Określenie ewaluacja jest w Polsce coraz częściej używane.docx

(21 KB) Pobierz

     Określenie ewaluacja jest w Polsce coraz częściej używane. Pochodzi z języka angielskiego i francuskiego evaluation – co oznacza „szacowanie wartości”, „sprawdzenie efektów” lub też „określanie przydatności”. Zbliżone określenia: ocena, analiza, sprawdzanie nie oddają w pełni istoty ewaluacji.

 

EWALUACJA  – jest zespołem czynności związanych z szacowaniem wartości podejmowanych działań oraz zbieraniem wszelkich danych (ilościowych, jak i jakościowych), które mogą mieć wpływ na sprawdzenie tej wartości.Ewaluacja jest więc systematycznym i jawnym procesem gromadzenia i analizowania informacji na temat istoty, charakteru i wartości interesujących praktyka zjawisk. Ma ona dostarczać danych ułatwiających podejmowanie decyzji na podstawie jawnych, precyzyjnie sformułowanych kryteriów i wartości.

 

Dlatego „pełna ocena” zawiera w sobie odpowiedź na pytanie o efektywność, koszty, stan samopoczucia uczestników i realizatorów programu, a także o metody i strategie, czas trwania programu, o relacje międzyludzkie. W takim ujęciu ewaluacja może być zespołem czynności bardzo złożonym i długookresowym. Dlatego też powinna być bardzo dokładnie przemyślana i przygotowana. Ewaluacja zaczyna się od momentu podejmowania pierwszych decyzji w związku z programem – już w fazie identyfikacji problemu. Natomiast w fazie planowania zadajemy sobie trzy podstawowe pytania :

·         Co chcę osiągnąć ?

·         Co chcę robić ?

·         W jaki sposób będę wiedział (a), że mi się to udało ?

Aby uzyskać odpowiedź na te pytania, należy dokonać ewaluacji wyjściowej, tzn. oszacować wartość „tego, w co będzie się ingerować” przed podjęciem działań. Następnie w fazie realizacji programu można dokonać ewaluacji procesu, czyli weryfikacji, na ile zaplanowane wcześniej prace są wdrażane i przeprowadzane. Może się okazać, że szereg składowych programu czy uwarunkowań nie było wziętych pod uwagę. Ewaluacja procesu umożliwia korygowanie tych nieprzewidzialnych czynników lub też dokonywanie zmian w trakcie realizacji. Przy dłuższym programie, trwającym kilka lat, należy przeprowadzać ewaluacje etapowe, które powinny wskazywać drogi realizacji tego programu. Po zakończeniu programu następuje ewaluacja końcowa. W zależności od czasu jej dokonania można mówić o dwóch etapach ewaluacji końcowej :

·         Ewaluacja bezpośrednio po zakończeniu .

·         Ewaluacja wyników – szacuje wartość programu po upływie pewnego czasu.

Ewaluacja polega przede wszystkim na dobrym zaprojektowaniu i przeprowadzeniu badań. Badania ewaluacyjne to systematyczny, metodologiczny proces zbierania informacji, które pozwalają na sformułowanie wniosków o jakości ewaluowanych obiektów i efektywności działań. Także analizują sposób realizacji programu oraz jego funkcjonowanie. Ewaluacja daje możliwość poznania przyczyn sukcesów i porażek prowadzonych działań. Pozwala dostrzec i ocenić, co w programach jest  najlepsze oraz sformułować wnioski dla realizatorów, doskonalące działania w przyszłości.

Wyróżniamy dwa jej rodzaje:

 

Ewaluacja procesusprawdzenie :

Co naprawdę zdarzyło się w czasie realizacji programu i dlaczego ? 

Czy i jak realizowane były ustalone zadania ?

 

Ewaluacja wyników   sprawdzenie: 

Czy osiągnięto założone cele?

Czy nasze działania zakończyły się sukcesem czy niepowodzeniem?

 

1.      EWALUACJA PROCESU

 

·         Przebieg działań

·         Co się zdarzyło  ?

·         Dlaczego ?

 
 EWALUACJA 
 

2.      EWALUACJA WYNIKÓW

o        Czy osiągnięto cel ?

o        Sukces czy niepowodzenie ?

Do oceny skuteczności programu zastosowane zostaną różne formy ewaluacyjne doraźne  i długofalowe. Narzędziami do zbierania informacji będą :

·         anonimowe ankiety,

·         arkusze ewaluacji warsztatów, zajęć,

·         wywiady – zbieranie opinii uczniów o metodach pracy podczas programu  i po jego zakończeniu,

·         obserwacje aktywności uczniów na zajęciach.

 
 

 
 
 


 
 


 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin