodszy szkolny 7-10 lat (kl. I-III):
Lp Obszar
diagnozy
Objawy
1.
motoryka
duża
Mała sprawność ruchowa całego ciała: dziecko ma trudności z
nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach,
nartach oraz niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wf,
np. może mieć trudności z wykonaniem układów gimnastycznych.
2.
motoryka
mała
Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności
samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem;
Trudności z używaniem nożyczek.
3.
koordynacj
a
wzrokowo-
ruchowa
Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem.
Dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze,
zagina „ośle uszy”, zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, ręka szybko
się męczy, pisze wolno.
Trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur
geometrycznych.
4.
funkcje
słuchowo-
językowe
Trudności z zapamiętywaniem (np. tabliczki mnożenia, wierszy),
szczególnie sekwencji (np. nazwy miesięcy, litery w alfabecie).
Wadliwa wymowa, przekręcanie złożonych wyrazów, używanie
sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym.
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących
stosunki przestrzenne:
nad
–
pod
,
za
–
przed
,
wewnątrz
–
na zewnątrz
.
Wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie
głosek i sylab, asymilacje głosek, np.
sosa
lub
szosza
), błędy
gramatyczne.
Trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną: zapamiętywaniem
wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie;
trudność z zapamiętywaniem nazw, mylenie nazw zbliżonych
fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w
serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia, pór roku, nazwy miesięcy.
Trudności z nazywaniem i zapamiętaniem liter alfabetu, cyfr,
powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych
(złożonych z pięciu cyfr).
Trudności z szybkim wymienianiem nazw np. wszystkich znanych
owoców, szeregu słów.
Wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków.
Trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia.
5.
funkcje
wzrokowe
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas układania mozaiki
według wzoru; trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa
obrazki, z odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych,
liter
m
–
n
,
l
–
t
–
ł
) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni
(np. liter
p
–
b
–
d
).
6.
lateralizacj
a
Utrzymująca się oburęczność.
7.
orientacja
Trudność z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i
w
schemacie
ciała i
przestrzeni
określanie ich terminami: prawe- lewe.
Trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
Pisanie liter i cyfr zwierciadlanie i/ lub zapisywanie wyrazów od strony
prawej do lewej.
Trudności w orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia,
godziny na zegarze.
9.
czytanie
Trudności w czytaniu:
- wolne tempo, prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z
wtórną syntezą słowa), ale mało błędów;
- bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów;
- niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu.
10.
pisanie
Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem
rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej: trudność z
zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter, o skomplikowanej
strukturze (
F
,
H
,
Ł
,
G
); mylenie liter podobnych pod względem kształtu:
l
–
t
–
ł
,
m
–
n
; mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w
przestrzeni:
p
–
b
–
d
; popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów.
Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem
rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy oraz opóźnieniem
pamięci słuchowej i mowy: mylenie liter odpowiadających głoskom
podobnym fonetycznie (np. głoski
z
–
s
,
w
–
f
,
d
–
t
,
k
–
g
), trudności z
zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek
i
–
j
, głosek nosowych
ą
–
om
,
ę
–
en
, nagminne opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i
sylab; pisanie wyrazów bezsensownych; bardzo nasilone trudności
podczas pisania ze słuchu (dyktanda).
* Współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą
pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji.
8.
orientacja
w czasie
Plik z chomika:
paolka_pl
Inne pliki z tego folderu:
programy_komputerowe(2).pdf
(51 KB)
kampania_PTD_1997-2000(2).pdf
(163 KB)
wspomnienia_ucznia.pdf
(76 KB)
tygodniowe_cwiczenia.pdf
(53 KB)
Katalog rodzicielskich zachowan.pdf
(57 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
BABSKIE
FILMY
KSIĄŻKI
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin