Doskonalenie zawodowe jako forma własnego rozwoju oraz sposób na podniesienie jakości pracy szkoły.
Opis:
Różne formy doskonalenia:
· 2005 r. - Warsztaty tańca irlandzkiego dla nauczycieli
· 2005 r. – Szkolenie przeciw przemocy
· 2007 r. - Ratujemy i Uczymy Ratować
· 2007 r. - Obsługa programu do pisania świadectw
Studia podyplomowe:
· 2004/2005 Organizacja i zarządzanie oświatą – Akademia Pedagogiczna w Krakowie
Zawód nauczyciela należy do grupy zawodów, od których wymaga się ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, poszerzania zdobytej swojej wiedzy o nowinki z zakresu pedagogiki, metodyk, psychologii. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym utożsamiam nie tylko z dalszymi studiami uzupełniającymi czy podyplomowymi. Własne samodoskonalenie, samokształcenie traktuję jako ciągłą aktywność intelektualną, która ma służyć zaspokajaniu głodu wiedzy, własnej ciekawości, a w konsekwencji wpływać na efektywność mojej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Udział w różnorodnych formach doskonalenia jest dla mnie inspiracją do podejmowania nowych działań na rzecz rozwoju szkoły. Celem działania w tym zakresie było przede wszystkim:
· poszerzenie wiedzy metodycznej,
· nabycie odpowiednio wysokich umiejętności, zwłaszcza w zakresie pierwszej pomocy medycznej,
· poszerzanie form zajęć muzycznych na WF,
· poszerzenie wiedzy pedagogiczno – psychologicznej,
Analiza:
Najważniejszą formą, jaką ukończyłem były studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą. Ukończenie tej formy doskonalenia pozwoliło mi w późniejszych latach sprawdzić się w działaniach na rzecz monitorowania zgodności dokumentów regulujących prace szkoły z obowiązującym prawem. Studia te pozwoliły mi pełniej spojrzeć na cały proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy. Stworzyły mi również możliwość ubiegania się w przyszłości o stanowisko dyrektora placówki oświatowej.
Zdobycie uprawnień do prowadzenia zajęć z ratownictwa medycznego zaowocowało opanowaniem podstawowych czynności ratujących życie na miejscu wypadku przez wszystkie dzieci naszej szkoły.
Na wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe pomysły w pracy z uczniem zarówno na zajęciach wychowania fizycznego jak i lekcji wychowawczych wpływ miały warsztaty dot. tańca i radzenia sobie z przejawami przemocy.
Na warsztatach tanecznych oprócz samej nauki tańców, zaprezentowano metodykę nauczania i stosowania tańców w procesie integracji grupy.
Umiejętność pracy z programem wypisującym świadectwa zaowocowała sprawniejszym tworzeniem tych dokumentów, trafniejsza korekcją ewentualnych błędów, wykorzystaniem już istniejących baz danych uczniów w kolejnych latach.
Wszystkie ukończone formy pozwoliły mi na wymianę poglądów, doświadczeń i spostrzeżeń w zakresie procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Były okazją do dzielenia się wiedzą na temat ciekawych rozwiązań metodycznych, metod i form pracy, które podnoszą skuteczność oddziaływań pedagogicznych i wychowawczych. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pozwoliło mi na poprawę poziomu nauczania.Jestem przekonany, że działania te wpłynęły na mój rozwój w wielu płaszczyznach pracy zawodowej oraz zaowocowały podniesieniem poziomu pracy mojej szkoły.
Opracowanie dokumentów, analiza podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły pod względem zgodności z obowiązującym prawem.
Opracowałem:
· ewaluację statutu w zakresie
- „Kary i nagrody”,
- „Tryb składania skarg i zażaleń w przypadku naruszania praw ucznia i dziecka”
- „Obowiązki wychowanków”
- „Klasyfikowanie i promowanie uczniów” oraz „Tryb odwołania się od oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania”
· Regulamin Rady Pedagogicznej
· Ewaluację programu profilaktycznego i wychowawczego
· Ścieżkę edukacyjną „Bądź bezpieczny”
Główną inspiracją do podjęcia się tych zadań był fakt, że ukończyłem w tym zakresie studia podyplomowe z zarządzania oświatą. Szkoła musi zaspokajać potrzeby i oczekiwania swoich uczniów, działać zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dołożyłem wszelkich starań, by nasza szkoła rzeczywiście regulowana była dokumentami zgodnymi z obowiązującym prawem.
Praca na rzecz doskonalenia dokumentów regulujących pracę szkoły sprawiła, ze dokładnie zapoznałem się z przepisami regulującymi ich status prawny. Dogłębnie poznałem to, co każdy dokument określa i reguluje. Z moimi propozycjami zmian statutu, regulaminów, programów i ścieżki edukacyjnej zapoznawałem radę pedagogiczną, która wprowadzała zaproponowane przeze mnie zmiany uchwałą ewentualnie korygowała jeszcze niektóre zapisy przed uchwaleniem.
Praca nad ścieżką edukacyjną „Bądź bezpieczny” sprawiła, że uczniowie opanowali umiejętności i wiadomości z zakresu bezpiecznego stylu życia. Wiedząc, jak mogą reagować w odpowiednich sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia są lepiej przygotowani do samodzielności, do podejmowania wyzwań i różnorakich decyzji. Niejednokrotnie pozwoliło im to uniknąć zagrożenia, które spotyka ich podczas drogi do szkoły, ale także w czasie wolnym od zajęć szkolnych spędzanym w gronie rówieśników, rodziców.
Opracowanie planów wynikowych,
programów pracy.
· plany wynikowe dla przedmiotu wychowanie fizyczne w kl. 4-6
· program zajęć Szkolnego Koła Sportowego
· program zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla klas 1-3
· plany wychowawcze i plany współpracy z rodzicami dla poszczególnych klas 4-6
Wymagania, jakie stawiają przed nauczycielami programy nauczania określają ściśle dodatkowe dokumenty, jakie powinny znaleźć się w teczce nauczyciela danego przedmiotu. Powyższe opracowania powstały w ramach doskonalenia zasad funkcjonowania i organizacji pracy nauczanych przeze mnie przedmiotów oraz pełnienia funkcji wychowawcy klasy.
Jako że, po pierwsze nie jestem zwolennikiem kopiowania z internetu opracowań dotyczących wszystkiego, co jest wymagane; po drugie, każdy uczeń jest niepowtarzalną indywidualnością i podmiotem zmiennym w trakcie trwania całej edukacji dlatego staram się sam tworzyć dostosowane do własnych potrzeb, możliwości uczniów i warunków bazowych programy i plany pracy.
Opracowane materiały bardzo ułatwiają mi pracę, a uczniom wskazują konkretne osiągnięcia i obszary, na które należy położyć większy nacisk. Z wymaganiami dotyczącymi wychowania fizycznego uczniowie zapoznawani są na początku każdego roku szkolnego. Uwzględniając zdolności indywidualne i wysiłek włożony w opanowanie konkretnych wiadomości i umiejętności, pozytywną oceną wspieram ucznia w pracy, motywuję go do dalszego wysiłku i wzmacniam w nim pozytywną postawę.
Aktywacja koła sportowego w szkole
Realizowałem bieżące zadania związane z funkcjonowaniem koła sportowego, przygotowaniem uczniów do zawodów sportowych wewnątrz i międzyszkolnych oraz ogólnie pojętej rekreacji ruchowej w gronie grupy rówieśniczej i rodziny.
Powołanie do działalności Szkolnego Koła Sportowego było w dużej mierze uwarunkowane zapotrzebowaniem zgłaszanym przez uczniów na tego typu zajęcia. Mają one na celu podnoszenie świadomości z zakresu kultury fizycznej, realizacji samego siebie w zajęciach sportowych a tym samym podnoszenie swoich umiejętności w tym zakresie. Na zajęcia uczęszczali wszyscy chętni z klas 1-6.
Moje działania w środowisku są odbierane pozytywnie i z aprobatą dorosłych i dzieci. Wychowywanie poprzez sport, które obrałem sobie za cel uczyć ma wygrywać z radością, ale również umieć przegrać honorowo i wyciągnąć wnioski z porażki. Moim zamierzeniem było zaangażować w aktywne spędzanie wolnego czasu jak największą liczbę uczniów. Pomimo trudności bazowych, jakie posiada nasza szkoła udało się gromadzić na zajęciach nawet ¼ wszystkich uczniów (głownie chłopców) klas 1-6. Obserwuję wzrost zainteresowania wspólnymi działaniami na tle sportu wśród sympatyków SKS. Z wypowiedzi rodziców dowiedziałem się o nowych formach aktywnego wypoczynku, zaczerpniętych z zajęć koła sportowego, które dzieci proponowały im w czasie spędzania wolnego czasu. Zaobserwowałem pożądane zmiany w charakterze i osobowości dzieci szkolnych. Zajęcia dają uczniom możliwość spędzania czasu wolnego z pożytkiem dla ich zdrowia, harmonijnego rozwoju psychofizycznego. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe.
Troska o bazę i pozyskiwanie sprzętu sportowego oraz nagród.
Wykonywane działania:
· pozyskiwanie środków na wzbogacanie bazy sprzętowej szkoły oraz samego sprzętu od producentów
· samodzielne i przy udziale uczniów wykonywanie drobnych pomocy dydaktycznych
· wykonywanie wraz z uczniami w ramach programu „Zrób to sam” pomocy, przyborów, wyposażenia klas wykorzystywanych przez innych nauczycieli
· pozyskiwanie nagród rzeczowych na realizację prowadzonych programów, konkursów, turniejów i imprez szkolnych
Sytuacja w zakresie finansowania pomocy dydaktycznych jest bardzo trudna. Z tego to powodu postanowiłem „wziąć sprawy w swoje ręce” i spróbować zdobyć sprzęt potrzebny do realizacji programu nauczania z wychowania fizycznego i innych przedmiotów. Prowadzone programy były szansą na wykonanie i pozyskanie dodatkowych pomocy, na które szkoła nie mogłaby sobie pozwolić z własnych środków. Prowadzenie programów, konkursów i turniejów było także wyzwaniem w kwestii pozyskania nagród dla uczestników.
Przychylność wszystkich organizacji, osób, podmiotów gospodarczych, do których się udałem z prośbą o pomoc zaowocowała ścisłą współpraca naszej szkoły z nimi. Przy udziale uczniów uczęszczających na zajęcia Szkolnego Koła Sportowego i ich rodziców udało się zaopatrzyć szkołę w niezbędne pomoce, które można stworzyć w domowych warunkach (szarfy, woreczki itp.). W ramach prowadzonego programu „Zrób to sam” wykonałem z uczniami przedmioty, które stanowiły wyposażenie klas i pracowni i umożliwiały pełniejszą realizację prowadzonych działań procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Lokalnie działające podmioty gospodarcze wspierały naszą działalność fundując wspaniałe nagrody rzeczowe dla uczestników podejmowanych działań, co wspierało motywację dzieci do uczestniczenia w nich.
Wykorzystanie multimedialnych środków dydaktycznych na lekcjach.
Przeprowadziłem lekcje WF z wykorzystaniem:
· encyklopedii, Internetu w celu wzbogacenia wiedzy ogólnosportowej ze szczególnym uwzględnieniem nowych mało znanych dyscyplin
· prezentacji multimedialnych dotyczących przepisów gry wybranych dyscyplin sportowych
· arkuszy kalkulacyjnych do obliczania oceny z osiągniętych wyników prób sprawnościowych
Przeprowadziłem zajęcia pozalekcyjne i lekcje wychowawcze z wykorzystaniem:
· przygotowanych przeze mnie na potrzeby programu „Zrób to sam” prezentacji dotyczących bezpieczeństwa, właściwości materiałów i dostępnych na rynku narzędziach
· prezentacji z zakresu lekcji wychowawczych (przemoc, używki, edukacja regionalna)
· sprawozdań z wycieczek w postaci albumów fotografii
Technologie komputerowe i informacyjne są nowością w szkole. Wykorzystywanie ich w pracy pedagogicznej jeszcze do niedawna zarezerwowane było wyłącznie dla nauczycieli – informatyków. Jednak obecnie nauczyciel, który nie zna podstaw obsługi komputera i nie bardzo rozumie, o czym mówią jego uczniowie, traci autorytet. Jest to kolejnym potwierdzeniem konieczności ustawicznego kształcenia się nauczyciela w bardzo obszernych dziedzinach wiedzy – nie tylko dotyczącej jego specjalizacji.
Multimedialne pomoce dydaktyczne umożliwiły mi uatrakcyjnić formę prowadzonych przeze mnie zajęć. Cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Dużym plusem naszej placówki jest dostępność wszystkich możliwych środków multimedialnych – laptop, projektor, ekrany projekcyjne, sieć komputerowa. Jedynym minusem jest trudność organizacji lekcji z wykorzystaniem wspomnianych środków dydaktycznych, która wymaga przygotowania sali. Doskonałym rozwiązaniem byłaby pracownia multimedialna z zamontowanym sprzętem. W związku z powyższym można by częściej przeprowadzać lekcje z wykorzystaniem tego typu pomocy dydaktycznych.
Wykorzystanie multimedialnych środków dydaktycznych na spotkaniach z rodzicami.
· przeprowadziłem zajęcia pedagogizujące dla rodziców ”Prawa i obowiązki rodziców w szkole”, „Wywiadówka wcale nie musi być straszna”
· przedstawiłem sprawozdanie z wycieczki z wykorzystaniem wykonanych zdjęć
Chcąc uatrakcyjnić spotkania z rodzicami postanowiłem wykorzystać do tego celu szkolny sprzęt multimedialny. Przedstawienie w postaci graficznej zagadnień, które chciałem poruszyć w gronie rodziców było ciekawszą i trafniejszą formą niż wypowiedź słowna.
Bardzo dobra znajomość technik komputerowych owocowała także w pełnym spełnianiu roli wychowawcy klasy. Mogłem zaprezentować rodzicom za pomocą środków audiowizualnych znajdujących się na wyposażeniu naszej szkoły sprawozdania z wycieczek w postaci albumu fotograficznego. Sprzęt, którym dysponujemy pozwolił mi także przeprowadzić pedagogizację rodziców z w/w tematyki, która poparta była przykładami z życia codziennego szkoły i ujęta całościowo w prezentacji multimedialnej. Rodzice usatysfakcjonowani z nowej formy pedagogizacji i bogatsi w wiedzę, która wynieśli ze spotkania chętniej uczestniczyli w kolejnych spotkaniach z wychowawcami klas oraz sami proponowali tematykę następnych spotkań.
Wykorzystanie technik informacyjnych do wykonania pism użytkowych na potrzeby własne i szkoły
Tworzyłem na własne potrzeby:
· arkusze dla potrzeb obliczania punktacji w Czwórboju Lekkoatletycznym
· ...
gd_78