„Duży pomaga małemu”
Zajęcia ruchowe z grupą dzieci 4-letnich i 6-letnich
Cele:
Dziecko:
§ uczy się współdziałania i partnerstwa
§ zdobywa pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
§ buduje świadomość własnego ciała, poznaje jego możliwości i kształci kontrolę nad nim
§ rozwija umiejętność koncentrowania uwagi na drugiej osobie
§ rozładowuje energię w radosnej zabawie
Metody:
§ ruchu rozwijającego W. Sherborne
Pomoce:
§ nagranie muzyki do piosenki „Podajmy sobie rączki”
§ nagranie „Kołysanki” J. Brahmsa
§ nagranie piosenki „See You Later Alligator” Billego Halleya
Przebieg zajęć:
Lp.
Zadanie
Sposób realizacji
Uwagi
1.
Budowanie dobrego klimatu
Zabawa integracyjna do piosenki „Podajmy sobie rączki”
Ustawienie parami twarzą do siebie po obwodzie koła (starszak z maluchem). Ilustrowanie ruchem słów piosenki wg pokazu nauczyciela.
2.
Integracja grupy
Zabawa integracyjna
„W obcym mieście”
Dzieci chodzą w różnych kierunkach, bez potrącania, patrząc kolejno: na podłogę, na stopy, kolana, brzuchy innych, uśmiechają się do siebie, pozdrawiają się skinieniem głowy, machając ręką, witają się uściśnięciem dłoni, mówiąc „dzień dobry”.
3.
Poznanie się dzieci
Przedstawienie się – „Imię z gestem”
Dzieci po kolei mówią swoje imię ilustrując je wybranym gestem.
4.
Wyczucie własnego ciała
„Zaprawa przed wycieczką” - zabawa ruchowa do piosenki „Gimnastyka”
- Czy jesteśmy wygimnastykowani?
Zaproszenie dzieci na wycieczkę do lasu.
Śpiewanie piosenki, ilustrowanie ruchem.
Sprawdzanie do jakich części ciała możemy dostać pięścią, łokciem, palcami nóg, kolanem, głową.
5.
Współdziałanie z partnerem
relacja „z”
„Robimy kanapki”
Dobranie się parami. Leżenie na podłodze (maluch). Starszak - gładzenie dłonią najpierw pleców, potem brzucha malucha (smarowanie kanapki masłem), poklepywanie dłonią pleców (nakładanie wędliny), turlanie (zawijanie kanapki w papier). Zamiana ról.
6.
Wyczucie ciężaru i czasu
„Pakujemy bagaże do samochodu”
„Jedziemy samochodem” – naśladowanie jazdy samochodem, szybka reakcja na sygnał
Naśladowanie podnoszenia i niesienia ciężkiego plecaka, pontonu, roweru. Między kolejnymi zadaniami rozluźnienie mięśni.
Bieg bez potrącania. Na sygnał „Czerwone światło” zatrzymanie się w bezruchu.
7.
relacja „razem”
„Płyniemy łódką” – wiosłowanie w parach
„Jedziemy na rowerze” – rowerek w parach
Siad płaski rozkroczny naprzeciw siebie, chwyt za nadgarstki. Naprzemienne wychylanie się do leżenia tyłem z dotknięciem głową podłogi.
Leżenie na plecach naprzeciw siebie, nogi ugięte w powietrzu, złączone z partnerem stopami, naprzemienne zginanie i prostowanie kolan.
8.
Wyczucie kolan i bioder
„Idziemy pieszo”
- idziemy ze zdrętwiałymi kolanami
- idziemy po mchu
- idziemy przez wysoką trawę
- idziemy po kamieniach
- idziemy po gorącym piasku
Dzieci idą obok partnera z pary („aby się nie zgubić w lesie”)
Chodzenie na sztywnych nogach.
Chodzenie na miękkich nogach.
Chodzenie z unoszeniem kolan.
Przeskakiwanie z nogi na nogę.
Szybkie podskakiwanie na palcach.
9.
„Usuwamy przewrócone drzewo”
- turlanie
- ciągnięcie
Turlane dziecko – ręce wzdłuż tułowia lub nad głową, głowa leży na podłodze, wszystkie mięśnie rozluźnione.
Leżenie na plecach, głowa na podłodze, ręce nad głową, mięśnie rozluźnione. Ciągnięcie za kostki. Zamiana ról.
10.
Współdziałanie z partnerem relacja „przeciwko”
...
dragonfly01