VIII. Proszę uważnie wysłuchać tego nagrania i wykonać zadanie zgodnie z podanym przykładem. Uwaga! Nagranie zostanie odtworzone dwa razy.
____/5 p. (5 x 1 p.)
Należy dopasować numer tekstu do jego tytułu.
Tytuł tekstu
Nr tekstu
A.
„Najstarszy z braci”
B.
„Bliźniak lub bliźniaczka”
C.
„Jedynak lub jedynaczka”
D.
„Starszy brat sióstr”
0.
E.
„Najmłodszy brat sióstr i braci”
F.
„Środkowe dziecko w rodzinie”
Klucz do zadania nr VIII.
1. C
2. B
3. E
4. F
5. A
Transkrypcja nagrania do zadania nr VIII.
Przykład
Jest typem, który lubi wygodne życie. Po urodzeniu Zosi i Marysi nie przestał czuć się ważny w rodzinie. W dorosłym życiu do pracy zawsze zachęca go podziw ze strony kobiet, tak jak w dzieciństwie dobrze na niego wpływa pozytywna ocena sióstr i ich koleżanek.
Tekst nr 1
To nieprawda, że jest egoistą. Czuje się winny, że wychowywał się bez rodzeństwa i miał dzięki temu lepsze warunki życia. Zawsze mógł liczyć tylko na siebie, dlatego potrafi dbać o własne interesy.
Tekst nr 2
Ponieważ spędza od urodzenia z bratem lub siostrą 24 godziny na dobę, ich związek jest bardzo silny. Rozumieją się bez słów. Ma problemy ze znalezieniem żony lub męża, nie umie się zakochać, bo relacja z innym człowiekiem jest dla niego tylko imitacją jego związku z bratem lub siostrą.
Tekst nr 3
Ponieważ wszyscy w rodzinie byli od niego starsi, nie musiał być odpowiedzialny. W dorosłym życiu woli pracę pod okiem autorytetu w postaci szefa, gdyż jest przyzwyczajony, że ktoś go „pilnuje”.
Tekst nr 4
Takie dziecko ma żal do rodziców, że się nim za mało interesowali. Obecność zarówno starszego, jak i młodszego rodzeństwa w domu, powoduje, że umie znaleźć wspólny język z osobami w rożnym wieku.
Tekst nr 5
Jest odpowiedzialny i obowiązkowy a wysoka samoocena to jego znak szczególny. Dlatego często kieruje pracą innych, a ludzie chętnie go słuchają. W dzieciństwie opiekował się młodszym rodzeństwem: Markiem i Tomkiem.
attimo