AWANS ZAWODOWY - NAUCZYCIEL MIANOWANY
Podstawa prawna:
- Rozdział 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357),- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2000 r. Nr 70, poz. 825),- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 82, poz. 744),
Zmiana § 7 pkt 5 rozporządzenia z dnia 29 maja 2002 r. powoduje, że nauczyciel kontraktowy składający wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego nie jest zobowiązany do składania dokumentacji potwierdzającej spełnianie wymogów określonych w § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.
§ 9 ust. 2 pkt. 2 określa, że komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień awansu nauczyciela mianowanego obok prezentacji własnego dorobku zawodowego odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań zawartych w § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.
W odniesieniu do poszczególnych wymagań pytania członków komisji egzaminacyjnej mogą odnosić się do następujących zagadnień:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu:- W jaki sposób organizuje Pan/i swój warsztat pracy ?,- Jakie Pan/i wybiera formy ewaluacji i co z nich wynika ?,- W jaki sposób wykorzystuje Pan/i swoje wyniki ewaluacji ?,- W jaki sposób dokumentuje Pan/i swoją pracę ?,- Na jakie problemy natrafia Pan/i w swojej pracy i jak je Pan/i rozwiązuje ?- W jaki sposób doskonali Pan/i swój warsztat pracy jako nauczyciel przedmiotu i jako wychowawca ?,
2) umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych:- Jakie działania Pan/i podjął/eła w celu poznania środowiska lokalnego ?,- Z kim Pan/i współpracuje w celu poznania środowiska uczniów ? - pedagog szkolny, - rodzice, - wychowawca klasy, - pozostali nauczyciele, - inne instytucje i organizacje,- Gdzie Pan/i poszukuje pomocy w celu należytego rozpoznania środowiska uczniów ?,- Jakie akty prawne mogą pomóc Panu/i w rozwiązywaniu problemów ?,
3) uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki typu i rodzaju szkoły:- Jakie działania podejmuje Pan/i na terenie szkoły - edukacyjne, opiekuńcze lub inne, które wynikają ze statutu i specyfiki szkoły ?,- Co te działania przynoszą, i jakie są ich rezultaty ?,
4) umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej:- Jakie posiada Pan/i dokumenty potwierdzające ukończenie form doskonalących i innych, związanych z technologią komputerową ?,- Jak wykorzystuje Pan/i wiedzę informatyczną do przygotowywania zajęć ?,- Z jakich programów Pan/i korzysta i w jaki sposób wykorzystuje je Pan/i w trakcie zajęć szkolnych ?,- Jakie strony internetowe odwiedza Pan/i najczęściej i jak zdobyte wiadomości wykorzystuje Pan/i w swojej pracy ?,
5) znajomość zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela:- Z jakimi problemami wychowawczymi spotkał się Pan/i w swojej pracy, w jaki sposób rozwiązał Pan/i te problemy ?,- Czy zetknął się Pan/i z problemami ucznia trudnego, jeżeli tak jakie działania podjął Pan/i w tym zakresie ?,- Jakie metody wykorzystuje Pan/i do prowadzenia zajęć lekcyjnych ? - ocenić znajomość metod, - czy są to metody interaktywne ?,- Co rozumiemy pod pojęciem "pomoc psychologiczna" i kto może jej udzielić,
6) znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami:- Jakie wewnętrzne akty regulują pracę w szkole? - statut szkoły, - regulaminy,- Jak można pomóc dziecku będącemu w trudnej sytuacji materialnej ?,- Czy zna Pan/i uprawnienia Rady Pedagogicznej i w jakim akcie prawnym są one zamieszczone ?,- Kto jest dla Pana/i pracodawcą i jakie są uprawnienia pracodawcy, jaki przepis to reguluje ?,- Jak został nawiązany z Panem/nią stosunek pracy ?,- Co określa Ustawa Karta Nauczyciela ?,- Co reguluje ustawa o systemie oświaty ?,- Jaki akt prawny określa podstawy programowe poszczególnych przedmiotów nauczania ?
veronaa