1998'2.pdf

(696 KB) Pobierz
419233962 UNPDF
419233962.001.png
419233962.002.png
Wieloletnia eksploatacja myśliwskich
MiGów-29 pokazała, że ten samolot ma wiele
ważnych zalet, takich jak duża zwrotność, pręd-
kość maksymalna, prędkość wznoszenia i pu-
łap. Przewyższa nawet pod wieloma względami
zachodnich konkurentów: F-16, F/A-18 i Mirage
2000, jednak ustępuje im znacznie zasięgiem i
wyposażeniem elektronicznym, pochodzącym z
początków lat 80. Ponieważ rosyjskie lotnictwo
wojskowe nie będzie kupowało w najbliższych
latach nowych samolotów, MAPO MiG zapropo-
nowało kilka wariantów modernizacji wyprodu-
kowanych wcześniej myśliwców. Ostatnie pro-
ponowane warianty przewidują bardzo poważne
zmiany w konstrukcji i wyposażeniu MiGów-29.
Prace nad zmodernizowanym samolotem,
oznaczonym 9.17, prowadzono w latach 1996-
1997 na bazie wersji 9.13S z powiększonym
grzbietem kadłuba i zmodyfikowaną stacją ra-
diolokacyjną N-019M (Topaz). Wykorzystano przy
tym wiele elementów MiGa-29M (wyrób 9.15),
a także doświadczenia z opracowania innych,
nie zrealizowanych i perspektywicznych samo-
lotów. W ten sposób powstał MiG-29SMT (T od
topliwo - paliwo) o zwiększonym o 1000 I zapa-
Doświadczalne MIGi-29 z ostat-
nich lat zebrane na lotnisku
w Żukowskim. Od lewej: MiG-29
z pokryciem pochłaniającym pro-
mieniowanie elektromagnetycz-
ne, MiG-29M (301), MiG-29K
(311), MiG-29SM (353) i makie-
ta MiGa-29SMT (25)
Marat Ałykow przed pierwszym
lotem na MiGu-29 „331"
Doświadczalny MiG-29
z pokryciem pochłaniającym
promieniowanie elektromagne-
tyczne z bliska
419233962.003.png
sem paliwa, możliwością podwieszania zbiorni-
ków podwieszanych (2 x 1800 I) i zamontowa-
nia instalacji uzupełniania paliwa w locie. Cał-
kowicie zmieniono system sterowania samolo-
tem, a w kabinie usytuowano cztery wielofunk-
cyjne, kolorowe wyświetlacze (dwa 130 x 180 i
dwa 75 x 75 mm), pozostawiając tylko kilka kla-
sycznych przyborów dublujących ich funkcje.
Zastosowano też system HOTAS zostawiający
pilotowi znaczną swobodę w operowaniu wypo-
sażeniem i uzbrojeniem. Cyfrowa szyna danych
MiG-29SMT jest zgodna ze standardem MIL-Std-
153B. Ma to pozwolić na integrowanie z syste-
mami i uzbrojeniem produkowanym na Zacho-
dzie.
Dzięki zmodyfikowaniu stacji radiolokacyjnej
i przystosowaniu jej do wykrywania celów na-
ziemnych, nowy MiG może przenosić wiele no-
wych rodzajów uzbrojenia kierowanego.
MiG-29SMT, dzięki zastosowaniu pocisków na-
prowadzanych aktywnie radiolokacyjnie średnie-
go zasięgu R-77 i energetycznych rakiet o zwięk-
szonym zasięgu R-27ER i ET, może zwalczać
bardzo odległe cele.
Zmodernizowane samoloty mogą być napę-
dzane zmodyfikowanymi silnikami RD-33. Są to
pierwsze rosyjskie samoloty o resursie zwięk-
szonym do 2000 godzin. Pozwoli to na zwięk-
szenie potencjału eksportowego MiGa-29SMT,
bo dotąd mały resurs był jednym z głównych
zarzutów zachodnich specjalistów wobec RD-33.
Duży ciąg silników pozwala na uzyskiwanie pręd-
kości maksymalnej równej 2450 km/h i pręd-
kości wznoszenia 330 m/s, mimo zwiększenia
masy startowej do 21 000 kg. Współczynnik
nadmiaru ciągu nawet przy tej masie nie spada
poniżej jedności (wynosi 1,04, a przy normal-
nej masie startowej aż 1,5).
Makietę kabiny nowej wersji MiGa-29 zapre-
zentowano w czerwcu 1997 na salonie w Le
Bourget. Główny konstruktor ANPK MiG Bieło-
swiet ujawnił wówczas także fakt prowadzenia
od początku lat 90. prac nad zmniejszeniem
widoczności samolotu w locie, m. in. poprzez
pokrywanie go powłokami pochłaniającymi pro-
mieniowanie elektromagnetyczne. Nie ujawnił
jednak więcej szczegółów na ten temat. Dopie-
ro teraz możemy opublikować pierwsze zdjęcie
eksperymentalnego MiGa-29 w wersji stealth.
Zebrane doświadczenia miały pomóc w projek-
towaniu myśliwca nowej generacji, ale może się
okazać, że będą przydatne głównie w progra-
mie modernizacji dotychczas używanych samo-
lotów.
Po powrocie z Paryża szybko przebudowano
na pełnowymiarową makietę MiGa-29SMT jed-
nego z wycofanych już z eksploatacji samolo-
tów z numerem burtowym „25". W sierpniu po-
kazano ją na moskiewskim salonie MAKS-97.
Obejrzał ją osobiście prezydent Jelcyn, popie-
rający unowocześnienie rosyjskich sił zbrojnych
przede wszystkim poprzez modernizację istnie-
jącego już uzbrojenia.
Właśnie w ramach programu modernizacji
będących w uzbrojeniu rosyjskich WWS
MiGów-29 jesienią 1997 w ANPK MiG przystą-
piono do przebudowy jednego z seryjnych my-
śliwców, który przechodził wcześniej próby w
ośrodku w Achtubińsku, do standardu 9.17. W
pierwszym etapie zmodernizowano wyposaże-
nie kabiny pilota, w której zainstalowano m. in.
wielofunkcyjne wyświetlacze. Zmodernizowany
Zmodernizowana kabina w standardzie
MiGa-29SMT
samolot z numerami burtowymi „331" i dzie-
sięcioma czerwonymi gwiazdami z lewej strony
przedniej części kadłuba (oznaczającymi liczbę
dokonanych wystrzeleń pocisków rakietowych),
miał zostać oblatany 27 listopada 1997. Jed-
nak wobec złych warunków atmosferycznych
wzniósł się w powietrze dwa dni później. Ośmio-
minutowego oblotu dokonał jeden z najmłod-
szych pilotów doświadczalnych ANPK MiG, Ma-
rat Ałykow, w obecności dowódcy lotnictwa PWO
i zastępcy ministra obrony FR ds. uzbrojenia.
Tekst i zdjęcia: JEFIM GORDON
419233962.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin