program_20100505_obrot_bezgotowkowy.pdf

(1351 KB) Pobierz
Program 20100505
Projekt z dnia 5 maja 2010 r.
Program rozwoju
obrotu bezgotówkowego
w Polsce
na lata 2010-2013
(projekt)
maj 2010 roku
Spis tre ś ci
Spis treści ................................................................................................................................... 2
Wstęp.......................................................................................................................................... 5
1 Charakterystyka obrotu gotówkowego i bezgotówkowego ............................................... 9
1.1 Definicja obrotu bezgotówkowego i gotówkowego................................................... 9
1.2 Rodzaje płatności bezgotówkowych i gotówkowych .............................................. 11
1.3 Mierniki obrotu bezgotówkowego i gotówkowego ................................................. 14
2 Diagnoza stanu obrotu bezgotówkowego i gotówkowego w Polsce ............................... 16
2.1 Regulacje prawne dotyczące obrotu bezgotówkowego i gotówkowego w Polsce .. 16
2.2 Infrastruktura polskiego systemu płatniczego.......................................................... 21
2.2.1 Instytucje świadczące usługi płatnicze............................................................. 21
2.2.2 Placówki instytucji świadczących usługi płatnicze.......................................... 23
2.2.3 Systemy autoryzacji i rozliczeń........................................................................ 27
2.2.4 Urządzenia akceptujące elektroniczne instrumenty płatnicze.......................... 28
2.2.5 Bankomaty ....................................................................................................... 29
2.3 Sposoby dokonywania płatności w Polsce............................................................... 32
2.3.1. Płatności dokonywane przez konsumentów........................................................... 33
2.3.2. Płatności dokonywane przez przedsiębiorstwa ..................................................... 38
2.3.3. Płatności dokonywane przez instytucje publiczne ................................................ 39
2.4 Wykorzystywanie gotówki do dokonywania płatności w Polsce ............................ 41
2.4.1 Podmioty zaangaŜowane w obrót gotówkowy................................................. 41
2.4.2 Podstawowe sposoby pozyskiwania gotówki i dokonywania nią płatności .... 42
2.4.3 Liczba płatności gotówkowych w Polsce i porównanie z innymi krajami Unii
Europejskiej...................................................................................................................... 45
2.4.4 Wartość i udział gotówki w agregatach podaŜy pieniądza w Polsce i
porównanie z innymi krajami Unii Europejskiej ............................................................. 46
2.4.5 Przesłanki dokonywania płatności w drodze gotówkowej............................... 47
2.4.6 Koszty obrotu gotówkowego ........................................................................... 48
2.5 Rachunki bankowe ................................................................................................... 52
2.5.1 Liczba rachunków bankowych w Polsce i porównanie z innymi krajami Unii
Europejskiej...................................................................................................................... 52
2.5.2 Przesłanki posiadania i braku posiadania rachunków bankowych................... 53
2.5.3 Rachunki bankowe z dostępem przez Internet ................................................. 55
2.5.4 Koszty posiadania rachunku bankowego dla klienta ....................................... 57
2.5.5 Posiadanie rachunku bankowego a problem wykluczenia finansowego ......... 58
2.6 Wykorzystywanie bezgotówkowych instrumentów płatniczych w Polsce.............. 59
2.6.1 Polecenie przelewu........................................................................................... 59
2.6.2 Polecenie zapłaty.............................................................................................. 61
2.6.3 Karty płatnicze ................................................................................................. 63
2.6.4 Inne innowacyjne instrumenty i usługi płatnicze ............................................. 67
2.7 Przestępstwa i incydenty związane z obrotem gotówkowym i bezgotówkowym ... 73
3 Aspekty międzynarodowe obrotu bezgotówkowego ....................................................... 76
3.1 Działania organów Unii Europejskiej oraz Europejskiego Banku Centralnego w
zakresie obrotu bezgotówkowego ........................................................................................ 76
3.2 SEPA ........................................................................................................................ 80
3.3 Rozwój obrotu bezgotówkowego jako czynnik zmniejszający koszty przyjęcia
wspólnej waluty euro ........................................................................................................... 82
3.4 Działania na rzecz rozwoju obrotu bezgotówkowego w innych krajach UE........... 85
4 Analiza SWOT obrotu bezgotówkowego ........................................................................ 95
2
5 Dokumenty powiązane ..................................................................................................... 99
6 Wizja obrotu bezgotówkowego w 2013 r. ..................................................................... 103
7 Cele strategiczne do zrealizowania do 2013 r. ............................................................... 104
7.1 Cel główny - upowszechnienie obrotu bezgotówkowego w Polsce ..................... 104
7.2 Cele szczegółowe ................................................................................................... 106
7.2.1 Cel szczegółowy nr 1: Zmniejszenie kosztów związanych z obsługą kasową i
obiegiem gotówki ........................................................................................................... 106
7.2.2 Cel szczegółowy nr 2 - Ograniczenie wykluczenia finansowego .................. 109
7.2.3 Cel szczegółowy nr 3 - Zwiększenie wykorzystania rachunków bankowych i
bezgotówkowych instrumentów płatniczych oraz zmniejszenie kosztów
bezgotówkowych usług płatniczych............................................................................... 110
7.2.4 Cel szczegółowy nr 4 - Rozbudowa infrastruktury związanej z obrotem
bezgotówkowym ............................................................................................................ 112
7.2.5 Cel szczegółowy nr 5 - Pogłębienie wiedzy o obrocie bezgotówkowym oraz
zwiększenie zaufania do usług bankowych.................................................................... 113
7.2.6 Cel szczegółowy nr 6 - Wsparcie realizacji krajowych i międzynarodowych
programów i projektów .................................................................................................. 114
8 Mapa Programu .............................................................................................................. 116
9 Program realizacji celów strategicznych – zakres proponowanych działań, podmioty
odpowiedzialne i harmonogram realizacji działań................................................................. 117
9.1 Działanie nr 1: Usunięcie barier regulacyjnych i wprowadzenie niezbędnych zmian
w obowiązujących przepisach prawnych ........................................................................... 117
9.2 Działanie nr 2: Działania na rzecz zastępowania kasowej obsługi oraz dokonywania
i akceptowania płatności gotówkowych w instytucjach sektora publicznego oraz w
podmiotach gospodarczych, w szczególności u masowych wierzycieli przez płatności
bezgotówkowe.................................................................................................................... 120
9.3 Działanie nr 3: Działania mające na celu ułatwienie warunków funkcjonowania
instrumentów dokonywania płatności o niskiej wartości, w tym kwalifikowanych jako
pieniądz elektroniczny........................................................................................................ 124
9.4 Działanie nr 4: Podjęcie działań mających na celu otwieranie i prowadzenie
bezpłatnych lub tanich rachunków bankowych i rozpoczęcie korzystania z
bezgotówkowych instrumentów płatniczych wśród osób o niskich dochodach, naleŜących
do kategorii osób starszych (powyŜej 65 roku Ŝycia), mieszkańców mniejszych miast i wsi,
osób niepełnosprawnych i osób bezrobotnych, a takŜe wśród młodzieŜy powyŜej 13 roku
Ŝycia i studentów nieposiadających dotąd rachunku bankowego. ..................................... 127
9.5 Działanie nr 5: Zwiększenie funkcjonalności, bezpieczeństwa i zakresu
wykorzystywania rachunków bankowych, kart płatniczych oraz innych bezgotówkowych
instrumentów płatniczych .................................................................................................. 129
9.6 Działanie nr 6: Standaryzowanie i promowanie bankowości elektronicznej,
dokonywania płatności za zakupy w Internecie oraz innowacyjnych instrumentów
płatniczych ......................................................................................................................... 133
9.7 Działanie nr 7: Zintensyfikowanie działań mających na celu upowszechnienie
polecenia zapłaty jako efektywnej metody regulowania płatności masowych .................. 136
9.8 Działanie nr 8: Wypracowanie wspólnych standardów funkcjonowania kart
miejskich oraz działania na rzecz rozwoju bezgotówkowego dokonywania mikropłatności
w samorządach lokalnych .................................................................................................. 139
9.9 Działanie nr 9: Dostosowanie polityki cenowej banków za usługi związane z
obrotem bezgotówkowym do zwiększonej liczby osób i podmiotów korzystających z tych
usług 141
3
9.10 Działanie nr 10: Zmiana struktury opłat interchange dla szczególnych rodzajów
akceptantów i płatności dokonywanych kartami płatniczymi oraz dostosowanie tych opłat
docelowo do poziomu średniego w Unii Europejskiej....................................................... 143
9.11 Działanie nr 11: Rozwój infrastruktury bankowej i płatniczej (m.in. bankomatów,
terminali POS, Internetu), umoŜliwiającej powszechne dokonywanie płatności
bezgotówkowych, w szczególności w instytucjach publicznych oraz placówkach handlowo
– usługowych z dominującą rolą mikropłatności oraz w mniejszych miejscowościach.... 145
9.12 Działanie nr 12: Zwiększenie bezpieczeństwa i zakresu funkcjonalności
bankomatów ....................................................................................................................... 148
9.13 Działanie nr 13: Rozwój terminali samoobsługowych pozwalających na dokonanie
płatności w lokalach banków z dostępem przez 24 godziny (na wzór bankomatów)........ 151
9.14 Działanie nr 14: Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie obrotu
bezgotówkowego skierowane do: dzieci, młodzieŜy i studentów, nauczycieli, osób
starszych, osób niepełnosprawnych, osób o niskich dochodach lub bezrobotnych,
przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych izb obrachunkowych, pracowników
banków, świadczeniodawców (pracodawców), sprzedawców/akceptantów
bezgotówkowych instrumentów płatniczych oraz poszerzenie wiedzy wśród klientów
banków na temat praw w zakresie bezgotówkowych instrumentów płatniczych oraz
bankowych usług płatniczych ............................................................................................ 153
9.15 Działanie nr 15: Budowanie zaufania do gospodarki elektronicznej, bankowości
elektronicznej i zakupów przez Internet oraz poszerzenie grona osób wykorzystujących
Internet dla dokonywania płatności.................................................................................... 155
9.16 Działanie 16: Działania banków mające na celu upraszczanie procedur bankowych
oraz bardziej przyjazne podejście bankowców do klienta, budowanie stałej relacji z
klientem, pozyskiwanie zaufania i jego pogłębianie.......................................................... 157
9.17 Działanie nr 17. Przeprowadzenie pogłębionych badań w zakresie obrotu
bezgotówkowego i upublicznienie ich wyników ............................................................... 162
9.18 Działanie nr 18: Uwzględnienie działań mających na celu zwiększenie obrotu
bezgotówkowego w krajowym planie przygotowania do przystąpienia Polski do strefy euro
…………………………………………………………………………………….163
9.19 Działanie nr 19: Wypracowanie efektywnych i bezpiecznych instrumentów
bezgotówkowych oraz przygotowanie odpowiedniej infrastruktury płatniczej dla
dokonywania wszelkiego rodzaju płatności przez kibiców uczestniczących w EURO 2012
164
9.20 Działanie nr 20: Kontynuowanie prac mających na celu wprowadzenie standardów
SEPA w sektorze bankowym ............................................................................................. 166
10 System monitorowania i zarządzania realizacją Programu........................................ 170
10.2. Aktualizacja i rozwój Programu................................................................................ 171
11 Finansowanie (Plan Finansowy) ................................................................................ 173
11.1 Źródła finansowania realizacji Programu .............................................................. 173
11.2 Struktura finansowania Programu .......................................................................... 174
Załącznik nr 1......................................................................................................................... 181
Załącznik nr 2......................................................................................................................... 185
4
Wst ę p
Przesłankami powstania Programu rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce są czynniki
zarówno o charakterze zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Do czynników zewnętrznych
naleŜy zaliczyć w szczególności rekomendację Europejskiego Banku Centralnego (EBC) z
2002 r., będącą jednym z podstawowych wniosków wynikających z dokonywanej przez EBC
oceny systemów płatniczych w krajach przygotowujących się do przystąpienia do Unii
Europejskiej. W świetle ww. rekomendacji EBC zalecał bankom centralnym i innym
właściwym władzom publicznym z tych krajów opracowanie i opublikowanie polityki w
zakresie rozwoju obrotu bezgotówkowego. Próby realizacji powyŜszej rekomendacji, m.in. w
postaci rekomendacji Rady ds. Systemu Płatniczego, organu opiniodawczo-doradczego przy
Zarządzie NBP, z 2003 r. oraz omawianych na tym forum programów rozwoju obrotu
bezgotówkowego, nie były jednak skuteczne. Do czynników o charakterze zewnętrznym
naleŜą ponadto: inne programy i dokumenty paneuropejskie (w tym Strategia Lizbońska,
Biała Księga oraz program SEPA) oraz powiązanie Programu rozwoju obrotu
bezgotówkowego z innymi waŜnymi krajowymi programami i strategiami (w szczególności
przystąpieniem Polski do strefy euro, „Strategią rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Polsce do roku 2013” czy „Programem działań na rzecz wspierania elektronicznego handlu i
usług na lata 2009-2010)”. Czynnikiem zewnętrznym jest równieŜ znacznie bardziej
zaawansowany rozwój poszczególnych kategorii związanych z obrotem bezgotówkowym
(takich jak np. rachunki bankowe, instrumenty płatnicze czy elementy infrastruktury
płatniczo-rozliczeniowej) w innych krajach Unii Europejskiej niŜ w Polsce (w rankingach
dotyczących ww. kategorii wśród krajów Unii Europejskiej Polska zajmuje często ostatnie lub
jedno z ostatnich miejsc). Czynnikiem o charakterze zewnętrznym, którego negatywne skutki
mogą być łagodzone przez działania zawarte w niniejszym Programie, jest równieŜ sytuacja
gospodarcza w Europie w latach 2008-2009 skutkująca m.in. zmniejszeniem tempa wzrostu
gospodarczego i spadkiem zaufania do instytucji bankowych. Głównym czynnikiem o
charakterze wewnętrznym jest przekonanie o korzyściach płynących z rozwoju obrotu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin