WYKŁAD 7: SPECYFIKACJA WYMAGAŃ. PODSUMOWANIE.
PRZEDSIĘWZIĘCIA INFORMATYCZNE
Warianty przedsięwzięć informatycznych ze względu na „produkt”
– pozyskanie powielarnego systemu informatycznego,
– opracowanie indywidualnego systemu informatycznego,
– zastosowanie nowych środków organizacyjnych i technologicznych.
ETAPY SPECYFIKACJI WYMAGAŃ SYSTEMOWYCH
I. IDENTYFIKACJA ZAKRESU SYSTEMU I ŹRÓDEŁ WYMAGAŃ
1) USTALENIE ZAKRESU PROJEKTU
2) PRZYGOTOWANIE FAZY POZYSKIWANIA WYMAGAŃ
STOSOWANE METODY
• Analiza celów i problemów
• Sesje dyskusyjne
STOSOWANE TECHNIKI
• Strukturalny język naturalny
• Tabele krzyżowe
• Schematy graficzne
• Dekompozycja funkcjonalna
II. POZYSKIWANIE WYMAGAŃ
• Analiza dokumentów
• Wywiady
• Ankiety
• Analiza procesów decyzyjnych
• Obserwacje zachowań
– notowanie, opisywanie
• Drzewa decyzyjne
• Tablice decyzyjne
• Próbkowanie
• Strukturalizacja/agregacja danych
• Analiza statystyczna
III. KONSOLIDACJA I REDAKCJA WYMAGAŃ
WYMAGANIA FUNKCJONALNE
• opisują interakcje pomiędzy systemem a środowiskiem
• określają to, co system ma robić; dotyczą rezultatów oczekiwanych przez użytkowników podczas kontaktów z systemem np:
– przewidywane tryby pracy systemu,
– funkcje, które mają być wykonywane przez system
– postać interfejsów.
WYMAGANIA NIEFUNKCJONALNE lub OGRANICZENIA
• opisują restrykcje nałożone na system, które limitują nasze wybory odnośnie konstruowania rozwiązania problemu,
• nie zawsze oczywiste dla użytkowników końcowych,
• formułowane są w odniesieniu do całego systemu i obejmują:
– zdolność systemu do powrotu do poprzednich, poprawnych warunków działania, wyrażaną takimi atrybutami jak: dostępność, niezawodność, odtwarzalność, pielęgnowalność,
– zdolność systemu do uwzględniania przyszłych zmian określaną przez: rozszerzalność, kompatybilność oprogramowania, przenośność.
POZOSTAŁE KATEGORIE WYMAGAŃ:
• Cele biznesowe
• Ograniczenia narzucone przez użytkownika
• Założenia
• Wymagania polityczne
• Wymagania względem czynnika ludzkiego
IV. ANALIZA ZBIORCZA
• sprzeczności (usunąć),
• nadmiarowości (wykryć i rozwiązać),
• ograniczeń (zrozumieć i głębiej wyjaśnić),
• luk (wypełnić),
• wymagania niechciane (zidentyfikować i wyeliminować).
Produkt 1: DOKUMENT DEFINICJI WYMAGAŃ
• napisany tak, aby był zrozumiałym dla klienta-użytkownika
• jest kompletną listą wszystkiego czego klient oczekuje od systemu
• przedstawia porozumienie między analitykiem a klientem
• przykładowa definicja: „Bieżąca informacja o jakości wody musi być dostępna”.
Produkt 2: DOKUMENT SPECYFIKUJĄCY WYMAGANIA
• jest technicznym uzupełnieniem dokumentu definicji wymagań
• formułuje ponownie definicje wymagań stosując bardziej techniczne słownictwo zgodne z terminologią projektowania systemu
• przykład: Rekordy zawierające informacje o jakości wody muszą być wyszukiwane w czasie nie dłuższym niż 5 s od zapytania.
Musi istnieć BEZPOŚREDNIA ODPOWIEDNIOŚĆ pomiędzy każdym wymaganiem z dokumentu definicyjnego i specyfikującego.
ANALITYK SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH
1. Praca polega na rozpoznaniu i zdefiniowaniu procesów, które będą podlegać informatyzacji. W tym celu analityk musi dokonać wszechstronnej analizy potrzeb klienta, w tym zapoznać się dokładnie z jego działalnością oraz specyfiką branży.
Oznacza to, że analityk często musi współpracować ze specjalistami innych dziedzin, dla których ma powstać oprogramowanie.
2. Następnie przy współpracy z programistą tworzy oprogramowanie. Zadaniem analityka
jest troska o to, by program spełniał oczekiwania klienta, dlatego współpraca z programistą jest szczególnie ważna na etapie projektowania programu i omawiania założeń wstępnych.
Powstała w ten sposób pierwsza wersja oprogramowania zostaje poddana testom, a następnie ewentualnym poprawkom.
3. Praca analityka nie kończy się wraz z powstaniem programu. Musi on jeszcze
• zadbać o to, by oprogramowanie zostało prawidłowo zainstalowane,
• następnie przeszkolić osoby, które będą z usług programu korzystać.
4. Do jego zadań należy też zbieranie uwag przekazywanych przez klienta oraz nadzorowanie:
• dokonywania ewentualnych poprawek,
• konserwacji systemu i
• usuwania ewentualnych błędów
PRZYCZYNY PORAŻEK W REALIZACJI WDROŻEŃ SI
1.Brak wydzielenia poszczególnych faz przedsięwzięcia
2.Złe określenie oczekiwań
3.Brak dokładnych analiz funkcjonalności systemu
4. Brak menedżera projektu
5. Za słabe umocowanie menedżera projektu
6.Brak odpowiedniej liczby osób zaangażowanych w projekt
7.Zła komunikacja wewnętrzna
8.Wybór złego dostawcy
9. Pozorne oszczędności
10. Wymuszenie na dostawcy prac, których nie chce się podjąć
11. Założenie, że czas jest z gumy
12. Złe zapisy w umowach wdrożeniowych
13. Złe zapisy w umowach serwisowych
14. Wewnętrzny bojkot nowego systemu
15.Zignorowanie znaczenie użytkowników kluczowych
16.Nieprzemyślany sposób wdrażania systemu szytego na miarę
17. Brak mierników postępu
18. Brak planu awaryjnego
19.Brak wniosków powdrożeniowych
Źródło: Marek Wierzbicki. Nowoczesna Firma Sp. z o.o., Warszawa, portal wiedzy dla biznesu www.nf.pl
ZASADY UDANEJ REALIZACJI WDROŻEŃ SI
1. Wybór i wdrożenie systemu powinno być poprzedzone analizą potrzeb i funkcjonalności docelowego rozwiązania. Należy powołać zespół projektowo-analityczny, którego członkami powinni być specjaliści oraz pracownicy wszystkich działów w firmie.
2. Zdefiniowanie docelowego stanu: oprogramowania i rozwiązań technicznych oraz przeprowadzenie audytu istniejącego systemu, oczekiwań wszystkich potencjalnych użytkowników systemu oraz zdefiniowanie procesów biznesowych i określenie priorytetów.
3. Wybór tych funkcji, spośród dużej ilości oferowanych przez system, których zastosowanie w praktyce przyniesie największe efekty.
4. Przemyślana wybór dostawcy systemu.
Oprócz marki i ceny, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
• funkcjonalność systemu
• modułowość
• możliwość indywidualnego dopasowania
• możliwość rozbudowy
5. Projekt wdrożenia powinien obejmować aspekt: finansowy, metodologii i planowania, szkoleń i wsparcia technicznego.
6. Wykonać wdrożenie pilotażowe w pojedynczej jednostce czy dziale.
7. Etapami wdrażać oprogramowanie i instalować sprzęt.
8. Zadbać o logiczną kolejność wdrażania systemu, szkoleń i wprowadzania zmian organizacyjnych.
9. Dobre motywowanie personelu przez nadzorujących przedsięwzięcie.
10. Zagwarantowanie w okresie powdrożeniowym
• szkoleń okresowych,
• cyklicznych raportów poziomu wdrożenia, problemów i błędów programu,
• dystrybucji wiedzy na temat zmian funkcjonalnych, wniosków z kontroli systemu.
Źródło: Alicja Mazur, Madar Sp. z o.o. , Zabrze, portal wiedzy dla biznesu www.nf.pl
ZAROBKI W BRANŻY IT
• W 2008 roku 50% osób na stanowisku specjalista help desk zarabiało od 2 500 PLN do 4000 PLN. Informatycy otrzymywali nieznacznie wyższe wynagrodzenia – od 2 400 PLN do 4500 PLN.
• Znacznie lepiej zarabiali konsultanci/analitycy IT
– mediana ich wynagrodzenia wyniosła 7 000 PLN.
• W grupie najwyżej opłacanych znaleźli się również projektanci/architekci systemów (4 600
– 9 000 PLN).
kemoT89