Kurs Fotografii - Bednarz. O Kompozycji Kilka Słów.odt

(21 KB) Pobierz

#6 O Kompozycji Kilka Słów

Kontynuując nasz kurs pora zająć się kompozycją zdjęć. Obecnie zdjęcia może wykonać nawet osoba nieposiadająca specjalnej wiedzy fotograficznej. Wybierając z menu aparatu odpowiedni rodzaj sceny
aparat samodzielnie dobierze parametry takie jak czułość i czas otwarcia migawki. Obecnie aparaty potrafią nawet wykryć uśmiech uwiecznianych osób. Jedynym elementem, którego zapewne jeszcze bardzo
długo nie wykona za nas nawet najlepszy aparat jest kadrowanie zdjęcia.


Kompozycja centralna
Najczęstszym sposobem kadrowania wybieranym przez fotografów amatorów jest kadrowanie centralne, polegające na umieszczeniu głównego obiektów środkowej części kadru.  Umieszczając postać lub obiekt w
centralnym miejscu sprawiamy, iż osoba oglądające zdjęcie na pewno dostrzeże to, co chcieliśmy pokazać. Niestety powstała w ten sposób symetria jest statyczna słabo oddaje emocje czy nastrój chwili a osoba
oglądające zdjęcie najprawdopodobniej nie zobaczy nic ponad to.

Rozwiązanie problemu
Kadrując centralnie pokażemy naszych bliskich, lecz zapewne zasłonią oni zwiedzane miejsce. Rozwiązaniem jest pewne przekadrowanie zdjęcia. Wystarczy, iż fotografowane osoby znajdą się mniej więcej w jednej
trzeciej szerokości kadru. Pozostałe dwie trzecie niech wypełnia obiekt tła przykładowo zabytkowa katedra. W ten sposób postacie ludzkie będą wyraźne i łatwe do rozpoznania, również fotografowany obiekt będzie dobrze widoczny a zdjęcie tylko na tym zyska. Oczywiście nie przesadzajmy z umieszczaniem naszych bliskich zbyt blisko krawędzi kadru i w dodatku w dużym zagęszczeniu. Tłumaczenie w zimowe wieczory, że ciocia to ta pani od lewej na krawędzi zdjęcia raczej zepsuje efekt. Jeżeli pragniemy na zdjęciu pokazać nie tylko fragment obiektu, lecz jego całość oraz naszych bliskich nie stawiajmy ich pod ścianą świątyni a potem sami oddalamy się na dużą odległość.  W takim kadrze pokarzemy oczywiście całość budowli, lecz fotografowane osoby staną
się zapewne małymi ledwie widocznymi punktami. Wykorzystajmy złudzenie perspektywiczne. Wraz z   fotografowanymi osobami oddalmy się od zabytku na odległość, w której cały zmieści się w kadrze. Następnie
ustawiamy ludzi w kadrze, lecz nie w jego centrum. Ustawiając ich tak jak poprzednio opisano w jednej trzeciej kadru uzyskamy zdjęcie obejmujące zarówno zabytek jak i ludzi a dzięki perspektywie wszystko będzie dobrze widoczne.

Aparaty cyfrowe dają nam możliwość obejrzenia zdjęcia już w kilka sekund po naciśnięciu migawki. Korzystajmy z tej możliwości i sprawdzajmy nasze zdjęcia gdyż pozwoli to nam poprawienie tego, co nam
się nie spodoba. Jeżeli mamy kilka wolnych chwil i pragniemy uzyskać naprawdę ciekawe zdjęcia nie bójmy się również zmieniać miejsca, z którego fotografujemy nasz obiekt. Zmieniajmy nie tylko podległość, co zresztą
obecnie można dokonać bez ruszania się z miejsca za pomocą zoomowania. Wykonanie zdjęcia z góry z perspektywy lotu ptaka. Nie trzeba do tego od razu wsiadać do samolotu. Przecież, jeżeli fotografujemy dzieci
wystarczy utrzymać aparat nad ich głowami a efekt będzie za każdym razem niepowtarzalny.  Równie dużo zabawy przynosi fotografowanie z żabiej perspektywy. Przykucnijmy przed fotografowanym obiektem. Zachęcam do wykonywania zdjęć z tej właśnie perspektywy. Efekty takiego przedstawienia nawet doskonale znanej osoby.

Pamiętajmy niezależnie od tego czy dysponujemy prostym kompaktem czy rozbudowaną lustrzanką efekt naszej pracy w dużej mierze zależy od naszego zaangażowania i pomysłowości.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin