grafik200401hi.pdf

(8625 KB) Pobierz
2004.01
640047720.009.png
Miesiêcznik profesjonalnego grafika
Wraz z nowym rokiem pojawia siê inna
nowoϾ - my. Fanatycy grafiki komputerowej,
którzy wierz¹, ¿e dziêki ich chorym umys³om
powstanie coœ, co bêdzie skierowane do
szerokiej rzeszy odbiorców, coœ, co bêdzie
zachêcaæ do startu w dziedzinie CG.
Ale nie po to zacz¹³em pisaæ ten historyczny
wstêp, aby zaœmiecaæ Wam g³owy
psychologicznymi bzdurami. Chcia³em siê z
Wami przywitaæ, w imieniu redakcji Grafika
pierwszego polskiego magazynu o tematyce
grafiki komputerowej. W imieniu tych wszystkich ludzi, którzy od teraz,
co miesi¹c bêd¹ pracowaæ, ¿ebyœcie zawsze dostawali rzetelne i œwie¿e
informacje ze œwiata. Tych, którzy bêd¹ pisaæ dla Was artyku³y step-by-
step i wskazówki do pracy z komputerem. Witam w imieniu ich
wszystkich.
Redaktor Naczelny
Jakub 'Syriusz' Krupa
mail:
Redaktor Naczelny
Proszek
mail:
DTP
Jacek 'Yaseck' Œleszyñski
mail:
Redaktor
Bartek 'Dwalin' Kozal
mail:
W tym numerze, jeszcze skromnym, gdy¿ to nasz start, nie zaskoczymy
Was 300 stronami i 8 GB plików. Skromnie, kilkudziesi¹cioma stronami,
zape³nionymi po brzegi tym, co zapewne interesuje ka¿dego z Was
wskazówkami zwi¹zanymi z grafik¹.
Redaktor
Tomasz 'Morbus' Czernecki
mail:
Na pierwszy ogieñ idzie obszerny wstêp do korzystania z Paint Shop Pro
oraz masa tutoriali do konkurencyjnego produktu Adobe - Photoshopa.
Do tego sporo publicystyki i jeden d³ugi artyku³ o grafice
trójwymiarowej. Dodajmy jeszcze obszerny test tabletów i otrzymujemy
40 stron - pierwszy numer „Grafika"!
Redaktor
Grzegorz 'Czesiek' Kozicki
mail:
Redaktor
Marek 'Marbi' Bagiñski
mail:
Redaktor Naczelny,
Syriusz
Redaktor
Wojcieh
mail:
Redaktor
Psych0
mail:
Redaktor
Coy2k
mail:
Wspó³praca:
Bremen [ ]
Drak'kan [ ]
Pablo [ ]
Ok³adka
"Lauriv Ektabor" Psych0
2
Grafik - styczeñ 2004
Redakcja
mail:
Witam w pierwszym
numerze Grafika !
strefa3d.gry-online.pl
strefa3d.gry-online.pl
strefa3d.gry-online.pl
640047720.010.png 640047720.011.png
Grafik #1 - styczeñ 2004
od redakcji
2 wstêp
3 spis treœci
39 listy
sta³e rubryki
4 nowoœci
9 rozmowa - Krzysztof Iwin
tutoriale
12 wstêp do korzystania z Paint Shop Pro
13 fala (photoshop)
14 logo Grafik
15 szklany napis
str. 9
16 szybki metal
18 odbicie
19 shapez (cinema 4D)
20 teksturowanie i oœwietlenie Nissana (3D studio max)
pomoc
27 gdzie wystawiæ prace?
29 skróty klawiszowe photoshop'a
sprzêt
30 PC dla grafika
32 tablety
recenzje
36 gimp!
publicystyka
38 z dolnej pó³ki
inne
8 Czes³aw Niemen
37 humor - typowy dzieñ grafika
str. 19
str. 36
str . 36
Grafik - styczeñ 2004
3
640047720.012.png 640047720.001.png 640047720.002.png
3.11.2003
10.11.2003
FORT MYERS (BUSINESS WIRE) SmartDisk Corporation,
wprowadzi³ dzisiaj 40 i 80 GB modele FlashTrax™, zrêczne
przenoœne urz¹dzenie do gromadzenia cyfrowych obrazów i
muzyki.
FlashTrax™ bezpiecznie gromadzi obrazy w wysokiej
rozdzielczoœci przes³ane z kart Flash Memory przez USB
2.0 na swój dysk. Obraz jest pokazywany na ekranie 3,5.
U¿ytkownik ma do dyspozycji wiele funkcji. Sterowanie
obrazem odbywa siê za pomoc¹ g³adkiej podk³adki.
Urz¹dzenie zasilane jest akumulatorkami jonowymi.
"Professional Association Photographers uzna³ FlashTrax
za jeden z najciekawszych produktów tego typu w roku
2003," mówi Charles Klinker, wiceprezydent - SmartDisk.
"Z naszymi nowymi modelami FlashTrax, profesjonalni
fotografowie bêd¹ mieli du¿o wiêcej elastycznoœci w
dzia³aniach" Wbudowany odtwarzacz MP3 sprawia, ¿e
urz¹dzenie to jest jeszcze bardziej atrakcyjne - mieœci siê
tam ponad 7,000 skompresowanych plików audio. Ró¿ne
tryby odtwarzanie s¹ przyjazne dla u¿ytkownika,
zw³aszcza dziêki ³atwej kontroli oraz selekcji muzyki.
Z prêdkoœci¹ przesy³ania, a¿ 480Mbps, FlashTrax™ mo¿e
s³u¿yæ te¿ jako zewnêtrzny napêd dysku twardego.
Google Deskbar ujrza³ w czwartek œwiat³o dzienne.
Program sk³ada siê z wyszukiwarki któr¹ mamy na dole -
w pasku narzêdzi! Po wpisaniu s³ów pojawia siê po-pup
w mini-przegl¹darce z wynikami szukania. U¿ytkownik
mo¿e przejrzeæ stronê mini-przegl¹dark¹ wbudowan¹ w
program lub uruchomiæ j¹ w swojej przegl¹darce.
Wyszukiwarka zawsze jest widoczna, dziêki czemu jest
bardzo funkcjonalna.
Program jest w pe³ni darmowy ale musimy za niego
"zap³aciæ" - je¿li wpisane przez nas s³owo nie zostanie
znalezione w bazie Google pojawia siê ma³e logo
producenta.
Producentem programu jest Google Labs.
-
03110301smartdiskflashtrax.asp
10.12.2003
"Firma Sony opublikowa³a w jednym ze swych
biuletynów informacjê o pracach nad obiektywem dla
aparatów cyfrowych, umo¿liwiaj¹cym rejestrowanie
zdjêæ dookolnych. Pomys³ Japoñczyków polega na
wykorzystaniu obiektywu o bardzo szerokim polu
widzenia oraz wbudowanych weñ luster koryguj¹cych
zniekszta³cenia obrazu. W ten sposób pozbyto siê wad
poprzednich implementacji tego rodzaju, polegaj¹cych
na utracie jakoœci w wyniku "prostuj¹cej" obraz,
czasoch³onnej obróbki danych. Wspomniany obiektyw
umo¿liwia m.in. budowanie prostych i
"wszechwidz¹cych" kamer, rejestruj¹cych obraz z
prêdkoœci¹ 30 klatek na sekundê. Pierwsze takie
urz¹dzenie pracuje w rozdzielczoœci 380 tysiêcy pikseli,
twórcy obiektywu obiecuj¹ jednak znacznie lepsze
parametry obrazu."
3.12.2003
Wed³ug strony internetowej Max'a Lyons'a, 1 gigapixelowy
obraz jest zdecydowanie, najbardziej szczegó³owym
obrazem cyfrowym jaki kiedykolwiek powsta³. Jest to
zdjecie z Bryce Point w Bryce Canyon, parku narodowym
w Utah. Sk³ada siê z 196 oddzielnych fotografii
po³¹czonych razem, a wykonanych szeœcioma
aparatami cyfrowymi. Efekt koñcowy
jest w rozdzielczoœci 40,784 x 26,800 pikseli i zawiera
oko³o 1.09 miliarda pikseli - niewiele wiêcej ni¿ jeden
gigapixel.
-
- Przemys³aw Kobel - Chip Online
4
Grafik - styczeñ 2004
-
„megapixelowymi"
640047720.003.png
Po niekoñcz¹cych siê wersjach Alpha, Nulsoft nareszcie
ukoñczy³ pracê nad nowym Winampem 5.0.
Przypomnê, ¿e nie by³o Winampa 4, a wersja 5 jest
po³¹czeniem elementów z wersji 2 i 3 (2+3=5). Nullsoft
postanowi³ zaprzestaæ pracy nad wersj¹ 3, gdy¿ nie
zosta³a ona dobrze przyjêta przez u¿ytkowników. Po tamtej
wersji pozosta³a opcja m. in. robienia dynamicznych
skórek, ale wiêkszoœæ kodu odtwarzaj¹cego muzykê jest z
wersji 2.
Winamp 5 jest przedstawiony w 3 wersjach: Dwie
pierwsze (Lite oraz Full) s¹ darmowe. Dodatkowo za
nieca³e 15 dolarów mo¿na kupiæ wersjê Pro, pozwalaj¹c¹
na zgrywanie muzyki z kompaktów do plików MP3 oraz
nagrywanie kompaktów z maksymaln¹ prêdkoœci¹ x48.
Firma Leadtek zaprezentowa³a niedawno kartê graficzn¹
WinFast A350XT TDH 128MB, opart¹ na uk³adzie nVidia
GeForce FX 5900 XT.
Nowy produkt Leadteka trafi do sklepów w po³owie
grudnia. Przewidywana cena karty to oko³o 250 USD.
Urz¹dzenie posiada 256-bitow¹ szynê (128MB DDR
SDRAM) i rdzeñ taktowany z czêstotliwoœci¹ 390MHz.
Wykorzystuje technologie CineFX
2.0/UltraShadow/Intellisample HCT. Producent
zainstalowa³ na nim 60-milimetrowy wiatraczek,
generuj¹cy ha³as o natê¿eniu 25 dB, wszystko w trosce o
dobre ch³odzenie procesora. Karta obs³uguje AGP 8X i
DirectX 9.0.
WinFast A350XT TDH 128MB posiada wyjœcia 15-pin D-
Sub, DVI-I oraz S-Video. W zestawie z kart¹ znajdziemy
programy WinFox II i WinFastDVD oraz gry „Gun Metal" i
„Big Mutha Truckers".
18.12.2003
Koncern Sony
zaprezentowa³ now¹
wersjê humanoidalnego
robota SDR (teraz
nazwanego Qrio).
Najwa¿niejsz¹ innowacj¹
w nowym modelu SDR
jest fakt, i¿ Qrio nauczy³
siê biegaæ. Pokonuje ok.
14 m na minutê, jednak
zdaniem przedstawicieli
Sony. Przy tempie 14
m/min trudno nawet mówiæ o bieganiu (lepiej bêdzie
chyba nazwaæ to szybkim marszem), jednak faktem jest,
¿e robot porusza siê znacznie szybciej ni¿ jego poprzedni
model.
Wœród innych ciekawych funkcji Qrio warto wymieniæ
podrygiwanie w takt muzyki (przedstawiciele Sony
twierdz¹ nawet, ¿e robot tañczy) oraz umiejêtnoœæ
rzucania drobnymi przedmiotami. Qrio ma 60 cm
wysokoœci i wa¿y ok. 7 kg.
Wed³ug Sony, najwa¿niejsz¹ techniczn¹ innowacj¹,
której wczeœniej nie „umia³" ¿aden mechanizm, jest fakt,
i¿ w fazie biegu robota s¹ momenty, w których obie nogi
robota trac¹ kontakt z pod³o¿em (na ok. 40 milisekund).
Jednak faktem jest, ¿e zarówno ten jak i wszystkie
poprzednie wersje robotów nie maj¹ ¿adnego
praktycznego zastosowania jest to typowo rozrywkowy
produkt.
Ÿród³o: 4press.pl
Jeremy Jaynes i Richard Rutowski - to na tych panów
ostatnio skar¿¹ siê u¿ytkownicy sieci AOL. Dlaczego? Gdy¿
rozsy³ali e-maile reklamowe. Iloœæ reklam nie jest znana,
lecz dziêki liczbie skarg, które wp³ynê³y do w³adz stanu
Wirgina (tam stacjonuj¹ serwery AOL) mo¿na
wywnioskowaæ, ¿e by³a to naprawdê ogromna liczba.
W okresie od 11.06 do 11.08 u¿ytkownicy AOL wys³ali
ponad 100 tysiêcy skarg na obu panów. W³adze stanu
Wirginia prowadz¹ ju¿ œledztwo. Na nieszczêœcie obu
spamerów, od 1 czerwca w tym USA obowi¹zuje surowe
prawo antyspamowe. Obu panom postawiono 4 zarzuty o
³¹cznej karze 20 lat wiêzienia. Jest to tylko kolejna
przestroga dla spamerów.
Grafik - styczeñ 2004
5
640047720.004.png 640047720.005.png 640047720.006.png 640047720.007.png 640047720.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin