12_Edukacja Wczesnoszkolna_1 st_niestacjonarne_po_zmianach (Odzyskany) (Odzyskany).doc

(166 KB) Pobierz
studia I stopnia niestacjonarne

studia I stopnia niestacjonarne

Opis Modułu Specjalnościowego: Edukacja wczesnoszkolna

1. Charakterystyka ogólna

              Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Edukacja wczesnoszkolna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, a także zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych  kompetencji zawodowych.

              Realizacja modułu wymaga uzyskania 84 punktów ECTS.

              Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:

·         organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku

·         kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym

·         wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych

·         rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej

·         udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego
i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy
i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych

·         organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci

·         stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej

·         współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka

·         włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia

·         stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.

              Pedagog o specjalności Edukacja wczesnoszkolna zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400) oraz 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 rokumoże znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:

1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania

2/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy
        w internatach prowadzonych w danym typie szkoły

3/    wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych

4/   opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 

              Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-EW1NS). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).

MS-EW1NS składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.

Realizacja MS-EW1NS obejmuje następujące moduły:

1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

2.  Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

 

Moduły są obligatoryjne dla studentów Edukacji wczesnoszkolnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS

Moduł przedmiotowy

Przedmiot

Liczba godzin

studia stacjonarne

ECTS

EW1NS 1:

Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

 

 

Psychologia kliniczna dziecka

 

Pedagogika przedszkolna

 

Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej

 

Kształtowanie dojrzałości szkolnej dziecka

 

Programy i pakiety edukacyjne

 

15w/E

 

15w/E

 

15w/E

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

4

 

4

 

4

 

3

 

 

2

EW1NS  2:

Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

 

Metodyka integrowania treści edukacyjnych

 

Podstawy języka polskiego

 

Podstawy matematyki

 

Podstawy wiedzy o przyrodzie

 

Metody zabawowe w edukacji dziecka

 

Metodyka edukacji polonistycznej

 

Metodyka edukacji matematycznej

 

Metodyka edukacji przyrodniczej

 

Metodyka kształtowania wiadomości i umiejętności muzycznych

 

Metodyka kształtowania wiadomości i umiejętności plastycznych

 

Metodyka zajęć technicznych i komputerowych

 

Metodyka wychowania zdrowotnego i kształtowania sprawności fizycznej dzieci

 

Edukacja dla bezpieczeństwa

 

 

Indywidualizacja kształcenia uczniów zdolnych

 

Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej

 

15ćw/E

 

 

15ćw/ZO

 

15ćw/ZO

 

15ćw/ZO

 

15ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

 

30ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

4

 

 

2

 

2

 

2

 

2

 

3

 

3

 

3

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

2

 

EW1NS 3:

Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

Monitorowanie rozwoju dziecka

 

Metody wspomagania rozwoju dziecka we wczesnej edukacji

 

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną

 

Specjalne potrzeby edukacyjne – wykrywanie i udzielanie wsparcia

 

Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci

 

15ćw/ZO

 

15ćw/E

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

2

 

3

 

 

3

 

 

3

 

 

3

EW1NS 4:

Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

Emisja głosu

Komunikacja interpersonalna i społeczna w pracy nauczyciela

 

Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej

Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach

Praktyka asystencko-pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej

Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach

Praktyka pedagogiczna w klasach I-III szkoły podstawowej

Praktyka pedagogiczna w przedszkolu

 

15ćw/Z

 

15ćw/ZO

 

 

1 tydz. (20 godz.)

 

 

1 tydz. (20 godz.)

 

 

2 tyg. (40 godz.)

 

 

1 tydz. (20 godz.)

 

 

2 tyg. (40 godz.)

 

 

 

1 tydz. (20 godz.)

 

1

 

3

 

1

 

 

1

 

 

2

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin