Ruch uliczny. Przyczyna i skutek, przewidywanie następstw..doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 5

 

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich wg programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Ruch uliczny

ZAGADNIENIE: Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw

 

„Wyścig imion” – zabawa integracyjna

CEL: przedstawienie się wszystkich uczestników zabawy, wytworzenie miłego nastroju

Dziecko rozpoczynające zabawę prowadzi po dywanie mały samochodzik do sąsiada z prawej strony wypowiadając w czasie „przejazdu” swoje imię (mówi szybko jeżeli jedzie szybko, wolno jeżeli jedzie wolno, z przerwami jeżeli mówi sylabami).

 

„Czerwone, żółte, zielone” – zabawa logorytmiczna

CEL: kontynuowanie rytmu ułożonego z 3 kolorów – czerwony, żółty, zielony

W środku ustawiony jest pojemnik z kolorowymi frotkami (czerwone, żółte, zielone) Osoba prowadząca wybiera po jednej frotce z każdego koloru i zaczyna rytmicznie mówić wierszyk o ulicznych światłach.

 

Światło czerwone znaczy STOP!                 - oznacza czerwoną frotką  prawą rękę wybranego dziecka

Żółte – jeszcze wstrzymaj krok!                   - kolejne dziecko znaczy sobie prawa rękę żółtą frotką 

A zielone tak jak liść…                                               - kolejne dziecko otrzymuje zieloną frotkę

Znaczy – możesz śmiało iść! 

Zabawa toczy się dalej, aż  wszystkie dzieci zostaną udekorowane frotkami

 

„Przechodzi Wicek przez ulicę” – zabawa ruchowa z opowieścią

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Osoba prowadząca zabawę opowiada historyjkę z wykorzystaniem sylwety lub pacynki:

 

Przechodzi Wicek przez ulicę

Patrzy w lewo…patrzy w prawo…

I znowu patrzy w lewo…

Droga wolna – mówi Wicek i przechodzi przez ulicę.

Podczas zabawy wykorzystujemy symulację ulicy z pasami. Dzieci uczą się przechodzenia przez jezdnię.

 

„Policjant” zabawa słowna

CEL: przewidywanie skutków nierozsądnych zachowań , rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego, „dlaczego tak się stało?

Przygotowujemy 5 obrazków przedstawiających różne stany emocjonalne(np. twarz uśmiechnięta, poważna, zdenerwowana, wystraszona, smutna) dziecko losuje obrazek, nazywamy na obrazku emocję przypisując ją policjantowi, pytamy „co się stało? że policjant jest uśmiechnięty ( zdenerwowany…) wspólnie  przewidujemy skutki nierozsądnych zachowań na ulicy

 

„Co by było gdyby?” zabawa słowna

CEL: rozwijanie rozumowania przyczynowo skutkowego, „Co się może stać?, gdy…; wyznaczanie celu, potem planowanie czynności, które do niego prowadzą

Wspólne szukanie odpowiedzi na pytania

1. Co by było gdyby w mieście nie było świateł? (po odpowiedzi przypominamy kolejne czynności jakie należy wykonać podczas przechodzenia przez ulicę)

2. Co by było, gdyby w naszym mieście nie było znaków drogowych (po odpowiedzi na pytanie  przypominamy sobie znane znaki drogowe)

3. Co by było gdyby….. (dzieci samodzielnie wymyślają różne sytuacje i znajdują na nie odpowiedź )

 

„Ważny wyraz” LUBLIN – całościowe odpoznawanie nazwy miejscowości

CEL: przygotowanie do nauki czytania, ćwiczenia w artykułowaniu głoski „ r”

Prowadzący rozkłada na podłodze gazety są to stacje benzynowe i garaże. Wyobrażamy sobie, że jesteśmy w podróży, mijamy różne miasta i widzimy tabliczki informacyjne z nazwami miejscowości. Chodzimy w koło naśladując dźwięki samochodów naśladując ich głos :wrr, brr, brum. Gdy zobaczymy tabliczkę z nazwą LUBLIN – zatrzymujemy się na najbliższej stacji (dzieci stoją na gazecie) .

Ćwiczenia grafomotoryczne „Jazda samochodem”

CEL: rozwijanie motoryki małej, utrzymanie kierunku ruchu

Dziecko  otrzymuje narysowany  tor , kredkami rysuje „umowną” jazdę samochodem, stara się jechać po wyznaczonych liniach, karta nr I – 5.

(Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         mały samochodzik

·         frotki w 3 kolorach (czerwony, żółty, zielony)

·         rysunki twarzy z emocjami

·         ilustracje z ruchem drogowym

·         znaki drogowe

·         napisy, gazety

·         karty pracy

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin