studia I stopnia niestacjonarne
Opis Modułu Specjalnościowego: Edukacja wczesnoszkolna
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Edukacja wczesnoszkolna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, a także zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 84 punktów ECTS.
Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:
· organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku
· kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym
· wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych
· rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej
· udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych
· organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci
· stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej
· współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka
· włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia
· stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
Pedagog o specjalności Edukacja wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400) oraz 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 rokumoże znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:
1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
2/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach prowadzonych w danym typie szkoły
3/ wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych
4/ opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3
Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-EW1NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).
MS-EW1NS składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.
Realizacja MS-EW1NS obejmuje następujące moduły:
1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
2. Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Moduły są obligatoryjne dla studentów Edukacji wczesnoszkolnej.
2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
studia stacjonarne
ECTS
EW1NS 1:
Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
Psychologia kliniczna dziecka
Pedagogika przedszkolna
Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka
Programy i pakiety edukacyjne
15w/E
15ćw/ZO
4
3
2
EW1NS 2:
Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
Metodyka integrowania treści edukacyjnych
Podstawy języka polskiego
Podstawy matematyki
Podstawy wiedzy o przyrodzie
Metody zabawowe w edukacji dziecka
Metodyka edukacji polonistycznej
Metodyka edukacji matematycznej
Metodyka edukacji przyrodniczej
Metodyka kształtowania wiadomości i umiejętności muzycznych
Metodyka kształtowania wiadomości i umiejętności plastycznych
Metodyka zajęć technicznych i komputerowych
Metodyka wychowania zdrowotnego i kształtowania sprawności fizycznej dzieci
Edukacja dla bezpieczeństwa
Indywidualizacja kształcenia uczniów zdolnych
Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej
15ćw/E
30ćw/ZO
EW1NS 3:
Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
Monitorowanie rozwoju dziecka
Metody wspomagania rozwoju dziecka we wczesnej edukacji
Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Specjalne potrzeby edukacyjne – wykrywanie i udzielanie wsparcia
Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
EW1NS 4:
Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Emisja głosu
Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela
Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej
Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach
Praktyka asystencko-pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej
Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach
Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej
Praktyka pedagogiczna w przedszkolu
15ćw/Z
1 tydz. (20 godz.)
2 tyg. (40 godz.)
1
...
kot_teofil