Polityka administracyjna w swietle teorii wyboru racjonalnego.pdf

(171 KB) Pobierz
(Microsoft Word - J. Supernat, Polityka administracyjna w \234wietle teorii wyboru racjonalnego.doc)
Jerzy Supernat
Instytut Nauk Administracyjnych
Uniwersytet Wrocławski
Polityka administracyjna w świetle teorii wyboru racjonalnego
Teoria wyboru racjonalnego (inaczej teoria wyboru publicznego) jest teorią ekonomii
neoklasycznej zastosowaną w sektorze publicznym. Stawia sobie ona za cel przerzucenie
pomostu pomiędzy (mikro)ekonomią i polityką administracyjną, a charakteryzuje ją badanie
decyzji i działań obywateli oraz urzędników tak, jak by to były decyzje i działania myślących
o własnym interesie producentów i konsumentów. Podejście takie pozwala postrzegać sektor
publiczny w kategoriach rynkowych, a ponadto oddaje do dyspozycji polityki
administracyjnej dobrze rozwiniętą aparaturę badawczą teorii ekonomii 1 .
Korzenie teorii wyboru racjonalnego sięgają najsłynniejszej pracy w dziedzinie
ekonomii wszech czasów, stanowiącej intelektualny fundament ekonomii neoklasycznej 2 . W
pracy tej A. Smith pokazał, Ŝe działania ludzi kierujących się swoim własnym interesem
mogą, dzięki mechanizmowi „niewidzialnej ręki”, przynieść zbiorowe następstwa, które są
korzystne dla całego społeczeństwa. Jest bowiem tak, Ŝe biznesmeni, nawet jeŜeli są
motywowani tylko przez chęć wzbogacenia się, aby osiągnąć zysk, muszą zaoferować
produkty, które są lepsze i tańsze od produktów konkurentów. A produkty o wyŜszej jakości
dostępne za niŜszą cenę są niewątpliwie korzystne dla kaŜdego. JeŜeli zatem jest właśnie tak,
to pojawia się myśl, Ŝe porządek społeczny i zbiorowe korzyści mogą być „produkowane”
raczej przez mechanizmy rynkowe niŜ przez widzialną, scentralizowaną rękę rządu (i
administracji). Wskazane elementy: kierujące się własnym interesem podmioty, konkurencja
między producentami i relatywnie wolny rynek są właściwe dla ekonomii neoklasycznej i
podstawowe dla teorii wyboru racjonalnego. I chociaŜ A. Smith nie sformułował teorii
polityki administracyjnej, to był w pełni świadomy znaczenia swojej argumentacji dla sektora
publicznego, co jest widoczne w treści formułowanych przez niego rad pod adresem rządu 3 .
Znane od dawna intelektualne podstawy teorii wyboru racjonalnego były w nauce
administracji i w nauce polityki administracyjnej przez długi czas ignorowane. Dopiero w
drugiej połowie XX wieku 4 ekonomiści zaczęli dokonywać transferu swoich koncepcji do
polityki, w tym do polityki administracyjnej 5 . Przełomowe okazały się zwłaszcza publikacje
2
A. Downsa 6 oraz J.M. Buchanana i G. Tullocka 7 , jako Ŝe po ukazaniu się tych prac nie moŜna
juŜ było dłuŜej ignorować znaczenia teorii ekonomii dla sektora publicznego.
Charakterystyczną cechą odróŜniającą te opracowania od tradycyjnych podejść do
administracji publicznej i polityki administracyjnej jest nacisk na racjonalnego, kierującego
się własnym interesem aktora. W proponowanych koncepcjach świadomego obywatela i
neutralnego kompetentnego urzędnika zastąpił racjonalny maksymalista. Tak jak to widział
A. Smith, obywatele i urzędnicy mają się angaŜować w działalność publiczną nie z powodu
swoich obywatelskich ideałów czy poświęcenia na rzecz dobra wspólnego, lecz z chęci
przysporzenia sobie korzyści, czyli z powodów właściwych angaŜowaniu się w działalność
gospodarczą.
Teoria wyboru racjonalnego jest zatem oparta na przekonaniu, Ŝe podstawowe
behawioralne załoŜenie paradygmatu ekonomii neoklasycznej jest uniwersalne: siłą napędową
wszystkich prywatnych i publicznych decyzji i działań jest własny interes. Od takiego punktu
wyjściowego dzieli nas tylko mały krok do pojęcia rynku usług publicznych, na którym
obywatel-konsument stara się zakupić najbardziej preferowane przez siebie dobra i usługi
publiczne, a producentami tych dóbr i usług są konkurujące ze sobą organizacje, których
własny interes kaŜe im odpowiedzieć najbardziej efektywnie na popyt ze strony
konsumentów. Taki punkt widzenia jest oczywiście sprzeczny z ortodoksyjnym spojrzeniem
na administrację publiczną, zgodnie z którym w skład administracji wchodzą biurokratyczne
scentralizowane organizacje, które mają wykonywać wolę reprezentatywnych instytucji
demokratycznych, a nie reagować na popyt ze strony konsumentów.
Teoria wyboru racjonalnego, stanowiąc powaŜne wyzwanie dla tradycyjnego myślenia
o administracji publicznej, ma zaskakująco proste podstawy teoretyczne. W koncepcji J.M.
Buchanana i G. Tullocka pojawiają się tylko dwa – chociaŜ kluczowe – załoŜenia. Zgodnie z
pierwszym, przeciętna jednostka kieruje się własnym interesem i dąŜy do maksymalizacji
uŜyteczności. Oznacza to, Ŝe zna ona swoje preferencje (cele), moŜe je uporządkować według
waŜności, a stojąc w obliczu zbioru dostępnych kierunków działania, stara się osiągnąć swoje
cele i wybiera te kierunki działania, które maksymalizują jej indywidualne korzyści i
minimalizują jej indywidualne koszty. To preferowane połączenie korzyści i kosztów nazywa
się funkcją uŜyteczności jednostki ( an individual’s utility function ) i – zdaniem J.M.
Buchanana i G. Tullocka – jednostka działa tak, aby maksymalizować uŜyteczność, chcąc
zrealizować raczej więcej niŜ mniej swoich preferencji. Zgodnie z drugim, decyzje podejmują
tylko jednostki, a nie grupy. W myśl tego załoŜenia, znanego jako indywidualizm
metodologiczny 8 , decyzje grupowe są zbiorem wyborów indywidualnych, a nie szczególną
3
właściwością grupy. Budując podstawy teorii wyboru racjonalnego, J.M. Buchanan i G.
Tullock wskazali jednoznacznie na znaczenie indywidualizmu metodologicznego:
„Wychodzimy z załoŜenia, Ŝe wyboru dokonuje tylko jednostka, i Ŝe racjonalne zachowanie
[…] moŜe być sensownie badane tylko jako działanie indywidualne” 9 .
Z tych prostych załoŜeń przedstawiciele teorii wyboru racjonalnego skonstruowali w
dedukcyjny sposób całe teorie indywidualnych i organizacyjnych zachowań, które wpływają
w szerokim zakresie na praktykę oraz teorię administracji publicznej. Wpływ ten jest
widoczny zwłaszcza w trzech dziedzinach. Po pierwsze, w obszarze zachowań
organizacyjnych. Teoria wyboru racjonalnego oferuje tutaj ogólną strukturę pozwalającą
odpowiedzieć na pytanie, dlaczego organizacje biurokratyczne i ich członkowie robią to, co
robią. Po drugie, w obszarze dostarczania dóbr i usług publicznych. Tutaj teoria wyboru
racjonalnego oferuje wyjaśnienie tego, jak dobra i usługi publiczne są produkowane i
konsumowane, aby następnie na tej podstawie zaproponować reformy sektora publicznego,
całkowicie odmienne od załoŜeń i dyrektyw tradycyjnej nauki administracji. Wreszcie, po
trzecie, w postaci apelu o nową administracyjną ortodoksję. Dla zwolenników teorii wyboru
racjonalnego jest ona naturalnym sukcesorem administracyjnych idei M. Webera i W.
Wilsona. Przy czym, zdaniem niektórych, teoria wyboru racjonalnego nie jest jedynie teorią
opisową, mówiącą, jak jest, ale takŜe teorią normatywną, mówiącą, jak powinno być (a
ściślej: jak powinno by być). Jako teoria normatywna ma ona stanowić zwornik
zaproponowanej przez A. Smitha koncepcji ekonomii oraz sformułowanej przez J. Madisona i
A. Hamiltona teorii demokracji 10 . Nota bene , przy takim ujęciu moŜe pretendować do
materializacji wizji rozwoju nauki administracji autorstwa D. Waldo i J.M. Gausa, zgodnie z
którą rozwój ten moŜe następować tylko wtedy, kiedy teoria administracji stanie się teorią
polityczną.
Jednym z najwcześniejszych i najdalej sięgających następstw teorii wyboru
racjonalnego jest wyjaśnienie zachowań urzędników i funkcjonowania organizacji
biurokratycznych. Przekształcenie teorii wyboru racjonalnego w model zachowania
organizacyjnego, który zakwestionował tradycyjne naukowe spojrzenie na biurokrację,
zawdzięczamy przede wszystkim pracom G. Tullocka 11 , A. Downsa 12 i W. Niskanena 13 .
KaŜdy z tych autorów, wychodząc z podstawowych załoŜeń teorii wyboru racjonalnego,
przyjmuje hipotezę, Ŝe funkcjonowanie biurokracji moŜna zrozumieć tylko przez przypisanie
urzędnikom kierowania się własnym interesem i dąŜenia do maksymalizacji uŜyteczności. W
duŜym zakresie autorzy ci korzystają takŜe z Weberowskiego obrazu dojrzałej biurokracji, w
szczególności jako organizacji dysponującej przewagą informacyjną nad swoimi
4
politycznymi zwierzchnikami. Takie punkty wyjścia prowadzą G. Tullocka, A. Downsa i W.
Niskanena do obrazu urzędników, który daleko odbiega od obrazu neutralnych,
kompetentnych wykonawców, dominującego w tradycyjnych teoriach nauki administracji.
Starając się wyjaśnić, jak wyglądałaby biurokracja, gdyby urzędnicy kierowali się
własnym interesem i dąŜyli do maksymalizacji uŜyteczności, G. Tullock przyjął, Ŝe
racjonalny, kierujący się własnym interesem biurokrata maksymalizuje uŜyteczność przez
wspinanie się po szczeblach kariery i Ŝe kariera w opartym na ocenie zasług systemie
administracji publicznej często zaleŜy od pozytywnej rekomendacji przełoŜonych. W takiej
sytuacji, zdaniem G. Tullocka, racjonalny biurokrata dąŜy do zadowolenia przełoŜonych i
przedstawienia siebie w moŜliwie najlepszym świetle. W następstwie tego racjonalny
urzędnik eksponuje te informacje, które są dla niego korzystne, a wstrzymuje przekazanie
tych, czy nawet ukrywa te, które są dla niego niekorzystne. Takie zniekształcanie informacji
powoduje oczywiście wiele problemów: przełoŜeni i politycy mają błędne opinie i
oczekiwania odnośnie do funkcjonowania urzędu i jego moŜliwości, a ich zdolność
zapewnienia odpowiedzialnego funkcjonowania administracji jest ograniczona 14 . Tradycyjna
kierownicza reakcja na takie problemy w administracji publicznej polega na wprowadzeniu
zmian w biurokratycznej strukturze organizacyjnej. Zdaniem G. Tullocka zmiany takie
wprawdzie przekształcają środowisko instytucjonalne, ale są nieskuteczne, poniewaŜ tylko w
niewielkim stopniu dotyczą indywidualnych motywów będących rzeczywistym źródłem
problemów. Według niego angaŜowanie się urzędników w „biurokratyczną wolną
przedsiębiorczość”, czyli dąŜenie do realizacji raczej własnych celów niŜ publicznej misji
organizacji, prowadzi w skrajnych sytuacjach nawet do zaniku zewnętrznej politycznej
kontroli organizacji biurokratycznych. Nota bene , formułowanie takiego obrazu organizacji
administracyjnych w czasie, gdy rzeczywiste ich funkcjonowanie coraz bardziej odbiega od
publicznej retoryki, dostarcza teoretycznego potwierdzenia szeroko rozpowszechnionego
negatywnego postrzegania publicznych biurokracji.
Tylko nieco bardziej optymistyczna jest praca A. Downsa. Autor, wychodząc z
załoŜenia o racjonalności kierowania się własnym interesem, argumentuje, Ŝe wszystkim
urzędnikom właściwy jest następujący zestaw behawioralnych skłonności: 1) urzędnicy są
motywowani do zniekształcania informacji przekazywanej w górę hierarchii, aby słuŜyła im
samym i ich osobistym celom, 2) urzędnicy sprzyjają takiej polityce administracyjnej, jaka
odpowiada ich własnym interesom i celom, 3) reakcja urzędników na wytyczne i polecenia
przełoŜonych zaleŜy od tego, jak te wytyczne i polecenia słuŜą własnym interesom
urzędników: jeŜeli sprzyjają one ich indywidualnym interesom, stopień podporządkowania
5
jest wysoki, jeŜeli nie – niski, 4) indywidualne cele urzędników wyznaczają zakres, w jakim
poszukują oni odpowiedzialności, a takŜe determinują wielkość tolerowanego ryzyka w
poszukiwaniu odpowiedzialności i władzy 15 .
Analizując motywację kierujących się własnymi celami urzędników, A. Downs dąŜył
do uwzględnienia znacznej liczby róŜnorodnych indywidualnych celów i systematycznie
kwalifikował te cele w typy biurokratycznej osobowości, wyróŜniając „wspinaczy”,
„konserwatystów”, „fanatyków”, „adwokatów” i „państwowców” 16 . Wspinacze to urzędnicy,
którzy maksymalizują swoją władzę, dochód oraz prestiŜ. Charakteryzuje ich agresywne
powiększanie zakresu zadań i odpowiedzialności, w szczególności przez przypisywanie
swoim stanowiskom i urzędom nowych funkcji i kompetencji. W przeciwieństwie do nich
konserwatyści to urzędnicy, którzy są zainteresowani maksymalizacją bezpieczeństwa i
wygody i dlatego są skłonni raczej utrzymywać obecne funkcje i kompetencje, a nie dodawać
dalsze. Fanatycy to urzędnicy motywowani do prowadzenia określonej polityki, nawet w
obliczu powaŜnych przeszkód. Zdaniem A. Downsa fanatycy raczej nie nadają się na dobrych
urzędników, jest zatem mało prawdopodobne, aby zajmowali wysokie stanowiska. Adwokaci,
podobnie jak fanatycy, zdecydowanie realizują ulubioną politykę, ale są bardziej otwarci na
wpływ ze strony kolegów i przełoŜonych. Wreszcie państwowcy są typem urzędników, którzy
dąŜą do realizacji interesu publicznego przez promowanie ogólnych celów politycznych.
Opierając się na powyŜszej typologii, a takŜe uwzględniając kształtowanie
indywidualnej motywacji przez strukturalne cechy biurokratycznych organizacji, A. Downs
sformułował zbiór ogólnych praw dotyczących zachowań urzędników i biurokratycznych
organizacji. NaleŜą do nich między innymi „Prawo wzrastającej zachowawczości”, które
mówi, Ŝe w dłuŜszym czasie urzędnicy stają się coraz bardziej konserwatywni, oraz „Prawo
niedoskonałej kontroli”, zgodnie z którym im większa jest organizacja, tym słabsza jest
kontrola sprawowana przez osoby na szczycie hierarchii nad działaniami osób znajdujących
się na pośrednich i najniŜszym szczeblu organizacji 17 . Ustalenia i propozycje A. Downsa
niewątpliwie wzbogaciły obraz administracji sformułowany przez G. Tullocka, ale nie
zmieniły zasadniczo treści tego obrazu: racjonalny, kierujący się własnym interesem i
maksymalizujący uŜyteczność urzędnik „tworzy” urzędy, które są ocięŜałe, trudne do
kierowania i – w najlepszym przypadku – tylko częściowo zorientowane na interes publiczny,
który powinien stanowić jądro ich misji.
G. Tullock i A. Downs przedstawili w swych pracach obraz biurokratycznych
zachowań, który radykalnie odbiega od wcześniejszych ustaleń, ale tym, który tak naprawdę
zapewnił teorii wyboru racjonalnego podstawową rolę w wyjaśnieniu zachowania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin